فیات
کمپانی ایتالیایی فیات سال 1899 توسط Giovanni Agnelli تاسیس شد؛ کلمه FIAT از حروف ایتدایی عبارت Fabbrica Italiana Automobili Torino به معنای کارخانه خودروسازی تورین ایتالیا آمده است. فیات علاوه بر خودرو در زمینه ساخت پیشرانه های دیزلی قطارها، خودروهای نظامی و صنایع هوایی نیز فعالیت دارد. خارج از ایتالیا، بزرگترین بازار فیات هم اکنون برزیل است.
فیات سال 1969 کمپانی فراری (90%) و همچنین کمپانی لانچیا، سال 1971 تیونر ایتالیایی ابارث، سال 1993 کمپانی مازراتی و سال 1995 نیز کمپانی آلفارومئو را زیرمجموعه خود کرد؛ از آنجایی که بیش از 61% از سهام کرایسلر در اختیار فیات قرار دارد از این رو مالکیت همه زیرمجموعه های آن نیز در اختیار فیات است.
-
داستان فیات دینو، خودروی اسپرت افسانهای ایتالیا با پیشرانه V6 فراری
فیات دینو که از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ تولید شد، برای هومولوگیشن موتور مسابقهای فراری ساخته شد و موتور V6…
-
معرفی فیات پالس آبارث 2025، شاسیبلند اسپرت اقتصادی با الهام از مازراتی!
فیات نسخهٔ فیسلیفت کراساوور اسپرت پالس آبارث را با پیشرانهٔ ۱۸۵ اسب بخاری و قیمت پایهٔ ۲۴ هزار دلار معرفی…
-
آنتونیو فیلوسا بجای کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس شد
آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل پیشین جیپ، بهعنوان مدیرعامل جدید استلانتیس انتخاب شد تا بجای کارلوس تاوارس سکان هدایت این شرکت بزرگ…
-
معرفی فیات تریس، وانت برقی سهچرخ برای حملونقل شهری
فیات تریس، با طراحی جمعوجور، ظرفیت بار ۵۴۰ کیلوگرم و برد ۹۰ کیلومتر، راهحلی پایدار برای تحویل بار در شهرهای…
-
معرفی فیات گرند پاندا پایه با رینگ فولادی و حذف نمایشگر!
تیپ پایهٔ فیات گرند پاندا با نام پاپ و قیمت ۱۹ هزار یورو، با رینگهای فولادی و بدون صفحهنمایش اطلاعاتیسرگرمی،…
-
داستان بزرگترین پیشرانهٔ خودروی تاریخ، چهار سیلندر 28 لیتری!
فیات برای شکستن رکورد سرعت زمینی، خودرویی با نام S76 و موتور ۲۸.۵ لیتری تولید کرد که در سال ۱۹۱۳…
-
دستمزد هنگفت کارلوس تاوارس در استلانتیس؛ 106 میلیون دلار برای 4 سال!
کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس در بازه زمانی ۴ ساله که سکاندار این شرکت بزرگ بوده حدود ۱۰۶ میلیون دلار به…
-
کارلوس گوسن ناجی بالقوه استلانتیس؛ ضروری اما غیرممکن!
با وجود اتهامات گوناگونی که به کارلوس گوسن وارد شده است، این مدیر کارکشته صنعت خودرو میتواند ناجی استلانتیس باشد.…
-
کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس استعفا داد
کارلوس تاوارس، اولین مدیرعامل استلانتیس در اقدامی ناگهانی استعفا داده است. قرار است جانشین وی در نیمهٔ اول سال آینده…
-
بازی مرکب استلانتیس برای تصمیمگیری درباره حذف برندهای زیان ده!
استلانتیس برای تصمیمگیری درباره اینکه کدامیک از برندهای زیرمجموعه خود را حذف کند دست به ابتکارات جدیدی همچون رقابت شبیه…
-
وضعیت بغرنج استلانتیس در آمریکا؛ پر شدن انبارها از خودروهای فروخته نشده!
همزمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به…
-
خاتمه تولید فیات 500 و آبارث 595 پس از 17 سال!
تولید و عرضه خودروهای خاطرهانگیز فیات ۵۰۰ و آبارث ۵۹۵ پس از ۱۷ سال خاتمه یافت. از آنجایی که فیات…
-
کاهش 50 درصدی سود استلانتیس در سال 2024 و احتمال تعطیلی برخی برندها
سود استلانتیس در نیمهٔ اول سال جاری تقریباً نصف شده و مدیرعامل این شرکت از احتمال تعطیلی برندهای ضرر ده…
-
معرفی فیات گرند پاندا، کراساوور کوچک ایتالیایی بر اساس سیتروئن C3
فیات گرند پاندا که قرار است بهعنوان مدلی بزرگتر در کنار پاندای قدیمی تولید شود، با پیشرانههای هیبریدی و برقی…
-
گامهای معکوس فیات؛ بازگرداندن پیشرانه بنزینی به 500!
فیات ایتالیا در اقدامی جالبتوجه اعلام کرد مجدداً پیشرانه بنزینی را از سال ۲۰۲۶ روی خودروی ۵۰۰ نصب خواهد کرد.…
-
نگاهی به پیشرانه 1000 اسب بخار سوپر و توربوشارژ لانچیا
مهندسی ایتالیایی در رالی گروه B دهه ۸۰ میلادی باعث شد یک لانچیا هاچبک همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده…
-
مدیرعامل استلانتیس: نیازی به حمایت آمریکا در برابر برندهای چینی نداریم!
کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس میگوید نیازی به حمایت آمریکا در برابر خودروسازان چینی ندارد. وضع تعرفههای جدید روی خودروهای وارداتی…
-
رونمایی فیات از 5 خودروی مفهومی و جعبهای؛ پیشنمایش پاندا جدید
فیات ایتالیا از ۵ خودروی مفهومی و جعبهای که پیشنمایش محصولات آتی این برند از جمله نسل جدید پاندا هستند…