بی ام و

ملاقات بی‌ام‌و M4 CSL با M3 CSL سال ۲۰۰۴، کوپه‌های خاص باواریا

ب‌ام‌و آن‌قدر به‌ندرت از نام CSL استفاده می‌کند که محصولات سری RS پورشه در مقایسه با آن‌ها مثل تویوتا کرولا به نظر می‌رسند. این نام که مخفف کوپهٔ اسپرت سبک‌وزن است، در طول تاریخ ب‌ام‌و فقط برای سه خودرو استفاده شده است. این نام برای اولین بار در کوپهٔ E9 CSL در دههٔ ۷۰ بکار رفت. این خودرو درواقع یک ب‌ام‌و CS بود که به‌طور خاص برای پیروزی در پیست‌های مسابقهٔ اروپا اصلاح و تقویت شده بود.

آن کوپه‌های CSL اکنون بسیار ارزشمند هستند و قیمت آن‌ها از ۲۰۰ هزار دلار برای نمونه‌های معمولی تمیز آغاز می‌شود و در مدل‌های خاص به ۳۰۰ هزار دلار می‌رسد؛ اما آن خودروها هرچند ارزش بالایی دارند ولی خیلی قدیمی هستند و طبق استانداردهای سال ۲۰۲۲ هرگز سریع نخواهند بود؛ اما غیر از E9 CSL، در تاریخ ب‌ام‌و دو کوپهٔ CSL دیگر هم وجود دارد که زوج جذابی محسوب می‌شوند زیرا از لحاظ سن، شخصیت رانندگی حتی قیمت به هم نزدیک‌تر هستند.

ما در مورد M3 CSL نسل E46 سال ۲۰۰۴ و M4 CSL سال ۲۰۲۲ صحبت می‌کنیم که دومی اوایل امسال معرفی شد. البته هرگز انتظار نمی‌رود که M3 سال ۲۰۰۴ در خط مستقیم یا دور پیست بتواند همپای M4 امروزی پیش برود یا گیربکس تک کلاچهٔ SMG پَدل شیفت آن احساسی مشابه گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مدرن Z4 داشته باشد اما اگر به نحوهٔ استفادهٔ خریداران از کوپه‌های CSL فکر کنید، فاصلهٔ بین آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

اکثر خریداران M4 CSL جدید از خودروی خود استفاده‌های روزمره نمی‌کنند. آن‌ها این خودرو را می‌خرند تا صرفاً آخر هفته‌ها از پارکینگ خارج کنند و رانندگی مختصر و لذت‌بخشی با آن داشته باشند. همچنین اکثر این افراد، خودروی تولید محدود و خاصی مثل M4 CSL را برای سرمایه‌گذاری می‌خرند؛ بنابراین، اگر با این دید نگاه کنیم، M3 CSL سال ۲۰۰۴ رقیب خوبی برای نسخهٔ جدید خواهد بود.

اما بیایید نگاهی هم به اعداد و ارقام داشته باشم. ب‌ام‌و از M3 CSL تعداد ۱,۳۸۳ دستگاه تولید کرد که همهٔ آن‌ها به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی S54 نسخهٔ معمولی M3 نسل E46 مجهز بودند. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. CSL همچنین ۱۱۰ کیلوگرم هم سبک‌تر از M3 معمولی شده و از لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن کاپ استفاده می‌کرد. به لطف این ویژگی‌ها، کوپهٔ تولید محدود قدیمی ب‌ام‌و ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

از سوی دیگر، M4 CSL به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است، ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و تنها ۱۰۰۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود. تا اینجا، دو کوپهٔ CSL ب‌ام‌و بسیار باهم متفاوت هستند اما هردو فاقد صندلی عقب بوده و برای کاهش وزن به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده کرده‌اند. همچنین قیمت M4 CSL جدید از ۱۴۰,۸۹۵ دلار آغاز می‌شود که تقریباً همان مبلغی است که امروزه باید برای خرید یک M3 CSL قدیمی تمیز پرداخت کرد.

به‌عنوان‌مثال، بهترین نمونه‌های این خودرو مثل نمونه‌ای که با کارکرد ۴,۳۰۰ کیلومتری در تصاویر می‌بینید، بیش از ۱۶۰ هزار دلار قیمت دارند؛ اما چرا باید برای خرید یک خودروی قدیمی کارکرده بیشتر از نمونهٔ جدید و صفرکیلومتر پرداخت کرد؟ خب دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. شاید کسی وزن سبک‌تر M3 که حدود ۲۷۰ کیلوگرم از M4 کمتر است را دوست دارد یا برخی پیشرانهٔ تنفس طبیعی جذاب E46 را ترجیح بدهند. همچنین M3 CSL یکی از بهترین کوپه‌های تولیدی تاریخ محسوب می‌شود و قطعاً خیلی‌ها دوست دارند نشستن پشت فرمان آن را تجربه کنند.

بااین‌همه، قطعاً M4 CSL جدید از همه لحاظ کیلومترها از همتای قدیمی خود بهتر است و شاید برخی حاضر نباشند بیش از ۱۵۰ هزار دلار برای خرید خودرویی متعلق به حدود دو دهه پیش با تنها ۳۶۰ اسب بخار قدرت پرداخت کنند؛ بنابراین، در این رابطه هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد و همه‌چیز به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد؛ بنابراین، شما کدام‌یک از این دو کوپهٔ جذاب و خاص باواریا را انتخاب می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    هر دو نسخه رو دوست دارم بنظرم ارزش این بی ام و ها بیش از قیمتیه که در حال حاضر دارن

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۲
  2. amir1400

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (982 ديدگاه)

    زیاد از m4 csl خوشم نمیاد ، فکر میکردم یه چیزی میشه در حد m5 cs ولی به گرد پا m5 هم نمیرسه نه فقط تو درگ بلکه تو پیست هم m5 سریع تره

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۱
    1. R@min

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (491 ديدگاه)

      m5 cs ده ثانیه از این ماشین کندتره. تایم درگ هم معیار برتری یه محصول نیست اونم وقتی یه نمونه ۴ چرخ محرک با تک دیفرانسیل مقایسه میشه‌.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
      1. PURIYA

        ۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (232 ديدگاه)

        M5 cs تایم رسمی توسط خود بی ام و نزده ولی csl فک کنم توسط خود بی ام و اندازه گیری شده دوست عزیز و باید بگم اکثر خودرو های پیست محور در جاده خیلی خوب عمل نمی کنن و شاید دلیل تایم M5 cs هم این باشه که بی ام و رو پیست محور بودنش مانور نداده

        موافقم ۲
        مخالفم ۴
        1. R@min

          ۳ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (491 ديدگاه)

          پوریا جان دو تا نکته رو در نظر نگرفتی.

          اول اینکه چرایی تایم زدن به طور رسمی با m4 و عدم تایم زنی با m5cs. استراتژی پشت این موضوع برمیگرده به بها دادن بیشتر بیمر به موتورهای شش سیلندرش تا با این بازی ها مخاطب رو قانع کنه که نمونه شش سیلندر از هشت سیلندر بهتره و با دلیل این موتورهارو کنار بزاره دقیقا همون کاری که با موتورهای ده سیلندرشون کردن.

          نکته دوم m5cs کاملا پیست محوره و اتفاقا این m4csl هست که کار زیادی روش نشده اگر به مشخصات آیرودینامیکی و ادوات فیبر کربنی دقت کنی متوجه این موضوع میشی اما چون cs سدان هست بخاطر ساختار به طور حتم کندتر هست چون مجله اسپرت اتو با m4 competition هم تایم زد که اون هم یک ثانیه از m5cs سریع تر بود.

          موافقم ۱
          مخالفم ۴
  3. REZA

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    صد درصد ام۴ جدید با احترام به ام ۳ قدیمی و دوست داشتنی

    موافقم ۹
    مخالفم ۲۰
    1. امین

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (380 ديدگاه)

      عیار عشق ماشین همینجا مشخص میشه. !!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. احمدرضا

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (575 ديدگاه)

    بدون هیچ شک و تردیدی زیبای تکرار نشدنی E46
    ارزش مادیشونم ٢۰ سال دیگه میبینیم چند چندن

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۴
  5. برقیه جارو برقی

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    واقعا زیبا

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  6. بی خیال اسم

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (748 ديدگاه)

    عشق خالص🤩😍🤩🤩🤩

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  7. MohammadE9

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    درود
    چقدر دلم برای یه ماشین تنفس طبیعی خوش صدا با لذت رانندگی بی نهایت از بی ام و تنگ شده
    خودروسازی که همه اون رو به احساس فوق العاده فرمان و هندلینگ چشمگیر میشناسن در حال حاضر به سیستم های کمک راننده ی بیشتر ، صدای مصنوعی کابین و … رو آورده

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
    1. Royal Driver UK 70

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (857 ديدگاه)

      لذت رانندگی که ام۵‌ های قدیمی (مخصوصا ای۶۰ که وی۱۰ بود) و سری ۳ قدیمی داشتن الان هیچ کدوم از بیمر های جدید ندارن، امیدوارم روزی قدیمیاش گیرم بیاد….

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
      1. Mani

        ۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        E39 هم خیلی خوب بود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  8. NAVID۰۰۹۸

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (8197 ديدگاه)

    ۲۰ سال پیش چی بوده ، امروز چی هست !
    دیگه هیچی سرجاش نیست !
    قشنگ طراحی از سر عشق و علاقه به خودرو و کار اجباری را میشه در تفاوت نسل‌ها دید !

    حالا این که خوبه ، اون سری ۲ که دیگه نهایت فلاکت باواریایی‌هاست 🤦‍♂️💩🤯 !

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۷
    1. Payfast

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (802 ديدگاه)

      ولی واس من حتی این طراحی جدیدا هم قشنگن مخصوصا i7

      موافقم ۷
      مخالفم ۳
  9. AMD

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (215 ديدگاه)

    E46

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  10. امیرحسین

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (378 ديدگاه)

    فقط سری ۳ هر مدلش میخواد باشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  11. ❤BMW❤

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (641 ديدگاه)

    وایییی
    گلبم گرفت
    خدایا ما را به اینا برسان
    ارزش معنوی M3csl خیلی بالاست 💔

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  12. امیر

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من شخصا تمام مدل های بی ام و رو دوست دارم
    خودم یه ۳۱۸ ۲۰۱۸ پلاک اروند دارم
    هرچند موتورش ۳ سیلندره ولی حرف نداره
    بی ام و

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  13. وحید اسماعیل نسب

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    M3 E46 بعد از ۱۸ سال هم هنوز هم زیبا و دلربا است

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  14. Hadi

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    E46 👌🏼😍

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  15. پدرام

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (799 ديدگاه)

    e46 رو ببین بدون شلوغ کاری و زرق و برق الکی چقدر جذابه اما چند سال دیگه این فیس جدید m4 برا خود ب ام و هم خسته کننده میشه وقتی زیاد خطوط و اغراق بیاری تو طراحی تاریخ مصرف هم انگار باهاش میاد، اما e46 رو ببینید هنوز جذابه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  16. علی

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    انتخاب من m3e46csl 😍

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا