سایر خودروهای اروپایی

بررسی لادا نیوا، فسیلی که قصد خداحافظی ندارد!

هرچند کارواو معمولاً در ویدئوهای خود سراغ خودروهای جذابی مثل سوپراسپرت‌ها می‌رود اما این بار مت واتسون تصمیم گرفته نگاهی به لادا نیوا داشته باشد که از دههٔ ۷۰ میلادی تاکنون بدون تغییر بزرگی در حال تولید است. قبل از اینکه سراغ بررسی این خودرو برویم بهتر است بدانید که نیوا در روسیه قیمت ارزانی دارد که از ۶۶۰ هزار روبل معادل ۹,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود اما در بریتانیا این خودرو با قیمت ۱۷,۵۹۵ پوند به فروش می‌رسد که برای چنین خودرویی مبلغ بسیار زیادی است.

نیوا در طراحی ظاهری از سال ۱۹۷۷ تاکنون تغییر چندانی نداشته است. بااین‌حال، در بین به‌روزرسانی‌های متعدد این خودرو در طول عمر درازش، قابل‌توجه‌ترین فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت یعنی زمانی که برای نسخهٔ اوربان سپرهای جدید یکپارچه طراحی شد اما در دیگر نسخه‌ها همچنان همان سپرهای استیلی قدیمی حفظ شدند. به‌روزرسانی سال ۲۰۲۰ نیوا روی داخل آن تمرکز داشت هرچند که با چنین خودروی قدیمی‌ای نمی‌توان کار زیادی انجام داد و همین موضوع نگرانی‌های ایمنی در مورد آن‌را افزایش می‌دهند.

به گفتهٔ واتسون، با وجود قدیمی بودن کابین نیوا و پلاستیک‌های خشک آن، قطعات داخلی به‌خوبی در کنار هم مونتاژ و چفت شده‌اند. نمونه‌ای که او بررسی کرده نسخهٔ لوکس نیوا محسوب می‌شود و از تجهیزاتی مثل پنجره‌های برقی، تهویه مطبوع، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سیستم صوتی برخوردار است. همان‌طور که از چنین خودروی کوچکی انتظار می‌رود، صندلی‌های عقب آن تنگ هستند و هرچند نسخهٔ پنج‌در آن‌هم ارائه می‌شود اما به دلیل فروش پایین، لادا تا پایان امسال به تولید این نسخه پایان خواهد داد. حجم صندوق بار نیوا سه‌در هم تنها ۲۶۵ لیتر است که در حد خودروهای کوچک شهری این روزها است.

رانندگی با نیوا به لطف سیستم تعلیق نرم و ساختار یکپارچه (یونی‌بادی) بسیار لذت‌بخش‌تر از انتظار به نظر می‌رسد هرچند که تعویض دنده‌های آن کمی سفت انجام می‌شود. در رانندگی روی جاده‌ها خلوت اما مشکل اصلی نیوا یعنی پیشرانهٔ کم‌توان آن مشخص می‌شود زیرا موتور ۱.۷ لیتری این شاسی‌بلند روسی تنها ۸۲ اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل، نیوا در آزمایش شتاب کارواو در این ویدئو پس از ۱۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۲۴.۲ ثانیه طی کرد. روی جاده‌های پیچ‌درپیچ نیز فرمان نیوا دقت لازم را ندارد و خودرو بادی‌رول زیادی از خود نشان می‌دهد اما این جایی نیست که نیوا برای آن طراحی شده باشد.

خانهٔ اصلی این خودرو آفرود است که به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی با قفل دیفرانسیل مرکزی و دنده‌های ضریب سنگین توانایی‌های خوبی از خود نشان می‌دهد. به‌طورکلی، نتیجه‌گیری مت واتسون از رانندگی با لادا نیوا این است اکثر مردم باید از خرید این خودرو اجتناب کنند اما کسانی که خواهان خودروهای عجیب و خاص هستند باید سریع بروند یک دستگاه از آن‌را بخرند. البته در روسیه، برای کسانی که خواهان خودروی آفرودی مدرن‌تری هستند، لادا مدل نیوا تراول را ارائه می‌کند. همچنین جانشین این نیوای کهن‌سال هم قرار است در سال ۲۰۲۴ از راه برسد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. GT

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    این دیگه پراید و پیکان و نیسان آبی را روسفید کرده! 😂

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۰
    1. Avan

      ۲۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (89 ديدگاه)

      نه هیچی به پراید و پیکان و نیسان آبی نمی رسه، توهین نفرمایید

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. GT

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    بنظرم مت واتسون استاد ریویو کردن هست، هم خیلی تخصصی و فنی بررسی میکنه و هم بانمک هست 😂

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۵
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۲۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      عالیه خدایی
      استاده واقعا
      واقعا از جون مایه میزاره

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
  3. واییی نرو سمیه ( Arash AF10 )

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (720 ديدگاه)

    ماشین روسی ماشین نی الاغه ( بر خلاف دختراش 🤤🤤🤤)

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۶
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (6916 ديدگاه)

      دقیقاً 👏👏👏
      تعبیر جالبی از خودروی روسی داشتید ( خر یا شاید هم قاطر )
      این روس‌ها اینقدر سرما کشیده‌اند که شدند یخمک بی‌روح !
      برعکس دخترانشان که ماشالاه ماشالاه هرچه از نجابتشان گوئیم کم گوئیست ، اما در صنایع دیگر بخصوص خودرو فقط مهم کارایی هست و نه بویی از معماری برده‌اند و نه هنر !
      هرچه میسازند سنگ است سخت است ، آدم ذوقش کور میشود با دیدنشان یاد بدبختیای دوران جنگ سرد میوفتیم !

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱
    2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۲۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      هعی دختراشونو میخوای؟
      سیب زمینی روسی مشهوره😝😂

      موافقم ۸
      مخالفم ۵
      1. mohamadreza(TESLA)

        ۲۴ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (465 ديدگاه)

        بحثای پدال کم کم به جا های باریک میکشه !!😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        با تمام سانسور های سایت حق مطلب قشنگ ادا و منتقل میشه😂😂😂😂😂😂😂
        بابا دسخوش 🤣🤣🤣🤣

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۴ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (6916 ديدگاه)

        نگو نمیخوای !
        و اگر نه شک میکنم !

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۱
  4. mohamadreza(TESLA)

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (465 ديدگاه)

    بدون شک اگه وارد ایران بشه میخرمش …
    بنظرم خیلی بهتر از چونگ چانگ ؛ دان پانگ ؛ تنگ تونگ و … های چینیه که هر روز یمیشون با موتور ۱.۵ لیتری معرفی میشه …
    واقعا از نزدیک به شدت دوس داشتنیه …
    توی باکوی آذربایجان هر جا میپیچی یه لادای تمیز و صفر خشک میبینی 😍😍😍

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱۱
  5. Sina10

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    عجب توصیفی ازش کردین! فسیل😂
    ولی انصافا طراحی بیرونیش اونقدرم بد نیست
    خطوط بدنه نرم تر شده نسبت به نسخه های اولیه
    شاید میتونستن با یه بروزرسانی کامل و بزرگ ، با تغییر پیشرانه و کلا همچی این ماشین ، بروز نگه اش دارن

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  6. مهدی

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1077 ديدگاه)

    اگر موتور گیربکس و قدرتمند تری داشته باشه به نظرم یه ماشین ارزون در عین حال هوی دیوتی خرکار در عین حال سبک و جذابه که مناسب طبیعت گردی جوون هایی هست که هم پول زیادی ندارن هم دنبال توانایی آفرود خوب هستن.
    تو دنیای تکنولوژیک امروزی که همه شرکتها در حال رقابت برای پیچیده تر کردن و یک بار مصرف کردن خودروها هستن وجود همچین خودروهایی نعمته

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  7. SS

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (557 ديدگاه)

    خیلی از نوادگان پژو و پراید که ما باید براشون تو قرعه کشی شرکت کنیم فسیل تر نیست
    قابلیت آفرود خوبی داره و یه ماشین بی دردسر و ارزون برای مناطق روستایی روسیه هست
    مردم هم همچنان ازش استقبال میکن
    واقعا اگه این رو زیر ۳۰۰ میلیون میدادن به فرغون های داخلی ترجیحش نمیدادین؟ حداقل میشه باهاش یه آفرود رفت و لذت برد

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  8. امیرشایان فرازی

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (117 ديدگاه)

    این الان از فسیل هم گذشته نفت شده فرآوری شده رفته تو باک ماشین دی اکسید کربن شده رفته تو هوا

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  9. M.Kazem.K

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (773 ديدگاه)

    به شخصه به صد تا بنجل چینی و تولیدات ایران خودرو و سایپا ترجیحش میدم ! کیه که از یه ماشین با کیفیت و کاربردی و ارزون خوشش نیاد

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
    1. امیرشایان فرازی

      ۲۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (117 ديدگاه)

      مطلب حقی گفتی

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  10. Philipp

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    آقا کیا هستن یه نسخه نیسان گاوی ببریم بدیم این بنده خدا بررسی کنه XD XD XD

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. M.Kazem.K

      ۲۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (773 ديدگاه)

      نکنین بچه مردمو جوون مرگ میکنین 😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  11. حیدر

    ۱۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (84 ديدگاه)

    من موندم تو انگلیس کی اینو میخره ؟؟ 😮😮
    اونم با این قیمت بالا !!!!!!
    ولی کار ندارم ، طراحیش در کل قشنگه‌ .
    مت واتسون هم که بررسی کرده .
    به نظر من درگ ها و آفرود ها و بررسی های مت از همه بهتره و به دل میشینه .

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا