بی ام و

ب ام و ۳۳۵i ایکس‌درایو گرن توریزمو مدل ۲۰۱۴

وقتی ب ام و می‌خواست آخرین مدل از سری ۳ را به صورت نسخه گرن توریزمو هم ارائه کند، باعث نگرانی بسیاری از هواداران شد. این موضوع، با وجود صحبت‌های زیادی که در مورد خودروهای با دیفرانسیل جلو و خودروهای الکتریکی شده بود و همچنین، با وجود خودروی سری ۵ از نوع GT، کمی عجیب بود. با این وجود، هدف ب ام و از ساخت این مدل، این نبوده که بر اساس یک سدان خوب، یک مدل دیگر واگن را وارد بازار کند؛ بلکه این خودرو طراحی شده تا فضای بزرگ‌تری را در داخل کابین ایجاد کند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سدان در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد و این در حالی است که از ظاهر یک استیشن واگن اجتناب کرده و مشتریان رغبت بیشتری به خرید آن نشان خواهند داد. پس در سری ۳ GT با خودرویی روبرو هستیم که همانند سری-۵ GT، می‌خواهد در همه زمینه‌ها سرآمد باشد. مدل ۳۳۵i شش سیلندر در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت بی ام و از نزدیک ارزیابی شود.

2014 BMW 335i GT Luxury line
۲۰۱۴ BMW 335i GT Luxury line

برای مدل GT جدید، بی ام و، شاسی بین محور عقب و جلو را از بازار سری ۳ چین سفارش داده است. با طول بلند این شاسی، فضای پاها در جلوی صندلی‌ها افزایش یافته و همچنین باعث شده تا بی ام و بتواند یک هاچ عقب بزرگ برای خودرو در نظر بگیرد. البته مورد اخیر، یکی از چالش تیم طراحی بی ام و بوده و پیج بیرمان، یکی از طراحان بی ام و در کنار همکارانش، تلاش زیادی به خرج داده‌اند. طراحی به کار رفته در بدنه GT، شبیه هیچ‌کدام از خودروهای سری ۳ نیست. در مقایسه با سدان، GT از هر جهت، به تناسب، رشد کرده است. این خودرو دارای عرض بیشتر، جلوپنجره قلوه شکل بلندتر، کاپوت برآمده و همچنین، صاحب خطوط افقی اضافی در کناره‌ها شده است. هواکش‌های جلو نیز از جمله طراحی‌های بدنه این خودرو هستند که بیشتر با اهداف آیرودینامیک به کار برده شده‌اند.

2014 BMW 335i GT Luxury line
۲۰۱۴ BMW 335i GT Luxury line

بنابراین، در مورد سری ۳ GT، قبل از هر چیز باید گفت که ظاهری بهتر از سری ۵ GT دارد و برای طراحی خود، از ابعاد بزرگتر، نهایت استفاده را کرده است. به لطف بدنه حجیم، این خودرو می‌تواند تا ۱/۶ مترمکعب وسایل در خود جای دهد؛ فضایی که بیشتر از سری ۳ اسپرت واگن در بازار امریکا است. فاصله‌ی پاها در صندلی‌های عقب، بسیار مناسب است و صندلی عقب متحرک، می‌تواند در ۱۵ موقعیت مختلف تنظیم شود. این خودرو به دلیل ارتفاع صندلی راننده، باب طبع بسیاری از دوستداران خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌آور نیز خواهد بود. فضای داخل کابین نیز دارای همان استاندارهای سری ۳ بی‌ام و است.

2014 BMW 335i GT xdrive Interior
۲۰۱۴ BMW 335i GT xdrive Interior

البته این همه فضای اضافی برای GT، پیامدهایی نه چندان مطلوب خواهد داشت. مرکز ثقل خودرو در نقطه بالاتری است و همچنین فاصله محور چرخ‌ها، طولانی‌تر است. بنابراین نسبت به سدان، حدود ۱۳۵ کیلوگرم سنگین‌تر است و نمی‌تواند چالاکی لازم را داشته باشد.

گرن توریزمو از سیستم تعلیق اسپرت در عقب بهره می‌برد که باعث شده خودرویی با راحتی بیشتر و سواری دل‌پذیرتر در دسترس قرار گیرد. البته این حرف، زمانی که کم‌فرمانی ناچیز در این خودرو تجربه شد، تا حدودی مورد تردید قرار گرفت. چنین موردی در مورد یک سدان سری ۳ کاملاً غیرطبیعی است. سیستم الکتریکی فرمان، با این که عملکرد خوبی را تا به حال از خود نشان داده، ولی هنوز هم چند قدمی با سیستم فرمان هیدرولیک فاصله دارد. با این حال سیستم الکتریکی فرمان باعث می‌شود تا صرفه‌جویی بیشتری در مصرف سوخت انجام شود. چیزی که در این بررسی مشاهده شد، مصرف ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. این مصرف چندان هم کم نیست، ولی نسبت به بی ام و X3 xDrive35i با همان موتور و البته وزن بیشتر، بهتر است. مدل ۳۳۵i مورد استفاده در این بررسی، از موتور آشنای بی ام و استفاده می‌کند: موتور ۳ لیتری با ۶ سیلندر در یک ردیف N55 با یک توربوشارژر، که می‌تواند ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این موتور، قابلیت سازگاری کامل با شرایط و افزایش دور موتور بدون تأخیر را دارد. تنها ۵/۳ ثانیه طول می‌کشد تا ۳۳۵i به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین، سرعت نهایی این خودرو به صورت الکترونیکی به ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت، محدود شده است. هر دوی این اعداد، با این‌که چابکی GT را نشان می‌دهند، ولی باز هم نسبت به سدان‌های قبلی تست شده، در وضعیتی پایین‌تر قرار دارند. البته وزن بالاتر GT، تا حدودی این موضوع را منطقی جلوه می‌دهد.

بی‌ام و برای مشتریان اروپایی خود، سیستم گیربکس ۶ دنده دستی را به عنوان یک انتخاب، در دسترس قرار می‌دهد، امّا در کشورهایی مثل امریکا، تنها سیستم گیربکس، ۸ دنده اتوماتیک خواهد بود. در خودروی تست، سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده شده که وضعیت شیفت دنده‌ها کاملاً رضایت‌بخش است. در این حالت، پدال شیفترها می‌توانند یا بر روی چرخ فرمان قرار گیرند و یا کنسولی جداگانه داشته باشند. در این کنسول جداگانه، فشردن به معنای دنده بالاتر و کشیدن به معنای دنده پایین‌تر خواهد بود.

قیمت سری ۳ GT از ۴۲ هزار و ۳۷۵ دلار شروع می‌شود، ولی در مدل ۳۳۵i این قیمت به ۴۷۷۷۵ دلار می‌رسد؛ البته خودروی تست با اضافه شدن بسته M اسپورت به ارزش ۳۱۰۰ دلار (شامل: چرخ‌های ۱۸ اینچی، صندلی‌های اسپرت، چرخ فرمان M، کیت بدنه و تریم اسپرتی بیشتر در داخل کابین)، بسته هوای سرد به ارزش ۹۵۰ دلار (شامل: گرم‌کن صندلی جلو و عقب و همچنین، چرخ فرمان)، بسته کنترل دینامیک ۱۰۰۰ دلاری (شامل: سیستم تعلیق M و فرمان متغیر اسپرت)، بسته پرمیموم به ارزش ۲۲۰۰ دلار (شامل کلید مجاورت، تکیه‌گاه ستون فقرات و رادیوی ماهواره‌ای) و همچنین، بسته تکنولوژی ۳۱۵۰ دلاری (شامل: سیستم راهبری، صفحه‌نمایش رو به بالا و قابلیت بلوتوث، به اضافه‌ی ۶۵۰ دلار برای ترمزهای M اسپورت و ۸۷۵ دلار برای سیستم صوتی هارمن کاردون، در مجموع به قیمت نهایی ۶۰ هزار و ۲۵۰ دلار رسید.

در مجموع سواری با سری ۳ GT راحت و دلپذیر است و فضای زیادی نیز برای راننده و سرنشینان در داخل کابین فراهم شده است و بسیاری از طرفداران بی ام و و عاشقان خودروهای واگن به این مدل جذب خواهند شد. با هم نگاهی خواهیم داشت به خلاصه مشخصات و تست‌های انجام شده بر روی این خودرو:

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، پنج در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۶۰۲۵۰ دلار(قیمت پایه: ۴۷۷۷۵ دلار)
  • نوع موتور:  DOHC 24-valve inline-6توربوشارژ و خنک‌کننده داخلی ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی انژکتور مستقیم.
  • گنجایش: ۲۹۷۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۰۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۴۰۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابیلت پدل شیفتر.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۹۲ متر.
  • طول ماشین: ۴/۸۳ متر.
  • عرض: ۱/۸۳ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۱ متر.
  • وزن کلی: ۱۸۴۹ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت: ۱۹ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۸ ثانیه با سرعت ۱۶۵/۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۷/۳ متر.
  • نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: ۰.۸۵ g.

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در صد کیلومتر.

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. e36

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (920 ديدگاه)

    ماهه ماه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. حسین

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    فقط BMW
    مثه همیشه عالی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. km

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    سری ۳ رو بیشتر از همه ی مدل های بی ام و دوست دارم، بخصوص خشمشو. پارسال فروشش از سی کلاس یکم بیشتر بود ولی امسال با تغییر نسل سی کلاس واقعا باید رقابت جذابی داشته باشند تو بخش پرفروش ترین ماشین های لوکس! البته از نظر فدرت ۳.۶ cadillac ats از همه قویتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. zondar

      ۲۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      F.A
      Gt bmw رو ذوست دارم
      خیلی خلاقانست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. مرتضی

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    بعد مدتها یه تغییر هر چند کوچک تو داشبوردش دیده میشه جذابش کرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. carbonado aventador

      ۲۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4282 ديدگاه)

      ظاهرش قشنگ نیست مخصوصا عقبش ولی درونش خیلی زیباست و مشخصاتش خوبه!!!!!!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. محسن

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    گرن توریسمو یک الگوبرداری ناشیانه از پراید هاچ بکه!! سایپا باید شکایت کنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مرتضی

      ۲۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      بسه دیگه بسه حالمون رو بهم زدید با این سایپا سایپا گفتنتون بابا دیگه این این متلک؟ شهرستانی خنده دار نیست!!! اون بی شرفها هم کیفیت کارشون هم بالا برو نیست هی حالا بگین پراید نمیشه پراید الست بلست!! خوبه حالا اشغاله تو هر خونه ای دوتاش پارکه!! محسن منظورم فقط تو نیستی کلا دارم میگم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محسن

        ۲۴ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (159 ديدگاه)

        من از شما معذرت می خوام… چشم دیگه تکرار نمی شه… موفق باشید

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. zondar

        ۲۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1842 ديدگاه)

        F.A
        جناب مرتضی
        منم با حرف شما موافقم اما
        اینجا یه گفتگوی ازاده
        به نظره دیگران باید احترام گذاشت
        در ضمن
        دوست من
        شما نه مدیر سایتی
        نه صاحب سایت
        پس …..

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. zondar

          ۲۵ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (1842 ديدگاه)

          F.a
          سو تفاهم نشه
          منظورم لز پس….
          این بود که
          پس به نظر دیگران احترام بزار
          اینجا یه سایت عمومیه
          نه شخصی و متعلق به
          همست
          نه صرفا شما یا هر کس دیگه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۵ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (6534 ديدگاه)

          درود.

          زوندار جان هم حرف شما درسته و هم حرف مرتضی.

          اخه مقایسه ی این با پراید یعنی چی؟؟؟

          ما میاییم اینجا حال کنیم،چهارتا ماشین به جز پرایدو

          پژو و سمند ببینیم.از فکرشون بیاییم بیرون.

          ((( ایران و المان )))

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. zondar

      ۲۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      F.A
      با ۶۰ هزار دلار
      خیلی گزینه های دیگه هست که
      می تونه از این بهتر باشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. محسن.د

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    BMW تو این مدل مهارت طراحی خودش رو نشون داده. خیلی زیرکانه یه مدل واگن رو به شکل یک سدان معمولی درآورده و به نوعی از طراحی نه چندان زیبای واگن های معمولی، فرار کرده! آفرین باید گفت به این آلمانی!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6534 ديدگاه)

      درود.

      چرا میگی استیشن ها بی ریختن؟؟؟؟

      اتفاقا هم خیلی جادارو قوی هستند و هم خیلی پر فروش.

      به نظر من این هم قشنگ و خوبه .حتی با مصرف زیادش و سرعت کم.

      خیلی گزینه ی معقولیه.اگر همه بخوان مثل ما و شما فکر کنند ، اینها و

      استیشن ها اصلا نباید فروش بوند و تولیدشون باید متوقف بشه.

      ((( ایران و المان )))

      ((( المان : مهد خودروسازی دنیا )))

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

        ۲۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        میلادجان! من به این صراحت نگفتماا! :-)
        میدونم خیلی ها استیشن دوست دارن، ولی من نظر عموم مردم رو گفتم!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  7. فرامرز

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1564 ديدگاه)

    ۶۰ هزار دلار پول ماشین بدی بعد سرعتش رو ۲۰۷ کیلومتر محدود باشه. در حالی که مدل های پایه سری ۳ رو ۲۵۰ کیلومتر محدود شدن. امیدوارم قرار نباشه که سری ۳ رو قربونی سری ۴ کنن!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. فرامرز

      ۲۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1564 ديدگاه)

      با این که خیلی بی ام و رو دوست دارم اما اگه یه آمریکایی باشم با ۶۰ هزار دلار کامارو یا کادیلاک بگیرم. به نظرم این قیمت واسه ماشینی که واسه رسیدن از سرعت ۱۶۰ به ۱۷۷ کیلومتر نزدیک ۷ ثانیه زمان بخواد خیلی زیاده مخصوصاْ تو بازار آمریکا. این بیشتر از این که جی تی باشه یه اسپرت خیابونی لوکس هست.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. زیگما

        ۲۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (3076 ديدگاه)

        راس میگیا.اصلا توجه نکردم! پس زیادم چیز خوبی از آب در نیومده…

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6534 ديدگاه)

        درود.

        فرامرز جان اصالا این و کامارو در یک کلاس نیستند.

        چطور اوینهارو با هم مقایسه میکنی؟؟؟

        ((( ایران و المان )))

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. km

      ۲۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (679 ديدگاه)

      قیمتش ۴۷ هزار دلاره. اینکه گفته ۶۰۰۰۰ دلار شما هر تست ماشینیو ببینی یه قیمتی بهش اضافه میشه بعوان مدل تست شده.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. Kurosh

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    Like..
    Respect..
    Like..
    Respect..
    <3 *_*

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2874 ديدگاه)

    عاشق جلوی خشن این ماشینم با اون چراغای گوگولیش!اون عکسی که تصویر عکاس توی جلوپنجره افتاده خیلی باحاله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. زیگما

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3076 ديدگاه)

    پشتش یه جوریه ولی ما دوسش داریم ….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. zondar

      ۲۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      F.A
      ما…..!؟!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. Saied

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    من دماغ بی ام دبلیو رو دوس دارم!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. مصطفی

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خشم فقط تو z4 که از جلو بسیار زیباش میکنه و سری ۶ و ۵ قشنگ ترن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. فقط سری ۳

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    سری ۳دیگه من که عاشقشم . ولی کلا ازاستیشن خوشم نمیاد ولی واقعا بی ام و زرنگه طراحیش محشره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. پويان

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اصلا شبیه مدل اصلیش نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. saed

    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    من همیشه بی ام و رو به خاطر دیفرانسیل عقبش دوست داشتم که انگار داره تغییر رویه میده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. علی عقیلی

    ۲۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    بنز سی کلاس جدید خیلی بیشتر از این سرتره .
    خیلی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    اصالت و ابهت داره از قیافش میباره….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا