بنتلی

EXP2 قدیمی‌ترین خودروی بنتلی هنوز هم نفس می‌کشد!

بنتلی قدیمی‌ترین محصول موجود خود یعنی EXP2 را به جزیره انسان برده تا یک صدمین سالگرد اولین پیروزی تیمی در مسابقه مشهور توریست تروفی را جشن بگیرد. EXP2 از همان زمان عرضه به موفقیتی آنی دست یافت و پیش از اوت شدن به خاطر مشکلات فنی پیشتاز مسابقه بود. البته این خودرو هفت روز بعد به همان پیست بروکلندز بازگشت و با رانندگی فرانک کلمنت قهرمانی را به چنگ آورد.

این پیروزی تأثیر زیادی روی W.O. بنتلی مؤسس این شرکت گذاشت و او تصمیم گرفت EXP2 و دو خودروی دیگر را در مسابقات TT جزیره انسان شرکت دهد. این مسابقه در ۲۲ ژوئن ۱۹۲۲ برگزار شد. بنتلی به همراه کلمنت و داگلاس هاوکس در این رویداد ۴۸۶ کیلومتری شرکت کردند و این در حالی بود که آب‌وهوای زمان برگزاری مسابقه اصلاً مساعد نبود. البته نتیجه نهایی کاملاً خوب بود و خودروی کلمنت به مقام دوم رسید و فاصله نزدیکی با سایر شرکت‌کنندگان داشت. همین نتیجه برای پیروزی تیمی کفایت می‌کرد. موفقیت محصولات بنتلی همچنین مهر تأییدی بر کیفیت آن‌ها بود. EXP2 در دستان جان داف توانست ۲۱ رکورد جهانی را در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۲۵ بر جای بگذارد.

بنتلی به همین خاطر اقدام به نمایش EXP2 و ۷۷ محصول دیگر خود کرد تا ادای احترامی به موفقیت‌های مهم خود در مسابقه توریست تروفی داشته باشد. نکته جالب اینکه رقبای آن زمان بنتلی نیز در این رویداد حضور داشته‌اند. گفته می‌شود این خودروهای مسابقه‌ای در جمع ارزش ۴۰ میلیون پوندی معادل ۴۸.۴ میلیون دلاری دارند و برخی مالکان از سوئیس، آمریکا و نیوزلند در آن شرکت کرده‌اند. تمامی ۷۸ خودروی حاضر در این رویداد با موفقیت از خط پایان عبور کرده‌اند که برای خودروهایی با ۱۰۰ سال سن عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

اگرچه EXP2 اولین خودروی ساخته شده توسط بنتلی نیست اما دومین محصول پس از تأسیس این کمپانی در سال ۱۹۱۹ محسوب می‌شود. این خودرو پس از EXP1 تولید شد که بستر آزمایشی برای پیشرانه ۳ لیتری بسیار پیشرانه بنتلی در آن زمان به شمار می‌رفت. از آنجایی که بهترین روش تست خودروها در آن زمان حضور در مسابقات بود بنابراین EXP2 سریعاً در چنین رویدادهایی حضور یافت و تا سال ۱۹۲۳ نیز مشغول مسابقه بود و پس از آن فروخته شد. بنتلی سرانجام این خودرو را خرید و ۲۵ سال پیش بازسازی کاملی روی آن انجام داد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (656 ديدگاه)

    یکی از دوست داشتنی ترین برند ها ، همین بنتلی هست 👌👍

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
    1. رضا باقری

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      جدی

      موافقم ۵
      مخالفم ۳۰
  2. porsche

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (433 ديدگاه)

    بهترین برند لوکس از نظرم همین بتلیه
    هم سطح رولزرویس هست و دست هر خری نیست هرکی دو قرون پول اومد دستش میره یه رولزرویس توینینگ منصوری میندازه زیر پاش(میشه اینو گذاشت به حساب شهرت رولزرویس الان دیگه شده معیار پولدار بودن افراد مشهور)
    ولی این ماشین هم برند معتبر داره هم اتاقش به حد مناسب ترکیب تکنولوژی و انالوگ و کیفیته و هم به لطف طراحی زیباش نسبت به باقی ماشینهای این مدل خاص تره
    دشمن همیشگی رولزرویس

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳
  3. imperial

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2358 ديدگاه)

    حالا که بحث بنتلی قدیمی هست یادی کنیم از ۷دهه پیش…
    از همان زمان تاسیس بنتلی و رولزرویس، هیچ برندی نمیتونست در حد اونا لوکس گرایی رو ارائه بده. قیمت رولز و بنتلی خیلی گزاف بود خیلی… اما کرایسلر تصمیم گرفت اینکارو بکنه و با اونا رقابت کنه… امپریال… فراتر از یک خودرو…

    یکی از خودروهای جذاب بنتلی، بنتلی بلو ترین بود
    یه خودرو۲صندلی جلو و یک صندلی عقب.محصول سال۱۹۴۹.سوپر لوکس و جذاب نمای بیرون👇
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08768.jpg
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08735.jpg
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08642.jpg
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08677.jpg
    اینم نمای داخل👇
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08713.jpg
    https://belroseclassics.com/wp-content/uploads/2020/12/DNK08700.jpg
    کیفیتش نیازی به گفتن نیست,چوبی که بکار رفته الان تو جنسیس های ۲۰۲۲ نیست و کیفیت چرمش یه چیزی در حد کمری ۲۰۲۱ هست.
    مشخصات فنی=
    شاسی: رفروبیشد مارک ۶بنتلی
    انجین=موتور۸سیلندر ۶.۵لیتری قدرت ۱۳۴کیلووات که میشه ۱۸۰ اسب.روانکاری سامپ مرطوب ۴ کاربراتور SU Type H.6.پمپ های سوخت مکانیکی یا دوقلو الکتریکی.
    سیستم اگزوز: سیستم اگزوز فولادی ضد زنگ با سوراخ بزرگ.
    کلاچ: تک صفحه خشک، دیافراگم سنگین یا سبک وزن.
    گیربکس: بنتلی چهار سرعته و دنده عقب. انتخاب نسبت چرخ تاج و پینیون.
    سیستم تعلیق: فنرهای جاده جلو و عقب ارتقا یافته سیستم ترمز: ترمزهای درام جلو هیدرولیک، ترمزهای درام مکانیکی عقب، به کمک سرووهای مکانیکی.چرخ ها و لاستیک ها:چرخ های سیمی ۲۱ اینچی

    قیمت=نتونستم قیمتش رو در سال ۱۹۴۹پیدا کنم ولی الان ۵۰۰الی ۷۵۰هزار دلار قیمت داره و فروش میره.

    گفتم امپریال.بله…امپریال بیش از یک خودرو.
    در سال ۱۹۴۹ امپریال نسل سوم لبارون رونمایی کرد. البته من با مدل ۱۹۵۱کار دارم. من هیچی نمیگم فقط عکس هارو ببینید…
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51Brochure/Page09-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51Brochure/Page12-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51Brochure/Page03-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51Brochure/Page08-reg.jpg
    واو… اصلا آدم اینو میبینه مخش رسما هنگ میکنه
    حالا ممکنه بگید اینا الکی هست ولی این ۲تا لینک هم ببینید🙃
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51VertEbay/index.htm
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51IMPERIALvert/index.htm
    عاشق امپریالم چون اشرافیت بی حد مرز رو با نصف قیمت رولز و بنتلی بهت میداد و از همه مهمتر شخصی سازی در حد همونا بود و از همه جالب‌تر از سال ۱۹۳۰تا ۱۹۷۰ در نسخه های کوپه کانورتیبل ۴در و LWB تولید می‌کرد و تمام تمرکزش روی لبارون بود و در تمام طول ۷۰ سال حیاتش فقط خودرویی به نام لبارون تولید کرد!

    Imperial=more than just a car 🦅

    راستی مشخصات فنی رو یادم رفتم بگم.
    بیایید این عکس رو ببینید با رسم شکل توضیح داده!
    https://www.web.imperialclub.info/Articles/52Motor/3.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1951/51Firepower/Page03-04-reg.jpg
    این ماشین اون موقع فرمان برقی شیشه بالا بر برقی صندلی تمام مبله چراغ مطالعه عقب کولر و بخاری داشت که در بنتلی موجود نبود!😜البته چندتا آپشن دیگه هم داشت یادم رفته.

    🦅🦅🦅

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
    1. imperial

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2358 ديدگاه)

      (در سال ۱۹۴۹ امپریال نسل سوم لبارون رونمایی کرد)

      ببخشید اشتباه نوشتم.امپریال سال ۱۹۴۹ نسل ششم لبارون رو رونمایی کرد. اونجا اشتباهی نوشتم نسل سوم. باید بگم نسل سوم در سال۱۹۳۴ رونمایی شد که یه شکست تو پرونده امپریال بود…

      موافقم ۶
      مخالفم ۳
      1. javadhy

        ۱۴ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (318 ديدگاه)

        اولا امپریال دستت درد نکنه بخاطر توضیح کامل و بی نقصت شخصا از کامنتت لذت بردم
        در جواب بهت فقط یه چیز میگم
        مرسدس بنز ۷۷۰
        همین
        دقیقا توی دورانی که تو داشتی حرف میزدی تولید میشد (از ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۳ )
        البته حرفم اینه که این ماشینم بود نه اینکه ماشینایی که تو نام بردیو زیر سوال ببرم

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
    2. مازیار

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1295 ديدگاه)

      جالب بود ممنون
      طراحی خارجی این بنتلی فوق العادست
      اما رولزرویس همیشه یک سطح بالاتر بوده
      هم سطح تجهیزات هم نسبت به زمان
      فانتوم ۲ سال ۱۹۲۶

      https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-atXKLvxGh64%2FX3IzK0vP9AI%2FAAAAAAAD5D4%2F4WTn3qxqdzIJcCld4-o2ScBe1PZx44K9wCLcBGAsYHQ%2Fs1600%2F1926-rolls-royce-phantom-1.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.vintag.es%2F2020%2F09%2F1926-rolls-royce-phantom.html&tbnid=PTlk3DFqFjJ_vM&vet=1&docid=IY4OqaGvGVuW0M&w=1200&h=844&hl=fa-IR&source=sh%2Fx%2Fim

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
      1. imperial

        ۱۴ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2358 ديدگاه)

        بله. رولز رویس همیشه اوج اشرافیت بوده.

        بدبختانه مدل های زیادی از امپریال قبل ۱۹۴۰ دیگه تو دنیا نیست خیلی هاشون فراموش شدن برخی شون غیب شدن!😕
        این تمیز ترین لبارون ۱۹۲۶ هست که پیدا کردم هرچند آنچنان هم سرحال نیست.
        بیرون👇
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0525sm.jpg
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0529sm.jpg
        داخل👇
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0540sm.jpg
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0546sm.jpg
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0553sm.jpg
        https://www.web.imperialclub.info/Yr/1926/26ImpEbay/IMG_0546sm.jpg

        امپریال زمان تاسیسش از سال۱۹۲۶تا۱۹۴۰ نتونست با بنتلی و رولزرویس رقابت کنه چه برسه از اونا بهتر باشه. اما بعد ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۲ از نظر من از اونا بهتر بود. سال ۱۹۷۳هم بحران نفتی شد و امپریال هم سقوط آزاد کرد و در ۱۹۷۶ورشکست شد.هرچند ۱۹۸۰ برگشت به عنوان یه مدل خودرو از محصولات کرایسلر اما ۱۹۹۳ کرایسلر منصرف شد و بردتش لای صفحات تاریخ صنعت خودرو…

        *امپریال برندی بود که اصلا قابل قیاس با کادیلاک و لینکلن نبود. بسیار رده بالاتر از اونا بود هرچند نتونست به محبوبیت اونا دست پیدا کنه*

        موافقم ۵
        مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا