علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7 چیست؟ در این مقاله همه دلایل و راهحلهای این موضوع را بخوانید.
پیشرفت خودروها و استفاده از تکنولوژیهای جدید سبب پیچیدگی بیشتر آنها شده و طبیعتاً احتمال خرابی نیز بیشتر شده است. خودروسازان جهت اطلاع راننده از وجود مشکل در بخشهای مختلف خودرو یک چراغ هشدار در پشت آمپرها تعبیه کردهاند که از آن به عنوان چراغ چک نام میبرند. این چراغ نشان دهنده وجود ایراد در بخشی از خودروست. رنگ چراغ چک معمولاً نارنجی و شکل آن مشابه پیشرانه خودروست. درصورتیکه این چراغ روشن شود با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان ریشه مشکل موجود را پیدا کرد. اگرچه روشن شدن چراغ چک سمند ef7 همیشه به معنی وجود مشکلی جدی در خودرو نیست و میتوان به حرکت با خودرو ادامه داد اما حتماً باید نزد یک مکانیک باتجربه مراجعه کرد تا علت مشکل پیدا شود. در ادامه میخواهیم مهمترین علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7 را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.
سمند اولین خودروی ملی ایران خودرو است که از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده میکند. سمند در طول بیش از دو دهه تولید با پیشرانههای مختلفی عرضه شده که یکی از آنها با نام ef7 یا موتور ملی شناخته میشود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری به دو صورت بنزینی و دوگانهسوز تولید میشود و در حالت بنزینی ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. اگر به دانستن هزینه و اجرت تعمیرات سمند علاقه دارید میتوانید لینک مربوط به آن را دنبال کنید. همچنین برای دانستن قیمت خودرو سمند میتوان به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمود.
علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7 چیست؟
رایجترین علل روشن شدن چراغ چک سمند ef7 شامل موارد زیر خواهند بود:
- خرابی سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن بررسی میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی میتواند اطلاعات دقیقی از نسبت ترکیب سوخت و هوا را فراهم کند. این سنسور به کامپیوتر خودرو اجازه میدهد میزان ترکیب مناسب سوخت و هوا را بررسی کند. درصورتیکه میزان اکسیژن موجود در ترکیب سوخت و هوا بیشتر یا کمتر از حد مشخصی باشد نشان دهنده وجود عیب در سیستم خواهد بود و چراغ چک سمند ef7 روشن خواهد شد.
- خرابی سنسور جریان هوا
یکی دیگر از علت های روشن شدن چراغ چک سمند ef7 میتواند خرابی این سنسور باشد. اطلاعات این سنسور به ECU فرستاده میشود تا در کنار سایر دادهها میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها تعیین شود و درصورتیکه سنسور جریان هوا معیوب باشد چراغ چک پیشرانه روشن خواهد شد.
- مشکل در کاتالیزور
کاتالیزور با ساختار خاص خود گازهای سمی را به گازهای کمخطر تبدیل میکند. وجود هرگونه مشکل در کاتالیزور باعث روشن شدن چراغ چک سمند ef7 خواهد شد.
- ایراد کویل
کویل یا کوئل وظیفه تأمین برق لازم برای جرقهزنی شمعها را بر عهده دارد و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد چراغ چک خودرو روشن خواهد شد.
- خرابی شمع و وایر
علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7 میتواند مشکل در شمع و وایرها باشد. شمعها وظیفه اشتعال مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارند و وایرها نیز جریان برق موردنیاز شمعها را از کویل میرسانند.
- افزایش فشار ریل سوخت گاز
در مدلهای دوگانهسوز سمند ef7 احتمال روشن شدن چراغ چک به خاطر افزایش فشار ریل سوخت گاز وجود خواهد داشت که مالک میبایست با دستگاه دیاگ نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.
- خرابی ترموستات
ترموستات وظیفه دارد عبور جریان آب بین موتور و رادیاتور را کنترل کند. برای مثال در فصول سرد سال زمانی که موتور تازه روشن شده، لازم است سریعاً آب داخل موتور گرم شود. در این زمان ترموستات جلوی گردش آب بین موتور و رادیاتور رو میگیرد و زمانی که آب به اندازه کافی گرم شد، جریان را باز میکند تا آب در سیستم خنککننده به گردش درآید. وجود مشکل در این قطعه میتواند باعث آسیب شدید پیشرانه شود.
- ایراد استپر موتور
استپر هوا موردنیاز پیشرانه در دور آرام یا هنگام برداشتن پا از پدال گاز و بسته شدن دریچه گاز را تأمین میکند. درصورتیکه استپر موتور کثیف شده یا خراب شود چراغ چک سمند ef7 روشن خواهد شد.
- خراب شدن سنسور دمای آب
همانطور که از نامش برمیآید، سنسور دمای آب وظیفه اندازهگیری دمای آب پیشرانه و ارسال اطلاعات به ECU را بر عهده دارد. اگر این سنسور خراب شود چراغ چک سمند ef7 روشن خواهد شد.
- ایراد در انژکتور
اگرچه این مشکل به ندرت در سمند ef7 دیده میشود اما اگر انژکتور دچار مشکل شود فرایند سوخترسانی و احتراق با اختلال مواجه خواهد شد که نتیجه آن افت توان موتور و روشن شدن چراغ چک است.
- خرابی سنسور دور موتور
این سنسور وضعیت میللنگ و سرعت دوران آن را به ECU ارسال میکند. کامپیوتر مرکزی خودرو با استفاده از این اطلاعات و همچنین سایر دادهها وضعیت پیشرانه را تحت کنترل دارد اما اگر سنسور دور موتور مشکلی داشته باشد چراغ چک پیشرانه روشن خواهد شد.
Enzo Ferrari 2008
۶ مهر ۱۴۰۲روشن شدن کار هوش مصنوعی سمنده
😂😂😂😂
شهروند ایرانی
۶ مهر ۱۴۰۲یه سوال فنی اگه کسی اطلاع داره جواب بده موتور xum که تو پژو پارس استفاده مثل موتور xu7 واشر میزنه یا نه
گلاب
۶ مهر ۱۴۰۲بله چون بلوک سیلندر بوش تره
Behnam1012
۷ مهر ۱۴۰۲XUM همون XU7 میشه که فقط حجم موتور رو بالاتر بردن حدود ۱۹۰۰cc که شرکت به اسم ۲۰۰۰cc معرفی کرد
از نظر شتاب و سرعت کمی از XU7 بهتره ولی به مصرف سوخت بالاش نمی ارزه
از نظر واشر زدن هم تفاوتی ندارن
مهدی
۷ مهر ۱۴۰۲بله مشکل سرسیلندر برطرف نشده فقط از واشر دوگانه سوز استفاده شده متاسفانه واشر میزنه
H2
۶ مهر ۱۴۰۲تو ماشینای ایرانی باید کم کم به این قضیه عادت کنید
بعد یه مدت خیلی زیاد روشن میشه
یه وقتایی هم از خیر خاموش کردنش باید بگذرید انقدر که هزینه رو دستتون میزاره
مثل همین ef7
فرزاد
۷ مهر ۱۴۰۲خوب همه را گفتی دیگه چه چیزی میتونه باعث روشن شدن چراغ چک بشه همه اش همینها است دیگه. فقط پنچر شدن ماشین را نگفتی که اونم بنده عرض میکنم
کارشناس
۸ مهر ۱۴۰۲سلام. من ۳ ساله سمندef7مدل ۹۲ دارم. فوق العاده ماشین خوبی هست. انواع ماشینها را داشتم ولی این ماشین بسیار عالی است. مصرف سوختش صدی زیر ۶ هست. بسیار پرشتاب وکم استهلاک. تعویض روغن به موقع وسرویس دوره ای شمع دریچه گاز برای این خودرو بسیار مهم است.
دکتر جولاییش
۸ مهر ۱۴۰۲من ده ساله که یه سمند ال ایکس ef7 دوگانه دارم
شما تقریبا تمامی علل احتمالی روشن شدن چراغ چک این ماشین را نوشتی ولی دو سه علت اصلی را جا انداختی که من اونها و همچنین راهکار حل این مشکل را ذکر خواهم کرد
۱: خرید سمند ef7 >>>>راه حل: نخریدن سمند
۲: روشن کردن و استفاده از سمند ef7 >>>> عدم استفاده از سمند و پارک کردن دائمی در پارکینگ سرپوشیده
چند توصیه برای نگهداری بهتر از سمند ef7: استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی های اینترنتی، دوچرخه سواری، پیاده روی، آویزان دوست و آشنا شدن
و در نهایت نظر بنده بعد از یک دهه استفاده اینه که موتور ef7 از بهترین و پیشرفته ترین موتورهای موجود در کشور هستش که در تکنولوژی و عملکرد در سطح بهترین موتورهای روز دنیاست و ایرانخودرو طوری اون رو تنظیم کرده که کمترین قدرت و گشتاور را در اختیار راننده ایرانی قرار بده
هزینه تعویض روغن نسبتا بالاست ولی روغن کیفیت بالا بزنین همیشه
جدیدا نمیدونم به چه علت سورن پلاس را به جای موتور ef7 دارن با موتور xu7 که به قول خودشون بهینه سازی کردن به اجبار تحویل مردم میدن
نمیدونم چه بهسازی هستش که موتور در تمامی زمینه ها عملکرد ضعیفتر و هزینه نگهداری بیشتر داره
قدرت و گشتاور کمتر، روغن موتور گران به قیمت امروز بالای دو میلیون تومان هزینه هر ۵۰۰۰ کیلومتر
هیچکدوم از قطعات موتور قدیمی پژو هم به این موتور نمیخوره و چون دور موتور در حالت خلاص را کردن ۷۰۰ دور وقتی میخوای حرکت کنی باید کلی گاز بدی و صدای معمولش مثل یک تراکتور کوچک هست
حسن گیلانی
۱ آبان ۱۴۰۲خدا ازتون نگذره.با این ماشینهای ایرانی خراب و مصرف سوخت زیاد.با تفاوت پول سوخت زیاد که دارن با ماشینهای مودرن دنیا جایگزین کرد.وحتی همه افراد شاغل در صنعت خودرو خانه نشین و با پرداخت حقون همم کرد.