سایر خودروهای آسیایی

قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده است.

دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کره‌ای در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ به ایران آمد. این هاچ‌بک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچ‌بک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!

این جایگزینی دیوانه‌وار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچک‌ترین خودرو با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دسته‌موتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.

این موتور V6 حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که چهار برابر بیشتر از قدرت ۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰۰ سی‌سی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده می‌شود، استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی پورشه است که برای خودرویی با ۳.۵ متر طول بیش‌ازحد بزرگ به نظر می‌رسند.

پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسک‌های ترمز بسیار بزرگ‌تری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شده‌اند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبک‌وزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 به‌عنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر به‌عنوان خودرویی نمایشی استفاده می‌کند. دوو ماتیز که ابتدا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال ۱۹۹۳ شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. shetab-car

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    باحاله برا دست انداختن ملت مثلا تو خیابون داری می ری به ب ام بگی بندازیم؟؟

    موافقم 51
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      تو پیچ ها با اون سرعت چپ نمی کنه؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4992 ديدگاه)

        فقط برای جاده صاف خوبه

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. Iman9911

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    همونطور که متن هم گفت این تیون ها کاملا غیرکاربردی و نمایشیه که هیچ ارزشی هم نداره . ۲۰۰ اسب رو این ماشین اونم تعلیق و شاسی استوک یعنی خودکشی

    موافقم 33
    مخالفم 5
    1. پورمند

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (71 ديدگاه)

      شاسی و تعلیق استوک اشکالی نداره منتهی شاسی و تعلیق این ماشین بدرد این تیونینگ نمیخوره.
      ماشین پتانسیلش رو داشته باشه حالا شاسی زنگ هم زده باشه مهم نیست. میشه چیزی عین رستوماد

      موافقم 10
      مخالفم 3
    2. گاس فرینگ

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (369 ديدگاه)

      تو ایران هم کم از این مدل تیون ها نداریم مثلا یکی پژو پارس تی یو فایو رو با حفظ بلوک اصلی موتور به بالای ۵۰۰ اسب رسوند یا یه بنده خدایی رو پیکان ال اس انداخته بود البته راهنمایی رانندگی بهش گیر داد و مانع کارش ش

      موافقم 1
      مخالفم 3
  3. nikan

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یه اسلیپر واقعی
    البته از اونجایی که گیربکس و شاسی فابریکه این قدرت فقط هرزگردیه

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4501 ديدگاه)

      بعد یه مدت میشه هرز گردی دنده های گیربکس.

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. amirboss

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (782 ديدگاه)

      گیربکس فابریکه!!!؟
      مگه تو سرزمین عجایب تیونینگ شده گیربکس فابریک باشه؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. nikan

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        تو مقاله حرفی از اینکه گیربکس فابریکه یا نه نزد فقط گفت قدرت با یه گیربکس ۵ سرعته میره برای چرخای جلو گیربکس فابریک ماتیزم ۵ سرعتس پس احتمالا فابریکه

      2. nikan

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        برای خودمم عجیب بود و اینکه اشتباه کردم مثل اینکه گیربکسش ۵ سرعته ترمکه

      3. nikan

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        شاید من اشتباه کنم ولی فک کنم فابریکه چون حرفی ازش نزدن. معمولا تیونرا یه فیلتر هوا عوض میکنن دو خط تعریف میکنن ولی اینا حرفی از گیربکس نزدن

        موافقم 7
        مخالفم 1
    3. Amirsh

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      به چه ماشینایی میگن اسلیپر؟

      1. amirboss

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (782 ديدگاه)

        ظاهر ساده و باطن گرگ

  4. nissan skyline

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    بنظرتون خرید یه ماتیز تر و تمیز برای یه جوون الان عقلانیه یا نیست

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1220 ديدگاه)

      نه نیست دوو یا ریسر یا سیلو ارزش خرید بیشتری داره مخصوصا سیلو
      دور ماتیز و mvm110 خط بکشه اون جوون بهتره
      دلایلش هم بد تعمیر بودن و کمبود اکثر قطعات ظاهری و همینطور گرون بودن لوازم
      فضای بسیار کم و آزار دهنده

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. Kiarash

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (648 ديدگاه)

        سیلو و ریسر تو زمان خودشون ماشین های خوبی بودن
        و جالبیش اینه دوو زیر مجموعه جنرال موتورز هست و باید به سیلو و ریسر گفت پیرمرد کره ای ولی باطن آمریکایی

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. amirboss

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (782 ديدگاه)

          در واقع به دلیل سن بالای این خودرو ها که بالای ۱۵ سال میشه،پیدا کردن نمونه کم کار و بکر خیلی سخته.
          درضمن کسی که دنبال خودرو با سن بالا میگرده باید حتما دانش فنی بالایی داشته باشه چون برخی از قطعات رو باید استوک تهیه کنه و سالم بودن قطعات رو تشخیص بده.

        2. Galant.VR4(JDM)

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1220 ديدگاه)

          دقیقا پلتفرم و انجین با همکاری gm ساخته شده

      2. Mohammad hasan

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (157 ديدگاه)

        یدونش واشر زده بود ما قبول کردیم برای تعمیرات
        وقتی باز کردیم دیدیم که یکی از کفی های یاتاقان میل سوپاپ قبلاً شکسته و اونو جوشش دادن خلاصه سر سیلندر اوراق شد و رفت موتور شویی و چون نوش پیدا نمیشد یا سخت پیدا میشود با یه کف تراشی دقیق مشکلش رو حل کردن

        بعد از جمع کردن و نصب سر سیلندر که ماشین تو آب بندی بود و فشار چندانی بهش وارد نمیشد میل سوپاپ قفل می کنه و اون کفی یاتاقان ثابتی که گفتم میشکنه چون جوشی بوده

        خلاصه با هر دنگ و فنگی بود ماشین رفع عیب نشد چون کانال روغنش معلوم نبود دقیق از کجا رد میشه…و چرا روغن به سر سیلندر نرسیده…کارتر هم باز شد و اویل پمپ تست شد و مشکلی نداشته

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. amirboss

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (782 ديدگاه)

          اولا که یکی از پرتنش ترین قطعات موتور کفی یاتاقان هست که نمی‌دونم اساتید چرا جوشش زدن!؟
          شکستن دوباره کفی یاتاقان که مسلمه به دلیل نرسیدن روغن و داغ کردن و نهایت گیرپاژ شدنه اما نرسیدن روغن به سرسیلندر چند علت می‌تونه داشته باشه که باید تخصصی بررسی بشه.
          هنگام نصب واشر سرسیلندر احیانا بهش رنگ یا به اصطلاح چسب مزدا(واشر مایع) نزدید؟

        2. Mohammad hasan

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (157 ديدگاه)

          کفی یاتاقان میل سوپاپ رو که ما جوش نداده بودیم…و هیچ وقت هم همچین اشتباهی نمی کنیم…

          خیر رنگ کردن برای ماشین های بوش تر هست اونم شرایط خاص و مقوله چسب هم کلا منتفیه
          کلا ماشین عجیب غریبی هست و ماشین یه مدت طولانی خواب بود و در نهایت سر سیلندر نو هم براش گیر نیمد ما هم هر چی بررسی کردیم مسیر دقیق کانال روغن بدست نیومد که ناشی میشد از حجم کم ابعاد موتور و فشرده بودن طراحی

          و مالک ماشین برد

    2. hosen

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (813 ديدگاه)

      تو این رنج قیمت فقط پرایده که عقلانیه

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. Kiarash

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (648 ديدگاه)

        ولی اگه کسی مثل من ماشین باز و فنی باشه دوو انتخاب بهتری هست

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1220 ديدگاه)

          من تازگیا دوو خریدم خیلی نرم و شیکه بعد خیلی خوب راه میره
          من تجربه زیادی توی کلاسیک‌ها دارم و به نظرم زیر 220 میلیون دوو از همه نظر بهتر از. نمونه های ایرانی و خارجی هست برای کسی که میخواد ماشین خاص سوار بشه

      2. ممدقلی

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (113 ديدگاه)

        ۴۰۵ دوهزار روآ سال و سیلو هم هستن که از پراید امنیت بهتری دارن حداقل املت نمیشی کف جاده

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. hosen

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (813 ديدگاه)

          ۴۰۵ دو هزار که سرطان خالصه هر روز یه جاش خرابه حالا روغن ریزی هاش بماند که تمام شدنی نیست

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. گاس فرینگ

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (369 ديدگاه)

          مشکلی که هست ملت میان دقیقا کل دارایی شون رو خرج خرید ماشین دست دو میکنن و بعد میگن دخل و خرج ماشین با هم نمیخوره و سرطانه و ال و بل مثلا یه بنده خدایی پراید داره مدل ۸۹ یعنی سری آخر صبا ولی ماشین نابود نابود در ظاهر و باطن نمیدونم اختلاف قیمت مدل های پراید چقدره ولی اونقدر ها هست که بتونه به جای ۸۹ یه ۸۲ بخره و کل قطعات خراب شو عوض کنه حداقل قطعات موتوریشو البته به شرط سلامت شاسی ها حالا تمام رنگ هم بود موردی نیست ولی ماشین تصادفی بحثش جداست تو قیمت های بالاتر هم همینه مثلا طرف با یک میلیارد میاد یه e60 نابود می‌خره و دیگه پول تعمیر نداره بعد میگه ب ام و سرطانه

          موافقم 4
          مخالفم 1
    3. ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4992 ديدگاه)

      داداش من پراید خریدم مدل ۷۶ سال پیش خریدم ۹۰ تومن فکرکنم ولی ماشین تمیزه یه تیکه شاسی جلوش جوش داره و موتورش ۲۰ تومن هزینش شد تقویت کردم پارسو میگیره

  5. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (648 ديدگاه)

    ماتیز خاطره هر ایرانی

    1. ممدقلی

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      اون پیکان نبود ؟

  6. hosen

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (813 ديدگاه)

    اینو تو اینستا دیده بودم چند وقته پیش
    فقط در تعجبم چجوری جاش کرده اون تو چون هرجور فکر میکنم نشدنیه

    1. گاس فرینگ

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (369 ديدگاه)

      فکر کنم کولر مولر اینا رو حذف کرده یکی رو ۲۰۶ موتور gti6 بسته بود مجبور شده بود کل سیستم تهویه ماشین رو حذف کنه

    2. JaMsHiD-B

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2882 ديدگاه)

      این که خوبه
      من دیدم رو کرونا 2JZ بسته !
      تسمه تایمش از شاسی میزد بیرون برا همین شاسی رو بریده بود تا جا بشه
      کل عرض ماشینو در بر گرفته بود

      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4501 ديدگاه)

        جمشید من عاشق اون کرونا ها و کریسیدا هام که 1جی و 2جی میبندن😂
        خیلی باحاله،
        یه کریسیدا بود، مشهد بود، 3S-GE بسته بود به شدت تمیز بود، داشتن میخریدمش نشد.

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD-B

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2882 ديدگاه)

          3S شاهکاره اگه تمیز گیر اومد برای شروع لوازمی بازی اونم با کلاسیک های تویوتا عالیه

  7. علی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این که برای دیده شدن و بلاگری و این حرفا این کار رو کرده ولی این کار دقیقا ویروس آلمانیا شده موتور های پر حجم و قوی می‌سازند آنقدر که تعمیراتش و دسترسی به بعضی قطعات موتر سخت میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. مهردادکمال

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    یکی از زیباترین ماشین های تاریخ ایران همین ماتیز بود‌.هنوزم زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا