شرکت شیائومی پس از اعتراض گسترده مالکان مدل SU7 اولترا، تصمیم خود برای محدود کردن قدرت این خودروی الکتریکی به ۸۸۸ اسب بخار را لغو کرد. این محدودیت تنها در صورت ثبت زمان دور پیست قابل باز شدن بود، اما حالا شیائومی وعده شفافیت بیشتر در بهروزرسانیهای آینده را داده است.
شیائومی بهتازگی در واکنش به موجی از نارضایتی کاربران، از تصمیم قبلی خود عقبنشینی کرده و محدودیت اعمالشده بر قدرت خودروی SU7 Ultra را لغو کرده است. این مدل که پرچمدار سبد محصولات SU7 محسوب میشود، در حالت استاندارد به یک قوای محرکهی سهموتوره با توان ۱٬۱۳۸ کیلووات (معادل ۱٬۵۲۶ اسب بخار یا ۱٬۵۴۸ اسب بخار متریک) مجهز است. SU7 Ultra رقیبی مستقیم برای پورشه تایکان توربو GT به شمار میرود، اما با قیمتی بهمراتب پایینتر.
در نسخهی نرمافزاری ۱.۷.۰، شیائومی قدرت خروجی این خودرو را به حدود ۶۶۲ کیلووات (معادل ۸۸۸ اسب بخار) کاهش داد، مگر اینکه مالک خودرو بتواند مهارت رانندگی خود را با ثبت یک زمان دور تأییدشده در پیستهای مورد تأیید شیائومی اثبات کند. این تایم باید از طریق حالت «Qualifying Mode» داخلی خودرو ثبت و تأیید میشد.
از دیگر تغییرات این بهروزرسانی میتوان به افزایش زمان آمادهسازی لانچ کنترل به ۶۰ ثانیه اشاره کرد؛ مسئلهای که عملاً امکان استفاده سریع از شتابگیری فوقالعادهی SU7 Ultra را از بین میبرد. طبق ادعای شرکت، این خودرو قادر به ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۱٫۸۹ ثانیه است، رقمی فوقالعاده که تنها در هایپرکارها دیده میشود.
شیائومی در توجیه این تغییرات اعلام کرده بود که هدف اصلی، افزایش ایمنی بوده و توان کامل خودرو تنها برای رانندگان حرفهای و در شرایط خاص پیست در نظر گرفته شده است. اما مالکان، که بسیاری از آنها به واسطه همین قدرت تبلیغشده خودرو را خریداری کرده بودند، در شبکههای اجتماعی بهشدت اعتراض کردند. آنها معتقد بودند که بدون هشدار قبلی، بخشی از تواناییهایی را که بابتش پول پرداخت کردهاند، از دست دادهاند.
در پی این اعتراضات، شیائومی رسماً اعلام کرد که محدودیتهای اعمالشده را لغو کرده و در آینده، در ارائه بهروزرسانیها شفافتر عمل خواهد کرد. به نقل از نماینده این شرکت که با رسانهی Car News China گفتگو کرده:
ما بازخورد پرشور جامعه کاربران خود را تحسین میکنیم و در آینده، شفافیت بیشتری در بهروزرسانیها خواهیم داشت.
تصمیم اولیه شیائومی شاید از نظر ایمنی قابل توجیه باشد، اما اجرای ناگهانی آن بدون اطلاعرسانی شفاف، نمونهای کلاسیک از مدیریت ضعیف تجربهی کاربری است. در دنیای خودروهای هوشمند که نرمافزار بخشی جداییناپذیر از محصول نهایی است، شفافیت و احترام به مالک باید در اولویت باشد.
همچنین بخوانید:
- شیائومی SU7 اولترا رکورد سریعترین سدان نوربرگرینگ را شکست
- رکورد جدید شیائومی SU7 اولترا در چنگدو؛ سریعتر از بی ام و M3
آیا شما موافقید که شرکتها اجازه داشته باشند بخشی از توان خودرو را در صورت عدم اثبات مهارت راننده قفل کنند؟
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴بوگاتی شیرون هم همینطوره، کل ۱۵۰۰ اسبش رو کامل نمیده، یه مقدارش با یه کلید مخصوص قابل استفاده میشه، باقی اون ۱۵۰۰ تا هم باید توسط خود نمایندگی برای راننده ای که مورد اطمینانش هست در اختیارش قرار بگیره
پیام
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بارها گفتم که اگر فروش چین بالا رفته به خاطر اون متریالی بوده که جمع کرده و هزینه کارگرش پایین هست. جنس ارزان بنجل
Navid A J
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴این چینی که شما تو ذهنته مال زمان مائو بود. الان چین خیلی فرق کرده.
bMw
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴افت ۶۵۰ تس اسببخار با “یک آپدیت نرم افزاری!”
دنیا به کجا داره میرسه بابا قدیما اصلا نمیدونست آپدیت چیه بعد الان ماشینا آپدیت میشن
هم خنده داره هم اعصاب خورد کن!
من کلا از وقتی که این ماشینه اومد گفتم یهویی شیائومی بخواد انقدر رکورد بزنه یجیزایی اتفاق میفته بعدا
یارو بعد ۲۵ کیلومتر رانندگی از کارخونه با su7 وسط راه گیر کرد و شیائومی هم گفت که من کاری نمیکنم
IRI
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تیترو نگا!!
Scuderia Ferrari
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴به هیچ عنوان نمیتونم یه ماشین چینی رو به رقبای اروپایی و آمریکایی ترجیح بدم حتی با قیمتی بسیار پایین تر !!
S7 اولترا اگه ۲۰۰۰ اسب بخار و شتاب ۱ ثانیه هم داشته باشه بازم نمیتونم به پورشه تایکان توربو GT ، تسلا مدل S پلاد و لوسید ایر سافایر ترجیحش بدم
BlackWing
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴Agree
JaMsHiD-B
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اسکودریا فراری
موقعی که ملت افتادن دنبال کارایی
اصالت و صلابت دیگه معنایی نداره
علی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴آیا شما موافقید که شرکتها اجازه داشته باشند بخشی از توان خودرو را در صورت عدم اثبات مهارت راننده قفل کنند؟
به نظرم سوال آخرتون باید برعکس طرح میشد، آیا شرکت ها اجازه دارند بخشی از ویژگی های اتومبیل که خریدار پول آنرا از قبل پرداخت کرده است، غیر قابل دسترس و آراد کردن آنرا مشروط کنند؟
به نظرم جواب ساده اس، اگر کسی در خودش توانایی راندن چنین اتومبیلی نمیبینه یا قدرت کمتری نیاز داره. از همون اول میره سراغ ماشین های کم توان تر.
از طرفی شما نمیتونید افراد رو به این بهانه که در آینده ممکنه جرمی مرتکب بشن از الآن زندانی کنید!!!
پس این نقض آشکار حقوق مشتری قطعا محکومه.
ashkanyp
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴چه استدلال مسخره ای داشته، مثل این میمونه به یکی لباس بفروشی بعد بگی اگه مهمونی نری نمیتونی بپوشیش، آقا به تو چه ربطی داره طرف پول داده خریده
Mohammad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴درسته عزیز ولی مثال خوبی نبود ، واضح تر عرض کنم یک فردی وقتی بوگاتی میخره ، باید اثبات کنه که مهارت رانندگی داره و هیچ ریسکی انجام نمیده ، وون نه تنها میتونه منجر به مرگ فرد دیکه ای بشه ، بلکه جون خودش هم در خطره و ممکنه باعث تصادف زنجیره ای هم بشه
Taha Ayoobi
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ ربطی نداره، درسته قدرت های بالاتر کنترل سخت تره ولی با یه ماشین 100 اسبی هم میشه آدم کشت
آریا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴چند سال دیگه شرکت ها آنقدر رو خودرو محدودیت میزازن که امروز شاید فکرشو نکنیم
مثلاً یکی تو اتوبان تند بره پلیس بیفته دنبالش اون ماشین رو با یه دکمه متوقف کنن
یا مثلاً بگن تو سابقه دوبار تصادف کردن داری توان بیشتر از 100اسب بهت نمیدهیم🤣
ناشناس
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴همین الانشم هست حتی در ایران، متوقف کردن ماشین با تیراندازی به چرخ یا مسدودی بزرگراه یا پهن کردن نوار دارای تیغ های فلزی، برای مورد دوم هم محدودیت هایی از جمله نمره منفی و جریمه سنگین و ابطال دائم گواهینامه و توقیف و در بعضی مواقع مصادره خودرو.
امید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴به شدت موافقم، همینطور هم خواهد شد
آرش
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴دیگه از شیائومی و چین بیشتر از این نمیشه انتظار داشت عجیب است که هموطنان دو میلیارد پول به ماشینی مثل لاماری و دیگنیتی و…. غیره میدن که نه راحتی داره صندلی های نیمکت مانند و نه کیفیتی
ashkanyp
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴انتخابای محدودی دارن بزرگوار چیکار کنن؟ وقتی مافیای واردات با قیمتای نجومی از کشورای اروپایی وارد میکنن و وضع ارز اینه اکثرا مجبور میشن همین چینی هارو بردارن تازه همه چینی ها هم بد نیستن بعضیاشون حداقل نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا بهترن
چینی خوب هم مثل آوتار میاد قدرت خریدش نیست خوب میگی مردم چیکار کنن؟
Mohammad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴مگه با دو میلیارد گزینه های دیگه هم هست ؟
در ضمن ماشین ایرانی خوبه ۱.۴ میلیارد بدی حلبی بگیری بدون امکانات ؟
آرش
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا مثل اینه که محصولهای جدید فراری پورشه و کوروت با تبلیغات فراوان ماشین ۱۰۰۰ اسب بخاری معرفی کنند بعد موقع فروش بگن نه این ماشین برای ایمنی فقط ۴۰۰ اسب بخاره تصور کنین لافراری ۹۵۰ اسب بخاری موقع تحویل به مشتری تبدیل بشه به فراری ۳۵۰ اسب بخاری ؟!!!
حجتاله براهنی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر میکنم بیشتر این کار رو کرده تا ضعف فنی ماشین رو بپوشونه! شاید اون موتوری که استفاده کردن قدرت زیادی داشته باشه اما بقیه ماشین میتونه از پس این قدرت بربیاد؟ تو پیست استاندارد که اومدن تایم بگیرن رفت تو باقالیا!! احتمالا نه شاسی و نه تعلیق و ترمز این ماشین از پس این همه قدرت برنمیاد و برای جلوگیری از بروز سوانح بدتر اومدن این کار رو کردن.