بی ام و

آغاز تولید بی‌ام‌و iX5 هیدروژنی، نشانه تعهد باواریایی‌ها به فناوری سلول سوختی

پس از اینکه ب‌ام‌و در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ اولین محصول هیدروژنی خود را با سدان سری ۷ ارائه کرد، حالا بار دیگر یک خودروی هیدروژنی را روی خط تولید برده است. البته این کار کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا iX5 خودروی تولید محدودی است. این ماشین قرار است به‌عنوان ویترین تکنولوژی عمل کند و از بهار آینده در برخی شهرها مورداستفاده قرار خواهد گرفت. تولید اولیهٔ iX5 در کارخانهٔ اسپارتانبورگ آمریکا صورت می‌گیرد یعنی جایی که ب‌ام‌و تمام کراس‌اوورهای خود از X3 تا X7 و همین‌طور مدل جدید XM را تولید می‌کند.

سپس iX5 به کارخانهٔ آزمایشی ب‌ام‌و در مرکز تحقیقات و نوآوری در مونیخ فرستاده می‌شود تا زیر بدنهٔ آن یک کفی اختصاصی قرار گیرد. این تغییر برای نصب دو مخزن هیدروژن شش کیلوگرمی که در تونل مرکزی و زیر صندلی‌های عقب جاسازی شده‌اند ضروری است. در مرحلهٔ بعد، قطعات استاندارد X5 به همراه قطعاتی که خاص iX5 هستند روی خودرو نصب می‌شوند. در این خودرو، سیستم پیل سوختی بجای پیشرانهٔ درون‌سوز قرار می‌گیرد و برخی قطعات اختصاصی هم با استفاده از پرینت سه‌بعدی ساخته می‌شوند.

این کراس‌اوور هیدروژنی در عقب به یک موتور الکتریکی از نسل پنجم eDrive ب‌ام‌و مجهز است که در مدل‌های هیبریدی و الکتریکی کنونی این شرکت استفاده می‌شود و در اینجا ۳۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. سیستم پیل سوختی خودرو نیز از هیدروژن به‌عنوان سوخت برای تولید برق استفاده می‌کند. مثل تویوتا میرای، تنها خروجی این فرایند آب است. البته iX5 تنها محصول هیدروژنی ب‌ام‌و نخواهد بود زیرا رئیس این شرکت وعده داده است که تا پایان دههٔ جاری، باواریایی‌ها یک خودروی هیدروژنی دیگر را هم به بازار عرضه خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    شرکتی در آینده موفق هست که تو تمام زمینه ها آمادگی حضور را داشته باشه و bmw داره عالی عمل میکنه
    سبد محصولاتش را هم داره بزرگ تر میکنه با ورود به شاسی بلند های پرفورمنس لوکس xm

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. DoctoR

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      عشق درون سوز ها فکر نکنن خبریه
      بجای شارژ کردن هیدروژن میریزن خودش باتری هاشو شارژ میکنه مزیتش زود سوخت گیریه که این وضعیت با ورود باتری های جامد عوض میشه.
      ولی برای آفرود خیلی خوبه

      موافقم 5
      مخالفم 14
      1. Taha Malek

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (915 ديدگاه)

        دو نوع خودرو هیدروژنی داریم
        اولیش همینیه شما گفتی
        دومی با استفاده از سوخت هیدروژن انجین درون سوز کار میکنه که بر اثر احتراق از اگزوزش بخار آب میاد که پاکه و صدا بقیه ویژگی های جذاب درون سوز سرجاشه

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. جناب ایکس

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      البته قابل توجه اونایی که با برقی مشکل دارن با هیدروژنی ندارن، هیدروژنی درون سوز بسیار بسیار خطرناکه، برای همین اصلا ارزش توسعه نداره، اکثر هیدروژنی ها سلول سوختی هستن، یعنی از هیدورژن برق تولید میشه و ماشین با برق کار میکنه! نه اینکه یه سری پیستون با فشار سوختن هیدروژن حرکت کنن! پس بازم یه ماشین بی صدا و حوصله سر بره اما نه به اندازه لیتیومی ها، آلودگیش هم بنظر کمتر از خودرو هایی مثل تسلا میاد آخه زباله هایی مثل باتری های فرسوده کمتر داره

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. phonix

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1821 ديدگاه)

        دوستان از هیدروژن صرفا اینو میدونن که خیلی واکنش پذیره فقط همین
        دوستان خوبم مفهوم هیدروژن به عنوان سوخت مفهوم جدیدی نیست و سال هاس داره روش کار میشه
        پر خطر تر از ورزش رالی در موتور اسپرت نداریم
        اینکه تویوتا اومد و اتوموبیل رالی با تکنولوزی سلول هیدروژنی ساخت نشون میده که این فناوری اماده شده
        ماشین هاش داره در سطح شهر تردد میکنه و تا همین الان مشکلی گذارش نشده
        شما از مسئولان عمر بیشتر میدونن کسانی که کارشون قانون گذاری درباره جان و مال مردم هست

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3769 ديدگاه)

    باواریا متعهد ترین مردمان جهانو داره
    مو لا درزشون نمیره
    یعتی اگه بهشون بگی ماشینی که ساختی صدای جیر جیر از کمک فنراش میاد از شرمندگی لباساشونو در میارن آویزون میکنن جولوی در ورودی شهر و بنر میزنن هر کسی خواست وارد شهر بشه میتونه …

    موافقم 7
    مخالفم 6
  3. Elmiraj

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3140 ديدگاه)

    ۸ سال از حضور تویوتا میرای در بازار گذشته هنوز فروش جهانی آن به ۲۰ هزار دستگاه نرسیده…!!!
    فروشی که model y هر بیست روز یک بار تجربه میکنه…

    کاش بی ام و بجای سرمایه گذاری در هیدروژنی که هیچ آینده ای نداره و سوار کردن باتری بر پلتفرم درون‌سوز یک پلتفرم الکتریکی تمام عیار توسعه میداد…..

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. بهزاد

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2475 ديدگاه)

      همانطور که قیمت باتری از ۱۲۰۰ دلار رسید به ۱۲۰ دلار برای هر کیلووات اگر قیمت هیدورژن با توسعه و تحقیق بیشتر با کاهش روبرو بشه ممکنه آینده به کل تغییر کنه.
      میرای و سایر محصولات برای فروش و آمارهاش به بازار نمیان و bmw و سایرین در زمان مناسب پلتفرم های لازم برای تولید خودروهای برقی را ارائه خواهند کرد.
      البته شما هنوز در عالمی هستی که در اون سایرین بیکار نشستن و کاری نمیکنند.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Elmiraj

        ۱۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (3140 ديدگاه)

        این ناکارآمدی و بصرفه نبودن هیدروژن در مقابل الکتریکی هست که توسعه آن را بی معنی میکنه نه هزینه تولید…

        تا قبل از Semi امید بود در حمل و نقل سنگین جایگاهی داشته باشه که اونم بر باد رفت .

        در نهایت بتونن قطار و کشتی هیدروژنی تولید کنند چون قرار دادن پک های بزرگ باتری در آنها صرفه اقتصادی نداره .

        موافقم 1
        مخالفم 6
        1. بهزاد

          ۱۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          استاد قیمت هیدروژن در حال حاضر برای هر کیلو حدود ۱۶ دلاره و طبق پیش بینی ها و برآوردها قیمت هیدروژن تا سال ۲۰۵۰ میتونه به زیر ۲ دلار برسه و با افزایش سرمایه گذاری ممکنه زودتر از موعد به این اعداد برسه و خودت خط اول نظرتو بخون ببین چی نوشتی.
          خودروی هیدروژنی مراحل توسعه ی خودشو طی کرده و قرار نیست اتفاق خاصی بیوفته و فقط منتظر کاهش قیمت سوخت این خودروها هستند تا معادلات عوض بشه.
          ۹۰۰ کیلووات باتری که وزنی حدود ۶ تن داره و قیمتی حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار دلار داره و قرار سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی کنه و هر سال مقداری از ظرفیتش از دست میره و تلفات انرژی هنگام شارژ برای این حجم باتری و همینطور تلفات انرژی در هوای سرد و گرم چطور میفرمایید آینده هیدروژن ارزانتر دور از دسترسه!
          اتفاقا آینده ی هیدروژن و مسیرش از همین سیستم حمل و نقل جاده ای شروع میشه و اکثر شرکت ها در سالهای آینده محصولات هیدروژنی بیشتری ارائه خواهند کرد.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. phonix

          ۱۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1821 ديدگاه)

          رولزرویس چند روز پیش از پیشران هیدروزنی هوایی خودش رونمایی کرد و در حال گذران مراحا توسعه هست
          باتری ها جایی در عرصه هوا ندارن چون سنگین هستن ولی با تکنولوژی فعلی میشه از هیدروژن در اسمان استفاده کرد
          عربستان هم سرمایه گذار سنگینی بر روی توسعه زیر ساخت تولید هیدروژن به انجام رسونده به همراه قطر که میخوان سهمی از بازار انرژی فردا داشته باشند
          یک مثال ساده
          در تمام این مدت علاوه بر خودرو های بنزینی ما شاهد خودرو های گازوئیل سوز هیدوژنی و برقی و هیبرید بودیم چی باعث شده شما فکر کنی فردا تک قطبیه؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. Elmiraj

          ۱۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          دلیل اینکه ۱۶ دلاره و معدود شرکت‌هایی حاظر به سرمایه گذاری هستن همین به صرفه نبودنش هست که گفتم….
          برای تولید هیدروژن دو راه بیشتر نداریم که یکیش تولید آن از گاز طبیعی CH4 هست که خود یکی از عوامل انرژی هست و میتونه خود سوخت خودرو باشه و استخراج هیدروژن از آن و آزاد کردن کربن در جو خودش یکی از ناعاقلانه ترین کار هایی هست که میشه انجام داد….
          دومین روش هم تولید از آب H2O هست که بدلیل پایداری بیش از حد آن با روشی بنام الکترولیز انجام میشه که بسیار پر هزینه و پرمصرف هست به طوری که با بهره‌گیری از بهترین دستگاه های الکترولیز باز برای تولید هر کیلو هیدروژن از آب به ۱۲.۶ کیلووات برق نیاز داره !!!! یک کیلو هیدروژنی که انرژی میرای ۱۸۰ اسب بخاری را تنها برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر تامین میکنه….. جهت مقایسه بگم که model 3 استاندارد که ۲۸۲ اسب بخار قدرت داره برای پیمایش صد کیلومتر تنها ۱۴.۷ کیلووات برق مصرف میکنه….!!!

          حال با وجود خودرو های الکتریکی که بازدهی تا ۸۰ درصد هم دارن چه دلیلی برای توسعه خودروی هیدروژنی وجود داره که بازدهی ۲۲ درصدی دارن …؟

          بنظرت چرا در کل آمریکای شمالی بعد گذشت سالها از حضور چندین خودروی هیدروژنی تنها ۴۶ جایگاه شارژ هیدروژن وجود داره….؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
        4. بهزاد

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          استاد گرامی میانگین بهره وری تولید برق در آمریکا ۴۰ درصد هست، به عبارتی ۶۰ درصد تلفات داریم بدون در نظر گرفتن تلفات خطوط انتقال برق.
          حداقل ۱۰ درصد تلفات در زمان شارژ شدن با شارژرهای پرقدرت داریم.
          قیمت برق در ایستگاه ها حداقل ۳ تا ۴ برابر حالت عادیه و متاسفانه شما و شرکت مطبوع آخرین نفری هستید که فکر میکنید تامین برق مثل تولید آب معدنیه.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        5. Elmiraj

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          اتلاف برق در شبکه یک مشکل زیر ساختی هست و هیچ ربطی به خودروی الکتریکی نداره…
          چیزی که در اروپا حداقله و خودروی الکتریکی را بیش از پیش کارآمد می‌کنه…

          احمقانه‌ست وقتی خودروی الکتریکی داریم که بیشترین بازدهی را داره و برق را مستقیما به چرخ ها می‌فرسته را به هیدروژنی ترجیح بدیم و برق را اول به هیدروژن تبدیل کنیم ، انتقال بدیم ، دوباره در ماشین با حداقل بازدهی به برق تبدیل کنیم‌….!!!!

          بسیار احمقانه‌ست…….

          موافقم 1
          مخالفم 1
        6. بهزاد

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          پیل سوختی هیدروژنی بیش از ۴۰ درصد بهره وری داره و این راندمان میتونه بیش از این اعداد باشه.
          شما به کل اطلاعاتی که ممکنه به زیان باشه از ذهنت حذف میکنی و اصلا راجب پروسه تولید برق و هزینه هاش نمیخوای چیزی یاد بگیری.
          فکر میکنی برق بسته بندی شده مثل آب معدنی تولید میشه و میره تو ماشین های تسلا و با بیش از ۹۰ درصد بهره وری میره تو چرخ ها!
          الان بزرگترین بازارهای جهان که در نیمکره ی شمالی واقع شدن (چین ، اروپا ، آمریکا ، ژاپن و کره) هوا سرده و تا چند ماه آینده دما همینجوره و هیچ خودروی الکتریکی نمیتونه به بهره ی بیش از ۷۰ درصدی برسه و ۳۰ درصد تلفات داریم.
          اصلا چرا راه دور بریم و برای احمقانه بودن برخی نظرات که فکر میکنن بازار به بهره وری گرایش پیدا میکنه ، آیا در سالهای قبل تمام خریداران رفتن سمت خودروی کم مصرفی مثل پریوس یا مدلهای دیگه؟!
          اولویت بازار سهولت استفاده ست و اگر قیمت هیدروژن بیاد پایین در کوتاه ترین زمان ممکن جایگاه خوبی در بازار پیدا خواهند کرد و حرف های شمارو زیاد تو اینترنت میبینیم که اکثرا بوی بیزینس میدن و هدفمند هستند برخلاف نظرات کپی پیست شما که دلایل دیگری دارن.

          موافقم 1
          مخالفم 1
        7. Elmiraj

          ۱۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          ((شما به کل اطلاعاتی که ممکنه به زیان باشه از ذهنت حذف میکنی و اصلا راجب پروسه تولید برق و هزینه هاش نمیخوای چیزی یاد بگیری.
          فکر میکنی برق بسته بندی شده مثل آب معدنی تولید میشه و میره تو ماشین های تسلا و با بیش از ۹۰ درصد بهره وری میره تو چرخ ها!))

          پس حتما اون برقی که صرف الکترولیز میشه مثل آب معدنی بسته بندی شده و میدن دستگاه تا هیدروژن تولید کنه….😂

          ( پیشنهاد میدم جهت توجیه این کار یه روش دیگه پیدا کنی….)

          موافقم 1
          مخالفم 1
  4. مهران

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    آینده موتور هیدروژنی خیلی روشن تر از برقیه و البته خیلی خیلی پاک تر
    به مرور هزینه تولید هیدروژن هم کمتر و کمتر میشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    هیدروژن ایده خیلی خوبی هست و قطعا در آینده شاهد عرضه بیشتر محصولات هیدروژنی از سایر خودروسازها یا استارتاپ های نوپا هستیم ، هیدروژن فایده بیشتری هم به نسبت برق داره چون بر اثر اکسایش هیدروژن: آب تولید میشه و گفته میشه توی تویوتا میرای یه مخزن آبی برای جمع شدن آب حاصل از اکسایش هیدروژن تو صندوق عقب تعبیه شده

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا