سایر خودروهای اروپایی

پرده‌برداری از خودروی گوردون مورای T-50 با فن عقب

شرکت گوردون مورای اتوموتیو از طراحی جایگزین معنوی مک لارن F1 مشهور افسانه‌ای با نام T.50 رونمایی کرد. این شرکت همچنین جزئیات بیشتری از یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این خودرو را منتشر نمود. این ویژگی یک سیستم پنکه یا فن در بخش عقب است که باعث بهبود قابل‌توجه آئرودینامیک می‌شود. به منظور اطمینان از عملکرد عالی این خودرو در بخش آئرودینامیکی، گوردون مورای با تیم فرمول ۱ ریسینگ پوینت همکاری کرده و از تونل باد و تجارب مهندسان آن‌ها استفاده کرده است.


این فن ۴۰۰ میلی‌متری باعث شتاب گیری جریان هوا می‌شود زیرا هوا از دیفیوزر عقب عبور می‌کند. این سیستم دارای مجرای جذب عمودی بوده تا به این ترتیب پنکه گردوغبار و ذرات جاده را جذب نکند. ورودی‌های هوا همچنین هوا را به سمت قوای محرکه هدایت می‌کنند تا روغن خنک شود. به منظور تنظیم بیشتر آئرودینامیک هم دو بال فعال در عقب وجود دارد که می‌تواند به بالا رفته و داون فورس را بیشتر کرده و یا اینکه با صاف شدن درگ را کاهش دهد.


مورای به رود اند تراک گفته است:

چیزی که ما می خواهیم باز کردن پره‌ها و چرخش پنکه در حداکثر حالت خود است تا همه‌ی هوای آلوده و لایه‌ی مرزی محو شده و بنابراین هوا مجبور است از سطوح عبور کند. این هوا باید از سطوح عبور کند تا وکیوم موجود در آنجا را پر نماید.

این سیستم آئرودینامیک فعال در چندین حالت بکار گرفته می‌شود. شدیدترین حالت با نام Vmax شناخته می‌شود و مجراها و پنکه را در آرایش درگ پایین قرار می‌دهد و از استارتر/ژنراتور ۴۸ ولت یکپارچه برای افزایش قدرت پیشرانه به ۷۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. همچنین پیکربندی داون فورس بالا نیز وجود دارد که در این صورت خودرو به زمین خواهد چسبید.


T.50 از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی ساخت کاسورث با قدرت ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متر استفاده می‌کند. این پیشرانه ردلاین ۱۲۱۰۰ دارد و نیروی خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می‌کند. مونوکوک و پانل‌های فیبر کربنی باعث می‌شوند وزن خودرو تنها ۹۸۰ کیلوگرم باشد.


T.50 در می ۲۰۲۰ به‌صورت کامل معرفی خواهد شد و تنها ۱۰۰ دستگاه از آن قرار است تولید شود. این شرکت قیمت ۲ میلیون پوندی برای محصول خود در نظر گرفته و گفته می‌شود هم‌اکنون می‌توان آن را سفارش داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    جت ساخته یا ماشین؟
    امیدوارم جت باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Dr.ALi

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (969 ديدگاه)

    چه عجب برقی نیست این روزا هرچی ماشین معرفی میشه برقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    عکس اول یک ۴۸۸ پیستا با فن عقب هست
    اتفاقاً خیلی هم شیک از آب در اومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ویلیامز (بنتلی)

      ۲۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (27 ديدگاه)

      الان به جز چراغ گرد عقب دیگه چه شباهتی با 488 پیستا میبینی؟
      باید بگم ک همون چراغ گرد هم مشخصه خاص فراری نیس و خودرو های دیگه هم ازش استفاده میکنن، مثه فورد جی تی و استون مارتین زاگاتو و پاگانی و اگه خیلی کلی نگاه کنیم این ساده ترین شکل چراغ هس و در خودروهای قدیمی خیلی استفاده میشد
      شباهتی که تو دیدی مثه اینه ک بیای بگی اینم مثه فراری 488پیستا 4تا چرخ داره و یا مثه فراری چرخش گرده!??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ارشیا

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    یه چیزی تو مایه های سستو المنتو حدس میزنم باشه از نظر عملکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. zeg

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (158 ديدگاه)

    هر چی هست برا خودش هست، به پای زگ نمیرسه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا