شورلتنیسان

رویارویی شورلت کامارو و نیسان Z، رقبایی با شخصیت‌های متفاوت

نیسان Z و شورلت کامارو هرچند یکی کوپه‌ای دونفره و دیگری چهارنفره با صندلی‌های عقب کوچک است، از بسیاری جهات شبیه هم هستند. هردو حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند، به گیربکس دستی مجهز هستند و از ویژگی‌های متعددی برای لذت بردن از رانندگی برخوردارند. البته در ابتدا این‌طور فکر می‌کردیم زیرا گذراندن یک هفته با این دو ماشین نشان داد که هرچند ممکن است کامارو و Z رقیب یکدیگر باشند اما تجربه‌های بسیار متفاوتی را ارائه می‌کنند.

فضای کابین و بار

Z: اگر طی سیزده سال گذشته داخل ۳۷۰Z نشسته باشید، کابین Z جدید را باید شبیه یک دوست قدیمی احساس کنید. طراحی داشبورد جدید است اما همچنان سه آمپر آنالوگ سنتی در بالای خود دارد. کمی پایین‌تر هم یک نمایشگر لمسی مدرن درست بالای سه کنترلر دوار جای گرفته است. نیسان برای Z تودوزی چرمی قرمز، آبی و زرد را ارائه می‌کند که جذابیت کابین را افزایش می‌دهد اما در کابین مشکی‌رنگ نمونهٔ آزمایشی ما، مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهند. در متریال داخلی این ماشین کم‌لطفی شده زیرا به‌عنوان‌مثال، دستگیرهٔ درها همان نمونه‌های بیضی‌شکل ۳۷۰Z هستند، کنسول مرکزی ارزان به نظر می‌رسد و دکمه‌های گرم‌کن صندلی‌ها شبیه نمونه‌های دو دهه پیش است. همچنین در خودرویی ۵۰ هزار دلاری بهتر بود از پلاستیک کمتری استفاده می‌شد. علاوه بر این، صندلی‌های Z به‌طور غیرمعمولی در ارتفاع بالایی نصب شده‌اند که باعث تماس سر افراد بلندقد به سقف می‌شود. البته خود صندلی‌ها عالی هستند و به‌اندازهٔ کافی از بدن حمایت می‌کنند که در پیچ‌ها احساس اطمینان داشته باشید. در همین حال، طرح هاچ‌بکی نیسان هم موجب سهولت دسترسی به صندوق بار می‌شود.

کامارو: هرچند کامارو خودروی بزرگ‌تری است اما فکر نکنید ورود به آن آسان‌تر خواهد بود زیرا ارتفاع کم سقف و صندلی‌های ریکارو با کناره‌های بسیار برجسته، سوار شدن را دشوار می‌کند. همچنین به‌محض ورود، در جای خود قفل خواهید شد و بنابراین خروج از خودرو هم به همان اندازه سخت خواهد بود. بااین‌حال، کیفیت متریال به لطف پلاستیک‌های نرم و استفادهٔ هوشمندانه از آلکانترا، نسبت به Z بهتر است و دریچه‌های بزرگ تهویه، کنترل‌های دوار هوشمندانه برای تنظیم دما و نورپردازی داخلی هم ویژگی‌های جذابی هستند؛ اما صندلی‌های عقب کامارو فقط مناسب کودکان خواهد بود و بزرگ‌سالان هرگز نمی‌توانند در آنجا راحت باشند. همچنین صندوق بار این کوپهٔ آمریکایی هم به خاطر دسترسی نامناسب و عمق کم چندان کاربردی نخواهد بود.

جمع‌بندی: بدون شک طرح دونفرهٔ کابین Z خاص‌تر است و هرچند دید رو به بیرون در هیچ‌کدام از خودروها خوب نیست اما شیشه‌های بزرگ نیسان حس دل‌بازتری به کابین آن بخشیده‌اند. از سوی دیگر، اگر موفق به ورود به کابین کامارو شوید، کاملاً کیفیت داخلی بهتر آن را احساس خواهید کرد زیرا نیسان با این قیمت از کابین پلاستیکی خشکی رنج می‌برد.

تجهیزات و تکنولوژی‌ها

Z: هرچند تیپ پرفورمنس Z در آمریکا از نمایشگر لمسی بزرگ‌تر ۹ اینچی بهره می‌برد اما در کانادا همان نمایشگر ۸ اینچی استاندارد ارائه می‌شود که این یعنی خبری از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم نخواهد بود. در اینجا شارژر بی‌سیم گوشی هم وجود ندارد اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به‌خوبی کار می‌کند و سرنشینان از دو پورت USB و گرم‌کن صندلی‌ها بهره‌مند خواهند بود. خبر مهم دیگر در Z وجود صفحه آمپر دیجیتالی با وضوح و خوانایی عالی است. این کوپهٔ ژاپنی از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مناسبی مثل پایش نقاط کور و هشدار ترافیک عقب هم بهره می‌برد.

کامارو: مثل Z، کوپهٔ شورلت هم از نمایشگر لمسی ۸ اینچی استفاده می‌کند که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بسیار خوبی دارد. صفحه آمپر برخلاف نیسان تمام دیجیتالی نیست اما اطلاعات بی‌شماری را در اختیار راننده قرار می‌دهد مثل دمای لاستیک، لپ تایم و… که در پیست بسیار مهم هستند. کمی بالاتر نیز هدآپ دیسپلی اطلاعات بیشتری را ارائه می‌کند. شورلت با برخورداری از گرم‌کن غربیلک فرمان و تهویهٔ صندلی‌های جلو از لحاظ تجهیزات رفاهی کاملاً نسبت به نیسان برتری دارد اما در سیستم‌های ایمنی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند.

جمع‌بندی: بدون شک در این قسمت برتری با کامارو است. این تصور که خودروهای آمریکایی در مقایسه با رقبای ژاپنی قدیمی هستند را فراموش کنید. در اینجا این Z است که از لحاظ تکنولوژی قدیمی به نظر می‌رسد.

قوای محرکه، احساس رانندگی و مصرف سوخت

Z: کوپهٔ اسپرت جدید نیسان از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس استاندارد خودرو شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش یک نمونهٔ ۹ سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد درحالی‌که تیپ پرفورمنس از دیفرانسیل لغزش محدود هم بهره می‌برد. پیشرانهٔ قدرتمند Z احساس موتورهای حجیم‌تر تنفس طبیعی را دارد ولی کاش صدای جذاب‌تری داشت. فرمان وزن مناسبی دارد اما سیستم کمکی برقی آن بازخورد کمی ارائه می‌دهد. پدال ترمز اما احساس خوب و خوشایندی دارد. ترکیب همهٔ این‌ها، Z را به یکی از آسان‌ترین خودروهای ۴۰۰ اسب بخاری برای رانندگی تبدیل کرده‌اند اما محدودیت‌های آن از کامارو بیشتر هستند. Z با مصرف ترکیبی ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر، از رقیب آمریکایی بنزین کمتری می‌سوزاند.

کامارو: زیر کاپوت کامارو یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 قرار گرفته که با غرشی بلند ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش سرعتهٔ دستی ساخت ترمک نیز کاملاً با پیشرانه هماهنگ است و رضایت‌بخش عمل می‌کند. فرمان کامارو ممکن است کمی سنگین‌تر از نیسان باشد اما حس لذت‌بخش و دقت بسیار بالایی دارد و آن لاستیک‌های پهن ۳۰۵ عقب نیز چسبندگی بالایی را فراهم می‌کنند. بااین‌حال، این شورلت سواری بسیار خشکی دارد تا جایی که حتی در حالت نرم تور هم سیستم تعلیق قابل تنظیم خودرو لرزش‌ها و ضربات را به کابین انتقال می‌دهد و لاستیک‌های بزرگ آن برای نشان دادن مشکلات مسیر دنبال بهانه هستند. در بخش مصرف سوخت نیز کامارو با سوزاندن ۱۲.۴ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی، نیاز بیشتری به پمپ‌بنزین خواهد داشت.

جمع‌بندی: کامارو بهترین کوپهٔ ۴۰۰ اسب بخاری در این بازهٔ قیمتی محسوب می‌شود. البته Z روی جاده‌های ناهموار عملکرد بهتری دارد اما در سایر موارد کامارو انتخاب هیجان‌انگیزتری است.

طراحی

کوپهٔ نیسان در طراحی به بلوغی رسیده که در ۳۷۰Z هرگز دیده نمی‌شد. کاپوت کشیده، پانل‌های صاف و سادهٔ بدنه و چراغ‌های جذاب عقب، Z را به یکی از زیباترین کوپه‌های اسپرت بازار تبدیل کرده‌اند. از سوی دیگر، قطعاً برخی ظاهر کامارو را دوست دارند و رنگ آبی روشن هم در این موضوع بی‌تأثیر نیست اما فراتر از آن، ماسل کار شورلت ظاهر چندان جذابی ندارد. دو فیس‌لیفت عجولانهٔ چند سال پیش نیز کمکی نکرده و صرفاً باعث افزایش انتقادات شد. کامارو نه مثل نسل جدید موستانگ مدرن است و نه مثل چلنجر ظاهری سنتی دارد؛ بنابراین، هرچند طراحی موضوعی سلیقه‌ای است ولی از دید ما Z خودروی زیباتری است.

قیمت و ارزش

Z: نسل جدید نیسان Z همچنان قیمت منصفانهٔ خود را حفظ کرده است. با قیمت پایهٔ تنها ۴۱,۰۱۵ دلار می‌توان تیپ اسپرت این کوپهٔ شیک را خرید که هرچند با کابین ساده‌تر، تودوزی پارچه‌ای و رینگ‌های کوچک‌تر ارائه می‌شود اما همچنان از پیشرانهٔ شش سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری بهره می‌برد. قیمت تیپ پرفورمنس (نمونهٔ آزمایشی ما) نیز از ۵۱,۰۱۵ دلار شروع می‌شود و علاوه بر کابین لوکس‌تر، به رینگ‌های بزرگ‌تر، دیفرانسیل لغزش محدود، تطبیق‌دهندهٔ دور موتور و چند ویژگی دیگر مجهز است. گیربکس اتوماتیک هم برای این ماشین بدون هزینهٔ اضافی ارائه می‌شود.

کامارو: این ماشین با چهار پیشرانهٔ مختلف، گیربکس‌های اتوماتیک و دستی، نسخه‌های کوپه و کانورتیبل و تیپ‌های متعدد، خانوادهٔ شلوغ و گیج‌کننده‌ای دارد. قیمت پایهٔ کامارو با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو از تنها ۲۵,۳۹۵ دلار آغاز می‌شود اما ارزان‌ترین نسخهٔ هشت سیلندر آن یعنی تیپ LT1 هم با قیمت ۳۵,۳۹۵ دلار از Z ارزان‌تر است. بااین‌حال، قیمت تیپ ۲SS آزمایشی ما با پکیج ۷ هزار دلاری ۱LE به ۵۱,۲۴۰ دلار رسیده است که البته بازهم از رقیب ژاپنی با قیمت ۵۲,۳۱۰ دلاری در نمونهٔ آزمایشی ارزان‌تر است.

جمع‌بندی: کامارو خودرویی ارزان‌تر با تجهیزات بیشتر است؛ بنابراین مشخص کردن برنده در این بخش دشوار نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

Z جدید یک خودروی همه‌کاره است. کوپه‌ای سریع با ظاهری عالی و کارایی فوق‌العاده به خاطر طرح هاچبکی که سواری نرمی دارد و روی مسیرهای ناهموار به‌مراتب بهتر از کامارو عمل می‌کند. همچنین راننده پشت فرمان Z ترس کمتری خواهد داشت اما کوپهٔ جدید نیسان در رانندگی‌های سریع فاقد دقت و تمرکز کامارو است. این خودرو همچنین در داخل احساس ارزانی و کمبود تجهیزات مدرن نسبت به قیمت دارد. درواقع، Z یک گرند تورر است که زیر پوستهٔ خودروی اسپرت پنهان شده است. از سوی دیگر، کامارو بزرگ‌تر است اما بدون شک مثل یک خودروی اسپرت واقعی احساس می‌شود. ورود و خروج به این ماشین دشوار است، دید وحشتناکی دارد و خودرویی نیست که بخواهیم تمام طول سال از آن استفاده کنیم اما فرمان عالی و پیشرانهٔ V8 بسیار پرکشش کامارو آن را به خودرویی رؤیایی برای رانندگی‌های آخر هفته تبدیل کرده است. به‌طورکلی، اگر خودرویی برای استفاده‌های روزمره می‌خواهید سراغ کامارو نروید و Z را انتخاب کنید اما اگر عاشق رانندگی و هیجان هستید، راهی نمایندگی‌های شورلت شده و پیروز این رویارویی را خریداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
AutoGuide

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    نیسان Z : لایک
    کامارو : دیسلایک

    موافقم 136
    مخالفم 161
    1. DoctoR

      ۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      از Zخوشم نمیاد آنچنان ولی کامارو خیلی طراحیش بد شده یک زمانی با موستانگ کل مینداخت الان مسیرش رو جدا کرده

      موافقم 60
      مخالفم 15
      1. محمد

        ۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        زدی وسط خال👌

        موافقم 32
        مخالفم 5
    2. ali(chevynova)

      ۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (6807 ديدگاه)

      با احترام به نیسان
      بدون شک انتخابم شوی هست

      موافقم 67
      مخالفم 46
    3. Hamilton1970

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (528 ديدگاه)

      جفتش: ریپلای:)

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. 4wheeled

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    کامارو بدون شک

    موافقم 72
    مخالفم 46
  3. امیرحسین

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    زنده باد کوپو زنده باد کوپو ✊🏻✊🏻✊🏻✊🏻💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻

    موافقم 37
    مخالفم 16
  4. علی

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    سخته انتخاب . هردو عالین با این قیمت

    موافقم 30
    مخالفم 4
  5. R@min

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1671 ديدگاه)

    دو عیب بسیار اساسی کامارو موتورهای ضعیف در تیپ های پایه بخصوص در مقایسه با ماستنگ و چلنجر و سواری خشک و اعصاب خرد کن در تیپ های پایین تر از ZL1 هست.

    این دو مورد از شروع نسل 6 ضربه های کاری به محبوبیت کامارو زد و باعث انقراضش شد، البته که کابین بی هویت و زوایای دید بسیار بد هم از عوامل مهم دیگش بود.

    موافقم 31
    مخالفم 8
    1. بی خیال اسم

      ۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      آقا رامین من خودم بین این سه تا موستانگ رو انتخاب می کنم

      ولی چیزی که گفتید کامارو تو تیپ zl1 هم فکر کنم سواری چندان راحتی نداشته باشه

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. R@min

        ۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1671 ديدگاه)

        تیپ ZL1 دارای تعلیق مگنه راید هست و باید تجربه کنی واقعا انگار سوار یه ماشین دیگه شدی. البته تعلیق مگنه راید امسال تو تیپ SS هم اومد که نوش دارو بعد مرگ سهرابه.

        خودم تو دبی پشت SS دوستم و یه ZL1 نشستم هر دو ۲۰۱۸ بودن، تفاوت سواری اندازه یه کهکشان فاصله هست.

        موافقم 15
        مخالفم 1
        1. بی خیال اسم

          ۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          درست می فرمایید
          توجه نکرده بودم

          ممنونم

          موافقم 4
          مخالفم 3
  6. بهنام

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (823 ديدگاه)

    نیسان در تدارک مدل نیسمو از مدل زد هست که امیدوارم کاستی ها رو جبران کنه .

    موافقم 26
    مخالفم 2
  7. HRSJAMEI

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    شما متن این مطلب از مجله ماشین نوشتید درسته

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. امیر دهقان

      ۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (691 ديدگاه)

      سلام
      خیر این مطلب اختصاصی پدال هست

      موافقم 18
      مخالفم 3
  8. زیزیگولو

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4867 ديدگاه)

    انتخاب بین دو گزینه و عبور از دوراهی کامارو یا نیسانZ یه جورایی سخته و در کل پدال تو خیلی از مطالبش مخاطب رو بین دو یا چندتا خوب گیر میندازه و مخاطبم باید تموم تلاشش رو بکنه تا از بین این چندتا خوب یکی رو انتخاب کنه!!!! و حتی بعد از انتخابم یه شک و دو دلی تو وجودت هستش که بهت میگه کاشکی اون یکی رو انتخاب کرده بودم!!!!! ………… با همه این حرفایی که زدم انتخابم کامارو هستش هرچند از نیسانZ هم نمیتونم به آسونی بگذرم

    موافقم 17
    مخالفم 5
  9. phonix

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    بازم این ژاپنیا تو سیستم اطلاعات و سرگرمی از بقیه افتادن عقب
    بابا دو دقیقه برید خیابون کناری از سونی یه کمک بگیرید نمیخورتتون

    موافقم 34
    مخالفم 3
  10. TESLA

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    انتخابم نیسان z هست ، با اینکه فن کامارو هم هستم ولی بدون تعصب این نسل z شاهکار هست لعنتی تو درگ خیلی گرون تر از خودش رو شکست داده ، در کل یه سامورایی اصیل 🇯🇵🇯🇵🥷🥷🔥🔥

    موافقم 29
    مخالفم 11
  11. Ali

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    انتخابم نیسانه
    از بین ماسل کارا هم ماستنگ ترکیب برندست
    در ضمن پدال خبر زد نیسمو رو کار کن همه سایتای خارجی گذاشتن
    https://www.caranddriver.com/news/a42307049/nissan-z-nismo-spied/

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. datsun

      ۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3494 ديدگاه)

      آقایی عقیلی باید به فکر استخدام یه نویسنده ژاپنی باز باشه😄😄

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. فری

        ۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        کامارو عشقه 🇺🇸🇺🇸🇺🇸

        موافقم 5
        مخالفم 5
  12. ❤BMW❤

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    انتخاب سختیه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  13. احسان

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    طراحی سلیقه است من خودم Z رو می پسندم

    موافقم 11
    مخالفم 3
  14. M

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از نیسان zخوشم نمیاد طراحیش عجغ وجغه ولی از کامارو خیلی خوشم میاد فقط جلو پنجرهش خوب نیست🇺🇸🇺🇲

    موافقم 5
    مخالفم 11
  15. محمد

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    طراحی جلو نیسان رو دوست ندارم اما بخش عقبی به نظرم اوکی هست
    کامارو با اینکه فیس خوبی نسبت به سری های قبلی اش نداره اما به طور کلی طراحی اش رو خیلی بیشتر از z می پسندم و با توجه به کیفیت و قدرت بالاتر انتخابم کامارو است بحث قیمتی هم در نظر بگیرید پایین تره

    موافقم 3
    مخالفم 5
  16. amirboss

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (349 ديدگاه)

    من عاشق نعره های کامارو هستم ولی خوب شمشیر تیز سامورایی هم کم چیزی نیست. از لحاظ طراحی دوتاشون تو ذوق می زنند مخصوصا کامارو. از لحاظ کارایی هم در کلاس خودشون نیسان یه مقداری بهتر عمل کرده و متاسفانه کامارو از غافله ماسل کارها عقب افتاده که اونم تقصیر بی برنامگی شورولت هست.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. زمستانم

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    زیر کاپوت کامارو یک نیروگاه نیروگاه؟ جالب نیست این کلمه . ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا