آموزشسیتروئن

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز عقب سیتروئن زانتیا

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز عقب سیتروئن زانتیا
ابزار مورد نیاز:
آچار به کس شماره‌های ۱۹ و ۸
پیچ‌گوشتی دو سوی بلند
آچار یک سر رینگ شماره ۸
دستکش
ماسک فیلتر دار

در قدم اول ابتدا باید خودرو را روی جک برده و چرخ‌ها را باز کنیم برای این کار به آچار به کس ۱۹ نیاز داریم. (تصویر ذیل)

Replace Citroen Xantia Brake
Replace Citroen Xantia Brake

در قسمت مرکزی کلیپر ترمز یک عدد پیچ ۸ میلی‌متری مشاهده می‌شود این پیچ در قسمت پشتی به یک مهره ۸ میلی‌متری نیز متصل است. برای باز کردن این پیچ باید مهره‌ پشتی را با آچار مهار کنیم چراکه در غیر این صورت مهره با پیچ خواهد چرخید و پیچ باز نخواهد شد. (تصویر ۲)

تصویر شماره 2
تصویر شماره ۲
با کمی شل کردن پیچ، صفحه‌ فلزی که روی قسمت دسترسی به لنت‌ها را پوشانده از جای خود به‌آسانی جدا می‌شود. (تصویر ۳)

تصویر شماره‌ 3
تصویر شماره‌ ۳
پس از باز کردن پیچ آن را به آرامی بیرون می‌کشیم. (تصویر ۴)

تصویر شماره ‌4
تصویر شماره ‌۴
با در آوردن پیچ، مشاهده خواهید کرد که در پشت پیچ یک فنر وجود دارد. فنر را نیز به آرامی از جای خود خارج می‌کنیم. (تصویر ۵)

تصویر شماره ‌5
تصویر شماره ‌۵
اگر به شکل این فنر دقت کنید متوجه خواهید شد که روی آن دو فرورفتگی وجود دارد که پیچ ۸ میلی‌متری دقیقاً در محل آنها قرار می‌گیرد. (تصویر ۶)

تصویر شماره‌ 6
تصویر شماره‌ ۶
برای اینکه لنت‌ها را از جای خود در بیاورید باید آنها را از حالت تحت فشار خارج کنید. برای این کار می‌توانید پیچ‌گوشتی دو سو را بین آنها قرار داده و با ایجاد حالت اهرمی سعی کنید که لنت‌ها را از هم دور کنید. (تصویر ۷)

تصویر شماره‌ 7
تصویر شماره‌ ۷
پس از این کار لنت‌ها به‌راحتی از جای خود خارج می‌شوند. (تصویر ۸)

تصویر شماره ‌8
تصویر شماره ‌۸
میزان لنت کهنه را با لنت نو مقایسه کنید.(تصویر ۹)

تصویر شماره ‌9
تصویر شماره ‌۹
قسمت داخلی کالیپر را با استفاده از کمپرسور باد تمیز کنید. برای این کار حتماً از ماسک و گوشی محافظ استفاده کنید. چراکه گرد لنت زیادی به هوا خواهد برخاست و این ذرات به‌شدت برای سلامتی انسان مضر هستند. همچنین دیسک‌ها ترمز را نیز از لحاظ ضخامت و وجود خط و خش بازدید کنید. در صورتی که دیسک ترمز لبه‌دار شده باشد باید دیسک را تعویض کرد.
برای جا زدن لنت جدید باید پیستون‌های ترمز را به داخل فشار دهید. این کار را نیز می‌توانید با استفاده از پیچ‌گوشتی انجام دهید. ابتدا پیستون یک سمت را کاملاً به داخل فشار دهید (تصویر ۱۰)

تصویر شماره ‌10
تصویر شماره ‌۱۰
سپس لنت نو را در جای خود قرار دهید. (تصویر ۱۱)

تصویر شماره ‌11
تصویر شماره ‌۱۱
دقت کنید که داخل بسته‌بندی لنت‌ها تعدادی صفحه‌ فلزی کوچک قرار دارد (تصویر ۱۲) که در پشت لنت‌ها قرار می‌گیرند. جهت این صفحات باید طوری باشد که قسمت بزرگ آنها رو به پایین باشد. (تصویر ۱۳)

تصویر شماره‌ 12
تصویر شماره‌ ۱۲
تصویر شماره ‌13
تصویر شماره ‌۱۳
سپس با فشردن پیستون سمت دیگر لنت بعدی را جا بزنید (تصویر ۱۴)

تصویر شماره ‌14
تصویر شماره ‌۱۴
حال نوبت قرار دادن فنر لنت‌هاست. این فنر را حتماً همان‌گونه که در جای خود بود قرار دهید. یعنی قسمت فرو رفته‌ آن طوری باشد که پیچ روی آن قرار گیرد. پیش از بستن پیچ مقدار کمی روغن گریس نسوز به بدنه‌ پیچ بمالید. سپس پیچ را ببندید. (تصویر ۱۵)

تصویر شماره ‌15
تصویر شماره ‌۱۵
پیش از محکم کردن پیچ صفحه‌ فلزی روی کالیپر را نیز در جای خود قرار دهید. (تصویر ۱۶)

تصویر شماره ‌16
تصویر شماره ‌۱۶
تبریک! شما لنت خودروی خود را تعویض کردید.
توجه کنید در صورتی که به ابزار کافی دسترسی ندارید و یا از صحت انجام کار توسط خود مطمئن نیستید حتماً این عمل را به سرویس‌کار خودرو بسپارید.

حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. shahab

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    باتشکر از آقای ریاحی و پدال

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  2. نوید جهرمی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3365 ديدگاه)

    خیلی ممنون. توضیح واضح ب همراه باعکس.
    ی مدت شاگرد مکانیکی هم بودم. سخت ترین و مزخرف ترین ماشینایی ک برای تعمیر هس ماشین فرانسویه. خیلی اعصاب خوردکنه. نه من که هر چی مکانیک تاحالا پرسیدم همین نظر رو دارن.
    نرمال ترین ماشین ها رو هم برای تعمیر اول ژاپنی و بعد امریکایی میدونن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. سامان اذری

      ۲۵ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2933 ديدگاه)

      نوید داش از اینکه ماشینهای فرانسوی اشعاله هیچ شکی درش نیس
      ولی این زانتیا خیلی اشغاله
      پر استهلاک پر مصرف ایمنی در حد پراید
      هرکی داره خدا به دادش برسه

      موافقم ۰
      مخالفم ۵
      1. علیرضا

        ۲۵ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        خواب دیدی خیر باشه من که ۱۰ سال داشتمش فوق العاده بود

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
      2. محمد

        ۲۵ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1115 ديدگاه)

        زانتیا عالی بود واقعاً عالی بود سری اولش رو ٣ سال داشتم هنوزم بتونم دوباره سیتروئن می خرم

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
  3. ali ayat

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    خیلی خوب و کافی بود خب یه نکته برای تعویض لنت جلوی absدار زانتیا و خیلی از ماشین هایی که از این سیستم دارند خب برای تعویض لنت جلو باید پیستون پشت لنت که دارای چهار شیار نود درجه نسبت به هم هست را توسط یه میله بچرخانیم تا پمپ به این روش جمع شود تا بتوانیم لنت نو را جایگزین کنیم خب اگربه یکی از این شیار ها نگاهی دقیق کنیم تفاوت آن را احساس میکنیم به طوری که آن شیار دارای مقطع مکعب مستطیل است و باقی مقطع مخروطی دارند و اگر یه محور مختصات فرضی را در ذهنتان رسم کنید این شیار باید نقطه منفی ایکس قرار گیرد و سپس لنت نو جایگزین شود (این نکته را ۶۰ درصد از تعمیرکاران خودرو نمیدانند)

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. مسعود

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (177 ديدگاه)

    آموزش تو هر بخشی خوبه ولی به شرطی که در امور خطرناک مثل ایمنی توسط افراد ناشی به کار گرفته نشه به غیر از خطرش هزینه هم داره که به سر خود من اومده مکانیک ناشی تازه خودم نه باعث کور شدن یکی از لوله های ترمز وسوختن سنسور ABS شد که اگه لوله ترمز به جای کورشدن سوراخ میشد که خطر هم داشت .
    در مجموع توصیه من حقیر و بپذیرید و کار و به کاردان بسپارید.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. mds

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (299 ديدگاه)

    یبار با زانتیا رفیقم با یه جنسیس سدان ۲۰۱۴ میخواستیم کلکل کنیم یه لقممون کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۳
    1. نوید جهرمی

      ۲۴ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (3365 ديدگاه)

      باید با سوناتا کلکل میکردی . اونوقت ی لقمه اش میکردین.
      گذشته از این کیفیت رانندگی زانتیا توی جاده های پرپیچ و خم معلوم میشه. خودم پیچایی که با سمند نمیتونم بیشتر از ۹۰ تا برم توش رو با زانیا با ۱۲۰ تا میرم با خیال راحت.

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. mds

        ۲۴ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (299 ديدگاه)

        زانتیاهای کارکرده قدیمی کیفیت سواری عالی دارن ولی این جدیدا آشغالن موتورشون چینیه همینطور کیفیت ساخت کابینشون مثل قبلیا نیست، به هر حال چه کارکرده چه صفر زانتیا استانداردای امروزی نداره، مثلا خودم به چش دیدم نقصی که تو ایربگ این ماشین هست در صورت تصادف شدید باعث مرگ راننده میشه

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. نوید جهرمی

          ۲۴ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (3365 ديدگاه)

          جدیداشون رو سوارنشدم نمیدونم.
          کیفیت رانندگیش خوبه. بهتر میشد اگر موتور قدرتمندی روش بود.
          اما از نظر ایمنی آشغالی بیش نیست و بهش میگم تابوت متحرک.اگر با ۱۲۰ تصادف کردی و زنده موندی بدون معجزه شده.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. ارش

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      معلومه جنسیس میزنه چون ۳۸۰۰ سی سی ه .ولی زانتیا خیلی از گنده ها رو زده .از جمله مگان .elx .و حتی ماکسیما اتومات وزده ولی از ماکسیما دنده میخوره .

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  6. احمد باقری

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4715 ديدگاه)

    خیلی خوب بود.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. hossei

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عالییییی…..
    بازم اموزش بزارین.ولی این دفعه برای پژو و پراید رو بزارین .فکر کنم بیشتر به درد بخوره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. pouya

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام وقتی که پا رو رو پدال ترمز می زارم و ورمی دارم تو سرعت خیلی کم یه صدای تیک تیک از چرخ میاد . ممکنه از فنر پشت لنت ها باشه؟جمع و باز بودن فنر در ایجاد صدا تاثیر داره؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. عادل

    ۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ممکنه یکی از گوی های جلویی که روی سر جک هاست خراب شده یا هوا گرفته یا ممکنه گوی وسطی رگلاتور فشار خراب شده مال من گوی وسطی خراب بود هی تق تق تق تق …
    مثل صدای دسته راهنما صدا می داد.
    بله زانتیا یک ستاره ایمنی رو از دست داد تو اروپا چون ماشین مطرحی بود در زمان های مختلف تستهای تصادف روش انجام دادن حالا بنظرتون چندتا از ماشین های ایرانی در این تستها همون امتیاز زانتیا رو کسب می کنند؟
    هیچ کدام!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. فرهاد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالم از هر چی سیتروئن بهم میخوره ! واقعا پر استهلاکه ! پردردسرترین خودروی ایران ! تا خرابه که تو تعمیرگاهی و تا سالمه هم پلیس تو جاده هر صد متر یه بار میزنتت کنار ببینه بار قاچاق نداری !

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  11. ابراهیم

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    سیتروئن سلطان جاده هاست
    این با مطالعه میگم،خواهشا اونا که سیتروئن سوار نشدن نظر بیخود ندن،همه میدونن که چهارمین کارخونه بزرگ دنیا به چه کیفیتی محصولش رو بیرون میده،اما ماشینی که تو ایران وارد میشه سفارشی شرکتهای ایرانی هست،نه اون ماشین اروپایی تاپ،پس لطفا ی طرفه قضاوت نکنید ،شخصا هم زانتیا داشتم،الانم که سی فایو نیو دارم،عالیه
    سواریش با صدتا ماشین امریکایی و آسیایی نمیدم
    واقعا تو جاده محشر،مناسب برا خانواده ها چون جاداره،کم مصرف برا اونا که اقتصادی فکر میکنند
    و جذاب برا اونا که میخوان خاص باشندولی تیز نیست و این خصلت ماشینهای سدان،شتاب اولیه نداره و اونایی که جنون سرعت دارن و عاشق حرکات نمایشی هستند باید ی ماشین کوپ سوار بشن مثل
    موستانگ،دوج،جی تی۸۶،کروت،جنسیس و……

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. آریو

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    آقا مهرداد نگران تمام شدن صفحات مجازی نباش در دنیای مجازی میشه بی نهایت صفحه ایجاد کرد تعداد زانتیاهای ایران هم ۱۰۰هزار دستگاه هست .اگر با این فلسفه پیش بریم فقط باید در باره پراید مطلب بنویسیم چون هنوزم تولید میشه و ضمنا تا ابد هم تولید خواهد شد و الان دحال حاضر ۷میلیون دستگاه پراید در ایران هست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. سعید

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    آقا خیلی ممنون ، من تعویض کذدم با راهنمایی شما و خیلی راحت بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا