بی ام وپورشه

درگ نفس‌گیر پورشه کاین توربو و بی‌ام‌و M4، شاسی‌بلند خانوادگی یا کوپه اسپرت؟

وقتی یک شاسی‌بلند سنگین‌وزن با یک کوپه اسپرت سبک‌وزن در مسابقه درگ روبه‌رو می‌شود، انتظار رقابتی یک‌طرفه را داریم ولی پورشه کاین توربو E-Hybrid در برابر ب‌ام‌و M4 کامپتیشن همه را شگفت‌زده می‌کند.

مصاف یک شاسی‌بلند خانوادگی با یک کوپه اسپرت اتفاقی معمول نیست ولی تیم کارواو تصمیم گرفته با برگزاری یک مسابقه درگ بین پورشه کاین توربو E-Hybrid و ب‌ام‌و M4 کامپتیشن xDrive، قواعد را به هم بریزد. روی کاغذ، این رقابت نامتوازن به نظر می‌رسد اما فناوری پلاگین‌هیبریدی نشان داد که می‌تواند قوانین را تغییر دهد. ب‌ام‌و M4 هرچند کوپهٔ اسپرت بسیار سریعی است اما شاسی‌بلند پورشه با گشتاور فوری الکتریکی و سیستم چهارچرخ محرک، ثابت کرد که می‌تواند فیزیک را به بازی بگیرد.

کاین توربو E-Hybrid با سیستم پلاگین‌هیبریدی ۷۴۰ اسب بخاری خود، بسیار قدرتمند است. این خودرو یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو را با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌کند تا ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. با وجود وزن سنگین ۲۴۹۵ کیلوگرمی، شتاب اولیه آن فوق‌العاده است. در مقابل، ب‌ام‌و M4 کامپتیشن xDrive هم هرگز خودروی دست‌وپابسته‌ای نیست. موتور ۳.۰ لیتری توئین توربو شش سیلندر خطی آن ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو نیز از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک منتقل می‌شود، اما با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، حدود ۷۰۰ کیلوگرم از رقیب خود سبک‌تر است.

در مسابقه درگ از حالت سکون، این دو خودرو رقابتی شانه‌به‌شانه داشتند و هر دو زمان ۱۱.۳ ثانیه را ثبت کردند؛ اما ب‌ام‌و با اختلافی ناچیز برنده شد. طرفداران پورشه شاید از این نتیجه خوشحال نباشند، اما با توجه به اختلاف وزن، این عملکرد کاین شگفت‌انگیز است. مسابقه درگ تنها بخش این رقابت نبود و کارواو آزمایش‌های دیگری نیز انجام داد تا عملکرد این دو خودرو را در مسابقات رولینگ و تست ترمز هم بررسی کند. در رولینگ از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در حالت اتوماتیک، پورشه گشتاور اولیه بهتری داشت، اما ب‌ام‌و با اختلاف کمی برنده شد. در رولینگ دوم در حالت دستی، ب‌ام‌و ابتدا پیش افتاد، اما کاین در نزدیکی پایان فاصله را کم کرد. در آزمایش تست ترمز از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز هرچند M4 به دلیل وزن کمتر، مسافت توقف کوتاه‌تری داشت، اما اختلاف جزئی بود.

مشخصات فنی

پورشه کاین توربو ب‌ام‌و M4 کامپتیشن
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۷۴۰ اسب بخار ۵۳۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۹۵ کیلوگرم ۱۸۰۰ کیلوگرم
قیمت ۱۶۳,۴۹۵ دلار ۹۰,۱۷۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (868 ديدگاه)

    پس فهمیدیم هیچ وقت یه شاسی بلند پرفورمنس سدان رو نمیده حتی اگر گرون تر باشه حتی اگه ۷۴۰ اسب قدرت داشته باشه و حتی اگر پورشه کاین باشه

    موافقم 14
    مخالفم 22
    1. هومن

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      ولی بنظرم علت باخت کاین جلوی ماشین بود که از اول تا اخر به طرز بدی بالا بود به نسبت عقب، جریان هوا مسائل دیگه.. چرا اینجوری شده بود اگه که عقبش ازین پنوماتیکیاست خوب جلوشم باید قابل تنظیم باشه، بی ام و اصلا خود تراز بود!

  2. amir-mr

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (456 ديدگاه)

    مهندسی آلمانی رو دست نداره
    هر دو فوق‌العاده هستن

    موافقم 38
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7886 ديدگاه)

      مهندسی آلمان
      توهمی که فقط در ایران بهش اعتقاد هست
      مهندسی کم ارزشی که یکی از نمونهاش تانک بی مصرف تایگر۲ با بیش از ۵۰ تن وزن بود که در میدان نبرد دخلش رو میاوردن

      یا مثال دیگش توپ هویتزر ۴۰۶ نازی ها کل کلا تو جنگ جهانی دوم ،۲ بار هم ازش استفاده نکردن

      زیاده از این موارد ولی برای من ارزش نداره بخوام بیشتر بگم

      موافقم 6
      مخالفم 86
      1. Iman 007

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (203 ديدگاه)

        نه عزیزم مهندسی آلمانی یعنی کشوری که اولین خودرو جهان رو ساخت هنوزم پیشتاز این صنعته

        موافقم 42
        مخالفم 4
        1. Cadillac-V

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (484 ديدگاه)

          فعلا که سوپرسدان کادیلاک بی‌ام‌و M5 رو رنده کرد
          کادیلاک اسکالیدV تونست GLS و X7 رو رنده
          شورولت کوروت هم که ۹۱۱ رو رنده کرد
          کادیلاک سلستیکم که میباخ و رولزرویس و گذاشت کنار

          یه سگمنت بگو که آلمانی بهتر باشه؟؟؟

          موافقم 4
          مخالفم 18
        2. Iman 007

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (203 ديدگاه)

          آقای کادیلاک v یه مدرک نشونم بده که کوروت ۹۱۱ رو رنده کرده آخه بدبخت اون سلستیک هم که هنوز نیومده که بخواد رولز رویس و بنتلی رو بزاره کنار آخه چرا چرت و پرت میگید شما آمریکایی فنا خوشم میاد همین چند مدت پیش بود که آمار فروش خودرو ها توی آمریکا اومد آلمانی ها تو صدر بودن آخه چرا چرت و پرت میگید

          موافقم 14
          مخالفم 2
        3. مازیار

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1708 ديدگاه)

          تحقیقات نشون داده فشاری که عبارت مهندس آلمانی روی گلوی اینا میاره از فشار آرواره‌های تمساح بیشتره و تاثیر مستقیم روی ضربان قلب و فشار خون و دستگاه عصبی‌شون داره و حتی در ادوار گذشته تلفاتی هم داده

          موافقم 16
          مخالفم 1
      2. آرین

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (565 ديدگاه)

        مهندسی آلمانی توی بسیاریییییییییییییی زمینه ها برتر از آمریکا هست
        مهندسی تولید صابون آلمان مواد اولیش میشه بزرگترین حامیان آمریکا

        موافقم 24
        مخالفم 3
      3. amir-mr

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (456 ديدگاه)

        درباره تانک تایگر، تانک تایگر1 موفق ترین تانک تاریخ شناخته میشه،من توضیح بیشتری نمی‌دم فقط متن رو مطالعه کنین (در 7 جولای 1943 یک تانک تایگر از گردان سیزدهم پانزر مستقر در پالتون با یک گروه 50تایی T-34 در جنوبKURSK درگیر شد نتیجه درگیری شگفت آور بود تانک مذکور پس از انهدام 22 تانک بدون هیچ آسیبی به پایگاه خود بازگشت.) این فقط یک نمونه از نبرد های تانک تایگر1 شناخته میشه، اما مورد دوم که گفته خوده سرباز های آمریکایی هستش بعد از گرفتن یک تانک تایگر1 در شمال آفریقا در تونس(هنگامی که برای اولین بار تایگر را دیدم متوجه شدم که تانک هایمان تنها آهن پاره به حساب می اید)
        در رابطه با تانک تایگر2،که اصلا نیاز به توضیح ندارد قوی ترین تانک جنگ جهانی دوم به حساب میاد فقط حیف که دیر به میدان نبرد اضافه شد.

        موافقم 8
        مخالفم 2
      4. PURIYA

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (868 ديدگاه)

        یکی دوست داره عشقشو داره
        موسی به دین خود عیسی هم به دین خود
        یکم واسه سلیقه دیگران ارزش قائل شو

        موافقم 8
        مخالفم 1
      5. محمد

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (401 ديدگاه)

        این بنده خدا نمیدونه که لوییس شورلت هم آلمانی تبار بود

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. Cadillac-V

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (484 ديدگاه)

      مهندسی آلمانی مث لندکروز ۱۰ سال پیش میمونه که بهش میگین حضرت
      مردمی که نهایت چیزی که دیدن کره ای و ژاپنی و آلمانی بوده و آمرکیایی تو عمرشون ندیدن چیزی ازشون انتظار نمیره

      اگه میخوای ببینی امرکیایی تو ایران چی بوده برو یه نگاهی به فروششون قبل از سال ۵۷ بنداز، اون سالها ثروتمندا اکثرشون کادیلاک و شورولت سوار میشدن نه بنز و بی‌ام‌و، حتی بقیه مردمم جیپ و بیوک سوار بودن

      موافقم 2
      مخالفم 13
      1. Iman 007

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (203 ديدگاه)

        ولی تا جایی که یادمه هالیوودی ها شاهکاری به اسم مرسدس sl300 تو گاراژششون بود سیاستمدار ها و مافیا ها هم هم مرسدس بنز پولمن یا اتاق تانک مثل پابلو اسکوبار ورزشکاران معروف هم در حال حاضر به جای آمریکایی ها چند مدل فراری و بوگاتی و لامبرگینی یا شاهکاری به اسم مرسدس بنز slr مکلارن تا حالا ندیدم حتی خود ترامپ هم خودروی آمریکایی نداره جز یه کادیلاک که مال خود کاخ سفیده

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. Iman 007

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (203 ديدگاه)

          منظورم اینه بیشتر خودروهای ترامپ اروپاییه مثل s600 slr رولز رویس حالا گارد نگیرین

          موافقم 4
          مخالفم 1
  3. Khosrow

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    درگ شاسی با سدان / هاچ بک با سوپر اسپرت / پیکاپ با هایپر / موتور با وانت / رونالدو با بوگاتی / جمع کنید / ماهیت هر کلاس رو تغییر دادین برای؟؟ ..

    موافقم 20
    مخالفم 5
  4. Arash Kashani

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    عملکرد کاین با وجود 700 کیلو اضافه وزن
    خارق العاده بود
    عملکرد سیستم هیبرید و داشتن یه گیربکیی درست حسابی
    اونم تو پورشه
    در کل معرکه بود

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. ali_x76

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (452 ديدگاه)

    پس اگه کاین توربو GT میومد به میدون، M4 کامپتیشن رو حریف میشد.
    ولی احتمالا M4 CSL بتونه از شرمندگی توربوGT در بیاد.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. احمدرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (801 ديدگاه)

    نسبت قدرت به وزن پورشه یه مقدار خیلی جزئی بهتره
    پس نباید خیلیم تعجب کنین
    فقط بحث آیرودینامیک میمونه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. یوسف

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    وزن خودرو کاین 2500
    وزن بی ام و 1800 کیلو
    اختلاف 700 کیلو…..

    اما با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، بیش از یک تن از رقیب خود سبک‌تر است
    لطفا اصلاح بفرمایید. جناب دهقان

    1. امیر دهقان

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (800 ديدگاه)

      ممنون
      اصلاح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا