شورلت

شورلت کامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۷، هم‌قیمت کامارو ZL1 صفرکیلومتر!

هرچند کاماروی کنونی در نبرد فروش کاملاً مغلوب فورد موستانگ و دوج چلنجر شده است اما به نظر می‌رسد طرفداران این خودرو مشکلی با هزینه کردن مبالغ کلان برای خرید نمونه‌های در حد نوی دههٔ ۸۰ آن مشکلی ندارند. یک کامارو IROC-Z با کارکرد تنها ۹۱۶ کیلومتر هم‌اکنون به حراج گذاشته شده و تا زمان نگارش این مطلب بالاترین قیمتی که برای آن پیشنهاد شده ۶۱,۵۰۰ دلار است درحالی‌که قیمت کامارو ZL1 صفرکیلومتر امروزی از ۶۴,۳۹۵ دلار آغاز می‌شود.

ممکن است این دو خودرو قیمت مشابهی داشته باشند اما قطعاً IROC-Z در پرفورمنس هیچ شباهتی با ZL1 مدل ۲۰۲۲ ندارد. نسل سوم کامارو در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و بزرگ‌ترین پیشرانه‌ای که برای آن ارائه می‌شد یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 بود. بااین‌حال، در سال ۱۹۸۷ شورلت سرانجام پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۵.۷ لیتری V8 را برای این خودرو ارائه کرد. این موتور که ۲۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، فقط با گیربکس اتوماتیک ارائه می‌شد و کسانی که می‌خواستند خودشان دنده عوض کنند باید سراغ همان موتور ۵ لیتری با ۲۱۵ اسب بخار قدرت می‌رفتند. نمونه‌ای که برای فروش گذاشته شده است هم از همین پیشرانه استفاده می‌کند.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این کامارو حدود ۶.۶ ثانیه است که برای اواسط دههٔ ۸۰ مناسب به نظر می‌رسد اما در مقایسه با ZL1 امروزی که با ۶۵۰ اسب بخار قدرت خودرو را ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند بسیار کند خواهد بود. بااین‌حال، در چنین خودروهایی حالت نوستالژی و کلاسیک بودن اهمیت دارد نه پرفورمنس و به همین دلیل افرادی حاضر شده‌اند قیمتی بیش از ۶۰ هزار دلار را برای خرید این IROC-Z مدل ۱۹۸۷ پیشنهاد کنند. کارکرد بسیار پایین و شرایط فابریک و بازسازی نشدهٔ این خودرو نیز آن را خواستنی‌تر می‌کند.

این خودرو در سال ۱۹۸۷ از طریق نمایندگی شورلت در کالیفرنیا به خریدار تحویل داده شده و از سال ۱۹۸۸ تاکنون در یک انبار بوده است. در سال ۱۹۸۵ شورلت IROC-Z را به‌عنوان یک پکیج آپشنال برای کامارو Z28 ارائه کرد که تجهیزات بیشتر و ارتقاء سیستم تعلیق را به همراه داشت. این نسخه در آن زمان فروش بالایی را تجربه کرد اما اکثر خریداران رانندگی‌های خشن و بی‌مهابایی با آن‌ها داشتند. به همین دلیل، IROC-Z این روزها به خودروی مطلوبی تبدیل شده و خریداران برای نمونه‌های تمیز آن که بسیار کمیاب هستند حاضر به پرداخت مبالغ بالایی خواهند بود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. pouya98645

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    به نظر من که اصلاً نمی ارزه
    البته بعضی ها واقعا به خودرو های نوستالژی علاقه دارند و برای خریدشون هم هزینه زیادی میکنند

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۷
    1. viper2

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (958 ديدگاه)

      من یکی از اون نوستالژی باز ها هستم . به نظر من که ارزش داره . فقط ۹۱۶ کیلومتر .

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱۶
  2. viper2

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (958 ديدگاه)

    به نظرم قیمت ۶۰ هزار دلار بسیار کمه برای این ماشین .

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱۸
    1. viper2

      ۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (958 ديدگاه)

      GM for ever

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  3. محمد

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (756 ديدگاه)

    احتمالا صاحب جدید از ترس چهار رقمی شدن کیلومتر هیچوقت سوارش نشه که البته مهم هم نیست این ماشین حیفه که استفاده بشه ، یعنی کامارو اینقدر محبوبیتش رو از دست داده که شورلت میخواد این اسم رو بکشه؟

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  4. Elemento

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (11589 ديدگاه)

    یکی از زیباترین نسل های کامارو

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  5. مازیار

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1411 ديدگاه)

    شورولت کامارو دهه هفتاد با چراغهای کشیده عقب
    به نظرم جذاب ترین و خوش استیل ترین کلاسیک آمریکایی هست

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. پدرام

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (553 ديدگاه)

    ماشین جذابی هست اما برخی از ماسل کارها در دهه ۸۰ از حالت عضلانی به این شکل در اومدن به نظرم هیچ جوره نمیشه ربط این ماشین رو با نمونه های اولیه کامارو و مدل هایی که بعد از ۲۰۰۴ تولید شدن پیدا کرد
    حتی مدل ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ کامارو هم بیشتر شبیه ماشین ژاپنی شده بود!

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  7. ایلیا

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    از این میشه یه ازدوموبیل عالی ساخت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2110 ديدگاه)

    من دیوانه پسر عموش پونتیاک بودم اون سالها

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  9. Afg

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    این کامارو با این رنگ بیشتر از اینا میرزه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  10. مهدی

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    کامارو فقط ۷۰-۷۳ و ۱۰-۱۳باقیش چه قبل چه بعد مسخره بازی بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  11. Payfast

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (502 ديدگاه)

    نتیجه اخلاقی: یه مدت همه طراحی ها شبیه بوگاتی تایپ ۵۷ بود بعدش همه طراحی ها شبیه دیابلو شد و بعد مدت ها (الان) همه طراحی ها شبیه تخم مرغه (تسلا)

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا