آموزشمقالات

علت گاز نخوردن و خفگی ماشین

یکی از مشکلات کلافه کننده ماشین می‌تواند گاز نخوردن و خفگی آن باشد و می‌خواهیم علت آن را در جدیدترین مقاله آموزشی پدال بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

گاز نخوردن و خفگی ماشین همان حالت واماندگی و عدم شتاب گیری خواهد بود که می‌تواند دلایل متعدد و متنوعی داشته باشد. جدای از حس ناخوشایندی که چنین موضوعی ایجاد می‌کند، گاز نخوردن در برخی موارد همچون زمان سبقت گرفتن می‌تواند خطرات زیادی در برداشته باشد بنابراین مالکان خودروها باید به این موضوع دقت کافی را داشته و به دنبال یافتن ایراد و رفع آن باشند.

همچنین بخوانید:

کارهایی که نباید با اتومبیل خود انجام دهید

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

گاز نخوردن و خفگی ماشین همان‌طور که گفتیم می‌تواند ناشی از ایرادات گوناگونی باشد. اگر در هنگام رانندگی متوجه کندی خودرو و عدم واکنش مناسب آن به دستورات خود شدید می‌بایست به دنبال ایراد در بخش‌هایی همچون پمپ‌بنزین، استپر، روغن‌موتور، فیلتر هوا، دیسک و صفحه، سیلندر و… باشید.

پمپ‌بنزین وظیفه انتقال بنزین به موتور را بر عهده دارد و اگر خراب شود یا اینکه صافی بنزین کثیف باشد احتمال کاهش بنزین ارسالی وجود دارد که نتیجه آن کندی واکنش خودرو خواهد بود. یکی دیگر از علت‌های گاز نخوردن ماشین می‌تواند ایراد در استپر موتور باشد. یکی از بخش‌هایی که با استپر همکاری می‌کند شمع و وایرها هستند و بنابراین اگر دچار مشکل شوند موتور حالت واماندگی خواهد داشت به همین خاطر بهتر است در صورت خفگی موتور نگاهی به استپر بیندازید.

یکی دیگر از بخش‌های احتمالی که با خرابی خود می‌تواند خفگی موتور را در پی داشته باشد فیلتر هواست. فیلتر هوا باعث ورود هوای تمیز و خنک به موتور می‌شود و اگر خراب شده یا مدت زیادی از زمان تعویض آن گذشته باشد موتور تنفس خوبی نخواهد داشت و متعاقب آن خوب گاز نخواهد خورد. این مشکل در خودروهای انژکتوری به خوبی خودش را نشان می‌دهد.

مورد بعدی اتمام دیسک و صفحه خودروست. احتمالاً با سفت شدن کلاچ و لرزش شدید خودرو در هنگام شروع به حرکت متوجه فرسایش و اتمام این قطعه شده‌اید. یکی دیگر از پیامدهای تمام شدن دیسک و صفحه می‌تواند کاهش سرعت و شتاب خودرو باشد. مورد دیگر روغن‌موتور است که شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسد اما نقش مهمی در کارکرد صحیح موتور ایفا می‌کند و بنابراین باید به‌صورت منظم و دوره‌ای نسبت به تعویض روغن و استفاده از نمونه‌های باکیفیت اقدام کرد. نهایتاً به کمپرس سیلندر می‌رسیم که وجود مشکل در آن باعث گاز نخوردن و خفگی ماشین خواهد شد.

البته گاز نخوردن ماشین فقط منحصر به دلایل بالا نیست و برای یافتن علت دقیق مشکل باید بخش‌های زیر را نیز بررسی کنید:

سنسورهای مختلف از جمله سنسور دور موتور و سنسور گاز

واحد کنترل الکترونیک یا ECU

انژکتور خودرو

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی

خفگی موتور در سربالایی می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد اما شاید محتمل‌ترین گزینه دراین‌باره وجود مشکل در سیستم سوخت‌رسانی و پمپ‌بنزین، کثیف بودن صافی بنزین و همچنین خرابی دریچه گاز باشد. البته نباید گاز نخوردن و خفگی ماشین را فقط منحصر به این دلایل دانست بلکه می‌بایست سایر بخش‌های یاد شده در مقاله را نیز بررسی نمود.

علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

از جمله دلایل گاز نخوردن در دور موتور بالا می‌توان به نقص پمپ‌بنزین، خرابی سنسور جریان هوا و… اشاره کرد. درصورتی‌که این سنسور مشکل داشته باشد ECU داده‌های اشتباهی را دریافت کرده و باعث گاز نخوردن ماشین خواهد شد.

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه

 

برای بررسی این مشکل می‌بایست اکثر بخش‌های مستعد ایراد را بررسی کنید اما مستهلک شدن دیسک و صفحه، وجود ایراد در پمپ‌بنزین و صافی آن جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها برای خفگی ماشین در حرکت اولیه خواهد بود.

علت گاز نخوردن ماشین در حالت درجا

وجود مشکل در استپر، دریچه گاز، سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، شمع و وایرها و… می‌تواند منجر به گاز نخوردن ماشین در حالت درجا شود.

علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت

از نظر مشکلات مربوط به خفگی ماشین تفاوت زیادی بین نوع گیربکس نخواهد بود و به همین خاطر باید به دنبال یافتن ایرادات در بخش‌هایی همچون ECU، سنسورهای مختلف همچون سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، خود گیربکس و پمپ‌بنزین باشید.

علت گاز نخوردن ماشین در دنده یک

وجود مشکل در بخش‌هایی همچون دیسک و صفحه، ECU، سنسورها، فیلترها، پمپ‌بنزین و… می‌تواند باعث خفگی موتور و گاز نخوردن ماشین شود.

علت گاز نخوردن ماشین پژو ۴۰۵

برای بررسی علت گاز نخوردن و خفگی ماشین پژو ۴۰۵ باید بخش‌هایی همچون تایمینگ سوپاپ‌ها، درست بودن میزان لقی سوپاپ‌های دو و هوا (فیلرگیری) و نسبت درست مخلوط شدن بنزین و هوا را در نظر بگیرید. همچنین وجود مشکل در قطعاتی همچون استپر موتور، دریچه گاز، پمپ‌بنزین و… نیز باعث خفگی موتور ۴۰۵ خواهد شد. در نهایت باید به سوزن‌های انژکتور نیز نگاه کرد تا در صورت وجود ایراد آن‌ها را رفع کرد. برای این کار می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

علت گاز نخوردن ماشین پراید یورو ۴

احتمالاً مالکان پراید یورو ۴ با مشکل خفگی موتور و گاز نخوردن آن مواجه شده‌اند. برای رفع مشکل این خودرو می‌بایست بخش‌هایی همچون سوزن‌های انژکتور، پمپ و صافی بنزین، رگلاتور سوخت، شمع و وایر، سنسور مپ و… را بررسی کنید. ضعف دیسک و صفحه، وجود ایراد در ECU و سایر بخش‌های یاد شده در این مقاله نیز تأثیر منفی روی شتاب و سرعت پراید خواهند گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. F

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    سلام
    اساتید یه سوال فنی.
    دنا توربو شتابش توی دور های میانی خوبه یعنی حدود ۲.۵ تا ۴ ولی از ۴ به بعد یه افت‌ توان بسیار محسوسی داره که فکر کنم کار خود کارخونه و به علت های ایمنی یا فنی هست که عمر ماشین بیشتر بشه. حالا سوالم اینه که آیا راه حل خاصی هست که این کاهش توان موتور رو از بین ببریم و تا انتها توان وجود داشته باشه یا این خاصیت ماشین های توربو شارژ (ایرانی) هست؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4256 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      فکر میکنم با بازنگری تو ECU بشه تغییراتی توش داد هرچند احتمال داره تاثیر منفی روی قابلیت اطمینان قطعات بزاره. بازم اگه اساتید فن از این موضوع مطلع هستن ممنون میشم راهنمایی کنن.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
    2. mahdi-es17

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (538 ديدگاه)

      این به خاطر کالیبراسیون ای سی سو ماشین هستش چون در دور موتور های بالا دامای قطعات بالا می‌رود موتور محدود کزدن که دیرتر داغ کنه وبهتره همون فابریک باشه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close
کارنامه
فهرست