بی ام و

چرا توسعه خودروی هیدروژنی الکتریکی پیل سوختی اهمیت دارد؟

خودروسازان بزرگ شامل تویوتا، بی‌ام‌و، مرسدس بنز، هوندا و جنرال موتورز برای استفاده از فناوری خودروی هیدروژنی تلاش می‌کنند.

داستان خودروی الکتریکی پیل سوختی (FCEV) همچنان ادامه دارد، بی‌ام‌و و بخش تولید موتور تویوتا در بریتانیا هر دو برنامه‌های جدیدی را برای خودروهای برقی پیل سوختی در اوایل دسامبر اعلام کردند.

به گزارش اتوکار، بی‌ام‌و شروع به تولید مجموعه محدودی از iX5 هیدروژنی خود کرده است که به عنوان نمایشگر این فناوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کنسرسیومی به رهبری بخش تولید تویوتا در حال شروع کار روی پروژه‌ای است که توسط دولت بریتانیا از طریق مرکز پیشرفته پیشرانه تامین می‌شود تا نسل دوم سیستم پیل سوختی (همان‌طور که در تویوتا میرای استفاده می‌شود) به وانت پیکاپ تویوتا هایلوکس منتقل شود.

از آن‌جا که صنعت جهانی در اواخر دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۴ کم‌وبیش شروع به ساخت وسایل نقلیه پیل سوختی کرد، و سپس به طور مشخص شکست خورد، این فناوری بسیار پیشرفت کرده است. واضح است که ورود و بلوغ سریع سیستم‌های باتری لیتیومی در مقیاس خودرو بود که تنها طی چند دهه، خودروهای برقی باتری‌دار را از سطح نمونه‌های اولیه خطرناک به منظره‌ای رایج در جاده‌ها تبدیل کرد. ما همچنین دیده‌ایم که چگونه هیبریدی‌ها به مدل‌هایی فراتر از تویوتا پریوس گسترش یافتند تا محدوده خودروهای پیشرفته (هیبریدی سری) و پلاگین هیبریدی را طی کنند.

هنگامی که خودروهای الکتریکی پیل سوختی از مرحله اولیه فراتر رفتند، اساساً به هیبریدی‌های سری تبدیل شدند؛ اما با پیل‌های سوختی هیدروژنی این امر محقق شد، تا جریانی ثابت از نیروی الکتریکی به جای موتور احتراقی و یک باتری کوچک جهت تأمین قدرت مورد نیاز برای شتاب فراهم شود.

خودروی الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی / hydrogen fuel cell electric car سوختگیری

باتری همچنین انرژی حاصل از ترمزهای احیاکننده را مانند سایر خودروهای برقی ذخیره می‌کند. چیزی که از همان روزهای اولیه تغییر کرده این است که همراه با فناوری باتری، پیشرانه‌های الکتریکی هم‌اکنون به خوبی در حوزه تجاری جا افتاده‌اند. در مورد بی‌ام‌و، پیشرانه از نسل پنجم فناوری eDrive گرفته شده است که در خودروهای برقی باتری‌دار و محصولات پلاگین هیبریدی آن استفاده می‌شود.

تغییر بزرگ دیگر خودروهای پیل سوختی از همان روزهای اولیه، ساخت بسته‌های پیل سوختی متشکل از صدها سلول سوختی کوچک (معادل سلول‌های باتری در یک بسته باتری) است. یکی از موانعی که باید برطرف می‌شد این بود که در اوایل، بسته‌های پیل سوختی باید به صورت دستی جمع می‌شدند، اما در حالی که داستان خودروهای پیل سوختی ممکن است آرام به نظر برسد، کار زیادی در پس زمینه ادامه دارد.

US: Hydrogen Fuel Cell Car Sales Decreased In 2022

انباشته شدن سلول‌ها در بسته‌ی پیل سوختی بی‌ام‌و هم‌اکنون کاملاً خودکار است و پس از انجام آن، فشرده شده و در محفظه‌ی آلومینیومی ریخته‌گری‌شده قرار می‌گیرد. صفحه‌ی فشاری که به طور جداگانه هیدروژن و اکسیژن را به بسته حمل می‌کند، از پلاستیک ریخته‌گری و ریخته‌گری آلیاژ سبک ساخته شده است.

سیستم پیل سوختی هیدروژنی بی‌ام‌و ۱۶۷ اسب بخار و سیستم محرکه (پیشرانه) ۳۶۹ اسب بخار تولید می‌کند. دو مخزن هیدروژن حامل ۶ کیلوگرم هیدروژن فشرده وجود دارد که می‌توان آنها را در عرض ۳ تا ۴ دقیقه در جایگاه سوخت‌گیری پر کرد و ظرفیت پیمایش ۵۰۰ کیلومتری (۳۱۱ مایلی) را به همراه داشت.

در حالی که به نظر می‌رسید در زمینه‌ی خودروهای برقی پیل سوختی تغییرات کمی رخ می‌دهد، کار ادامه یافته و تخصص در طراحی پیل سوختی رشد کرده است. به عنوان مثال، بی‌ام‌و با تویوتا در زمینه‌ی توسعه‌ی پیل سوختی شریک است و هوندا و جنرال موتورز در این زمینه با هم همکاری می‌کنند و مرسدس بنز ارتباط خود را با شرکت کانادایی بالارد پاور سیستمز حفظ کرده است.

بیمه بازار

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. TESLA

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (943 ديدگاه)

    خودرو هیدروژنی ایده خیلی خوبی هست ، کاش میشد در حالی که الکتریکی ها رو توسعه میدن به هیدروژنی ها هم توجه داشته باشند ، بدون شک آینده متعلق به خودرو های کربن خنثی ( به اصطلاح پاک ) هست چون هم دولت ها و نهاد های محیط زیستی همچین خواسته ای از خودروسازان دارند و هم تقاضا مردمی برای این خودرو ها به شدت زیاده ( در آینده زیاد تر هم میشه ) به همین دلیل صنعت خودرو چاره ای جز خداحافظی با خودرو های کثیف بنزینی نداره ، اما این وسط یه مشکلی وجود داره اونم اینه که هنوز اقلیتی از مردم به خودرو های درونسوز علاقه دارند و احتمالش خیلی کمه که حاضر بشن خودرو برقی رو به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کنند از طرفی هم بنزینی ها محکوم به نابودی هستند بنابراین چاره برطرف کردن نیاز این دست افراد هیدروژنی ها هستند : چون هم دیگه یه خودرو درونسوز محسوب میشه و هم به محیط زیست آسیبی نمیزنه ، از اونجایی که غول هایی مثل تویوتا ، ب ام و ، هوندا و جنرال موتورز در حال حاضر به شدت از این پروژه حمایت می‌کنند در نتیجه میشه امیدوار بود که در ۱۰ سال آینده علاوه بر حضور گسترده برقی ها در خیابان ها و جاده ها شاهد حضور هیدروژنی ها هم باشیم هر چند که نمیتوند به عنوان یه رقیب برای برقی ها باشند و همانطور که گفتم در آینده نقش یک مکمل و تنوع بخش رو در کنار الکتریکی ها ایفا می‌کنند

    موافقم ۸
    مخالفم ۶
  2. زیزیگولو

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3542 ديدگاه)

    کسایی که میخوان ماشینشون طول عمر مفید بیشتری داشته باشه و خرج کمتری رو دستشون بزاره تعویض به موقع فیلتر هوا و فیلتر روغن و مخصوصاً فیلتر روغن یکی از مهمترین کارا واسه نگهداریو مراقبت از ماشین هستش

    موافقم ۲
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا