سایر خودروهای آمریکایی

فیسکر به دنبال همکاری با نیسان برای فرار از ورشکستگی!

فیسکر اعلام کرد در حال حاضر فاقد سرمایه لازم برای ادامه فعالیت‌های خود در یک سال آینده است و به همین منظور به دنبال همکاری با نیسان خواهد بود.

آینده فیسکر روشن به نظر نمی‌رسد. این خودروساز اذعان داشت شاید یک سال با ورشکستگی فاصله داشته باشد چراکه در سال ۲۰۲۳ ضرر خالص فراتر از ۴۶۳ میلیون دلاری را تجربه کرده است. البته همه امیدهای فیسکر نقش بر آب نشده چراکه در حال گفت‌وگو با یک خودروساز بزرگ است که در صورت نهایی شدن همکاری‌ها می‌تواند باعث کسب سرمایه اضافه شود و فرصت‌های توسعه مشترک محصول را به همراه داشته باشد.

اگرچه فیسکر اشاره مستقیمی به‌ طرف دیگر این گفت‌وگوها نداشته اما برخی منابع نام برند موردبحث را نیسان ژاپن اعلام کرده‌اند. با توجه به اینکه فیسکر در زمینه توسعه خودروهای برقی فعالیت می‌کند بنابراین طبیعی است که ژاپنی‌ها به دلیل وجود تأسیسات تولید خود در آمریکای شمالی گزینه اول این برند باشند اما هنوز فاصله نسبتاً زیادی تا به واقعیت پیوستن گفت‌وگوهای طرفین وجود دارد. دیگر بیانیه‌های مالی فیسکر در سال ۲۰۲۳ نیز تصویری تیره از آینده برند موردبحث را به نمایش گذاشته‌اند. در حال حاضر این کمپانی فاقد سرمایه لازم برای ادامه فعالیت‌های خود در ۱۲ ماه آینده است و هنریک فیسکر دراین‌باره می‌گوید:

شرکت ما نیازمند سرمایه اضافی یا وام‌های بزرگ خواهد بود و البته تضمینی وجود ندارد که این تلاش‌ها به موفقیت بینجامد

فیسکر در حال کاهش هزینه‌هاست و به همین منظور ۱۵ درصد نیروی کاری خود را تعدیل می‌کند. اکثر این افراد در بخش استراتژی فروش فعالیت می‌کنند چراکه فیسکر می‌خواهد روش فروش مستقیم مشابه تسلا را کنار گذاشته و همانند اکثر خودروسازان سنتی از روش فروش نمایندگی استفاده کند. در حال حاضر فیسکر ۱۳ نمایندگی فروش دارد و قرارداد تأسیس ۱۳ نمایندگی دیگر در آمریکای شمالی و اروپا را امضا کرده است. شرکت موردبحث ادعا می‌کند بیش از ۲۵۰ نفر در این دو منطقه برای تأسیس نمایندگی‌های جدید ابزار علاقه کرده‌اند. فیسکر انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۲۲ هزار دستگاه خودروی اوشن را به دست مشتریان برساند.

شایان‌ ذکر است این خودروساز با مگنا اشتایر برای تولید شاسی‌بلند اوشن قرارداد دارد و در سال قبل نیز ۱۰۱۹۳ دستگاه از این خودرو تولید شده هرچند تنها ۴۹۲۹ دستگاه به مشتریان تحویل داده شده‌اند. خریداران مبلغ اکثر خودروهای تحویل نشده را پرداخته‌اند و گفته می‌شود این خودروها در سه‌ماهه ابتدایی امسال به دست مشتریان می‌رسند. اگر فیسکر سرمایه لازم را به دست آورد به دنبال توسعه وانت برقی آلاسکا خواهد بود. فیسکر گفته است:

ما تولید این محصول را بزرگ‌ترین فرصت برای رشد و سوددهی می‌دانیم و بنابراین تیم داخلی شرکت روی آلاسکا تمرکز دارد

اما رویترز در خبری اختصاصی اعلام کرد فیسکر در حال گفت‌وگو با نیسان ژاپن برای همکاری است. درصورتی‌که چنین توافقی نهایی شود نیسان به وانت برقی آلاسکا دسترسی خواهد داشت و در طرف مقابل هم فیسکر از برخی مشکلات مالی خود رها خواهد شد. بنا به گفته منابع ناشناس، این توافق می‌تواند این ماه نهایی شود هرچند برخی جزئیات هنوز در حال بررسی هستند. ظاهراً نیسان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار روی پلتفرم وانت فیسکر سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا آلاسکا با آغاز سال ۲۰۲۶ در یکی از کارخانه‌های این شرکت ژاپنی در آمریکا تولید شود. نیسان همچنین وانت برقی خود را بر اساس همین پلتفرم تولید خواهد کرد.

چند روز پیش سخنگوی فیسکر اعلام کرد درباره گمانه‌زنی رسانه‌ها اظهارنظر نمی‌کند و مقامات نیسان هم واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. تا قبل از انتشار گزارش رویترز ارزش سهام فیسکر حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. یکی از منابع مطلع گفته است اکثر بندهای مربوط به این قرارداد آماده شده و گفت‌وگو درباره برخی جزئیات باقی مانده ادامه دارد. همان‌طور که می‌دانید نیسان در سال ۲۰۱۰ هاچبک برقی لیف را عرضه کرد و اگرچه جزو اولین برندهای پیشتاز در عرضه چنین محصولاتی بوده اما در سال‌های اخیر از رقبا عقب مانده است. همکاری با فیسکر می‌تواند به نیسان در تولید یک وانت برقی کمک کند.

گفت‌وگو با فیسکر در بحبوحه تغییراتی مهم در ساختار اتحاد با رنو صورت می‌پذیرد. سال پیش بود که این دو خودروساز ژاپنی و اروپایی جزئیات مربوط به بازنگری در همکاری‌های خود را نهایی کردند و یکی از بندهای آن نیز داشتن ۱۵ درصد از سهام هریک به‌صورت متقابل بود. اتحادتر محدودتر نیسان و رنو باعث حذف برخی محدودیت‌ها می‌شود و فرصت‌های جدیدی را برای ژاپنی‌ها به منظور پیشبرد برنامه‌های خود در زمینه تولید خودروهای برقی به‌صورت مستقل از رنو فراهم می‌سازد. اما در طرف مقابل باید گفت این همکاری شاید یک فرصت مناسب برای فیسکر باشد تا بتواند در دورانی که قیمت خودروهای برقی کاهش می‌یابد ادامه حیات داشته باشد. در ابتدا تقاضا برای شاسی‌بلند اوشن بالا بود اما با گذشت زمان این تب فروکش کرد. این خودروساز می‌گوید سرمایه فعلی شرکت پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارش در یک سال آینده نخواهد بود و شاید بدون سرمایه لازم مجبور به کاهش تولید و تعدیل بیشتر نیروها شود. هنریک فیسکر گفته است تا زمانی که همکاری استراتژیک با برندی دیگر انجام نشود هیچ پولی را صرف توسعه پروژه‌های جدید نخواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    نیسان خودش نیازمند کمک های مردمیه بنده خدا 😂

    موافقم 12
    مخالفم 27
    1. پیام

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1533 ديدگاه)

      خدا کنه BYD ورشکست بشه الهییی آمین

      موافقم 9
      مخالفم 23
      1. Dan

        ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (605 ديدگاه)

        عملا داری دعا میکنی ۲۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بیکار بشن😂

        موافقم 14
        مخالفم 1
    2. amir

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2270 ديدگاه)

      بخاطر همینه فروشش تو بازار آمریکا از هیوندای و کیا بیشتره؟ تازه برخی محصولاتش مثل نیسان روگ افزایش فروش ۵۰ درصدی هم داشتن
      اونوقت شاید کره ای ها نیازمند علاج الهی هستند!!!

      موافقم 19
      مخالفم 6
      1. Car love

        ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (541 ديدگاه)

        فروش جهانی همیشه ملاکه که نتیجه کلی رو نشون میده
        که تو فروش جهانی زیر هیوندای قرار داره 😂😂😂
        که البته گروه هیوندای تو امریکا هم از گروه استیلانتیس که نیسان بیچاره هم عضوشه باز بیشتر فروخته 😍

        موافقم 4
        مخالفم 15
  2. ARIAN

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    توی این دوره زمونه دیگه هیچ شرکت خودروسازی نمی‌تونه بوجود بیاد و سودده باشه مگر با سرمایه چندین میلیارد دلاری. تولید خودروهای رده بالای گرون قیمت واسه شرکت های تازه تاسیس هیچ توجیه مالی نداره و فقط باعث ضرر و زیانه. تنها راهشون تولید ماشین های اکونومی و تیراژ بالاست که اونهم نیاز به سابقه زیاد و قدمت حداقل بیست الی سی ساله داره تا بین خریدار ها جا بیفته و خودشو اثبات کنه. چون طرف تا وقتی هیوندای و تویوتا و فورد هست نمیره از یه شرکت گمنام تازه تأسیس ماشین بخره

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. سبحان

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (282 ديدگاه)

      این ها خودرو ساز نیستن
      در واقع استارت آپ هایی هستن که یک محصول آماده تولید رو توسعه میدن و بعد دنبال سرمایه گذار میگردن
      تو این قضیه آمریکایی ها دست برتر دارن چون قوانین ایجاد کسب و کار و جذب سرمایه راحت تری نسبت به اروپا و چین دارن
      همین باعث شده تکنولوژی هایی که از آمریکا بیرون میاد بهتره باشه در دو دهه گذشته حداقل ده استارت آپ موفق خودرویی در آمریکا به وجود اومده درسته اجماع سرمایه ندارن
      ولی ارزش بالایی دارن و این که مهم چون سرمایه گذار در کشوری که بازار رقابتی داره و حق مالکیت خصوصی اصل اول اداره کشور قطعا پیدا میشه
      اینده آمریکا و شرکت هایی آمریکایی یه همین ها وابسته هستش

      موافقم 11
      مخالفم 2
  3. علیرضا

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    خود نیسان تا ۱۰ سال پیش نزدیک بود برشکست شه که رنو نجاتش داد

    موافقم 10
    مخالفم 13
  4. سبحان

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    به نظرم فورد باید روش سرمایه گذاری بکنه نه نیسان
    فورد تو اروپا فعال تره تو آمریکا تاسیسات بهتری داره
    سرمایه بیشتری هم باید داشته باشه به نسبت نیسان

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Killer

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (460 ديدگاه)

    نیسان؟!!!! از چاه رفت گودال! نیسان خودش با کمک رنو داره از ورشکستگی فرار میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 18
    1. بهنام

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (822 ديدگاه)

      Killer
      بدبخت اسم نیسان رو تو آمریکا و سایر نقاط دنیا تریلی هم نمیکشه با اونهمه اسطوره تو چی میگی این وسط ؟ چرا شما بی اصالت ها خودتونو به ژاپن میچسبونید ؟ کاشکی اینجا اینستاگرام بود حیف حیف

      موافقم 5
      مخالفم 0
  6. amirboss

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    مهم ترین دلیل شکست یه خودروساز نبود مدیریت درسته
    مدیریت تو بازاریابی,مشتری مداری,تکنولوژی و صد البته مالی
    فیسکر یه کمپانی نوپاست و ظاهرا تو سال ٢٠١۴ هم یکبار ورشکست شده و دوباره شروع به فعالیت کرده.
    برند فیسکر هم چنان شناخته شده نیست و ارزش چندانی هم نداره
    تنها چیزی که فیسکر رو سرزبون ها انداخت خودرو برقی و لوکسی بود که بین سال ٢٠٠٨ تا ٢١٠ رونمایی شد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3163 ديدگاه)

    حاجی یه وانت آبی با همکاری نیسان برای بازار ایران درست کنن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. BMW

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چرا به هم پس میدن😂😂

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Muty

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    والا من تو کاره این فیسکر موندم !!!!
    چند سال هی داره پشت هم اعلام ورشکستگی میکنه
    راه به راه هم خبر ازش میاد و مدل جدید میده بیرون :-)
    یه چیزی تو مایه های مرتضی پاشایی خودمونه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. 90s culture

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خود نیسان رو اول اون شرکت جتکو، تولید کننده گیربکس های سی وی تی نابود کرد!!! بعد رنو فرانسه!!!!
    حالا هم فیسکر!!!
    خدایا نیسان رو حفظ کن🥺

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا