ام وی ام MVMتجربه و آزمایشچریخودروهای چینی

تجربه رانندگی با چری تیگو ۷ پرو، جدیدترین محصول مدیران خودرو

نسل قبلی چری تیگو ۷ یکی از محصولات موفق چری در بازار خودروی کشورمان بود و برای ادامهٔ این موفقیت، مدیران خودرو در آبان سال ۱۴۰۰ برای اولین بار نسل دوم این خودرو را با نام تیگو ۷ پرو در ایران رونمایی کرد. این خودرو به همراه برادر بزرگ‌ترش تیگو ۸ پرو در کشورمان با برند جدید فونیکس عرضه می‌شود. مدیران خودرو فروش تیگو ۷ پرو را در اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان آغاز کرد و بنابراین خودروی کاملاً جدیدی برای خریداران ایرانی محسوب می‌شود. حال در ادامه پشت فرمان این کراس‌اوور جدید چینی می‌نشینیم تا با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.

نسل دوم تیگو ۷ برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ با طراحی کاملاً جدیدی معرفی شد که هیچ شباهتی با نسل قبلی ندارد. این خودرو طبق زبان طراحی جدید چری شکل گرفته است که جلوپنجرهٔ بزرگ با طرح داخلی موسوم به شب ستاره‌ای، چراغ‌های جلوی باریک و چراغ‌های عقب متصل به هم از ویژگی‌های آن هستند و آن‌ها را در مدل بزرگ‌تر تیگو ۸ پرو هم دیده‌ایم. درمجموع، تیگو ۷ پرو از ظاهر مدرن و جذابی برخوردار است که نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد دانست. همچنین درعین‌حال، کیفیت مونتاژ خودرو هم مناسب بوده و فاصلهٔ بزرگی بین پانل‌های بدنهٔ آن دیده نمی‌شود.

در داخل خودرو نیز اکثر متریال نرم و باکیفیت هستند. استفاده از تریم‌های براق نیز به جذابیت نمای داخلی خودرو افزوده است اما این قسمت‌ها خیلی زود کثیف می‌شوند. تیگو ۷ پرو به شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند مجهز است که در کنار شیفتر گیربکس قرار گرفته است اما سوکت‌های USB آن در زیر کنسول پنهان شده‌اند که دسترسی به آن‌ها دشوار است. همچنین در جا لیوانی‌های وسط نیز نمی‌توان به‌طور هم‌زمان دو لیوان را قرار داد.

تجهیزات چری تیگو ۷ پرو

تجهیزات تیگو ۷ پرو در کشورمان شامل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمز پارک برقی، دستیار شروع حرکت در شیب‌ها، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل فشار باد تایرها، فرمان برقی، شارژر بی‌سیم، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای می‌شود. این یعنی با خودروی نسبتاً مجهزی طرف هستیم که از بسیاری امکانات مدرن و امروزی بهره‌مند است.

هرچند فاصلهٔ محوری تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته است اما بااین‌حال، صندلی‌های عقب خودرو کاملاً جادار هستند. در اینجا سرنشینان از فضای پای کافی برخوردارند و حتی وجود سقف پانوراما هم موجب محدودیت فضای سر نشده است. بااین‌حال، صندلی‌ها هنوز با ایده‌آل فاصله داشته و خیلی راحت نیستند. یکی از مشکلات این صندلی‌ها شیب زیاد پشتی غیرقابل‌تنظیم آن‌ها است که حسی نیمه خوابیده به سرنشینان می‌دهد. صندلی‌های جلو نیز یادآور نسل قبلی هستند اما به لطف ستون فرمان قابل تنظیم، راننده می‌تواند به‌راحتی موقعیت مناسب خود را پیدا کند هرچند که این کار به کمی زمان نیاز خواهد داشت.

از دیگر مشکلات داخلی تیگو ۷ پرو می‌توان به کنترل‌های لمسی ناخوشایند سیستم تهویه اشاره کرد که خیلی زود پر از جای اثرانگشت می‌شود. همچنین جعبه‌داشبورد هم فاقد چراغ است که برای خودرویی در این سطح کاملاً عجیب به نظر می‌رسد. در صندوق بار خودرو نیز قلابی برای ثابت نگه داشتن اشیاء وجود ندارد و هنگام خواباندن صندلی‌های عقب، فضای کاملاً مسطحی فراهم نمی‌شود. از سوی دیگر اما عایق سروصدا بهبود پیدا کرده و در سرعت‌های متوسط کابین کاملاً ساکتی را فراهم می‌کند. در مقابل راننده نیز صفحه آمپر دیجیتالی قرار گرفته که به‌راحتی قابل‌خواندن است. کیفیت تصاویر سیستم دید ۳۶۰ درجه نیز خوب است و نماهای مختلفی را نشان می‌دهد که در هنگام پارک کردن بسیار مفید خواهد بود.

پیشرانه و گیربکس چری تیگو ۷ پرو

در نسل جدید تیگو ۷ در چین با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود. موتور اول همان ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسل قبلی است که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما موتور دوم یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری قوی‌تر با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. در کشورمان اما تیگو ۷ پرو با همان موتور ۱.۵ لیتری قبلی عرضه می‌شود که هیچ تغییری را تجربه نکرده اما حالا جای گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی را یک نمونهٔ CVT جدید با شبیه‌سازی ۹ سرعته گرفته است. این گیربکس جدید تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف سوخت خودرو داشته است تا جایی که در ترافیک مصرف از ۱۱ لیتر در صد کیلومتر فراتر نمی‌رود و در بزرگراه‌ها به کمتر از ۷ لیتر می‌رسد.

رانندگی و سواری چری تیگو ۷ پرو

هنگام حرکت از پیشرانه‌ای با نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار قدرت انتظار بیشتری می‌رود. تیگو ۷ پرو حتی هنگام شتاب گیری‌های شدید هم خیلی آرام و ملایم رفتار می‌کند اما گیربکس CVT موتور را به افزایش دور و ماندن در دورهای بالا مجبور می‌کند که این کار عایق صوتی خوب خودرو را مغلوب کرده و صدای ناخوشایند موتور چهار سیلندر توربو را به شکل آزاردهنده‌ای وارد کابین می‌کند. هنگامی‌که پدال گاز را حتی تا نیمه فشار دهید، پیشرانه هیچ پاسخ واضحی نمی‌دهد و تنها زمانی می‌توان این موتور تنبل را از خواب بیدار کرد که پدال گاز بیش از یک‌سوم فشار داده شود. البته حالت رانندگی اسپرت پاسخگویی موتور را بهتر می‌کند اما سیستم تعلیق بدون تغییر باقی خواهد ماند.

شاسی خودرو به‌خوبی تنظیم شده و سیستم تعلیق ناهمواری‌های کوچک و متوسط را به‌خوبی جذب می‌کند و فقط هنگام عبور از روی چاله‌ها و دست‌اندازهای بزرگ باید تکان‌های ناراحت‌کننده‌ای را تحمل کنید. کراس‌اوور کامپکت چری به تغییر مسیرهای ناگهانی پاسخی مطمئن و فوری می‌دهد و بادی‌رول زیادی از خود نشان نخواهد داد. همچنین به لطف تعلیق چند اتصالی عقب، خودرو در پیچ‌ها هندلینگ خوبی دارد. پدال ترمز نیز هرچند کمی بازی دارد اما ترمزها در کاهش سرعت خودرو عملکرد خوبی دارند. فرمان خودرو در حالت عادی خیلی سبک است و حالت اسپرت سعی دارد به شکل ناخوشایندی آن را سنگین کند. در این حالت، سیستم فرمان برقی از یک دستیار کمکی به یک مزاحم تبدیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، هنگام چرخش‌های سریع فرمان، موتور برقی سعی می‌کند از طریق مقاومتی مصنوعی، حس سنگینی به فرمان ببخشد.

جمع‌بندی

به‌طورکلی، هرچند تیگو ۷ پرو برای یک شرکت چینی خودروی قابل‌توجهی است اما هنوز هم از مشکلات بعضاً بزرگی رنج می‌برد؛ بنابراین، با وجودی که چری این خودرو را رقیبی برای کیا اسپرتیج و هیوندای توسان می‌داند اما این فقط یک ادعای خیالی است زیرا سخت می‌توان تصور کرد که در یک بازار آزاد، کسی بجای کراس‌اوورهای کره‌ای مذکور سراغ تیگو ۷ پرو برود. البته این کراس‌اوور جدید چینی قصد دارد عقب‌ماندگی مهندسی خود نسبت به کره‌ای‌ها را با ارائهٔ تجهیزات سخاوتمندانه و قیمت کمتر جبران کند که در این کار موفق بوده است زیرا قیمت تیگو ۷ پرو در چین از تنها ۸۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۲,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود اما در کشورمان این ویژگی مثبت به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد زیرا همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، این خودرو در اینجا با قیمت گزاف یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی چری تیگو ۷ پرو

پیشرانه۱.۵ لیتری I4 توربو
قدرت۱۵۷ اسب بخار
گشتاور۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته CVT
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت شهر۱۰.۸ لیتر
مصرف سوخت جاده۶.۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۸.۲ لیتر
طول۴,۵۰۰ میلی‌متر
عرض۱,۸۴۲ میلی‌متر
ارتفاع۱,۷۰۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص۱۵۴۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین۵ نفر
ظرفیت باک۵۱ لیتر
حجم صندوق بار۴۷۵ تا ۱۵۰۰ لیتر
قیمت۱,۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Carlover

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    پدال Motor1 اومده ١٠ خودرو برتر سال ٢٠٢٢ رو معرفی کرده لطفا کار کن خبرشو.جالبه

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۶
    1. elman

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      کار ” کن ” ?
      مگه دستوریه سید ؟
      تازه کار کن فعل خوبی نیست

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۵۱
      1. دکتر استاپ

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (200 ديدگاه)

        آدم میره با ۱۲۰۰ ویتارا میگیره از هر لحاظ از این اسباب بازی سرتره

        موافقم ۴۵
        مخالفم ۵۹
        1. TML BN

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (535 ديدگاه)

          بابا ویتارا خدایی دیگه پیر شده و یکم خسته کننده شده ولی خدایی چری چه موتور رو مهر مومی کرده

          موافقم ۶۰
          مخالفم ۱۶
        2. دکتر استاپ

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (200 ديدگاه)

          @tml
          ویتارا پیر شده؟
          تو میدونی موتور ۱.۵ چینی سازی شده میتسوبیشی سر این ماشین مال چه سالیه؟

          موافقم ۲۸
          مخالفم ۲۲
        3. من

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          از چه لحاظ سر تره..؟؟؟؟؟ نه از چه لحاظ

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
      2. Carlover

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (119 ديدگاه)

        گفتم “لطفا” کار کن
        اگر مشکلی داری با این جمله میتونی تو ازشون معذرت خواهی کنی چون بنظر من که ادب رعایت شده توش

        موافقم ۴۶
        مخالفم ۷
  2. پدرام

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    نمای عقب اسکی از کولئوس

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۸
    1. دکتر استاپ

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      اگه قیمت جهانیش بود حرف نداشت با پول ۲۰۷ دنده ای این رو سوار میشدی

      موافقم ۵۰
      مخالفم ۱
  3. datsun

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2448 ديدگاه)

    چینها یکم رو کیفت کار کنن و قابلیت اطمینان کسب کنن تو بازار جهانی به فروش خوبی دست پیدا میکنن پیشرفت قابل توجهی داشتن

    موافقم ۴۸
    مخالفم ۱۰
  4. Alan.r

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    باید ۴۰‌هزار دلار پای یه همچین آشغالی بدیم واقعا که😔😔

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱۴
  5. new reventon

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    همین چند وقت پیشا بود که ماکان از ۵۰۰ بود تا ۷۰۰
    این شده ۱۲۰۰ :|

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۲
    1. JDM lover

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (207 ديدگاه)

      هععععی
      ماکان الان شده ۶ الی ۸ تومن 🚬😞

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۳
    2. Erfan

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (134 ديدگاه)

      فکر کنم سال ۹۷بود سری ۷ثبت نام میکردن ۷۲۰انگار😂

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۱
      1. Dian

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (120 ديدگاه)

        همون موقع هم نسبت به قیمت جهانیش بیشتر بود

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۲
  6. JDM lover

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    با این قیمت ارزش خریدی نداره تو ایران ، ولی اگه به قیمت جهانیش بود ارزش خرید خوبی داشت

    خلاصه اینکه من خرید این خودرو با این قیمت رو پیشنهاد نمیکنم

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۶
  7. یوسف

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (557 ديدگاه)

    به عنوان یک خودروی چینی با قیمت پایه ۱۲۵۰۰ دلار جالب توجهه اما نزدیک به ۴۰ هزار دلار برای چنین خودرویی راهزنیه. چه خودروها که نمیشه با این پول خرید.

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۳
    1. ایمان

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      به نظرم این جمله رو نگیم بهتره چون کل صنعت خودرو سازی ایران و زندگی در ایران راهزنیه ما داریم تموم اجناسی ک میخریم رو ۳برابر پول میدیم هر خودرویی هم بخری همینطوره …روزی روزگاری پراید رو ۷ هزار دلار پول میدادیم الانم ک ۲۰ سال از اون زمان گذشته داریم همون پول رو واسه پراید میدیم!!!ینی ذره ای هزینه تولید کم نشده!!

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  8. رضا

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سه برابر قیمت واقعی فاجعه است ۱۲۵۰م

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۲
  9. meysam

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3002 ديدگاه)

    من ترجیح میدم با نصف این مبلغ یه کمری خوب و سالم سوار بشم
    یا با همین مبلغ یه تویوتای هیبریدی خوب سوار بشم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱۵
    1. Carbonado Aventador

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4234 ديدگاه)

      جنازه ی کمری رو هم با ۶۰۰ میلیون نمیدن!!!

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۲
    2. پارسا

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (194 ديدگاه)

      از چه پاساژی کمری ۶۰۰ میخری به ما هم بگو بیایم مشتری شیم

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  10. امینو

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جلو پنجره هم از سانتافه . نمایی بغل از پژو . چراخ ها از کیا تازه پیچ و مهرهاشم رو هم از بقیه خودرو سازا اسکی رفته . بسه دیگه بعضیا کارشون شده فقط این تا ی کمپانی چینی ی خودرو و معرفی کنه بدون ذره ای علم و آگاهی میپرن وسط با تعصب و غضب ک معلوم نیست ناشی از چیه ک چینی آشغال و کپی کار و فلان. بس کنید دیگه 😑 والا بلا پیشرفتشون قابل تحسینه . شاید ی زمانی آشغال میساختن و کپی ولی تلاش کردن و الان دارن از لحاظ کیفیت و طراحی در رده جهانی با بعضی از خودروسازای مطرح دنیا دارن رقابت میکنن

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲۰
  11. امین

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (228 ديدگاه)

    نهایت نهایت پونصد میلیون میرزه.بیشتر اشتباهه

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۵
  12. ARMAN

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (309 ديدگاه)

    همسایمون چند هفتس دیگنیتی گرفته ۱و ۳۰۰
    برچسب گرید انرژیشو دیدم G زده بود.
    یعنی کف
    اینو گفتم بدونین که چه آشغالایی رو با چه قیمتی تو پاچمون می کنن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۳
  13. SadjadArt

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    بعد میگن پیشرفت کردن
    اگه یه طراحی عمدتا کپی شده و چهارتا آپشن اسمش پیشرفته کمپانیای بزرگ باید درشونو گل بگیرن
    رسما از نظر فنی تعطیله
    نه فقط این اکثر چینیا
    مخالفشون نیستم توی قیمت اصلیشون میتونن گزینه ارزون و مناسبی باشن ولی مخالف اینم که میگن پیشرفت کردن

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۲
  14. Ali

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    من شدیدا حس می کنم این رپورتاژ هست!

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۰
  15. فرامرز

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اگه قیمت ماشین داخل ایران مثل بقیه ی کشورها بود و ماشین به قیمت جهانی در ایران عرضه میشد آیا کسی حاضر بود اینو بخره؟

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
    1. علی

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دلت خوشه … اونوقت بنزین رو هم به قیمت جهانی میکنن تو پاچمون

      موافقم ۴
      مخالفم ۴
    2. پارسا

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (194 ديدگاه)

      با این قیمت در بازار جهانی میخرن . ۱۲۵۰۰

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  16. مرتضی تیموری

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من نسل قبلی رو داشتم بعد از ۶ ماه کار کردن از همه جای اتاق صدا می بارید بطوریکه یه سیستم صوتی خیلی گرون روش نصب کردم تا صدای ادوات اتاق آزارم نده کلا ماشینهای چینی خشگ و تنبل هستند

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱۰
  17. kastech

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    من سوارش شدم و جالبه بدونید کیفیت متریالش از نسل قبلی پایینتره و بنظرم نسل قبلی زیباتره

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۵
  18. مهدی

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    چه عجب یک واقیعتی برای چری دادید. دلم خنک شد اما کره ای ها هم همچین خوب نیستند اما باز لوکس هاش خیلی بهترن
    (( به‌طورکلی، هرچند تیگو ۷ پرو برای یک شرکت چینی خودروی قابل‌توجهی است اما هنوز هم از مشکلات بعضاً بزرگی رنج می‌برد؛ بنابراین، با وجودی که چری این خودرو را رقیبی برای کیا اسپرتیج و هیوندای توسان می‌داند اما این فقط یک ادعای خیالی است زیرا سخت می‌توان تصور کرد که در یک بازار آزاد، کسی بجای کراس‌اوورهای کره‌ای مذکور سراغ تیگو ۷ پرو برود. ))

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
  19. ایرانی

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر مردم ایران بدبخت شدن بخاطر صنعت خودرو فوق افتضاح کشورمون ماشینهای بزک کرده بی کیفیت چینی براشون شده لاکچری و طلا ،خدا از باعث و بانیانش نگذره….

    موافقم ۳
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا