سایر خودروهای اروپایی

معرفی سوپراسپرت جدید نوبل M500 با پیشرانهٔ V6 فورد

شرکت بریتانیایی کوچک نوبل سوپراسپرت جدید خود بنام M500 را رونمایی کرده است. البته پروتوتایپ این خودرو که قرار است محصول ارزان‌تری از شرکت نوبل باشد، برای اولین بار در فستیوال گودوود سال ۲۰۱۸ رونمایی شد اما حالا می‌توانیم نسخهٔ تولیدی نهایی آن‌را ببینیم. در سینهٔ این سوپراسپرت جدید بریتانیایی پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی فورد قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این همان پیشرانهٔ سوپرکار فورد GT است.

برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های عقب یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ساخت شرکت ایتالیایی گرازیانو در نظر گرفته شده که دسته‌دندهٔ آن در داخل کابین از نوع Gated یا دروازه‌دار است. M500 روی شاسی فولادی لوله‌ای ساخته شده و پیشرانهٔ آن پشت سرنشینان نصب شده است. به‌منظور کاهش قیمت، بدنهٔ این خودرو برخلاف M600 که بدنه‌ای کربنی دارد، در نسخهٔ استاندارد از کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شده اما نوبل بعداً برای کاستن از وزن ماشین، بدنهٔ فیبر کربنی را هم به‌صورت آپشن سفارشی ارائه خواهد کرد.

M500 اشتراکات زیادی با مدل قدیمی M600 دارد و ۷۰ درصد از طراحی شاسی آن با سوپرکار قبلی نوبل یکسان است. حتی طول این دو خودرو هم برابر است و M500 تنها چند میلی‌متر از همتای قدیمی خود پهن‌تر است. بااین‌وجود، سوپرکار جدید نوبل از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد و شباهت چندانی به M600 ندارد. این طراحی شاید مثل ساخته‌های لامبورگینی یا مک‌لارن خیره‌کننده نباشد اما زیبا و دوست‌داشتنی است.

کابین M500 کاملاً با آلکانترا پوشیده شده است و در آن دو صندلی مسابقه‌ای ریکارو، غربیلک فرمان D شکل، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر بزرگ اطلاعاتی-سرگرمی دیده می‌شود. سوپرکار جدید نوبل همچنین رکاب‌های کوچک‌تری نسبت به M600 دارد که ورود و خروج به کابین ‌را آسان‌تر می‌کند.

قرار است M500 رانندگی آسان‌تر و شهری‌تری نسبت به M600 داشته باشد اما بااین‌حال در این ماشین هنوز هم خبری از ترمز ABS نیست و به‌منظور جذاب‌تر کردن تجربهٔ رانندگی آن، بجای فرمان برقی همچنان از فرمان هیدرولیک استفاده شده است. تعلیق این سوپراسپرت جدید بریتانیایی هم در هر دو محور از نوع دو جناقی است. پروتوتایپ M500 نزدیک ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد اما در نسخهٔ نهایی به لطف قطعات سبک‌تر، این عدد می‌تواند به ۱۲۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

نوبل هنوز قیمت نهایی M500 را اعلام نکرده اما تخمین فعلی این شرکت چیزی در حدود ۱۵۰ هزار پوند است. با این قیمت، سوپرکار جدید این شرکت بریتانیایی در برابر رقبایی مثل مازراتی MC20، آئودی R8 و پورشه ۹۱۱ توربو S قرار خواهد گرفت. نوبل امیدوار است بتواند سالانه ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید کند. تحویل اولین نمونه‌های M500 به خریداران باید تا پیش از پایان سال جاری انجام گیرد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (714 ديدگاه)

    محصول مشترک لامبورگینی و فراری و بوگاتی :)

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۱
    1. محمد امین

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2072 ديدگاه)

      دقیقا
      یکمی هم مزراتی mc20 توش هست

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
    2. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      ماشین کاملا برجسته ایی هست و قیمت بسیار رقابتی داره

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۶
    3. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (484 ديدگاه)

      آقای اشتری از نظر طراحی تا حدی موافقم بخصوص چراغ های عقب eb110 مانند ولی در کل نوبل شرکت معتبریه و ماشینای جذابی تولید کرده ، از نظر انجین هم سراغ انجین خیلی هوشمندانه و مدرنی رفته یه توضیح فنی بخوام در مورد این موتور بدم باید بگم که :
      همونطور که میدونید سال ۲۰۰۷ با اسم تویین فورس تولید شده بود و جایگزینی ۶ سیلندر برای ۸ سیلندر بزرگ در فورد اف ۱۵۰ بود در صورتی که صرفه اقتصادی بیشتری داشت ، آلایندگی کمتری داشت و تکنولوژی بالاتری داشت . و از تکنولوژی gdi سود میبرد
      این موتور در کل بر پایه و یا بهتره بگیم توسعه یافته موتور Duratec 35 ( موتور V6 Cyclone خود فورد ) ساخته شده و کورس و سوراخ های یک اندازه ای داره ، انجین اکوبوست بلوک تماما آلومینیومی داره و طراحیش open . Deck هست و از استحکام بالایی برخورداره ، همچنین میله های اتصالی i beam و میل لنگ ( لازمه بگم خود جناب میل لنگ دارای کلاهک های یاتاقان ۶ پیچه ) از جنس فورج کاری شده داره ، پیستون های آلومینیومی و سی ان سی برای کاهش اصطکاک و بهبود احتراق طراحی و ساخته شدن
      سرسیلندرهای ۳.۵ لیتری اکوبوست آلومینیومی با چهار سوپاپ در هر سیلندر، محفظه های احتراق سقفی، شمع جرقه در مرکز (شمع های ایریدیوم) و دو میل بادامک بالای سر. انژکتورهای سوخت GDI در زیر مرکز دریچه های ورودی قرار می گیرند.میل بادامک ها توسط یک زنجیر اصلی هدایت می شوند. فورد همچنین زمان بندی میل بادامک متغیر مستقل دوقلو (Ti-VCT) را روی این موتور اعمال کرد. میل بادامک ورودی از سمت راننده دارای یک لوب اضافی است که پمپ سوخت پرفشار سیستم تزریق مستقیم سوخت را هدایت می کند. این پمپ فشار سوخت را تا ۲۱۵۰ psi ارائه می دهد
      البته نسل دوم موتور اکوبوست که توی سال ۲۰۱۶ معرفی شد مقداری متفاوته، موتور ارتقا یافته تعدادی تغییرات را دریافت کرد، اما قابل توجه ترین آنها اضافه شدن تزریق سوخت چند پورت و توربوشارژرهای جدید است. عملکرد پاشش سوخت چند پورت با تزریق مستقیم ترکیب می‌شود، چیزی که نیازهای خروجی سوخت افزایش یافته را پوشش می‌دهد، اما همچنین از تجمع کربن در سوپاپ‌های ورودی جلوگیری می‌کنه و موتور را در همان سطح کارایی در طول مسافت پیموده‌شده طولانی نگه می‌دارن
      در کل موتورهای فورد همیشه در سطح بالاتری نسبت به رقبای دیگه آمریکاییش بودن ، در کل خودم یکی از طرفدار های این برند هستم و بیشتر از بقیه شرکت های آمریکایی دوسش دارم ، و به نظرم همیشه روحیه انقلابی تری نسبت به روحیه یکنواخت دوج و جیپ و روحیه نا آرام و نوسانی جنرال موتورز داره

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۲
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (714 ديدگاه)

        سپاس از توضیحات عالی شما

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
      2. R@m!n

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2246 ديدگاه)

        عالی جواد جان 👍👍

        نکته ای که خیلی اهمیت داره اینکه فورد هیچ وقت توسعه تکنولوژی اکوبوست رو متوقف نکرد و این موتورو دائما بهبود داد.

        این موتورها رو هر محصولی از فیستا تا برانکو و جی تی عملکردی بی نظیر ارائه داد. فکر نمی کنم موتوری در صنعت خودرو باشه که انقدر منعطف و کارا باشه (همه شمولی در تمام کلاس ها منظورمه)

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

          ۲۳ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (484 ديدگاه)

          کاملا درسته و اینکه در هر حجم و هر قدرت و هر تعداد سیلندری بودن خوش درخشیدن و یکی از سنگ محک هاز کلاس خودشون بودن

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
    4. net

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2092 ديدگاه)

      کاپوت و چراغ جلو فراری.هواکش دربها بوگاتی.خطوط نرم اطراف چراغ عقب و صندوق عقب یه کم شبیه مکلارن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  2. Aboalfazl demon

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    خیلی کارشون قابل احترام هستش
    ولی من فکر میکنم MC20 انتخاب بهتری باشه
    (یه نکته جالب اینکه اکثر سوپر اسپرت ساز های کوچک تو دنیا از موتور های فورد و gm استفاده میکنن)

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  3. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1072 ديدگاه)

    بنظرم چراغ های جلوش رو۴۸۸GTB رو با Z06 قبل باهم ترکیب کرده

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. Hamid

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      دقیقا
      یکمی فراری زده
      یکمی شورولت!
      عه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  4. Mercedes Benz

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    چراغ های عقب رو مثل BMW i8 درست کردن
    فقط کوچک تر شده

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. Hami

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (154 ديدگاه)

      از چراغ های عقب سیتروئن C4 spacetourer استفاده کردن. جلو هم مشخص دیگه Corvette C7 .
      برای کاهش هزینه و تطابق با قوانین از چراغ های استاندارد ماشین های دیگه استفاده کردن.

      https://www.citroen.com.mt/wp-content/uploads/2017/09/Feux-AR-5-places_1004X426.jpg

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. کافر مقدس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1520 ديدگاه)

    انجین فورد جی تی خیلی عجیب غریبه -تا اینجا جز بهترین انجین های ۶سیلندر هم ازش یاد میشه
    https://www.motorbiscuit.com/5-best-v6-engines-ever-made/

    خیلی به درد خودروهای اسپرت میخوره انجین فورد جی تی . تکنولوژِی آنتی لگ پیچیده و جدیدی داره . البته خوده فورد جی تی با همین انجین ۶۴۷تا اسب داره

    اون پایین سایت فیلم های تخصصی خاصی از نحوه ساخت فورد جی تی و آیرودینامیک و انجین ش هست به شدت آموزنده ست

    https://www.ford.com/performance/gt/

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. Sina10

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2432 ديدگاه)

    نوبل M600 رو بخاطر بیارین
    عجب چیزی بود
    امیدوارم اینم مثل همون عالی ظاهر بشه
    قیافشم با الهام گیری از همون ساختن البته اشتراکات فنی هج طبق متن دارن
    طراحی جلو ترکیبی از C7 کوروت و ۴۸۸ و F8 فراریه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  7. 1123

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    بنظر من که لوتوس امیرا یا کیمن جی تی ۴ یا کوروت گزینه هایی به مراتب بهتر و با قیمتی پایین تر هستند

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  8. جناب ایکس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1437 ديدگاه)

    ام ۶۰۰ رو بیشتر دوس دارم. برای خودش تو درگ یلی بود. ولی این دنده دستیش رو خوشم میاد، لذت رانندگی زیادی باید داشته باشه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. Porsche 911

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    عاشق این مدل شدم
    مدل قبلی یعنی M600 رو از لحاظ فنی دوست داشتم ولی از نظر طراحی نه خیلی ولی طراحی این با اینکه بیشتر مشابه بقیه سوپراسپرت هاست خیلی بهتره داخلش هم عالیه و دنده دستی و انجین فورد جذاب ترش میکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. مهردادکمال

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1357 ديدگاه)

    من اگر قدرت خریدش رو داشتم بی هیچ وجه تعلل نمیکردم چون واقعا ارزونه و فقط ۵۰تا تولید میشه و ارزشش قطعا در آینده بیشتر میشه و اینکه موتور فورد هم داره پس قطعا ماندگاری زیادی داره موتورش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. Mf1

    ۲۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (173 ديدگاه)

    طراحی زیبایی داره ولی طراحی m600 با چراغهای گرد عقبش قشنگتر بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. Ali da

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (15 ديدگاه)

    عجب چراغ های جلوش هم که کوروته پس چیش از خودشه😐🤨

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا