آئودی

مقایسه نسل اول و آخر آئودی A6، تکامل طراحی از 1994 تا 2025

از طراحی جعبه‌ای و محافظه‌کارانه دهه ۹۰ میلادی تا خطوط تندوتیز و چهره‌ای تهاجمی در مدل ۲۰۲۶، با پدال همراه باشید تا سیر تکامل طراحی آئودی A6 طی سه دهه را بررسی کنیم.

اولین نسل آئودی A6 که ابتدا آئودی ۱۰۰ نام داشت، به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۴ معرفی شد. این خودرو درواقع یک فیس‌لیفت از آئودی ۱۰۰ بود، اما خودروساز آلمانی نام آن را تغییر داده تا با شیوهٔ جدید نام‌گذاری شرکت هماهنگ شود؛ بنابراین A6 رسماً متولد شد و بین A4 کوچک‌تر و A8 پرچم‌دار که به‌تازگی معرفی شده بود، قرار گرفت. با نگاهی به زبان طراحی اولین نسل A6، واضح است که سبک طراحی خودرو رویکرد محافظه‌کارانه و کاربردی سدان‌های آلمانی اوایل دهه ۹۰ داشته است. این دورانی بود که آلمانی‌ها ترجیح می‌دادند خودروهایی ساده‌تر تولید کنند.

نمای بیرونی

آئودی A6 مدل ۱۹۹۴ فرم جعبه‌ای معمولی با خط سقف صاف داشت و این خودرو بیشتر کاربردی به نظر می‌رسید تا جذاب. حتی جلوپنجره هم بی‌آلایش به نظر می‌رسد و توسط چراغ‌های جلو هالوژن مستطیلی ساده احاطه شده است. این خودرو اصلاً تلاشی برای خودنمایی نداشت. در همین حال، پانل‌های بدنه نسبتاً صاف بودند و کمترین حجم‌پردازی در آن‌ها به کار رفته بود، درحالی‌که گلگیرها فقط کمی برجسته بودند. طبیعتاً در آن زمان، خودروها دی‌لایت نداشتند و بنابراین خبری از امضای نوری نبود.

سه دهه به جلو می‌رویم و در اینجا آئودی A6 مدل ۲۰۲۶ کاملاً جدید را داریم که به خودرویی بسیار شیک‌تر و پویاتر تبدیل شده است. فرم کوپه مانند و اوورهنگ‌های کوتاه باعث شده این خودرو هیچ شباهتی به نسل‌های قبلی خود نداشته باشد. جلوپنجره بزرگ، توسط چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی تیزی احاطه شده است و به دنبال آن خطوط شخصیت جسورانه‌ای روی بدنه کشیده شده است. از لحاظ ابعاد، A6 جدید بسیار بزرگ‌تر شده است. این خودرو فاصلهٔ محوری ۲,۹۲۳ میلی‌متری دارد درحالی‌که این رقم در نسل اول ۲,۶۷۸ میلی‌متر بود. همچنین، خودروی ۲۰۲۶ از سپر تا سپر ۴,۹۹۱ میلی‌متر طول دارد، درحالی‌که طول جد بزرگ آن ۴,۷۹۸ میلی‌متر بود.

داخل

کابین A6 مدل ۱۹۹۴ همان چیزی است که از خودروهای لوکس دههٔ ۹۰ انتظار می‌رود. داشبورد طرح افقی با دکمه‌های فیزیکی، کنترل‌های چرخشی و آمپرهای آنالوگ دارد. پلاستیک‌ها نرم و درعین‌حال بادوام به نظر می‌رسیدند و تریم‌های بالاتر دارای تزئینات چوبی و چرمی به‌عنوان آپشن بودند درحالی‌که بیشتر نمونه‌ها با روکش پارچه‌ای عرضه می‌شدند. تکنولوژی‌های خودرو فقط در سیستم صوتی کاست، ساعت آنالوگ و سیستم تهویهٔ اتوماتیک سفارشی خلاصه می‌شد و هیچ صفحه‌نمایش بزرگ و هیچ سیستم ایمنی فعال پیشرفته‌ای وجود نداشت. از نظر راحتی، صندلی‌ها مناسب بودند اما گرم‌کن و تهویه را فراموش کنید چه رسد به ماساژور که در A6 جدید می‌بینیم.

سدان A6 جدید نمایشگرهای زیادی دارد و این طرح چندصفحه‌ای اساساً کابین را تعریف می‌کند. حتی سرنشین جلو نیز صفحه‌نمایش مخصوص به خود را دارد. سپس به متریال می‌رسیم که شامل چرم والکونا، چوب گردو و تریم آلومینیومی می‌شود که کاملاً حس و حال لوکسی دارد. تکنولوژی‌ها هم شامل تمام ویژگی‌های اتصالی امروزی، به‌روزرسانی از راه دور، سیستم صوتی سه‌بعدی B&O و حتی یک نمایشگر هدآپ واقعیت افزوده می‌شود.

پرفورمنس

مقایسهٔ پرفورمنس ازن دو خودرو درست نیست زیرا سه دهه باهم اختلاف دارند ولی صرفاً برای اطلاع، A6 جدید در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 هیبریدی خفیف عرضه می‌شود که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. آئودی A6 مدل ۲۰۲۶ با کمک سیستم چهارچرخ محرک کواترو، تنها در ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که بسیار چشمگیر است. نزدیک‌ترین نسخهٔ نسل اول A6 به مدل امروزی، S6 پلاس است که با ۳۲۵ اسب بخار قدرت فقط در سال ۱۹۹۷ در اروپا عرضه شد. این مدل برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به حدود ۵.۵ ثانیه زمان نیاز داشت که برای سه دهه پیش رقم خوبی بود.

به‌طورکلی، آئودی A6 به‌عنوان خودرویی لوکس و قابل‌اطمینان ولی بدون خودنمایی متولد شد و توانست در بین رقبایی مثل مرسدس بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری ۵ برای خود جایگاهی دست‌وپا کند. این داستان تا به امروز ادامه پیدا کرده ولی A6 جدید خودرویی کاملاً متفاوت از پدربزرگ سی‌سالهٔ خود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Battman

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    طراحی قبلی به نظرم بیشتر تو دل برو و همه پسنده ( حداقل برای من)

    موافقم 55
    مخالفم 31
  2. Mhosein

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    انگار جای سی سال سیصد سال گذشته چه سریع

    موافقم 41
    مخالفم 2
  3. gold

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    چقدر کابین مدل قدیم گرم و نرم و راحت و در خدمت راننده به نظر میرسه ، چیزی که در اغلب اتومبیل های دهه 90 تا 2000 میلادی هست. دوخت پارچه عالی و قطعات کیپ بدون صدا و بدون اضافه کاری و جلف بازی …. هنوزم دوخت 600 مرسدس و صندلی های تویوتا سنچوری قدیم خدای من در رفاه سرنشین محسوب میشن

    موافقم 59
    مخالفم 0
  4. Puriya

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (723 ديدگاه)

    بنظرم توی طراحی، این ماشین در یه سطح دیگه ای کار کرده نسبت به رقبا (نسل فعلی رو میگم)
    چون هم اصالته آئودی رو داره هم مدرن بودنو

    موافقم 37
    مخالفم 3
  5. Saeedfarshchian

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (354 ديدگاه)

    (نظر شخصی)
    به طراحی ماشینای قدیمی تر اکثر کمپانی ها نگاه میکنیم تو یه چیز مشترک هستن،طراحی محافظه‌کارانه!
    چرا؟ قبلا کمپانی ماشین رو تولید میکرد که مصرف کننده و خریدار ترقیب بشه و حواسشون بود نزنن تو ذوق خریدار و چیزی تو طراحی ماشین نباشه که خریدار مجبور باشه باهاش کنار بیاد از اونطرف خیلی وقتا میبینیم کمپانی های بزرگ نظر سنجی های زیادی میکردن تا طرحی روی عمل بیاد که مردم خواهانش هستن
    اما الان نه
    طراحی انجام میشه هرجور جنگولک بازی توش در میارن برای جلب توجه نه جلب خریدار
    اونی هم که میخواد ماشین بخره باید بپذیره که مثلا جلو پنجرش چرا شبیه خوکه یا کهکشانیه یا چراغاش نازکه یا چرا ادوات پلاستیکی زیاد داره اینارو هممون دیدیم
    درکل اینایی که گفتم برای کشور های عادی بود
    تو ایران اصلا چیزی به اسم انتخاب وجود نداره
    طرف هرچی گیرش بیاد میخره

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6120 ديدگاه)

      عالی گفتی👌

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. همایون

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1086 ديدگاه)

      آفرین چقدر درست توضیح دادید کاملا حق باشماست متاسفانه تو دنیای مجازی باید غیرعادی و حتی بعضی وقتها ناپسند باشی که جلب توجه کنی و ترند بشی مثالش سوناتای جدید الان به یه نوجوان ۱۵ ساله بگی میفهمه فقط با یه تغییر ساده و افقی کردن چراغهای عقب ایراد طراحی سوناتا برطرف میشه به نطرتون عقل طراح به اونجا نرسیده؟رسیده ولی اونکار از قصد انجام شده که بعد از طراحی نسل قبل که تقریبا ایراد بزرگی نداشت ولی مثل قبل مورد توجه نبود یکاری کنه بازم سانتافه جدید اسمش روی زبانها بیفته حتی با واکنشهای منفی و مسخره کردن ترند بشه به خصوص که تو همه جا وقتی از این ایراد میگن از حسن‌های بزرگ دیگه‌ای هم که داره حرف میزنن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. Siyavash

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    آئودی خدایش ماشین زشت تا الان تولید نکرده یعنی من یادم نمیاد..برخلاف این اواخر بی ام و ،و بنز….

    موافقم 42
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6120 ديدگاه)

      یکی دو مدل داشت ولی درکل خیلی خوشگلن ماشیناش

      موافقم 10
      مخالفم 2
  7. Amir Noori

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    طراحیش واقعا الهام گرفته از نسل های اولشه
    عین بنز و ب ام و متفاوت با گذشته اش نیس و این به نظرم خاصش میکنه
    ولی در صندوق عقبش مثل نسل یک باید یه قوسی به سمت بیرون میگرفت
    البته شاید به خاطر ائرودینامیکش اینجوری شده

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. Cadillac-V

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (292 ديدگاه)

    تو سگمنت سدان های کلاس E مثل A6 و سری 5 و E کلاس هستن، نظر شخصیمو بگم من کادیلاک CT5 رو انتخاب میکنم، مشخصات فنی بهتر، مث اونا لوکسه و مهم تر از همه اُبهتش بیشتره

    موافقم 6
    مخالفم 10
    1. Mb

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      میشه آروم تر بگی منم بفهمم

  9. sunmartin

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    حیف که پیتر شرایر سر طراح ارشد آئودی با کریم حبیب بی هنر شرکت کیا جایگزین کرد واقعا طراحی های های خوبی انجام می‌داد

    1. بهزاد هرمز

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      کریم حبیب خودش طراح دوران طلایی بی ام و بود برادر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا