طراحی

جلوپنجره بزرگ یا متعادل، مسئله این است!

بحث کردن درباره طراحی‌های چند سال اخیر بی‌ام‌و بدون اشاره به جلوپنجره‌های جنجالی این خودروساز ممکن نیست. دو حفره بزرگ در جلوی خودروهایی همچون M3، M4، سری ۴ کوپه و گرن کوپه جزو جنجالی‌ترین عناصر طراحی کل تاریخ بی‌ام‌و بوده‌اند. اما باواریایی ها تنها نیستند. جلوپنجره‌های بزرگ و خارج از تصور تقریباً در جای‌جای صنعت خودرو دیده می‌شوند اما چرا این‌گونه است؟ پیتر استیونز که طراح اسبق خودروهایی همچون بی‌ام‌و V12 LMR و مک لارن F1 بوده است اخیراً دراین‌باره صحبت کرده است.

صادقانه باید گفت مسئله طراحی جلوپنجره‌های بزرگ منحصر به بی‌ام‌و نیست و این رویه طبق گفته استیونز جدید نیز نیست. در واقع بحث جلوپنجره‌های بزرگ به زمان پیشرانه‌های آب‌خنک بازمی‌گردد که نیازمند رادیاتورهای بزرگ برای خنک کردن بودند.

استیونز می‌گوید:

زمانی که بخش جلوی خودرو برای نصب پیشرانه پذیرفته شد، رادیاتور مشهود در جلوی پیشرانه نیز محل واضح آن بود. به همین خاطر شانس تمایز یک خودرو از یک مدل دیگر با استفاده از رادیاتور به عنوان نشانی بزرگ وجود داشت. با اینکه محل قرارگیری رادیاتورها و جلوپنجره‌ها اساساً به بحث مهندسی مربوط بود اما خودروسازان درباره این عنصر گرافیکی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کردند

از آنجایی که خودروسازان فهمیدند نیازی به رادیاتورهای بزرگ به منظور خنک کردن پیشرانه‌ها نیست و بجای آن می‌توان بخش اعظم جلو را گرفت و تنها حفره‌هایی کوچک برای خنک کردن رادیاتور قرار داد، به همین خاطر هنوز هم نیاز به تمایز محصولات از دیگران وجود داشت. جنرال موتورز در دهه ۷۰ میلادی تصمیم گرفت هریک از برندهای خود را با جلوپنجره‌های متفاوت متمایز کند. جیورجتو جیوجیارو نیز یک جلوپنجره افقی بزرگ برای نسل اول گلف طراحی کرد اما فقط بخش کوچکی از آن برای خنک کردن رادیاتور نیاز بود و به همین خاطر طراحی این بخش در کل سرراست بود.

در سال‌های آغازین قرن ۲۱ میلادی آئودی جلوپنجره‌های بزرگ را روی محصولاتش معرفی کرد تا هویت خاص خودشان را داشته باشند. آئودی بنا به دلایل متنوع اولین خودروسازی است که واقعاً از جلوپنجره بزرگ استفاده کرده است. البته همین طراحی تک فریم جلوپنجره آئودی با استقبال فراوانی روبرو شد. جلوپنجره تک فریم آئودی بسیار زیبا به نظر می‌رسد اما از زمان اولیه تاکنون شاهد افزایش ابعاد این قطعه جنجالی بوده‌ایم.

بی‌ام‌و نیز جزو دیگر برندهای خبرساز از این نظر بوده است و شاید به خاطر تاریخچه خود بیشتر از همه در دید باشد. جلوپنجره کلیوی شکل همیشه طراحی متفاوت و جذابی داشته است اما حالا به عنصری جنجالی بدل شده است.

بی‌ام‌و، آئودی، لکسوس و دیگر برندها که از جلوپنجره‌های بزرگ استفاده کرده‌اند به آمار فروش به عنوان اثبات محبوبیت این روند اشاره می‌کنند. البته استیونز به نکته جالبی اشاره می‌کند. او می‌گوید اکثر مشتریان خودروهای خود را لیزینگ کرده‌اند و هم‌اکنون خودروی کارکرده و سالخورده را با نمونه‌های جدید دارای جلوپنجره بزرگ تعویض می‌کنند و چاره‌ای هم ندارند. بنابراین شاید این طراحی به اندازه‌ای که خودروسازان می‌گویند محبوب نیستند و تنها گزینه در دسترس هستند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3042 ديدگاه)

    جلوپنجره زشت و افتضاح🤦

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۲۷
    1. کافر مقدس

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1381 ديدگاه)

      شما اولین عکس (کاور . بی ام و زرده ) رو ببین . یه چیز گرد گنده زیر جلو پنجره . پلاک هم که ناچارا میاد رو جلو پنجره میشه یه چی اونورتر از زشت

      حتی بدون پلاک هم زشته. اون بامبولک پایینی چیه قسمت پایین؟

      https://www.bmwblog.com/2020/10/29/chip-foose-change-bmw-m3/

      موافقم ۶
      مخالفم ۸
      1. زیزیگولو

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3042 ديدگاه)

        این جلوپنجره های بدترکیب صدای امه هواداری بی ام و رو تو سراسر دنیا درآوورده

        موافقم ۸
        مخالفم ۳
  2. Sina10

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2404 ديدگاه)

    (بنابراین شاید این طراحی به اندازه‌ای که خودروسازان می‌گویند محبوب نیستند و تنها گزینه در دسترس هستند.)
    در جواب دوستانی که تصور کردن افزایش فروش بخاطر افزایش ابعاد جلوپنجره و عدم تناسب در قیافه ماشین بوده!!!

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۱۳
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (6904 ديدگاه)

      فقط یه نگاه به bmwهای قدیمی‌تر یعنی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بیندازید تا ببینید جلوپنجره‌ی bmw بزرگش خوبه یا کوچیکش !

      اصلاً طرفدار bmw نیستم ، اما حقیقتاً دوستش دارم و برایم قابل احترام هست چون اگر نباشد دیگر دنیای خودرو جذابیتی ندارد ، اما !!!

      اما ، فقط موندم چطور جرئت میکنند که محصولات اعظم بنز و آئودی را با bmw مقایسه می‌کنند !

      حقیقتاً bmw جزء سری۵M افسانه‌ای چه خودروی شاخص دیگری دارد برای ارائه با رقبایش در این سال‌های جدید ( خودرو‌های خوبی دارند اما نه در حد پرفورمنس بابای رقبایش ) !

      شما آئودی را ببین وقتی Rs‌ها را ارائه میکند !!!
      یا بنز را ببین با انبوهی از اعجوبه‌های بی‌تکرار از CLS گرفته تا GT ، E AMG ، C AMG ، G AMG ، SL و… !

      به نظر من BMW در مرحله‌ی گذار عمل میکند و در برزخی از ماندن در بنزینی‌ها و برقی‌ها و همانطور که شاهدش هستیم در بنزینی‌ها گویی دارد انجام تکلیف میکند با تولیدشان ولی تمام قدرت خودش را گذاشته برای تحقیق و توسعه‌ی برقی‌ها که شاهدش هستیم حقیقتاً هم دارد قوی عمل میکند و به نظر من خودروی iX ارزش بالایی دارد و خیلی ظریف و دقیق ساخته شده هست که در کمتر خودروی برقی‌ای میبینیم که همه یاده گرفته‌اند عجیب غریب بسازند و یک تلویزیون ۸۰ اینچ بچپونند داخلش که بگویند بفرمایید تحویل بگیرید خودروی جدید برقی را مثل آمریکایی‌ها و حتی برقی‌های بنز که به دلم ننشسته !

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۴۳
      1. hssn

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (363 ديدگاه)

        چیزی برای ارائه نداره؟ چنتا ویدیو درگ ببین بنظرم…

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۵
      2. Sina10

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2404 ديدگاه)

        خب در بحث ماشینای پرفورمنس تنها عیب ب‌ام‌و در سال های اخیر یک عدم ارائه سوپراسپرت هست
        دو یه سری مشکلات ریز از جمله راحتی و قیمت گذاری بعضی مدلا بوده
        این مسئله طراحی زشت جدیدا بوجود اومده
        قبلا اونا M6 نسل قبل با اون ظاهر فوق العاده
        حتی همین الان M8 جذاب رو دارن
        بنز CLS این نسل اصلا به جذابیت نسل قبلش نیست و بنز داره کم کم با GT4 جایگزینش میکنه
        تو بث کراس اوور ها , X4 و X3 و X5 و X6 مدلای M اشون به همراه X7 الپینا خیلی ماشینای باارزشی هستن و شاید X3 و X4 خیلی ماشینای خاصی نباشن اما رقبا هم برتری های زیادی نسبت بهشون ندارن
        توی سدان های کوچیک تر ، M3 حضور داره که تنها مشکلاتش قیمت و قیافه جلو هست ، اونم هیچی کم نداره
        کلی خب AMG به واسطه حضور مرسدس توی فرمول وان و بعلاوه سابقه ارائه سوپرماشین ، مخصوصا با رکورد شکنی GT بلک سریز و اومدن احتمالی AMG وان
        توی چند سال اخیر به نظر من یکی که عملکرد بهتری دارن ولی اینقدر نه که قابل مقایسه نباشن
        اینکه ب‌ام‌و در مرحله گذاره و خیلی از درونسوز هاش برای رفع تکلیف و فروشه موافقم ولی این مشکل برای بقیه هم هست
        ب‌ام‌و نه تنها قابل مقایسه با بنز و آئودی هست بلکه در کلاس های زیادی نسبت به اونا برتری ایجاد کرده

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۵
  3. احمدرضا

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (149 ديدگاه)

    جلوپنجره رو مخ اسم بهتریه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۸
  4. محمدهادی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    بابا انصافا رومخ نیست
    الان اون مدل بی ام و فیلی رنگ اول صفحه وجدانا زشته یا مخوفه؟
    من خیلی حال میکنم با جلوپنجره سرتاسری بی امو
    حتی اون سری هفت با جلوپنجرش خیلی با ابهته تا سریای قدیمی تر
    چرا یه سریا اصلن نمیتونن فواید این طراحی رو درک کنن؟!

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱۹
    1. کوبیده

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (613 ديدگاه)

      شبیه کپی یه کارخانه چینی از محصولات بی ام و هست
      با عکس بالایی مقایسه اش کن

      موافقم ۶
      مخالفم ۷
  5. meysam

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2852 ديدگاه)

    جلوپنجره بزرگ اصلا خوب نیست
    حالا رو آئودی نسبتا نشسته و قابل قبوله
    یه لول پایینتر لکسوس و مثلا تویوتا آوالون
    از همه بدتر بی‌ام‌و که باز سری ۴ بدک نیست ولی سری ۷ اصلا جالب نشده

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۸
    1. elman

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (55 ديدگاه)

      ببخشید اشتباهی دیس دادم

      موافقم ۶
      مخالفم ۸
  6. meysam

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2852 ديدگاه)

    انصافا طراحی گلف برای الانم خوبه
    برای زمان خودش که عالی بوده

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۰
  7. امیرشایان فرازی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    خیلی مطلب حقی بود
    ممنون شاهین جان

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  8. عرشیا

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آقا بخدا بی ام و نفوذی داره آخه این چه طراحی است ؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  9. Farzad

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    شاهرخ خان دماغ بزرگی داره ولی به صورتش میاد تازه چهرشو جذاب هم کرده ، جلو پنجره بزرگ هم باید به رخ ماشین بیاد نه اینکه زشتش کنه ، باید با چراغ و سپر و فیس ماشین تناسب داشته باشه مثل خیلی از خودروهایی که جلو پنجره غول پیکر دارن و زیبا هستن .

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  10. AMANTE

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (638 ديدگاه)

    مشکل سایز جلو پنجره نیست, مشکل عدم تناسب با ابعاد خودرو و دیگر اجزای ماشین هست, وگرنه آئودی, مرسدس, لکسوس و… هم جلو پنجره های بزرگی دارن ولی چون با ابعاد و دیگر اجزای ماشین هماهنگی دارن زیاد تو ذوق نمیزنه و زیبا جلوه میکنه.
    به نظرم این سبک جدید طراحی بی ام و کم کم به پختگی میرسه, یعنی انشاالله برسه و در آینده با یک طراحی خوب و زیبا روبرو میشیم.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
    1. Farzad

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2496 ديدگاه)

      به پختگی نمیرسه مگه اینکه بکوبه از نو بسازه که در اون صورت دیگه شبیه BMW نخواهد بود .

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۵
  11. Moon

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    با چراغ دو قسمتی فکر کنم خوب و متعادل بشه این جلوپنجره ، الان همه ی جلوپنجره های بزرگ دارن با چراغ های کوچک متچ می شوند که اصلا ترکیب خوبی نبوده M3 و سری ۴ و i4 و iX حتی سری ۷ و X3 و X4 و X5 جدید و X7 همشون بطور واضحی زشت و بد ترکیب بودن ولی من به چراغ دو قسمتی واقعا خوشبینم

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  12. Hamid

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1699 ديدگاه)

    همه چیز تو طراحی باید یو تناسب بصری داشته باشه و جلو پنجره هم مستثنی نیست

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  13. رامتین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2408 ديدگاه)

    بنظرم بی ام و باید کلا ترکیب جلو پنجره را تغییر بده. روی آئودی ببینید چقدر زیباست، با اینکه از بی ام و بزرگتره. مشکل اینه به اصالت خودش مجبوره بی ام و پایبند باشه وگرنه واقعا طرحهای خوبی میشه ایجاد کرد. روی هندسه فعلی بی ام و واقعا نمیشه جلوپنجره بزرگ بصورت زیبا ایجاد کرد، چون دو تکه هست. اگه یه تیکه باشه و وسطش چیزی نباشه میشه فکرهایی کرد.

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  14. 2311

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (446 ديدگاه)

    شمارو نمیدونم ولی من این نسل از M3 رو، زیباترین نسلش میدونم بعدش هم E30 و E46
    از نظر عملکردی هم واقعا حرفی برای گفتن نمیذاره.

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  15. ارین صاحب جمعی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (732 ديدگاه)

    اگه زشتن پس چرا فروش بی ام و انقدر داره بالا میره برای m3 و m4 اگه خودروسازی های جهان بخوان تغییر ایجاد نکنن هیچ وقت نمیشه یک ماشین ۲۰۱۰ رو از یک ماشین ۲۰۳۰ تشخیص داد

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
  16. Jdm باز

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (859 ديدگاه)

    بنظرم اگه یکم بیشتر رو همین جلو‌پنجره بزرگ کار بکنه قشنگ تر و پخته تر میشه طراحیش
    بنظرم الان زشت نیس خیلی فقط یکم جدیده

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  17. پدرام

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    به نظرم جلو پنچره یا همون گریل اتومبیل در صورتی که یکپارچه باشه هر چقدر هم بزرگ کنن اونقدرها زشت نمی شه اما مشکل اصلی اینجاست که ب ام و همیشه جلو پنجره دوتایی داشته چیزی که بزرگ شدنش بسیار نافرمش می کنه و بهترین کار کشیده کردن اون به صورت عرضی هست نمونه اش m5 2022 که خدایی خیلی شیک و زیباست

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  18. تحت پیگرد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (213 ديدگاه)

    چه بخوایم چه نخوایم جلو پنجره از خودروها حذف میشه به زودی پس تو سر و کله هم نزنید الکی

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  19. mm-yarlou

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    به نظرم بیشتر بستگی به سبک و سنت طراحی یک برند هست مثلا برای آئودی این افزایش اندازه و بزرگی جلو پنجره جذاب هست ولی توbmw این طور نیست

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا