خودروهای چینی

بی وای دی چین سهم تسلا از بازار اروپا را از تصاحب می‌کند؟

بی وای دی چین به عنوان یک کمپانی تکنولوژی و سازنده خودروهای الکتریکی به دنبال تولید محلی محصولات خود است تا به این ترتیب بهتر بتواند با نیازهای بازار اروپا هماهنگ شود. این موضوع با تائید عرضه سدان هان، شاسی‌بلند تانگ و کراس اوور آتو ۳ در این قاره طی چهار ماه آینده پررنگ خواهد شد. خودروهای یاد شده هم‌اکنون در شهر شنژن چین تولید می‌شوند. این شهر چهارمین شهر پرجمعیت این کشور بوده و این محصولات از سایت بی وای دی به بازارهای جهانی صادر می‌شوند. این خودروساز چینی به دنبال گسترش شدید فعالیت‌های خود بوده و حضور پررنگ در کشورهای اسکاندیناوی، آلمان، بریتانیا و… را مدنظر قرار داده است.

یکی از مدیران ارشد بی وای دی چین در اروپا با اتوکار مصاحبه‌ای مفصل داشته و اظهار داشته تولید محلی خودرو در قاره اروپا برای این خودروساز جالب بوده است. او تائید می‌کند:

ما به‌طور جدی درباره تولید خودروها در اروپا فکر می‌کنیم.

زمانی که از برایان یانگ درباره احتمال تأسیس کارخانه تولید خودرو در اروپا پرسیده شد او گفت:

ما برنامه آنی نداریم. ما تازه شروع به کسب اطلاعات کرده‌ایم تا بفهمیم مشتریان ما چه سلایقی دارند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و بتوانیم ساختار اصلی خود را شکل دهیم شاید به دنبال تأسیس کارخانه هم باشیم. این کار قدم‌به‌قدم پیش خواهد رفت.

بی وای دی چین امیدوار است سهم قابل‌توجهی از بازار خودروهای الکتریکی اروپا را از چنگ تسلا دربیاورد و به همین خاطر با سه محصول یاد شده به جنگ این برند آمریکایی رفته است. انتظار می‌رود رقیب تسلا مدل ۳ که با نام Seal شناخته می‌شود طی ماه‌های آتی روانه قاره همیشه‌سبز شود؛ اما تسلا در اروپا مزیت‌هایی دارد. این شرکت نه‌تنها بیش از ۱۰ سال است خودروهای الکتریکی خودش را در اروپا عرضه می‌کند بلکه هم‌اکنون در نزدیکی برلین کارخانه مشهوری را تأسیس کرده و از آنجا خودروهای این قاره را تأمین می‌کند.

بی وی دی سیل BYD SEAL

به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، اگرچه تأسیس کارخانه تسلا در آلمان با تأخیرهای زیادی روبرو بود اما در نهایت این تأسیسات ۵ میلیارد یورویی به یکی از قطب های تولیدی تسلا تبدیل شد و ظرفیت تولید سالانه آن به ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. به این رقم باید ظرفیت تولید حدود ۵۰۰ هزار دستگاهی در فرمونت آمریکا، ظرفیت ۷۵۰ هزار دستگاهی کارخانه شانگهای چین و… را اضافه کرد. همچنین تسلا پیش‌بینی می‌کند تعداد ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو را هر سال در کارخانه تگزاس تولید خواهد کرد. بی وای دی چین در نیمه اول امسال تعداد ۶۴۱,۳۵۰ دستگاه خودرو با قوای محرکه جدید را به فروش رسانده است. این رقم شامل تعداد محدودی خودروی پلاگین هیبریدی و هیدروژنی نیز هست. در مقابل تسلا فروش ۵۶۴ هزار دستگاهی داشته و می‌خواهد در ماه‌های آینده این رقم را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

اما علیرغم ظرفیت تولید مناسب ۵ کارخانه کنونی بی وای دی در چین، این شرکت به شدت محتاج تأسیس کارخانه جدید در اروپاست زیرا این امر منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان تحویل به مشتریان خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا این خودروساز چینی در اروپا اقدام به تولید خودرو خواهد کرد یا خیر. همچنین معلوم نشده این شرکت باتری‌های فسفات آهن لیتیوم خودش را از چین به این قاره صادر خواهد کرد یا اینکه آن‌ها را نیز در اروپا تولید خواهد کرد.

از طرف دیگر فرصت‌های مناسبی از بابت به اشتراک‌گذاری پلتفرم‌ها وجود دارد. بی وای دی قبلاً با تویوتا به منظور توسعه خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت جهت عرضه در بازار چین همکاری کرده و یانگ می‌گوید این شرکت از به اشتراک‌گذاری پلتفرم جدید ۳.۰ خود با دیگر شرکت‌ها کاملاً استقبال می‌کند. او اظهار می‌دارد:

ما از کل صنعت خودرو استقبال می‌کنیم. ما رقبای یکدیگر نیستیم. ما می‌توانیم باهم کار کنیم تا واقعاً کل بازار خودروهای الکتریکی را رشد دهیم. این فلسفه ماست.

یانگ از اشاره به برندهای بالقوه‌ای که می‌توانند با بی وای دی همکاری کنند خودداری می‌کند اما چندین خودروی الکتریکی که در آینده نزدیک راهی قاره همیشه‌سبز خواهند شد از پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند که توسط خودروسازان چینی توسعه یافته‌اند. از جمله این خودروها می‌توان به اسمارت نامبر وان، نسل بعدی مینی الکتریکی و ولوو XC20 اشاره کرد. برای تأسیس کارخانه و تولید خودرو در اروپا نیز می‌توان با یک برند اروپایی همکاری کرد. این امر منجر به کاهش هزینه‌های توسعه و تولید خواهد شد و بی وای دی خودروهای خود را از چین به اروپا صادر نخواهد کرد. این شرکت اولین برند چینی نیست که احتمال تولید خودروهای خود در اروپا را رد نمی‌کند. سال پیش ویلیام لی رئیس برند Nio اظهار داشت:

من معتقدم اگر فروش بالایی در بازار اروپا داشته باشیم می‌توانیم فرصت‌های همکاری با شرکای زنجیره تأمین را بررسی کنیم. من می‌دانم که در اروپا ظرفیت تولید مناسبی وجود دارد. ما همچنین می‌توانیم احتمال همکاری با دیگر شرکت‌ها به منظور تأسیس شرکت جوینت ونچری را در نظر بگیریم.

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    هر برندی توی زمینه الکتریکی ها پیشرفت کرد و سهمی کسب کرد جز ژاپنی ها
    افرین بی وای دی،امیدوارم بی وای دی درخواست مسئولین تویوتا برای ثبت نام در کلاس های اموزش ساخت خودرو الکتریکی با ۴ چرخ رو قبول کنه 🔥👋🏻👋🏻

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۴۵
    1. کرگدن باواریا

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (106 ديدگاه)

      از اب گل آلود ماهی نگیر ؛ این که چینی ها پیشرفت فجیعی کردن شکی درش نیست ولی ژاپن هیچ وقت تو حوزه خودرو های برقی عقب نبوده و نیست !
      هممون میدونیم اونی که عقب مونده و دلش به تعریف و تمجید مجله ها خوشه کدوم برنده 🙂 !
      به زودی کره ایی ها از چینی ها هم تو سری میخورن اونجاس که فاصله ژاپن و کره از اینی که هست بیشترم میشه.

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۱۲
      1. حق گوی باطل

        ۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (418 ديدگاه)

        ای بابا بازم شروع شد
        شما مثل اینکه اولین باره داخل زندگیتون سایت خودرویی باز میکنید
        اینجوری که شما میفرمایید مرسدس برای اس ال ار هر روز در کارخونه مکلارن با گل و شیرینی میرفت و گریه میکرد تا باهاش همکاری کنن😂😂😂😂

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۳
    2. Alan.r

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (489 ديدگاه)

      شهاب بسه تمومش کن
      انقد از فروش وپیشرفت ژاپنی ها فشاری شدی توهر مطلبی بی‌خودی نظر میدی

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۷
    3. miladzm

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (118 ديدگاه)

      درود بر تویوتای معظم !
      درود بر پادشاه صنعت خودروسازی !
      درود بر لذت رانندگی و هیجان دریفت با تویوتا پریوس کبیر !

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۴
      1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

        ۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (341 ديدگاه)

        داداش یک چیزی بگید با عقل جوردر بیاید تویوتا عالیه درست اما دریفت کشیدن با پریوس بعد شهاب اولین خودروهای برقی تولید انبوه در ژاپن بود و ساخت نیسان

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۲
  2. یوسف

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (588 ديدگاه)

    در اینکه بی وای دی شرکت خوبیه شکی نیست، اتوبوس های برقی این شرکت از سال ها پیش در برخی کشورهای اروپایی حضور دارن و از تامین کنندگان باتری هم هست اما جلو زدن از تسلا به این سادگی نیست چون علاوه بر اینکه تسلا در اروپا خودرو تولید میکنه، یه مزیت دیگه هم داره، تسلا الان صرفا یک برند خودرویی نیست، یک مد و ترند هستش که تو ذهن مصرف کننده ها تثبیت شده، یک نماد از مدرنیته، همون جایگاهی که اپل در اسمارت فون ها کسب کرد، بسیاری از کسانی که تسلا رو میخرن اصلا اون رو با رقباش مقایسه نمیکنن. همون جور که گوشی های جینی نتونستن چندان برای اپل مشکل ایجاد کنن (در حالی که حتی تامین کننده سخت افزار مشابه هم دارن)، تسلا هم به این راحتی بازار رو به چینی ها نمیده. چینی ها به چیزی بیشتر از طراحی و باتری قوی نیاز دارن و اون اینکه مصرف کننده با برندشون ارتباط برقرار بکنه. در بازار داخلی چینی ها میتونن کاملا برای برندهای خارجی مشکل ساز باشن ولی در بازارهای بین المللی تسلا و سایر کمپانی های اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بی کار ننشستن.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  3. یوسف

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (588 ديدگاه)

    در اینکه بی وای دی شرکت خوبیه شکی نیست، اتوبوس های برقی این شرکت از سال ها پیش در برخی کشورهای اروپایی حضور دارن و از تامین کنندگان باتری هم هست اما جلو زدن از تسلا به این سادگی نیست چون علاوه بر اینکه تسلا در اروپا خودرو تولید میکنه، یه مزیت دیگه هم داره، تسلا الان صرفا یک برند خودرویی نیست، یک مد و ترند هستش که تو ذهن مصرف کننده ها تثبیت شده، یک نماد از مدرنیته، همون جایگاهی که اپل در اسمارت فون ها کسب کرد، بسیاری از کسانی که تسلا رو میخرن اصلا اون رو با رقباش مقایسه نمیکنن. همون جور که گوشی های چینی نتونستن چندان برای اپل مشکل ایجاد کنن (در حالی که حتی تامین کننده سخت افزار مشابه هم دارن)، تسلا هم به این راحتی بازار رو به چینی ها نمیده. چینی ها به چیزی بیشتر از طراحی و باتری قوی نیاز دارن و اون اینکه مصرف کننده با برندشون ارتباط برقرار بکنه. در بازار داخلی چینی ها میتونن کاملا برای برندهای خارجی مشکل ساز باشن ولی در بازارهای بین المللی تسلا و سایر کمپانی های اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بی کار ننشستن.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
  4. meysam

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    شرکت قدریه

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  5. Elemento

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (11589 ديدگاه)

    عمراً

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
    1. Elemento

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (11589 ديدگاه)

      دوران رشد اقتصادی انفجاری و فتح یکی پس از دیگری بازار ها توسط برندهای چینی دیگه به تاریخ پیوسته.

      موافقم ۱
      مخالفم ۴
      1. حسن

        ۷ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (267 ديدگاه)

        تاریخ وفاتحین مینویسندپس ناراحت نباش دوران بیداری ازدها فرارسیده وابرقدرتی کوچکترین صیدش هست چنان کولاکی برپاکند که ابرقدرتی امریکاوشوروی به جک تبدیل شود

        موافقم ۳
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا