دوج

درگ چلنجر و وایپر، خودروهای افسانه‌ای تاریخ دوج

آیا دوج وایپر GTS مدل ۱۹۹۸ در مسابقهٔ درگ می‌تواند حریف چلنجر R/T امروزی با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 و گیربکس اتوماتیک شود؟

دوج وایپر یکی از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. این ماشین از نسل اول گرفته که قصد داشت جانشینی برای شلبی کبرا باشد تا وایپر ACR نسل آخر که در پیست نوربرگ‌رینگ از تمام کوروت‌های زمان خود سریع‌تر بود، همیشهٔ جذابیت فوق‌العاده‌ای داشته است و به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان هنوز به خاطر خاتمهٔ تولید وایپر در سال ۲۰۱۶ افسوس می‌خورند. حال مت واتسون از کارواو مسابقهٔ درگی ترتیب داده است تا ببینیم آیا نسل دوم وایپر هنوز هم توانایی رویارویی با خودروی اسپرت بسیار جدیدتری مثل چلنجر R/T را دارد یا نه.

هردو خودرو محرک عقب هستند و از پیشرانه‌های تنفس طبیعی استفاده می‌کنند ولی چلنجر قدرت بیشتر، گیربکس اتوماتیک و لانچ کنترل دارد درحالی‌که وایپر وزن کمتر و دو سیلندر بیشتر دارد. زیر کاپوت چلنجر یک موتور ۶.۴ لیتری V8 همی قرار گرفته است که ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باید وزنی ۱۹۵۷ کیلوگرمی را به دوش بکشد.

از سوی دیگر، وایپر نسل دو که با نسخهٔ GTS در این درگ حاضر است، از نیروگاه آشنا و جذاب ۸ لیتری V10 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد و هیچ خبری از سیستم‌های الکترونیکی نیست. وایپر اما با وزن ۱۵۹۵ کیلوگرم، بسیار از چلنجر سبک‌تر است. در تمام درگ‌هایی که بین این دو ماشین انجام شد، وایپر به لطف مهارت بالای راننده در تعویض دنده با گیربکس دستی، پیروز شد درحالی‌که چلنجر از هرزگردی در آغاز حرکت رنج می‌برد. درنهایت، افسانهٔ V10 دوج ظرف ۱۲.۷ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر رسید درحالی‌که ماسل کار V8 این کار را در ۱۳.۱ ثانیه انجام داد.

در این مسابقه، وایپر نشان داد که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود. جالب اینکه وایپر GTS نسل دو از لحاظ قیمت هم به چلنجر R/T نزدیک است. در حال حاضر، یک وایپر GTS مدل ۱۹۹۸ مثل چیزی که در این ویدئو حضور دارد در شرایط خوب و تمیز به‌طور میانگین حدود ۵۵ هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که چلنجر R/T در نسخهٔ اسکات پک وایدبادی مثل نمونهٔ حاضر در این درگ، در زمان تولید با قیمت ۵۸ هزار دلار عرضه می‌شد و احتمالاً هنوز هم بتوان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را در نمایندگی‌های دوج پیدا کرد. با این شرایط، انتخاب شما کدام‌یک از این دو ماشین خواهد بود؟

مشخصات فنی

دوج چلنجر R/T دوج وایپر GTS
پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 ۸.۰ لیتری V10
قدرت ۴۸۵ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۴۵ نیوتن متر ۶۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی
محور عقب عقب عقب
وزن ۱۹۵۷ کیلوگرم ۱۵۹۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    تمام نسل های وایپر قابل احترامه

    موافقم 59
    مخالفم 4
  2. Bentley

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (575 ديدگاه)

    رو به افول ترین شرکتای خودروسازی جهان
    دوج اول وایپر رو نابود بعد این چلنجر گنده رو دیگه چیزی نداره.
    بعدشم جگوار و بی ام و و نیسان که دارن همه داشته هاشونو نابود میکنن

    موافقم 45
    مخالفم 8
  3. آریا

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    400 اختلاف وزن

    موافقم 35
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1089 ديدگاه)

    وایپر قطعا فراتر از یک خودرو هست. منظورم به لحاظ فنی نیست چون وایبر به یه نماد تبدیل شده
    و اما چلنجر، فقط میخوام بدونم به جز باخت هنر دیگه‌ای هم داره؟ نه فقط این مدل بلکه تمام مدلهاش تا بالاترین رده
    توفیقی که داج توی باخت بدست آورد فراری تو F1 و پورشه تو لمان بدست نیاورد!

    موافقم 29
    مخالفم 36
    1. Taha Ayoobi

      ۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5036 ديدگاه)

      چلنجر همه مدل هاش نه فقط این نماد هستن و این درگ های مضحک تاثیری توش نداره.
      واقعا هم جالبه که اینجوری نتیجه میگیری

      موافقم 37
      مخالفم 14
      1. مازیار

        ۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1089 ديدگاه)

        لطفا دقت کن منظور طرف رو درست بگیری
        من حرفی از محبوبیت و نمادین بودن نزدم. اشاره به نتایج میدانی این خودرو داشتم
        و این درگ‌های مضحک؟
        منظورت ۹۹ درصد درگهاست؟
        بیخیال این بحث بیش از حد بوی کهنگی میده

        موافقم 20
        مخالفم 13
      2. Taha Ayoobi

        ۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5036 ديدگاه)

        خودت بحث راه انداختی میگی بیخیال؟
        انقدر قدیمیه که من تعجب کردم داری اینو میگی،
        یعنی دلیلشو نمیدونی؟
        اول رانندگی مت واتسون رو نگاه کن بعد بیا اینو بگو.

        موافقم 15
        مخالفم 16
    2. 718

      ۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (50 ديدگاه)

      درگهایی که چلنجر در اون شرکت میکنه دیگه بیمزه شده . نتیجه ش از اول معلومه . باید یه سری مسابقات جدید ابداع بشه مثلا بیشترین دونات در یک دقیقه ، یا بیشترین هرزگردی درلانچ . تو این چیزا میتونه شانس داشته باشه

      موافقم 25
      مخالفم 13
      1. سوشیانت

        ۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3729 ديدگاه)

        زمانی که شما دو دوست عزیز خواب بودید دوج تونست تایم ۸.۹۱ و شتاب ۱.۶۶ رو ثبت کنه

        موافقم 19
        مخالفم 22
        1. 718

          ۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (50 ديدگاه)

          این دفعه واقعا نکته درستی گفتی . ما هم بیخودی خواب نبودیم . چون دوج فقط تو خواب میتونه ۱.۶۶ بزنه . کاملا موافقم

          موافقم 14
          مخالفم 11
        2. 718

          ۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (50 ديدگاه)

          آره اون که مشخصه . حتی راننده آماتور داشتیم که یک چهارم مایل رو در ۱.۶۶ رفت . شتاب نه ها . کل یک چهارم مایل . من خودم دیدم . حتی برای اطمینان از آخر مسیر به اول رو با دنده عقب اومد همش ۱.۶۷ طول کشید . داج کارش درسته

          موافقم 13
          مخالفم 7
        3. Taha Ayoobi

          ۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5036 ديدگاه)

          سوشیانت داداشمون 718 مرخصه،
          خیلی درگیرش نشو

          موافقم 7
          مخالفم 10
        4. سوشیانت

          ۲ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3729 ديدگاه)

          نه منظورم خواب بودن شما ها بود وگرنه که تا الان هم برگه ش منتشر شده هم سازمان nhra تایید کرده تو خود پدال هم گفته شده که درسته

          موافقم 2
          مخالفم 5
  5. Taha Ayoobi

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5036 ديدگاه)

    حداقل راننده هارو جا به جا میکردن

    موافقم 13
    مخالفم 5
  6. محی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    انتخاب من وایپر هست

    موافقم 22
    مخالفم 1
  7. Siyavash

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (959 ديدگاه)

    وایپر تنها دوجی هست و بود که هیچ کدوم از مشخصاتش الکی و دروغ نبود..نه تایم پیست نه تایم درگ ۴۰۰ مترش همشون دقیق و واقعی..دوج باید به هر قیمتی که شده وایپر رو برگردونه..

    موافقم 27
    مخالفم 6
    1. سوشیانت

      ۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3729 ديدگاه)

      دروغ نیست شما تو توهم دروغ گیر کردی

      موافقم 9
      مخالفم 11
  8. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (383 ديدگاه)

    خدا وکیلی دیگه گنده ضد آمریکایی بودن رو در آوردن امثال کارواو.یکی نیست بگه وقتی تو با مثال موستانگ ۵۰۰ اسب بالای ۱۳ ثانیه میزنی یکی جایه دیگه با موستانگ ۴ سیلندر ۱۳ می‌کنه.چلنجر ۴۸۵ اسب بخار و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور با گیربکس ۸ دنده zf هر چقدر هم اوضاع بد باشه دیگه بالای ۱۲.۵ امکان نداره یعنی آجر رو پدال بزاری این تایم رو میزنم.و اینکه تایم درست این چلنجر ۱۱.۵ هست.البته کسی که با دیمون ۱۱.۵ بزنه وضعش مشخصه دیگه.کاش داج رو چلنجر دو دف که فقط با وی۶ تولید میشه انجین ۶.۴ لیتری رو مینداخت اونم نه انجین هلکت همین ۶.۴ تا ببینیم بهانه امثال این یارو چی بود.هر چند داج دورانگو هست

    موافقم 14
    مخالفم 3
  9. محمدهادی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    به این میگن درگ
    سلطاااان وایپر چی میگه

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. علی

      ۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (51 ديدگاه)

      همه چیز چند دهم شتاب و پیروزی تو درگ نیست شما از یک فیات یا یک پژو یا از گلف میتونید پیاده شید و بلافاصله پشت فرمان چلنجر قرار بگیرید وبعد از چند کیلومتر رانندگی بهش عادت میکنید ولی رانندگی با وایپر بسیار مشکله و نیاز به اموزش و تمرین داره و در کل بدرد رانندگی تو شهر نمیخوره تا تجربه نکنید درکش مشکله

      موافقم 12
      1. Taha Ayoobi

        ۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5036 ديدگاه)

        شما تجربه کردید؟

        موافقم 4
        مخالفم 5
  10. محمدهادی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    عاشششق این ورژن وایپر بودم همیشه
    جی تی اس ناااااب
    خود خود افعیه این نسخه ش
    یه تیکه از گرن توریسموی نسخه دوم هم مطرح کرد
    ههههع😁✌️

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. محمدهادی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    از کجا پیدا میکنه اینجور ماشینای خاص رو مت واتسون ؟؟
    انگار وایپره همین الان از کارخونه درومده

    موافقم 12
    مخالفم 2
  12. محمدهادی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    وایپر گاز داد مت واتسون پراش ریخت
    خیلی خوب بود 😂😂😂🤌🤌
    اینه صدای اصیل ماشین اسپرت

    موافقم 12
    مخالفم 2
  13. Am

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    پشمام اون پسره اون یکی پسره مت واتسونه؟
    اونی که تو وایپره
    اگرم پسرش نباشه خیلی شبیشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. nima.jdm

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (457 ديدگاه)

    وایپر نابه ناب!!
    چلنجر هیچ شانسی نداره

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. Saeed Jame

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    واقعا لذت بردم هرچند ک این درگو دیده بودم ولی ارزششو داشت.وایپر یعنی پرفورمنس امریکایی واقعی تک تک سی سی های بنزینی که میخوره نوش جونش

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. ابوالفضل

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    اسطوره وایپر

  17. slsamg

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    مگه میشه صدای موتور و جهش چرخ های جلو رو ببینی و عاشق ماسل کار امریکایی نشد. بی شیله پیله دوست داشتنیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا