صنایع نظامیصنایع هوایی

رونمایی از نخستین جنگنده ایرانی با نام کوثر

همزمان با سالروز صنایع دفاعی، نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته رزمی-آموزشی مافوق صوت با نام کوثر رونمایی شد.


همزمان با ۳۱ مرداد سالروز صنایع دفاعی، تحقیق و تلاش شبانه‌روزی متخصصان صنایع هوایی، نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته مجهز به سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته بومی نسل ۴ با نام کوثر تولید و با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.


این جنگنده دو سرنشینه که به دست متخصصان و نخبگان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، بر پایه هواپیمای نورثروپ F-5F تایگر توسعه یافته که از این نمونه به عنوان بستری جهت آغاز روند طراحی نمونه‌های مورد نیاز نیروی هوایی ارتش استفاده می‌شود و دارای مزیت‌هایی همچون معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک، سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبان HUD به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند است.


پیشرانه این جنگنده از دو دستگاه پیشرانهٔ بومی‌شده به نام «اوج» نیرو می‌گیرد که (نمونه داخلی موتور جنرال الکتریک J-85) همراه با پس‌سوز است و از قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ پوند رانش برخوردار است. ضمن آنکه شعاع پروازی این جنگنده احتمالاْ همچون اف-۵ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و دارای مداومت پروازی دو ساعته است که علاوه بر ذخایر سوخت در مخازن داخلی می‌تواند به مخزن خارجی نیز مجهز شود. کوثر توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۵۰۰۰ پا و حداکثر سرعت ۱/۵ ماخ را دارد.


هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملاً بومی ساخته شده و ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی، ساخت هواپیما، جنگنده‌های ارگانیک و کنترل آتش قرار داده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱۸ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    اگر دوستان علم درست داشتن اسم کوثر و صاعقه و آذرخش نمی زاشتن روش
    ببینین اف فور چن تا مدل داره بعد چند تا اسم جدید داره؟
    هیچوقت 100% تولید داخل نیس چون صرفه ی اقتصادی نداره
    اما موتورو سیستم کنترل آتش و قسمت هایی از کاکپیت میشه گفت تو ایران ساخته شده

    آفرین داره ولی شاهکار نیس خوب هست ولی عالی نیس
    پس بهتره رو اف فور و اف فورتین بیشتر کارکنن چون حسابی تو جنگ خستشون کردن
    و هزینه هایی که صرف مجسمه ها میشه باید صرف تحقیق و توسعه بشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ب ام و سلطان

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (31 ديدگاه)

      مملکتو همین افکار به اینجا کشانده خوبه اما شاهکار نیست مثلا می‌خواد یکی به نعل یکی به میخ زده باشی این افتضاح مزحکست اشغاله فاجعست باعث شرم و خجالته معلوم نیست چقدر پول از جیب ملت گرفته شده تا به حساب یه ماکت ماشینی بره ولی در اصل جای دیگه برده بشه دورا سازشم گذشت یا اینوری یا انوری پیشنهاد می‌کنم سمت برنده باشی

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. ستار

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    پدال جان با این مطلبت به نظرم به مخاطبات که اکثرا افراد مطلعی هستن توهین کردی
    هرکی اندکی هوش داشته باشه میفهمه ورداشتن رنگش کردن فقط
    ما تو ابتدایی ترین مسایل مدیریتی گیر داریم بعد تکنولوژی ساخت جنگنده داریم؟؟؟واقعا خودت فک میکنی ایران توانایی شو داره؟!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. F.A

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    درود بر همه

    ما عاشق سربلندی و پیشرفت به جلوی (نه عقب) ایران هستیم اما
    وقتی ما قادر نیستم که cpu (کامپیوتر) و گیربکس و یا موتور ماشین هایی همچون پراید، ۲۰۶ و یا آردی را تولید کنیم؛ چطور میتونیم سخت افزار و نرم افزار و موتور هواپیمای جنگنده را تولید کنیم؟؟؟!!!

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      بخاطر اینکه تنوع در سیستم های نظامی کمتره و نرخ تولید سالانه اش هم کمتره! ۵۰ نوع کامپیوتر مختلف نیست و از بین جنگنده های موجود هم روی همه سرمایه گذا ی سنگین نشده ! روی موتور ساده j85 و تایگر بیشتر کار شده که جنگنده ساده تری هست . البته روی فانتوم و تامکت و غیره هم کار شده اما برای رفع نیاز!
      یعنی شما قراره سالی ده تا از اون جنس رو بسازی و میتونی با هر قیمتی اینکار رو بکنی حتی در ازمایشگاه و کارگاه ؛ اما برای خودرو باید در تیراژ بالا و قیمت رقابتی اینکار رو کرد!
      کلا دو صنعت متفاوت اند و اینجوری نیس که اگر شما رادار ساختی پس فناوری کامپیوتر خودرو را هم داری!
      باید برای هر قطعه سرمایه گذاری جدا کرد و بعد از اون برای بهبود قطعه و r&d اش باز هزینه کرد!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. amirali

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (185 ديدگاه)

      چند نکته برای من سوال است
      1- اگر بجای اقای روحانی داخل کابین نشسته بودم اول بالای سرم رو نگاه می کردم شیشه خمیده ضد گلوله ، انتی رفلکس ، انتی یو وی ! ما مگر تکنولوژی ساختش را داریم ؟
      2- قبل از اینکه سوار بشم نگاهی به بدنه می انداختم الیاژ بدنه چیست ؟ در کجا ساخته می شود ؟
      3- رادار گریزی آن چه اندازه است . به معنای دقیق تر در رادارهای آرایه فازی چه مساحتی از سطح آن قابل رویت است ؟
      4-هم اکنون در خلیج فارس جنگنده های F35 و F22 حضور دارند ایا ساخت این نوع جنگنده توجیهی به لحاظ استراتژیک دارد ؟
      5-تسلیهات نظامی قابل حمل آن توان مقابله با تسلیهات نظامی جنگنده های موجود در خلیج فارس را دارد ؟
      6- در مقایسه با کشورعربستان که تعداد زیادی جنگنده از امریکا خریداری کرده است ایا این برگ برنده محسوب می شود ؟
      7-امنیت سیستم های الکترونیکی و راداری آن چه اندازه است ؟
      و چندین سوال دیگر که شاید برای شما هم بدون جواب است ؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. مرتضی

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        f5? f22 این دو چه ارتباطی با هم دارن؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. metti

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    بدنش که اف ۵ رو یاداوری میکنه، احتمالا سیستم های راداریش خیلی پیشرفتن ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Elmiraj

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    قاهر 313 قرار بود تو توهمات آقایون با f-22 درگیر بشه …. حتما این یکی هم قراره سال ۲۰۳۰ با f-52 رو در رو درگیر بشه ………..!!!!
    .
    .
    متاسفانه کسانی که هر چند سال یه بار این داستانهای خیالی رو باور می کنن همونایی اند که باعث عقب ماندگی و بدبختی ما تو ۴۰ سال گذشته شدن …

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      اونایی که باور نمیکنن چجوری باعث پیشرفت کشور شدن؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. شاهرخ

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      آدم نمیخواد یک چیزهایی رو دیگه برگرده عقب نگاه کنه و تاسف بخوره. تا سال 1362 ایران بزرگترین سازنده هلکوپتر و هواپیما در خاور میانه میشد.نیروی هوایی ایران در بین سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ سفارش تولید ۱۶۰ فروند از جنگنده اف-۱۶ بلاک۳۰ را به همراه حق سفارش ۱۴۰ فروند دیگر به شرکت جنرال داینامیکس ابلاغ کرد که با موافقت طرف آمریکایی مراحل اولیه این معامله نیز انجام گرفت؛ ولی بعد از انقلاب این سفارش و به تدریج تقریباً تمام خریدهای نظامی ایران از آمریکا توسط دولت های مختلف ابتدای انقلاب لغو شد. بخش های تحویل شده از این قرارداد تنها شامل برخی قطعات یدکی و فرآیند آماده سازی،آشیانه و… برای پذیرش این جنگنده میشود. برخی از قطعات یدکی تحویل شده،، به نیروی هوایی پاکستان فروخته شد. برنامه تکمیلی نیروی هوایی ایران تا سال 62 به این شرح بود :
      – 78 هواپیمای ” اف – 14 ” مجهز به موشک های فونیکس با برد 90 مایل و دارای رادار با برد 150 مایل . این هواپیما به شش دستگاه پرتاب موشک مجهز است و میتواند در آن واحد موشک های خود را به شش جهت مختلف پرتاب کند .
      – 150 هواپیمای فانتوم که مرتب تعمیر میشدند و آمادگی کامل برای عملیات مختلف داشتند . قدیمی ترین نوع این هواپیما مجهز به بمبهای لیزری و جدید ترین آنها دارای دستگاه های انحراف موشک های دشمن بودند .
      – بیش از 100 هواپیمای ” ای – 5 – اف ”
      – بیش از 100 هواپیمای “Y- 14″ یا ” Y-15 ” ترابری به تناسب برنامه های تولید این هواپیما ها در ممالک متحد امریکا .
      – 160 هواپیمای ” اف – 16 ” که سفارش داده شده بود و برای خرید 140 فروند هواپیمای دیگر از همین نوع در مذاکره بودیم .
      – 7 رادار پرنده (اواکس) که می توانست در ارتفاع 35000 پا پرواز کند و خرید آنها موجب صرفه جویی در تهیه 30 رادار زمینی میشد .
      – 24 بوئینگ 747 و 707 برای رسانیدن سوخت به هواپیما های در حال پرواز . و در اختیار داشتن آنها به ما اجازه میداد که بیشترین تعداد هواپیما های جنگی را در حال پرواز پرواز نگه داریم و مذاکراتی برای خرید هواپیما های دیگر از این نوع در جریان بود .
      – 57 هواپیمای حمل و نقل سی – 130 ( هرکولس)
      – صدها هلی کوپتر از انواع مختلف . ساختمان و احداث ماشینهای کارخانه هلیکوپتر سازی ایران عملا در پایان سال 57 به اتمام رسیده بود و به این ترتیب تعداد هلی کوپتر های ارتش ایران با هر یک از ممالک عضو پیمان آتلانتیک شمالی هم آهنگ میشد .

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        اولا این چه ربطی به اونایی که باور میکنن یا نمیکنن داره؟ تمام تسلیحاتی که شما گفتی با پول ملت ایران و برای مقابله با شوروی خریداری شد وقتی طبق امار بانک جهانی نیمی از مردم در فقر بودن!! با صادرات ۴ میلیون بشکه نفت ، جمعیت یک سوم الان و نفتی که نسبت به قیمت طلا ارزش بیشتری داشت و در مجموع به ازای هر فرد شاه ۹ برابر نفت ۱۲۰ دلار بودجه در اختیار داشت!
        نکته بعدی ، اولا قرارداد توسط بختیار لغو شد و امضا بختیار و طوفانیان زیر قرارداد لغو تمام سفارش های نظامی ایران هست ، دوما تا سال ۶۲ ما سازنده نمیشدیم بلکه فقط تعدادی از فالکن ها قراربود در تهران مونتاژ بشه و در اصفهان هم قراربود تعدادی بل ۲۱۴ اس تی مونتاژ بشه که تا سال ۵۷ هیچ تجهیزات ساختی در اصفهان نبود و تازه چاله ساخت ساختمون ها رو کنده بودن!
        ما بدون نقشه تولید و تجهیزات تولید تونستیم کبری رو در اصفهان کپی کنیم و بسازیم ، قطعات مصرفی جنگنده ها از موتور تا رادار رو بسازیم ، در اوج تحریم و بدون انتقال فناوری به ساخت جنگنده و پهپاد ادامه میدیم و پهچاد هایی مثل کرار ، فطرس ، ابابیل و … رو میسازیم!
        قرار نبود ما سازنده بشیم بلکه فقط برنامه مونتاژ فالکن و بل بود و برنامه فالکن قطعی نشده بود!
        برنامه خرید yf-14 یا yf-15 هم فقط در حد حرف زدن بود!
        اما من بازم نفهمیدم این خرید ها و برنامه های قبل انقلاب چه ربطی به باور کردن پیشرفت های حال حاضر داره؟

        موافقم 3
        مخالفم 2
      2. حسین

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        اولا این چه ربطی به اونایی که باور میکنن یا نمیکنن داره؟ تمام تسلیحاتی که شما گفتی با پول ملت ایران و برای مقابله با شوروی خریداری شد وقتی طبق امار بانک جهانی نیمی از مردم در فقر بودن!! با صادرات ۴ میلیون بشکه نفت ، جمعیت یک سوم الان و نفتی که نسبت به قیمت طلا ارزش بیشتری داشت و در مجموع به ازای هر فرد رژیم قبلی ۹ برابر نفت ۱۲۰ دلار بودجه در اختیار داشت!
        نکته بعدی ، اولا قرارداد توسط بختیار لغو شد و امضا بختیار و طوفانیان زیر قرارداد لغو تمام سفارش های نظامی ایران هست ، دوما تا سال ۶۲ ما سازنده نمیشدیم بلکه فقط تعدادی از فالکن ها قراربود در تهران مونتاژ بشه و در اصفهان هم قراربود تعدادی بل ۲۱۴ اس تی مونتاژ بشه که تا سال ۵۷ هیچ تجهیزات ساختی در اصفهان نبود و تازه چاله ساخت ساختمون ها رو کنده بودن!
        ما بدون نقشه تولید و تجهیزات تولید تونستیم کبری رو در اصفهان کپی کنیم و بسازیم ، قطعات مصرفی جنگنده ها از موتور تا رادار رو بسازیم ، در اوج تحریم و بدون انتقال فناوری به ساخت جنگنده و پهپاد ادامه میدیم و پهچاد هایی مثل کرار ، فطرس ، ابابیل و … رو میسازیم!
        قرار نبود ما سازنده بشیم بلکه فقط برنامه مونتاژ فالکن و بل بود و برنامه فالکن قطعی نشده بود!
        برنامه خرید yf-14 یا yf-15 هم فقط در حد حرف زدن بود!
        اما من بازم نفهمیدم این خرید ها و برنامه های قبل سال ۵۷ چه ربطی به باور کردن پیشرفت های حال حاضر داره؟؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
  6. Roham

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (727 ديدگاه)

    این همون F5-f به قول خودشون اصلاح شده ست! اولین بار سال ۱۳۵۴ وارد ایران شد ؛ هر سال رنگش رو عوض می کنن و یه اسم جدید میذارن روش ، این جنگنده در تمام دنیال یا باز نشسته شده و یا در حال بازنشستگیه ولی ما عادت داریم خودمون رو با تکنولوژی های یه قرن پیش ، جدی و موجه نشون بدیم !

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      اف ۵ های ارتقا داده شده برزیل و … خلاف حرف شما نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        اف ۵ برزیل در حال جایگزینی با گریپن سویدی هستش بقیه کشور ها در حال جایگزینی هستن و فقط برای اموزش به کار میرن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          فعلا که برزیل و چنتا کشور ها اف پنج هاشون رو شدیدا ارتقا دادن و برزیل هم تا سال ۲۰۲۵ قطعا تایگر هاشو داره!
          کاش نویسنده این مطلب یک مقاله هم راجب کشور های مختلفی که اف۵ هاشون رو ارتقا دادن بزاره!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. حسین

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    در جواب اقا مهدی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      در جواب اقا مهدی، این هواپیما مادون صوت نیست . چف و فلر ، هشدار دهنده راداری و … داره .
      خط تولیدش در هسا هست و نو هست .
      پشتیبانی نزدیک هم اخرین حلقه دفاعی هست و نیاز ب برد زیاد و موشک های زیاد نداره!
      کلا اطلاعات غلط بتون دادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        در توضیحات تکمیلی که اعلام کردن هیچکدام نداره در ضمن موتور جی ۸۵ قدرت بسیار کمی داره و نمیتونه وزن موتور و رادار تسلیحات به سرعت بالا برسه کلا زیر صوته به خاطر همین موضوع در زمان جنگ هم وقتی سوخو ۲۴ و ۲۵ روسی میرسیدن نه میتونست در بره و نه حمله کنه تعدادی زیادی هم از دست رفت برای پشتیبانی نزدیک هم در جنگ دو کره تعدا بالایی تلفات داد جوری که ارتش امریکا اف ۴ برای نبرد فرستاد که قدرت بالایی داشت و میتونست رادار قوی حمل کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          شما واقعا اطلاعاتت رو از کجا اوردی؟
          اولا سرعت تایگر ۱.۵ ماخ هست ، دوما علت از دست رفتن تایگر ها در جنگ چند چیز بود! یکی اینکه تایگر ها موشک راداری نمیتونن شلیک کنن ، یکی رقبا رهگیر عراقی شون (‌ مخصوصا میگ ها) ، یکی هم مشکلات کمبود قطعه و سلاح .
          هر چند خیلی وقته سرعت بالا خیلی مطرح نیس اما موتور های تایگر برای وزن کمش کافی اند!
          شما اگر کارشناس هوایی بودی میدونسی که فانتوم که اندازه وزن تایگر میتونه بمب حمل کنه نه خودش و نه موتورش قابل مقایسه و هم کلاس تایگر نیست!
          راجب قابلیت چف و فلر و هشدار دهنده راداری هم اینو بگم که خیلی وقته این ویژگی ها رو در چند تایگر اضافه کردن و چیز جدیدی نیست!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          درضمن ، تایگری که در جنگ مجبور به حمل چند بمب زیر بال ها و یک مخزن سوخت زیر بدنه بود وزن بسیار بیشتر و سرعت بسیار کمتری دارد نسبت به جنگنده کوثر که دو موشک هدایت راداری زیر بالها و یک مخزن سوخت زیر بدنه حمل میکنه!
          (رادار تولید ازمایشی شده ، بعد از تولید انبوه نصب میشه و همه مقدمات اینکار انجام شده . رادار هم چینی نیست .)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. مهدی

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          موتور این پرنده ضعیف ترین موتور جت در بین پرنده های جنگی هستش و توان پس سوز نداره در جنگ ایران و عراق هواپیمای عراقی سرعت بالایی داشتن و با روشن کردن پس سوز میتونستن به راحتی از دست اف ۵ در برن مثالش حمله به پالایشگاه تبریز داستانش بخونی بد نیست یک اشکال دیگه که اف داره دماغه کوچک ان هست که اجازه استفاده از رادار بروز نمیده رادار جدید داخل ان جا نمیشه برد رادارش هم زیر ۵۰ کیلومتر هستش و فقط برای پرواز شبانه خوبه البته هنوز میشه برای اموزش خلبانان جدید استفاده کرد ولی برای جنگ با مثلا سوپر هورنت قبل از اینکه خلبان نگون بخت روی رادار کوچیکش ببینتش رفته هوا خودت فکر کن یک موشک امرام به چهاز ماخ سرعت بیاد این قراضه چه کاری از دستش بر میاد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. مهدی

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          الان تا ۲۰۲۵ چند سال بیشتر نمونده و برزیل هم برنامه داره تا اون سال تمام اف ۵ یا رد کنه به کشور های ضعیف یا برای اموزش استفاده کنه کلا جایگزین میشن حتی میگ ۲۱ از این قویتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          اقا مهدی ، اولین موتور تایگر پس سوز داره ، کی گفته نداره؟
          دوما ، رادار اصلی تایگر نه قابلیت شلیک موشک راداری داره نه تایگر قابلیت پرواز در شب داشت!
          اما با رادار و اویونیک جدید هم قابلیت شلیک موشک راداری رو پیدا میکنه هم پرواز در شب!
          سوما ، در همین تایگر با تغیراتی رادار اف ۱۶ را ترکیه نصب کرد و راداری که ایران تولید میکنه بدون نیاز به تغییر ، نصب میشه!
          الان برای فرار از موشک از گمراه کننده موشک و … استفاده میشه و در لحظه اخر هم با مانور سنگین که تایگر قدرت مانور بالایی داره!
          شما اطلاعاتت غلط و سطح پایین هست متاسفانه ، تا اطلاعاتت رو کامل نکنی حرف منو درک نمیکنی .
          درضمن ، این پروژه که تا الان چند اسم مثل آذرخش ، صاعقه و … رو داشته اولین گام ایران هست و یکدفعه نمیشه جنگنده ای مثل رپتور ساخت!
          قدم به قدم! تازه بودجه هم نیس!

          موافقم 0
          مخالفم 1
  8. REZA

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    گیرم که از 0 تا 100 این جنگنده رو خودمون ساختیم. مثل این میمونه که بگیم تمامی قطعات پژو 405 رو از 0 تا 100 خودمون ساختیم و ارتقاء دادیمش (یادآوری سمند خودروی ملی) !!! ولی هر عقل سلیمی میدونه که ما تکنولوژی ساختش رو نداریم و طبق معمول جز خالی بندی چیزی نیست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      اف ۵ تاریخچه استفادهش تموم شده دیگه به تاریخ پیوست با این تغییرات هم به جای نمیرسه اگه میرسید از رده خارج نمیشد این کارام فقط فریب افکار عمومیه و ارزشی نداره متاسفانه سومدیریت در همن بخش ها نفوذ کرده

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        البته طلاعات شمام سطحش پایین اف ۱۶ حداقل دو سه برابر از نظر سایز هستش بعد چطوری میاد رادار به اون بزرگی تو بدنه کوچک اف ۵ جا میشه بعدشم برای فریب رادار موشک باید کشفش کرد برای خلاص شدن از شرش باید سرعت بالا داشت که اف ۵ نداره تو هیچ منبعی هم نیامده که اف ۵ ایران سیستم اخطار موشکی چف یافیر داره با وزن بالای تسلیحات و تانکر سوخت این موتور نمیتونه با پس سوز دیوار صوت بشکنه در زمان جنگ به همین دلیل رادار از روش باز میکردن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          برید بخونید راجب اف پنج های ترکیه تا بفهمید چطور رادار اف۱۶ را در دماغه اف۵ گذاشت؟
          راجب چف و فلر و … هم سرچ کنید! پیدا میکنید!

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          jangaavaran.ir/جنگنده-های-ارتقاء-یافته/

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          تو سایت جنگاوران سرچ کنید “جنگنده های ارتقا یافته” و بخونید راجب اف ۵ های ترکیه که رادار اف ۱۶ داره ، متاسفانه بقیه حرف هاتونم غلطه!
          بازم میگم ، تو جنگ برای حمل بمب بیشتر خیلی کارا میکردن اما این هواپیما فقط قراره دو تا موشک و یک مخزن سوخت حمل کنه!

          موافقم 0
          مخالفم 1
        4. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          برای چف و فلر عبارت “چَف و فِلر؛ فرار جنگنده‌ها و بالگردها از چنگ موشک‌های راداری و حرارتی” را در گوگل سرچ کنید!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. پل

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شما ک عقل سلیم داری فکر‌میکنی کشورها چطور به تولید می رسند؟ تکنولوژی های مختلفی که ساخت یک هواپیما داره رو بهش میرسن؟
      عقل سلیم میگه اتفاقا یکی یکی باید تلاش کرد و به توانایی های مختلف رسید.

      ولی ب قول‌اون بنده خدا، باز این ها یک کاری میکنن، بقیه چ گلی ب سر مملکت زدن؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. سام

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    قیمت این هواپیما چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      بالا ۱۵ میلیون دلار احتمالا .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        حدودا زیر پنج میلیون دلار

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مهدی

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        قیمت گذاری شما شده مثل قیمت گزاری سایپا با بیست میلیون دلار میشه یه تی پنجاه گلدن ایگل کره ای خرید صفر و با تکنولوژی امریکایی کره ای وقتی شما میایی رادار اف ۱۶ میزاری تو دماغه اف ۵ ادم یاد ایرانخودرو میندازی که موتور پیکان گذاشت تو اتاق ۴۰۵ اسمشم شد ار دی قیمت این قراضه در زمان تولید یک میلیون دلار بوذ الان بعد چهل سال و جنگ هشت ساله نهایتش ۲ میلیون بیشتر نمی ارزه اینم منبعشhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          چف و فلر فقط در یکی دوتا اف ۵ مثلا ارتقا یافته نصب شده نه بقیه اف ۵ های ایران که اونم در هیچ نمایش هوایی وجودش اثبات نشده فقط یک ادعا بیش نیست همین سایت جنگاوران در کانالش نظرش در باره هشدار دهنده و فلر کوثر خخخ گفته البته اگه تلگرام داری میتونی ببینی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          اولا من قیمت گذاری نکردم ، هزینه تولیدش همینقدره! (قابل مقایسه با جنگنده های ارزان دنیا مثل jf17 و … ، درضمن هواپیما نو رو کسی با کهنه مقایسه نمیکنه!)

          دوما ما رادار اف۱۶ نزاشتیم تو اف ۵ ، ترکیه گذاشته!

          سوما ، بد نیس یخورده خجالت بکشی از بس حرف های اشتباه و بدون مطالعه میزنی و جز “خخخخخخخ” گفتن و تمسخر هیچی در “کله” شما نیس!
          ارتقا چف و فلر به راحتی قابل نصب روی تایگر ها هست و بخاطر عمر محدودشون در انبار نگهداری میشه! اینکه دیگه چه ارتقاهایی داده شده اند هم نیاز نیس همه بدونن!
          شما هم سعی کن بجای این همه حرف زدن اشتباه ، کمی مطالعه کنی!
          بحث با کسی که نمیدونه و نمیخواد بدونه بی‌فایده است!
          خوش باشی اقا مهدی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    قیمت نو این در زمان تولید یک میلیون دلار بود بر مبنای نظریه امریکا برای کمک به کشور های ضعیف در مقابل با کمونیست به همین دلیل ساده ترین موتور و رادار و فاقد هر گونه امکانات اضافی بود البته در تاریخچه هم امده که حود امریکایی ها نظرشون نگرفت و فقط جهت اموزش گرفتن کلا همون پی کی با روکرد مستمندان بی بظاعت ساختن. شاه هم تعدادی به جنگ دو کره فرستاد و در نهایت همونجا موندگار شد این پرنده برای دهه ۶۰ هفتاد میلادی بوده ام چرا تو این شرایط امدن این و رنگ کردن بردن جلوی دوربین خود سردار هم ادعا نداره تولیدش کردن و گفته اولویت با موشکه نه جنگنده و فقط یک نمایش سیاسی بوده گفتن سنگ مفت گنجشت مفت ادعایی کردن یه عده ساده دل باور میکنن بقیه هم مهم نیست برادر عزیز هر سیستم تو پرنده بخواد نصب بشه نیاز به تغییرات در رایانه سیستم های داخلی و بدنه داره به این راحتی نیس بیای رادار جنگنده عوض کنی بعد سیستم کامپیوتری که جنگنده بر مبنا طراحی شده دست نزی شمام زیاد شبکه خبر نیگا نگن با دید سوالی به قضایای اطراف نگاه کن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      شما فک کن ما اطلاعتمون از اخباره ، فک کن کار ساده ای بوده که ۴۰ سال طول کشیده ، فک کن هیچ تغییری نکرده و رادار و اویونیک جدید نداره!
      خوش باش!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۹ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        اقا حسین من متوجه هستم که شما خیلی سنگ این محصول رو به سینه میزنی ایرادی نداره هر کسی نظری داره
        اما با این همه و با این همه تغغغغییییر هنوز هم یک نسل 4 به سختی محسوب میشه و نه نسل 4+ یا 4++ حالا شما یه نگاه اجمالی به منطقه و جهان داشته باش فکر میکنی حتی اگر 400 تا از اینا داشته باشین چقدر خطر ناک خواهد بود ؟ من بگم ؟ احتمالا 8 عدد اف 15 در 4 روز ناوگان رو تارومار میکنه البته امکان داره بگید این یه بمب افکن سبکه دیگه نیایم با اف 18 مقایسش کنیم دیگه؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. پل

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بیکارن ک بگن سنگ مفی و‌گنجشک مفت!!!!
    خب یکم فکر کنی میبینی یه عده جوون نشستن، حداقل اندازه ماها هم میفهمن، یک کاری می کنن ک یک مرحله جلو رفته باشن و حالا باهاش کار سیاسی هم بکنن.

    بالاخره با همین کارهاشون الان وسط این همه کشور جنگ زده، زیر کولریم نه موشک.
    البته ناشکری میکنیم این نعمت رو هم …

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. ayoub

    ۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرانی فقط کافیه اراده کنه،اگه اعتماد به نفس باشه هرچیزی برامون ممکن میشه به جای اینکه بگیم نه نمیتونیم، اونایی که باور نمیکنن کشورشون درحال پیشرفته یه جور خود کم بینی دارن که فکر میکنند لایق چیزهای خوب نیستند،آفرین و خسته نباشید به بچه های وزارت دفاع و همه نیروهای مسلح،ایول

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ارمان

      ۹ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      اقا عیوب بیا یه اراده کنیم اقتصاد رو پویا کنیم ! نه داداش همه چی با اعتماد به نفس درست نمیشه , مدیریت میخواد , نظارت میخواد , تلاش میخواد , قانون میخواد , شفافیت میخواد , سرمایه میخواد , جامع سالم میخواد , فرهنگ میخواد , ارتباط با جهان میخواد نه انزوا , شما فقط اعتماد به نفس میخوای؟
      تازه کلی چیزع دیگه هم هست تا صبح برات میشمرم دوست من اتکا به نفس بی خود هم گول زدن ادماست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. رسول

    ۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این درمقابل f22مانند پراید مقابل بوگاتی چون f22 طبق بررسی مهندسان اروپایی شاهکاری در هوش مصنوعی و الکترونیک نوین میباشد که تا سالهای دیگر هیچ کشور جهان اول به این فناوری دست پیدا نمی کنند چون تا شعاع 35 کیلومتری روی هرچیزی که بخواهد قفل کرده بی انکه او متوجه شود چه برسد تا باان رودروشود و پیشرفته ترین جنگنده های دینا طبق بررسی شانس محدودی در پیروزی دارنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. مهیار

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان جنگنده کوثر اگه صددرصد بومی ساخته شده اگه کپی کردن اگه تایکر هستش و اورهالش کردن هر چی که بدست توانمند جوانان این مرز و بوم اینچنین شده که باعث غرور من ایرانیست که تاکنون هیچ تجربه ای از ساخت،کپی،اورهال جنگنده نداشتیم شما به این نگاه نکن الان کوثر یه جنگنده ضعیفی هست به آینده امیدوار باش که دانشمندان ایران کارهای غرورآفرینی خواهند کرد اگه امروزه در امنیت کامل هستی با توجه به محاصره نظامی و اقتصادی از برکت همین جوانان جان برکفیست که در عرصه دانش و جنگ ایستاده اند،هر ایرانی از اینکه امپراطوری پارس از کرانه های مکران تا دریای مدیترانه امروزه گسترش یافته و هیچ قدرتی جرات مقابله با جوان ایرانی را نداره به خودت افتخار کن،

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا