آستون مارتین

مکس ورشتپن خودروی ایمنی آستون‌مارتین را مثل لاک‌پشت می‌داند!

در گرند پری استرالیا، خودروی ایمنی آستون‌مارتین ونتیج که ستارهٔ سابق مسابقات DTM «برند مایلندر» پشت فرمان آن نشسته بود، به خاطر خروج کارلوس ساینز از مسابقه و همین‌طور تصادف سباستین فتل دو بار وارد پیست شد؛ اما ازآنجایی‌که در آن زمان اکثر رانندگان از لاستیک‌های هارد استفاده می‌کردند، در تلاش بودند لاستیک‌های خود را پشت سیفتی کار گرم نگه دارند زیرا ونتیج از مرسدس AMG GT بلک سریز که در نیمی از مسابقات به‌عنوان سیفتی کار انجام‌وظیفه می‌کند کُندتر است. از سال گذشته، در مسابقات فرمول یک به‌طور مشترک از محصولات مرسدس بنز و آستون‌مارتین به‌عنوان خودروهای ایمنی و پزشکی استفاده می‌شود.

ونتیج از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG استفاده می‌کند که در اینجا ۵۳۵ اسب بخار قدرت را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر اما مرسدس برای فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک، AMG GT بلک سریز ۷۳۰ اسب بخاری را به‌عنوان سیفتی کار ارائه کرده است که در مسابقات بحرین و عربستان مورداستفاده قرار گرفت. این مرسدس از آستون‌مارتین به یک خودروی مسابقه‌ای بسیار نزدیک‌تر است و گفته می‌شود در هر دور حدود پنج ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند. حال ورشتپن که قبل از کنار رفتن از مسابقه در هردو استارت مجدد در جایگاه دوم پشت چارلز لکلرک قرار داشت گفته است:

آستون مانند یک لاک‌پشت بود و مانع از شروع مجدد مسابقه با گرمای کافی در لاستیک‌های پیرلی می‌شد

ورشتپن با عصبانیت گفته است:

چسبندگی بسیار کمی داشتیم و سیفتی کار آن‌قدر آرام حرکت می‌کرد که شبیه یک لاک‌پشت بود. باورنکردنی است. وقتی خودروی آسیب‌دیده‌ای در پیست وجود نداشت، من نمی‌فهمم چرا باید این‌قدر آرام رانندگی کنیم. مطمئناً سیفتی کار مرسدس به خاطر آئرودینامیک بیشتر سریع‌تر است چون این آستون‌مارتین واقعاً کُند است. قطعاً به چسبندگی بیشتری نیاز است چون لاستیک‌های ما سرد بودند

برندهٔ گرند پری ملبورن، لکلرک نیز با رقیب خود دراین‌باره موافق است اما گفته است وقتی دیده مایلندر چقدر تلاش می‌کند تا با سرعت بیشتری حرکت کند، نخواسته در رادیو اعتراضی داشته باشد. رانندهٔ فراری گفته است:

صادقانه بگویم، همیشه [سیفتی کار] خیلی کند به نظر می‌رسد زیرا ما در آن خودروهای فرمول یک چسبندگی بسیار زیادی داریم و این خیلی خیلی دشوار است خصوصاً با آن لاستیک‌هایی که همهٔ ما استفاده می‌کردیم که هارد بود. من بشدت در تلاش بودم تا مقداری گرما در آن‌ها نگه دارم. صادقانه بگویم می‌خواستم اعتراض کنم اما بعد دیدم که سیفتی کار در پیچ‌ها چقدر سر می‌خورد و فکر نمی‌کردم بتواند سرعتی بیش از این داشته باشد؛ بنابراین نمی‌خواستم فشار زیادی وارد کنم. مطمئناً با خودروهایی که هم‌اکنون داریم، حفظ دمای لاستیک‌ها پشت سیفتی کار بسیار دشوار است

جورج راسل، رانندهٔ مرسدس که در جایگاه سوم قرار گرفت نیز با کنایه گفته است ما مشکلی با سیفتی کار مرسدس AMG نداریم!

 

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2866 ديدگاه)

    عجب آبروریزی شد برای آستون مارتین
    جایی که باید خوش بدرخشه و تظرها رو جلب کنه ضایع شد

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۵
  2. Hamid

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    من جای استون بودم والکری AMR رو میاوردم تا دهن اینا رو ببندم … اون موقع دیدنی میشد …

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱۵
    1. محمد امین

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1893 ديدگاه)

      سیفتی کار باید شرایط خاصی رو داشته باشه ، نمیشه همچنین ماشینی رو آورد

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۲
    2. Nima

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1472 ديدگاه)

      ونتیج ضعیفه
      کاش حداقل DBS بود.

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳
    3. akrh78

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1186 ديدگاه)

      سیفتی کار یه خروار فرستنده و گیرنده و تجهیزات تو صندوق عقبش داره فقط یه چراغ سقفی نیست که
      والکری بیشتر از یه کیف دستی فک نکنم جا داشته باشه

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۲
      1. Hamid

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2170 ديدگاه)

        مزاح بود قطعا نمیشه همچین ماشینی سیفتی کار باشه چون خودش به سیفتی کار نیاز داره!!!
        در کل استون باس ی ماشین قوی تر انتخاب می‌کرد واسه این کار …

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۲
    4. احمدرضا

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (227 ديدگاه)

      والکری رو بیاره که یه سیفتی کار میخواد که اگه اون ایستاد رسیدگی کنه بهش

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  3. زیزیگولو

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    مکس ورشتپن میتونه یکی از تکنیکها و فرمولهای موفقیت هر تیمی تو مسابقات باشه

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۳
  4. akrh78

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    اختلاف زیادی بین دو سیفتی کار وجود داره
    یکی رکورد دار نوربرگ رینگ، اون یکی در حد ۹۱۱ پایه
    اگه تقویتش نمیکنین حداقل یه لاستیک اسلیک بندازین زیرش

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  5. Aboalfazl demon

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (401 ديدگاه)

    دلیلش اینه که فکر کنم ( فکر کنم ) استون مارتین از موتور ۱۴ سال پیش مرسدس بنز استفاده میکنه
    از V8 توئین توربو ۵۳۵ اسب گرفت
    در حالی که امروزه این قدرتو از یه v6 توئین توربو میگیرن
    و تایم نوربورگ رینگ ونتیج نسبت به قیمتش واقعا تایم آنچنان جذابی نیست
    خلاصه ونتیج قدیمی شده وقتشه دستی به سرو روش بکشن

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۳
    1. کیانوش

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (320 ديدگاه)

      عزیزم انجینش همون انجین چهار لیتری amg gt هستش و این انجین رو خیلی از خودروهای دیگه مرسد نصب شده و چند خودرو از استون مارتین حتی شاسی بلند استون هم همین انجین روش هست و ای ام جی بلک سریس هم همین اتجین ولی به صورت دست ساز و میلنگ تخت هستش که تونسته ۷۳۰ اسب بخار ازش بگیره
      این انجین اولین بار روی ای ام جی جی تی معرفی شد سال دوهزار و پونزده
      و یکی از بهترین هشت سیلندر های تاریخه واقعا
      و حتی یک بلوک چهار سیلندر از این انجین رو تبدیل به انجین چهار سیلندری کردن که تو هاچبک مرسدی چهارصد و سی اسب بخار تحویل میده با دولیتر حجم و رو نسل جدید اس ال هم نسخه پایه اش همون انجین چهار سیلندر ولی با توربوی الکتریکی داره که ۳۷۵ اسب بخار قدرت داره بدون هیچگونه لگ توربویی البته که واقعا عالیه درسته نسبت به مدلی که دو توربو داره پنجاه اسب کمتر داره ولی گشتاور خطی و نداشتن لگ توربو باعث میشه لذت رانندگی خیلی بیشتری داشته باشه خصوصا تو نسل جدید مرسدس اس ال تقریبا نصف وزن انجین هشت سیلندر رو داره و با توجه به اینکه گیربکس اس ال هم عقب نصب میشه خیلی خودرو تقسیم وزن بهینه ای داره
      نسل جدید ای ام جی تی هم بر اساس پلتفرم اس ال توسعه داده میشه احتمالا نسخه پایه اش هم همین انجین دولیتری با توربو برقی باشه با چهارصد و خورده ای اسب بخار قدرت و البه یک یا دو انجین الکتریکی که حداقل پونصد و پنجاه اسب بخار قدرت داشته باشه نسل بعدی c63 هم از همین انجین چهار لیتری و یک یا دو موتور الکتریکی استفاده میکنه و در کل کم کم باید با هشت سیلندر ها خداحافظی کنیم و به وی ۶ ها چهار سیلندر های خطی عادت کنیم کاش شیش سیلندر های خطی هم توسعه بدن ولی فقط بی ام و به صورت جدی شیش سیلندر خطی استفاده میکنه
      به نظرم تو خودرو های اسپورت محور عقب شیش سیلندر های خطی خیلی خیلی بهتره جواب میده مثلا نسل قبلی نیسان جی تی ار
      الان خیلی از اسپورت ها گیربکس رو عقب خودرو قرار میدن و پس کمبود فضا مشکلی ایجاد نمیکنه اگر بخوان شیش سیلندر خطی بزارن رو خودرو خیلی خیلی نرم تر از وی ۶ ها هستن و تیونینگشون هم خیلی راحت تره و پتانسیل بیشتری دارن

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
  6. مجید

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    لکرک: یه فراری بیارید از بنز ۵ ثانیه سریعتره

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۱
  7. Ferrari

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1707 ديدگاه)

    لکلرک در ادامه گفت از ماشین فراری به عنوان سیفتی کار استفاده کنید که ۵ ثانیه از مرسدس هم سریعتره 😂

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱۹
    1. کیانوش

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (320 ديدگاه)

      واقعیت اینه که اون سیفتی کار مرسدس فعلا سریع تریم خودروی جاده ای بازار هستش البته به صورت فابریک
      پورشه gt2 rs رکردش رو شکوند ولی تیونینگ شده بوده و نسخه فابریک پورشه نبودش
      قطعا اگر همون بلک سریس هم لاستیک و تعلیقش رو فقط ارتقا بدن میتونه چند ثانیه دیگه رکوردش رو بهبود بده
      خودروی بی نظیریه واقعه طراحی کلاسیک انجین وسط نیست ولی از هایپر کار ها همسریع تره
      مدیرهای شورلت میگفتن کوروت رو انجین وسط کردن چون به خودروهای انجین جلو دیگه جایی واسه تکامل نداشت و از نظر خودشون نسل قبلی کوروت دیگه ته ته ی خودروی اسپورت انجین جلو بوده ولی باید رکورد بلک سریس رو کوبید تو صورتشون که گند زدن به کوروت
      ماشین بدی نیست ها ولی نباید اسمش کوروت میبود کوروت باید همونجور میموند انجین جلو

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
  8. ارش

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1500 ديدگاه)

    چارلز لکرک چه انسان با وجدانیه که در اون شرایط اعتراض نکرده.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲
  9. حسین

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    تو فرمول یک همون اوایل که لکرلک عضو فراری شد میدونستم اینا به اوج میرسن
    و انگار واقعا داره همین اتفاق هم میافته
    تو فرمول یک از همون اولش عاشق فراری بودم
    و از زمانی که لکرلک اومد شیفته این راننده شدم
    واقعا لایق این رتبه هست
    در مورد فصل جدید هم واقعا از برگشت فراری به اوج خوشحال شدم و فصل های قبل همیشه تا آخر مسابقات منتطر میموندم تا بلکه فراری ها رقیبشون رو اذیت کنن و رقابت هیجان داشته باشه
    ولی تو هر مسابقه مرسدس بود که جایگاه اول رو داشت واقعا انقدر کسل کننده شده بود
    قبل اینکه مسابقه شروع بشه میگفتم این دفعه بوتاس اول میشه یا همیلتون
    نیکو روزبرگ هم که یه زمان قوقا کرد برای خودش
    فقط این ردبول بود که گه گداری اذیتشون میکرد
    و فراری هم کم پیش می اومد باهاشون درگیر بشه
    ولی الان دیگه اون کولاک رو نمیبینم
    واقعا توقع داشتم فراری با قدرت وارد بشه
    ولی توقع نداشتم بقیه کلا از دور خارج بشن
    امیدوارم مشکلاتشون برطرف بشه تا مسابقات رقابتی تر بشه
    هرچند فکر نکنم در اون صورت هم فراری جایگاه رو بده بهشون..
    فراری برگشته و قصد رحم کردن نداره:))

    موافقم ۷
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا