سایر خودروهای آسیایی

وین فست ویتنام با آرزوهای بزرگ در نمایشگاه خودروی پاریس

شرکت وین فست ویتنام به سرعت در حال تبدیل شدن به برندی تمام الکتریکی است و با چهار محصول بدون آلایندگی در نمایشگاه خودروی پاریس حضور دارد. مدیرعامل این خودروساز نه چندان شناخته شده با ابراز خوش‌بینی درباره آینده شرکت خود می‌گوید در دو سال آینده با محصولات جدیدی در بازار حضور خواهد یافت. لیتی تو می‌گوید:

همان‌طور که می‌دانید تولید یک خودرو در بازه زمانی بسیار کوتاه امکان‌پذیر نیست زیرا فرایند توسعه محصول برای هر خودروسازی، از مرحله طراحی تا مونتاژ نهایی حدود ۵ سال زمان می‌برد و انجام این کار در ۴ سال یک معجزه خواهد بود

از طرفی چندین تأمین‌کننده نیز درباره زمان‌بندی خوش‌بینانه وین فست ابراز تردید کرده‌اند. تو ادامه می‌دهد:

شما این فرایند تولید را در ۱۸ ماه می‌خواهید؟ راهی وجود ندارد. تنها فرایند تست محصول ۱۸ ماه طول می‌کشد

این مدیر ارشد اظهار داشت طی کنفرانسی خبری که با رسانه‌ها داشت پیشنهاد تست درایو خودروی وین فست VF8 را به آن‌ها داد. وین فست ویتنام تا سال ۲۰۱۹ به هدف خود در تولید و عرضه خودروها دست یافت و البته توافق با بی‌ام‌و برای استفاده از بخش‌های مهمی همچون پلتفرم و پیشرانه نقش مهمی در دستیابی به اهداف این برند داشته است. همچنین شرکت‌هایی همچون ZF، مگنا و پینین فارینا به کمک این شرکت آسیایی آمده‌اند. وین فست امیدوار است این همکاری با تأمین‌کنندگان متنوع آلمانی مفید باشد زیرا قدم مهمی در توسعه و ساخت محصولاتش به شمار می‌رود. این شرکت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۸ با برخی مدیران شرکت‌های آلمانی ملاقاتی داشت تا ببیند که این شرکت‌ها قطعات مدنظر وین فست را تأمین خواهند کرد یا خیر. مدیر وین فست گفته است:

هدف ما این بود که آن‌ها را به همراهی با خود متقاعد کنیم

البته این ملاقات به خوبی پیش نرفت. تو می‌گوید:

تأمین‌کنندگان آلمانی زیادی بودند که نتوانستیم آن‌ها را متقاعد کنیم زیرا اعتقادی به ما نداشتند. در نهایت باید به سمت تأمین‌کنندگان کره‌ای می‌رفتیم زیرا آن‌ها انعطاف بیشتر داشتند و شاید اهداف جاه‌طلبانه ما را بهتر می‌توانستند بپذیرند

باور این موضوع سخت نیست زیرا تا همین چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد هیوندای و کره بتوانند با بهترین‌های دنیا رقابت کنند. علاوه بر این روند موجود در سال ۲۰۱۸ اطلاعات ارزشمندی را به این مدیر ارشد ارزانی داشت. یکی از مدیران اجرایی شرکت رابرت بوش که به وین فست ویتنام اعتقاد داشت کلکسیونی دقیق از اطلاعات این شرکت و کمپانی مادر یعنی وین گروپ را تولید نمود تا بتواند مقامات رده‌بالای خود را برای همکاری با این برند جوان متقاعد کند. تو می‌گوید:

تصور او این بود که اگر ما می‌توانیم ساختمان‌های بزرگی را با چنین سرعتی بسازیم (وین گروپ فعالیت‌های ساختمانی زیادی در ویتنام دارد) پس شاید بتوانیم با همین سرعت خودرو نیز بسازیم. یک روز با اشاره به اطلاعات او گفتم چه ایده خوبی! آیا می‌توانم آن‌ها را قرض بگیرم و با دیگر شرکت‌های آلمانی به اشتراک بگذارم؟

این یکی از نمونه‌های فروتنی و انعطاف‌پذیری وین فست است. به مدیر این شرکت توهینی نشد و در عوض او فرصتی یافت تا شرکتش را برای افرادی که شک داشتند جذاب‌تر نشان دهد. یکی دیگر از نمونه‌های خستگی‌ناپذیر بودن مدیرعامل وین فست به اتفاقی مربوط می‌شود که قبل از برگزاری کنفرانس خبری افتاد. علیرغم دما و رطوبت بالا و کلافه کننده، او بیش از ۲۰ دقیقه را با یک کارآفرین در کابین VF8 و بدون کولر گذراند تا تولید سیستم اطلاعات سرگرمی محصولاتش را به یک تأمین‌کننده درجه‌یک بسپارد. او می‌گوید:

کارآفرین همراه من در خودرو نشست و به من نشان داد که سیستم اطلاعات سرگرمی ما نواقص زیادی دارد و چگونه می‌توانیم آن را بهبود بخشیم. ما می‌خواستیم ایده‌ها را تبادل کنیم تا سیستم بهتری بسازیم؛ اما رابطه یک‌طرفه برای ما ارزشمند نخواهد بود.

لیتی تو می‌گوید هنوز هم شک و تردیدهایی درباره آینده وین فست ویتنام وجود دارد اما حداقل این برند چند خودرو را تولید کرده و در آینده نزدیک به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. این فرایند کمتر از یک سال طول خواهد کشید و محصولات جدید در کارخانه بزرگی در نزدیکی هانوی تولید خواهند شد. این شرکت در نمایشگاه خودروی پاریس امسال با چهار خودروی الکتریکی شامل کراس اوور کوچک VF 6، کراس اوور کامپکت VF 7، شاسی‌بلند میان سایز VF 8 و شاسی‌بلند بزرگ VF 9 حضور دارد. خودروهای VF 8 و VF 9 که توسط پینین فارینا طراحی ‌شده‌اند اولین شاسی بلندهای الکتریکی این برند هستند که به‌صورت جهانی عرضه خواهند شد. دو مدل کوچک‌تر نیز با همکاری شرکت تورینو طراحی شده‌اند.

اتونیوز می گوید البته زمان خواهد گفت که آیا وین فست به برندی مطرح در سطح بین‌المللی تبدیل خواهد شد یا اینکه تراژدی پرهزینه‌ای خواهد بود؛ اما یکی از مدیران وین فست به‌طور خلاصه استراتژی این شرکت را در دو کلمه شرح داده است: “چراکه نه؟” این سؤالی است که تمامی کارکنان وین فست در زمان مواجه شدن با وظیفه‌ای تقریباً غیرممکن از خود می‌پرسند.

 

بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Royal Driver UK 70

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (840 ديدگاه)

    حداقل برای یک برند ویتنامی خیلی میتونه موفق بشه

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۴
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (8192 ديدگاه)

      مقاله را خواندید !
      لطفاً دو بار بخوانید !
      این شرکت در اصل یک شرکت ساختمان‌ساز یا انبوه‌ساز هست که از سر کنجکاوی و داشتن پول زیاد علاقه دارد وارد خودروسازی شود و انتظارش این هست که شرکت‌های آلمانیِ نامدار در تولید قطعات با او همکاری کنند که البته دست رد به سینه‌اَش زده‌اند و کشیده شده به سمت شرکت‌های کره‌ای و … !
      طرف چه در پپسی‌ای هم برای خودش باز کرده و منت گذاشته که ۲۰ دقیقه بدونِ کولر در داخل خودرو با یک کارآفرین صحبت میکرده 😂🤦‍♂️!

      دو تا موضوع پیش میاره اما قبلش بگم که یاد تیم فوتبال لیگ‌ برتری استیل‌آذین افتادم که حسین هدایتی نمیدونست با اون همه پول‌های بادآورده‌ی وام بانکی چیکار کنه و این شد که همه فوتبالی‌های بزرگ ایران را دور هم جمع کرد اما در آخر معلوم نشد چی به چی شد جز حالی که فوتبالیست‌ها و دست‌اندر‌کاراشون بردند با میلیاردها تومن پول قرار داد‌هاشون تو دلار مُفتی و ارزان !!!!

      اول که این وسط هیوندای که استاد گوش‌بُری هست خوب میتونه از تازه‌وارد بودن این شرکت نفع ببره و سرکیسشون کنه که ثابت کرده استاد همین ‌کار هست و برای همین با آغوش باز پذیرفته‌شون !

      دومین موضوع اینه که همین شرکت‌های آلمانی که علاقه به همکاری نشان ندادند ، روزگاری برای ما ایرانی‌ها همکاری داشتند در تولید قطعات و خطوط منتاژ و … که با رفتنشان دیدیم چطور خودروهای داخلی بی‌کیفیت شدند و داشتن و نداشتن اعتبار چقدر در هر زمینه‌ای مهم هست !

      امیدوارم این شرکت آینده‌ی درخشانی داشته باشه و در بهبود پیشرفت خودروسازی کمک کنه و رقابت ایجاد کنه اما چیزی که من در این مقاله خواندم نشان میده از اون شرکت‌هایی هست که میاد یه رقصی میکنه و برمیگرده سر خونه‌ی اول که ساختمان‌سازیست یا بیزینسی دیگر تا ببیند در کدام بیشترین سود خوابیده ( نه علاقه و عشق ) !

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۸
  2. PRPR

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    ظاهر ماشین جوریه که انگار ۳۰ کیلو اضافه وزن داره

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۱
  3. Afg

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (456 ديدگاه)

    چرا که نه؟؟

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  4. Powered by 2jz

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ویتنام کشوری هستش که روزگاری با فرانسه بعد با ژاپن بعد جنگ داخلی بعد با آمریکا بعد با کامبوج بعد با چین اونم به صورت پشت سر هم جنگ کرده
    و الان در سایه سرمایه گذاری خارجی به چنین کشوری تبدیل شده در ایران چه کمبودی وجود داره

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۴
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (8192 ديدگاه)

      کمبود عقل و تفکر !
      داشتن تعصب بی‌جا !
      بالیدن به فرهنگی که چیزی از آن نمانده !
      بزرگنمایی و اِدِعا در حد لالیگا در تمام زمینه‌ها اما در عمل همچون مهدکودک !
      به خود دروغ گفتن !
      به جای نقد و گفت‌گو ، ستیزه‌جو بودن و زورگویی !
      و ….

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۹
    2. phonix

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1254 ديدگاه)

      ادم عاقل کم داریم که در جای درست باشه نه کسانی که دیپلم هم ندارن

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۰
    3. فرهاد

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (129 ديدگاه)

      کمبود نگرش واقعی به دنیا مسؤلین ما ارتباط ذهنی درستی با واقعیات ندارند و تصور صد در صد اشتباه از استقلال دارند تا زمانی که ذهنیت درست نشه هیچی درست نمیشه

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۰
  5. عاشق پدال

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (246 ديدگاه)

    بازم این فوکویاماهای خاورمیانه اظهار فضل کردن.
    هنوز که هنوزه با اقتصاد و بازار ازاد اشنا نیستین.
    انگار به زور ارث پدرتونو گرفته رفته ماشین ساخته.

    بازار ازاد و اقتصاد باز یعنی چی؟
    پن ام رو میشناسید؟ pan am? پن امریکاریکن ورلد ؟ بزرگترین شرکت هواپیمایی دنیا بود. همونکه تو فیلم اگه میتونی منو بگیر دیدین.
    شرکت کامپک رو میشناسید؟ لپ تاپهاش یه زمان مثل اچ پی معروف بود. تو ولیعصر ریخته بود. پدر منم داشت.

    اولدزموبیل ؟ نیست.

    اینا شرکتایی هستن میلیارد دلاری ثروت داشتن.
    حالا برین نگران اون شکم خودتون باشین و کمتر حس فوکویاما بهتون دست بده. اره کسینجرای قرن

    موافقم ۰
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا