آئودیبی ام و

تقابل سدان‌های کوپه در ردهٔ کوچک‌تر؛ آئودی A5 اسپرت‌بک در برابر ب‌ام‌و سری 4 گرن‌کوپه

هر وقت اسم سدان کوپه آورده می‌شود عمدتاً به یاد بنیان‌گذار این کلاس یعنی مرسدس بنز CLS افتاده و سپس آئودی A7 و ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه به ذهن می‌رسند. در بحث مقایسه‌ها و رقابت‌های خودرویی نیز اکثراً این سه سدان کوپهٔ مطرح بازار حضور دارند. ولی نباید فراموش کرد که دو سازنده از بین سه خودروساز آلمانی مذکور یعنی آئودی و ب‌ام‌و سدان‌های کوپه را در کلاس کوچک‌تری هم عرضه کرده و این رقابت را به کلاسی پایین‌تر کشانده‌اند. پیشگام ساخت سدان کوپهٔ کامپکت آئودی با مدل A5 اسپرت بک بود و سپس ب‌ام‌و نیز با عرضهٔ سری ۴ گرن کوپه به رقابت با آئودی پرداخت درحالی‌که مرسدس بنز در این کلاس نماینده ندارد؛ بنابراین این بار جدال سدان‌های کوپه را در ردهٔ کوچک‌تری برگزار کرده‌ایم.

dsc_6869_0

آیا ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپهٔ تازه‌وارد می‌تواند راه سری ۴ کوپه را ادامه داده و رقیبی جدی برای آئودی باشد؟ عضو جدید خانوادهٔ سری ۴ ب‌ام‌و یعنی گرن کوپه ادعا می‌کند که قابلیت‌های یک ماشین سدان را با ویژگی‌های یک کوپه ارائه می‌کند؛ بنابراین اگر خواهان سری ۴ کوپه هستید اما به یک سری ۳ سدان هم برای سفرهای خانوادگی نیاز دارید ولی پارکینگتان برای دو خودرو جا ندارد و یا نیاز به خودرویی با قابلیت‌های یک هاچبک دارید اما نیازمند فضای جادار یک سری ۳ گرن توریزمو هستید، سری ۴ گرن کوپه خودروی مناسبی برای شما خواهد بود.

dsc_6338

 

بااین‌حال ب‌ام‌و کمی دیر وارد کلاس کوپه‌های چهاردر کوچک‌شده است زیرا آئودی با A5 اسپرت بک به‌خوبی این کلاس را تأسیس کرده و باوجودی که ۷ سال از عرضهٔ آن می‌گذرد اما هنوز هم یک مدعی زیبا و پرقدرت است. البته به‌تازگی نسل جدید A5 کوپه رونمایی شده اما هنوز نسخهٔ اسپرت بک آن معرفی نشده است. پس بنابراین توضیحات کدام‌یک از این دو خودرو در رقابت امروز ما پیروز خواهند شد؟

dsc_6467

فضای صندوق بار

حجم صندوق بار هر دو خودروی مورد آزمایش معادل ۴۸۰ لیتر است که تقریباً با A4 و سری ۳ یکسان است اما به دلیل اینکه هر دو خودرو از نوع لیفت بک هستند ، دهانۀ صندوق بار آن‌ها بزرگ بوده و بارگیری بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

طراحی

هر دو خودرو در تلفیق طراحی سدان با کوپه موفق بوده و در این زمینه بسیار شبیه به هم عمل کرده‌اند. بااینکه ب‌ام‌و ۲ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به آئودی دارد اما در کل هر دو خودرو طراحی منظمی داشته و جریان خط سقف به‌خوبی به شیوهٔ فست بک با درِ صندوق تلفیق‌شده است.

dsc_6479

گیربکس

هر دو خودرو به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعتۀ دستی ارائه می‌شوند اما ب‌ام‌و برای گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک در سری ۴ گرن کوپه ۱۵۵۰ پوند مطالبه می‌کند درحالی‌که در A5 اسپرت بک دیفرانسیل جلو گیربکس CVT Multitronic با قیمت ۱۴۸۰ پوند ارائه می‌شود. البته می‌توان در نسخهٔ چهارچرخ محرک کواترو گیربکس بهتر S-Tronic دوکلاچه را سفارش داد.

نتیجه

رتبهٔ اول ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه

ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه ترکیب واقعاً جذابی را ارائه کرده است. این خودرو هزینه‌های نگهداری پایین، راحتی مناسب و کیفیت ساخت خوب سری ۳ را با استایل سری ۴ ارائه می‌کند بدون آنکه کاربردی بودن خودرو فدا شده باشد. بااین‌حال ما نسخهٔ استاندارد دیفرانسیل عقب این خودرو را به نمونهٔ چهارچرخ محرک XDrive به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت خودرو ترجیح می‌دهیم.

bmw_420d_xdrive_gran_coupe_

رتبهٔ دوم آئودی A5 اسپرت بک

آئودی A5 اسپرت بک برای مدت‌ها حکمران کلاس کوپه‌های ۴ در کامپکت بوده است اما کم‌کم سن بالای آن نمایان شده است. A5 اسپرت بک نه رانندگی خوب سری ۴ گرن کوپه را دارد، نه در داخل به هوشمندی آن است و مسلماً نه به زیبایی گرن کوپه است. البته احتمالاً با آمدن نسل جدید A5 اسپرت بک اوضاع تغییر خواهد کرد. بااین‌حال هنوز هم اختلاف میان این دو خودرو کم است و A5 اسپرت بک پیشنهاد مناسبی برای کسانی است که به دنبال جایگزین جذابی برای یک سدان کامپکت هستند و همچنین به یک A7 کوچک‌تر نیاز دارند.

autowp.ru_audi_a5_sportback

 

مشخصات فنی

ب‌ام‌و 420d  گرن کوپه آئودی A5 اسپرت بک ۲.۰ TDI
قیمت پایه ۳۳,۲۹۵ پوند ۳۲,۱۷۰ پوند
قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ۴۰,۲۶۰ پوند ۳۶,۹۳۰ پوند
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۸۱ متر ۲.۸۱ متر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۶۴/۱.۸۲/۱.۳۹ متر ۴.۷۱/۱.۸۵/۱.۳۹ متر
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزل ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزل
قدرت ۱۸۱ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر ۳۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
ظرفیت باک ۵۷ لیتر ۶۳ لیتر
حجم صندوق بار ۴۸۰ لیتر ۴۸۰ لیتر
وزن خالص ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۵۱۵ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۸.۱ ثانیه ۸.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر ۷ لیتر در صد کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. arash66

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (433 ديدگاه)

    تست بی ام و سری 4 گرن کوپه با A5 اسپرت بک نسل اول در حال حاظر دیگه اشتباهه.
    ائودی نسل دوم a5 اسپرت بک رو بزودی معرفی میکنه و می بایست اخرین مدل بی ام و رو با مدل جدید ائودی مقایسه کرد.

  2. Nima

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    کلاس خودرویى جالبى هست! سدان کوپه…
    مشخصات این کلاس: دیفرانسیل جلو و ۴ درب موتور بهینه ۲ لیترى و قیمت مناسب!!!
    آخه این مشخصات بیشتر مال یه سدان خانوادگى معمولى مثل هوندا آکورد یا امثالش هست.
    ماشین کوپه باید دیفرانسیل عقب(میدونم اینا ۲ دیفرانسیل هم دارن ولى توى مدل پایه باید دیفرانسیل عقب باشن به نظرم نه جلو) ، ۲ درب ، موتور قدرتمند ، شتاب درخور یه ماشین کوپه داشته باشه. اینا ندارن هیچ کدوم رو.

    1. teddy

      ۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      ب ام و که دف عقبه :| فقط ایکس ۱ فک کنم جلو باشه تو ب ام و ها

      1. Parvaz

        ۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (408 ديدگاه)

        دوست عزیز به قول دوستمون همه ی مدل های بی ام و دف عقب هستن بجز ایکس وان ، یکی از برتری های سری ۴ به ائودی هم همین دف عقب بودن هستش، خدایی این بی ام و با این موتور های کم حجم ۲لیتری با شتاب ۶ ثانیه حرفی واسه گفتن نمیذاره

        1. hamidreza123

          ۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (47 ديدگاه)

          دوست عزیز شتابش طبق اعلام شرکت سازنده 8.1 ثانیه است که در عمل شتاب واقعی میشه 9.5 مدل بنزینی هم شتاب واقعیش 7.2 ثانیه

  3. احمد باقری

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    به نظرم آئودی در طراحی، نمیتونه با بی ام دبلیو رقابت کنه، بی ام دبلیو یه چیز دیگه است

  4. Sajjad Ahmadi

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1865 ديدگاه)

    توی آلمانی ها، آئودی رو خیلی دوست دارم

  5. یو اس اس اینترپرایز

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    هردو بی نظیر هستن
    مقایسه خودرو مخصوصا هردو المانی باشن سخت

  6. Hamid...Audi

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (713 ديدگاه)

    به نظرم بهتر بود صبر میکردن و با نسل جدید A5 مقایسه میکردن…چون هم از لحاظ طراحی خیلی بهبود دشته هم از نظر فنی.

  7. omid

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    اول مطلب گفته شده مرسدس بنز خودرویی توی این سگمنت نداره، درصورتی که CLA مال همین سگمنت هست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا