بی ام ومرسدس بنز

چرا بی ام و ۵۰۷ کلاسیک بسیار گران‌قیمت‌تر از مرسدس ۳۰۰SL است؟

بی‌ام‌و ۵۰۷ و مرسدس بنز ۳۰۰SL دو محصول نمادین در تاریخ این خودروسازان به شمار می‌روند که یکی موفقیت زیادی را تجربه کرد و دیگری هم برند خود را تا مرز ورشکستگی پیش برد! تاریخچه این دو خودرو با فردی به نام مکس هافمن گرده خورده است. هافمن اتریشی فردی بود که چندین محصول سرشناس را در دهه ۵۰ میلادی به بازار آمریکا وارد کرد.

اگرچه مرسدس بنز ۳۰۰SL از نظر تجاری یک موفقیت فوق‌العاده محسوب می‌شد اما بی‌ام‌و ۵۰۷ درست در نقطه مقابل قرار داشت و شکست بدی به شمار می‌رفت؛ اما نسخه‌هایی از این خودرو که در حراجی‌ها عرضه می‌شوند با قیمتی فراتر از ۳۰۰SL به فروش می‌رسند؟ اما دلیل گران‌تر بودن بی‌ام‌و ۵۰۷ نسبت به هم‌وطن مشهور خود چیست؟ علیرغم شکست تجاری، ۵۰۷ در حراجی‌ها بهتر به فروش می‌رود. معمولاً ۳۰۰SL رودستر که شرایط خوبی داشته باشد با قیمت بین ۱ تا ۱.۲ میلیون دلار فروخته خواهد شد و اگر در تملک یک فرد مشهور باشد شاید قیمت بالاتری را نیز تجربه کند. این قیمت برای مدل کوپه حدود ۲۰۰ هزار دلار بیشتر خواهد بود؛ اما این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بی‌ام‌و ۵۰۷ کلاسیک با قیمتی فراتر از ۲ میلیون دلار فروخته می‌شود و حتی بهایش به ۲.۵ میلیون دلار هم می‌رسد.

تا چند روز دیگر حراجی Bonhams یک دستگاه بی‌ام‌و ۵۰۷ سری دوم را در آریزونا آمریکا حراج خواهد کرد. این خودرو که با شماره شاسی ۷۰۱۱۰ تولید شده یک‌صد و دهمین دستگاه از ۲۵۲ دستگاه تولیدی است و تاریخ تولید آن به ۱۴ ژانویه ۱۹۵۸ بازمی‌گردد و با سقف سخت کارخانه‌ای به دست مشتری اصلی خود رسیده است. پس از بررسی بخش کلاسیک بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۴ تائید شد که این خودرو شاسی، سیستم تعلیق، ترمز، پیشرانه و گیربکس اصلی خود را حفظ کرده و وضعیت خوبی دارند. به همین خاطر خودروی موردبحث از ۱۰۰۰ امتیاز ۹۰۰ امتیاز را کسب کرد و در کلاس ۱ که بالاترین کلاس است قرار گرفت. خودروی عرضه شده در حراجی شرایط بسیار خوبی دارد و رنگ نقره‌ای متالیک آن با پوشش داخلی قرمز رنگ بسیار زیبا به نظر می‌رسند. تخمین زده شده این خودرو با قیمت بین ۲.۱ تا ۲.۴ میلیون دلار به فروش برسد.

یکی دیگر از مدل‌های بی‌ام‌و ۵۰۷ در سال ۲۰۲۱ حراج شد و تخمین زده می‌شد با قیمت ۲.۲۵ تا ۲.۷۵ میلیون دلار فروخته شود. آن خودرو ۲۷ آگوست ۱۹۵۷ تولید شده بود و همان رنگ بدنه نقره‌ای را داشت. در نهایت این خودرو به قیمت ۲.۲ میلیون دلار فروخته شد. حراجی RM ساتبیز نیز یک دستگاه ۵۰۷ مدل ۱۹۵۸ را در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۲,۱۶۸,۷۰۰ دلار به فروش رساند. مدلی دیگر نیز در آریزونا با قیمت حدود ۲.۱۷ میلیون دلار فروخته شده است. اگرچه خودروی موردبحث ما اساساً برای بازار آمریکا طراحی شده بود اما فقط ۳۴ دستگاه از آن در این کشور به فروش رفت. یکی از این خودروها با شماره شاسی ۷۰۱۳۴ گفته شده در تملک تهیه‌کننده‌ای هالیوودی بوده و با قیمت ۱,۸۱۵,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۴ فروخته شد؛ اما رکورد بالاترین قیمت بی‌ام‌و ۵۰۷ به جان سارتیس قهرمان موتورسواری و فرمول یک تعلق دارد که خودروی خود را به عنوان هدیه از رئیس شرکت MV آگوستا دریافت کرد. گفته می‌شود او خودروی خود را تا آخر عمر نگه داشت و پس از مرگش خودرو به قیمت حدود ۵ میلیون دلار فروخته شد.

بی‌ام‌و ۵۰۷ و مرسدس بنز ۳۰۰SL بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم وجه مشترک دارند. یکی از وجوه اشتراک آن‌ها به این موضوع مربوط می‌شود که شرکت‌های یاد شده نبودند که تصمیم گرفتند این دو خودرو را بسازند بلکه مکس هافمن این کار را انجام داد. او برندهای گوناگونی را در دهه ۵۰ میلادی وارد بازار آمریکا می‌کرد و مرسدس و بی‌ام‌و نیز جزو همین شرکت‌ها بودند. مرسدس خودروی مسابقه‌ای W194 را برای فصل ۱۹۵۲ تولید کرد که اولین خودرو پس از جنگ جهانی دوم بود. البته فقط ۱۰ دستگاه از این خودرو بر پایه شاسی لوله‌ای آلومینیومی بسیار سبک‌وزن (۸۲ کیلوگرم) تولید شدند. اما تولید نسخه جاده‌ای ۳۰۰SL برنامه‌ریزی نشده بود. ایده تولید این مدل را هافمن مطرح کرد و در سال ۱۹۵۳ طی ملاقات با مدیران مرسدس آن را روی میز گذاشت. سپس مدیر مرسدس بنز با ایده هافمن موافقت کرد و دستور تولید هزار دستگاه ۳۰۰SL جاده‌ای را صادر نمود. این خودرو در فوریه ۱۹۵۴ در نمایشگاه نیویورک رونمایی گردید و بیش از ۸۰ درصد کل ظرفیت تولید آن (حدود ۱۴۰۰ دستگاه مدل کوپه) در آمریکا فروخته شدند و ۳۰۰SL را اولین محصول مرسدس تبدیل کردند که در خارج از آلمان به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا می‌کند.

در اواسط سال ۱۹۵۶ فروش ۳۰۰SL گالوینگ کاهش یافت و ژرمن‌ها تصمیم گرفتند نسخه رودستر آن را با درب‌های معمولی بسازند. مدل رودستر در نمایشگاه ژنو ۱۹۵۷ پدیدار شد و به فروش ۱۸۵۸ دستگاهی رسید که بهتر از مدل کوپه بود. با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی برای مدل کوپه و ۱۵۶۰ کیلوگرم برای مدل رودستر، مرسدس ۳۰۰SL شایستگی استفاده از نام SL (فوق سبک) را داشت. برخلاف مدل W194 مسابقه‌ای، نسخه جاده‌ای از فریم لوله‌ای روی شاسی فولادی استفاده می‌کرد. کاپوت، درب‌ها و صندوق‌عقب از آلومینیومی ساخته شده بودند تا وزن کلی خودرو کمتر شود. همچنین نسخه تمام آلومینیومی از این خودرو نیز تولید شد که ۸۰ کیلوگرم سبک‌تر بود. البته تنها ۲۹ دستگاه از این مدل‌ها تولید شدند و قیمت بالاتری داشتند.

پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری M198 مرسدس با آب‌ خنک می‌شد و در هر سیلندر دو سوپاپ داشت. با وجود تزریق بنزین مستقیم بوش، این پیشرانه قدرت ۲۱۲ اسب بخار و گشتاور ۲۷۵ نیوتون متر را تولید می‌کرد و ۳۰۰SL می‌توانست در عرض ۱۰ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و سقف سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. این خودرو سریع‌ترین محصول تولیدی زمان خود بود. البته سقف سرعت مدل رودستر به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده بود. مرسدس بنز ۳۰۰SL کوپه قیمت ۶۸۲۰ دلاری داشت و مدل رودستر با بهای ۱۰۹۵۰ دلار عرضه می‌شد. جالب اینکه مدل رودستر در آلمان فقط ۱۰ درصد گران‌تر از نسخه کوپه بود اما این اختلاف قیمت در بازار آمریکا به ۷۰ درصد رسید.

اما برسیم به بی‌ام‌و ۵۰۷! هافمن فکر می‌کرد روش واردات ۳۰۰SL درباره این خودرو نیز جواب خواهد داد بنابراین با مدیران بی‌ام‌و نیز صحبت کرد تا این رودستر را برای پر کردن فاصله بین ۳۰۰SL و خودروهای ارزان‌تر ترایموف و ام جی تولید کنند. او از بی‌ام‌و خودرویی با قیمت ۵ هزار دلار را طلب کرده بود. در آن زمان نسخه کوپه ۳۰۰SL با قیمت ۶۸۲۰ دلار عرضه می‌شد. طراحی اولیه ۵۰۷ کار ارنست لوف بود اما هافمن از نتیجه خوشش نیامد و پافشاری کرد که بی‌ام‌و آلبرت ون گورتز را استخدام کند. او کار طراحی بدنه را انجام داد و بخش فنی نیز بر عهده فریتز فیدلر و الکس ون فالکنهاسن گذاشته شد.

بی‌ام‌و ۵۰۷ خودروی سنگین‌وزنی نبود و تنها ۱۳۳۰ کیلوگرم وزن داشت که ۲۳۰ کیلوگرم کمتر از مرسدس بود. این خودرو بر پایه شاسی ‌کوتاه شده ۵۰۳ شکل گرفت و فاصله بین محوری نیز از ۲۸۳۵ به ۲۴۸۰ میلی‌متر رسید. ژرمن‌ها از آلومینیوم بیشتری برای رسیدن به هدف خود یعنی وزن کمتر استفاده کردند و تقریباً بخش اعظم بدنه از آلومینیوم ساخته شد؛ اما مشکل ۵۰۷ به پیشرانه آن مربوط می‌شد چراکه با حجم ۳۱۶۸ سی‌سی، این پیشرانه فاقد تزریق مستقیم بنزین بود و از یک جفت کاربراتور ۳۲ NDIX زنیت استفاده می‌کرد. این خودرو سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت داشت و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز ۱۱ ثانیه اعلام شده بود که ۱ ثانیه بیشتر از ۳۰۰SL رودستر به نظر می‌آمد.

اما بزرگ‌ترین مشکل بی‌ام‌و ۵۰۷ به قیمت آن مربوط می‌شد. بی‌ام‌و نتوانست قیمت پیشنهادی هافمن را رعایت کند و قیمت آن در آمریکا ۹ هزار دلار بود که در ادامه به ۱۰۵۰۰ دلار هم افزایش یافت. از طرفی مرسدس ۳۰۰SL رودستر با قیمت ۱۰۹۵۰ دلار عرضه می‌شد و به همین خاطر ۵۰۷ یک شکست تمام‌عیار به شمار می‌رفت. تولید این خودرو در دسامبر ۱۹۵۶ شروع شد و بی‌ام‌و تنها ۲۵۲ دستگاه از آن را به فروش رساند و با فروش هر خودرو ضرر سنگینی را متحمل شد. همین امر باعث شد ژرمن‌ها تا مرز ورشکستگی پیش بروند و تنها سرمایه تزریق شده هربرت کوانت بود که توانست آن‌ها را از خریداری توسط مرسدس نجات دهد.

در ادامه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه بی‌ام‌و از دست هافمن ناراحت است چراکه او ایده تولید این خودرو را مطرح نمود اما دیگر آن را وارد آمریکا نکرد و به همین خاطر باواریایی ها مجوز واردات محصولاتشان توسط او را لغو کردند. البته هافمن فردی شناخته شده بود؛ اما چرا هافمن به بی‌ام‌و این پیشنهاد را داده بود؟ گفته می‌شود هافمن به مرسدس پیشنهاد تولید نسخه روباز ۳۰۰SL را داده بود اما مرسدس مدل کوپه را ابتدا تولید کرد و به همین خاطر او به بی‌ام‌و پیشنهاد تولید ۵۰۷ را داد.

دلیل دیگر هم پرفورمنس خودرو بود. بی‌ام‌و ۵۰۷ از این نظر به پای ۳۰۰SL نمی‌رسید. پیشرانه ۸ سیلندر آلومینیومی این خودرو فقط ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت و نکته سورپرایز کننده اینکه ۵۰۷ برای ارائه راحتی بیشتر نسبت به مرسدس طراحی شده بود چیزی که امروزه درست در نقطه مقابل تفکرات هر دو برند قرار دارد. نتیجه‌گیری کلی یک پارادوکس خواهد بود. اگر بی‌ام‌و می‌توانست ۵۰۷ را با قیمتی کمتر تولید کند هافمن ۵ هزار دستگاه را سفارش می‌داد و این خودرو به اندازه امروز کمیاب نبود. به همین خاطر قیمت این خودرو در حراجی‌ها می‌توانست کمتر باشد اما همین شکست تجاری باعث شد ۵۰۷ خودرویی خاص‌تر باشد و حالا با قیمت‌های بالاتری به فروش برسد.

بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Mosi

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    خداییش مرسدس خفن تره

    موافقم ۹۴
    مخالفم ۲۵
    1. مهران

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (266 ديدگاه)

      واقعا بی ام و بهتره عزیز.
      البته سلیقه ایه.

      موافقم ۴۰
      مخالفم ۶۸
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (8196 ديدگاه)

        عمراً ۵۰۷ بهتر باشه !
        دلیل گرانتر بودن ۵۰۷ در خط آخر مقاله ذکر شده ( اول خاص و دوم گران ) !
        این خیلی خیلی مسخرست که SL از هر نظر برتر باشه اما در بحث قیمتی به کم بودن bmw‌ ای ببازه که حتی نتوانست به گرد پایِ بنز برسه !

        البته بماند که هنوز که هنوزِ بنز اول بودن خودش در بحث برترین آلمانی را حفظ کرده و این نشان از اصالت و اهمیت مدیران به این برند دوست‌داشتنی هست که یه جورایی برتر بودن بنز حیثیتی و ناموسی با حساب میاد برای تمام مردم آلمان و حکم تیم ملی در صنعت این کشور را دارد !

        مردشورِ کلمه‌ی خاص را ببرم که با خودش بی‌عقلی میاره !

        مثل قیمت لندکروزر در ایران که بر اساس خاص بودنش چنین حبابی داره و نه بر اساس کاربردی بودنش !

        یه نگاه به قیمت خودرو پشت در نمایشگاه‌ها بندازید تا از خنده به گریه بیوفتید ، این مسخرست که یه پرادو دو در چهار سیلندر با یک لکه رنگ و ۳۰۰ هزارتا کارکرد فروخته بشه ۳/۴ میلیارد !

        این کلمه‌ی خاص بودن در ایران و تمام جهان اسبابِ بازی دلالان شده تا بتوانند به نحو احسنت گوش پولداران را بِبُرَند !

        SL به معنای واقعی کلمه برتر هست و به نظر من قیمت یک میلیون دلاری اصلاً رقمی برایش نیست و در بهترین حالت بیش از ۳ میلیون دلار ارزش دارد و مطمئناً در آینده جایگاه بالاتری به نسبت قیمت پیدا میکنه به سبب ثروتمندان بیشتر و عطش تمام نشدنی آن‌ها در خرید این خودرو که تولید کمی داشته !

        موافقم ۵۲
        مخالفم ۱۷
        1. Muty

          ۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1608 ديدگاه)

          یه جورایی برتر بودن بنز حیثیتی و ناموسی با حساب میاد برای تمام مردم آلمان و حکم تیم ملی در صنعت این کشور را دارد !

          چطوری به این نتیجه رسیدی ؟
          با مردم آلمان مصاحبه کردی ؟ یا نظرسنجی کردی ؟
          بابا خود مردم آلمان هم این قدر تعصب ندارن و ایضا مردم ژاپن نسبت به توتویا

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (803 ديدگاه)

      نکته جالب اینکه، منبع مطلب، وبلاگ رسمی بی ام و هست
      یعنی خود بی ام و براش عجیبه که این ماشین گران تر از ۳۰۰SL قیمت می خوره :)

      موافقم ۹۳
      مخالفم ۹
      1. ممد ژانگولر

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2980 ديدگاه)

        داداش اشتری من خودم عاشق مرسدس هستم ولی این لاکردار هم نمونش خیلی کمه و خاصه دست کمی از بنز نداره
        ولی خوب من باشم به عنوان کلکسیونر برای بنز حاضرم پول بدم

        موافقم ۴۶
        مخالفم ۹
      2. Pouyan

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (76 ديدگاه)

        نتیجه این مقاله اینه که BMW به حماقت خودش در قیمت گذاری باخته نه پیشنهاد هوشمندانه هافمن

        موافقم ۲۶
        مخالفم ۹
      3. مانی

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2422 ديدگاه)

        همونطور که میدونید اون ۲۹ دستگاه مرسدس ۳۰۰اس ال با بدنه المینیومی
        در صورتی‌ که سالم باشن خیلی‌ خواستنی هستن و براحتی بالای ۶ میلیون به فروش می‌رن
        حتی یکیشون رو ۹.۵ میلیون فروختن

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۵
      4. محمدهادی

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1349 ديدگاه)

        و بازهم صحبت از بنز و بی ام و
        اصن بجز بی ام و کدوم نامی میتونه انقدر بنز رو آزار داده باشه؟!
        ازین جهت دیوونشم
        خیلی لاته…

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۴
      5. پارسا

        ۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (7 ديدگاه)

        خب ما ۳۰۰sl داشتیم که ۶.۸ میلیون فروش رفته

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  2. مهران

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (266 ديدگاه)

    چون یک BMW است👌

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۴۴
    1. ❤BMW❤

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (627 ديدگاه)

      داداشمی
      منم هم نظرم

      موافقم ۸
      مخالفم ۹
  3. علی جردن

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (252 ديدگاه)

    کاش خودروسازان بزرگ یه طرحی بزارن آدم بتونه دوباره نسل های قبلی ماشین هارو سفارش بده…
    مثلا من عاشق بی ام و نید فور اسپید مست وانتد هستم اما اون نسل دیگه تولید نمی شه و من به شدت به ماشین کارکرده آلژی دارم

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۵
    1. مهران

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (266 ديدگاه)

      E46 اسطورس واقعا.طراحی گیرایی داره و هیچوقت فراموش نمیشه…
      منم همیشه آرزوی داشتن یکیشو دارم باهاش عشق کنم👑

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۱۰
  4. RENAULT5

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (350 ديدگاه)

    بی ام و خفن تره

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳۳
  5. Alan.r

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (752 ديدگاه)

    هر دو عشقن‌ طراحیشون با آدم حرف می‌زنه
    البته اگه قرار باشه یکیشون رو انتخاب کنم SL

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۷
  6. Amiro

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (92 ديدگاه)

    نوشته شده خیلی خوب و سالم مونده دم نگهداره اش گرم
    ولی نمی‌دونم آره bmw چرا روی فرمون نیست🙃
    :)

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳
    1. محمدهادی

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1349 ديدگاه)

      اونموقه هنو عقلشون نمیرسیده اینکارو کنن
      خخخخ😄😄

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  7. 911

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (441 ديدگاه)

    قیمتو!!!همون رینگ و تغییر دادن، سپر عقب. ۴۰۰هزار دلار!ولی استون باید قوی‌ترش میکرد، تا فراری ۸۱۲ سوپر فست رو میزد.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱۲
  8. Mercede kaviani

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (516 ديدگاه)

    هیچ کدام ارزش نداشنمد و ندارند هم قیمت کادیلاک الدرادو و لینکلن کنتینتال مارک ۲

    موافقم ۵
    مخالفم ۳۲
    1. coco waffen ss

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      منظورتون چیه؟

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
      1. Mercede kaviani

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (516 ديدگاه)

        کادیلاک الدرادو و لینکلن کنتینتال مارک ۲ از نظر قدرت موتور و کلاس بالاتر از مرسدس بی ام دبلیو بوداند فیمت بالاتر هم بخاطر این است که تفریبا بک سوم مرسدس تولید شد

        موافقم ۳
        مخالفم ۱۶
        1. مانی

          ۲۸ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (2422 ديدگاه)

          این مرسدس زمانی‌ که تولید شد سریعترین ماشین تاریخ بود
          و قیمت حدود ۱۱۰۰۰ دلاری رودستر بیش از حد تصور گرون بود
          عجیب که این حرفو میزنی

          موافقم ۷
          مخالفم ۴
  9. ❤BMW❤

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (627 ديدگاه)

    چرا بسیار گران تر است؟
    چون بی‌ام‌و است
    چون بسیار بهتر است
    چون بسیار دلربا تر است
    چون بسیار زیبا تر است
    چون بسیار خفن تر است
    چون واقعا ارزشش رو داره🤩🤩
    ولی فقط اون نقطه : نکته سورپرایز کننده اینکه ۵۰۷ برای ارائه راحتی بیشتر نسبت به مرسدس طراحی شده بود چیزی که امروزه درست در نقطه مقابل تفکرات هر دو برند قرار دارد.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/BMW-507-124.jpg
    ولی خدایی داخل بی‌ام‌و چندین برابر بنز بهتره ، با آدم حرف میزنه

    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

    من مهو این عکسام
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/BMW-507-45.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/BMW-507-23.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/BMW-507-137.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/BMW-507-138.jpg

    ولی خب از نظرم این عکس بنز هم خیلی خوبه
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/fangio-s-1958-mercedes-benz-300-sl-roadster.jpg

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۵
    1. محمدهادی

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1349 ديدگاه)

      به به
      ایولا به شرافت بی ام و بازیت داداش کایکو💪😄❤️❤️

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۰
  10. bmwhistory

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بی ام و ۵۰۷ جزو زیباترین خودرو های کلاسیک بی ام و است
    هرچند که کلاسیک ترین های این نام
    در اصل ۳۰۳ ۳۲۵ ۳۲۷ و ۳۲۸ هستن،که برخی کوپه مسابقه یی در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی بودن
    نکته اعجاب انگیز در اون دوره،رعایت اصل اساسی در طراحی بی ام و ینی جلوپنجره معروفشون بوده

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  11. مهدی

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    چقدر داخل بنز لکه لکه و کثیفه!!!!!!!

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  12. rassull rt

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا واقعا هربرت کواندت رو بیامرزه اگه نبود کلا برندی به اسم بی ام و نبود .

    روحش شاد و یادش گرامی

    موافقم ۹
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا