صنایع هوایی

هواپیمای مافوق صوت X-59 ناسا آماده اولین پرواز آزمایشی می‌شود

پس از سال‌ها انتظار سرانجام ناسا آماده انجام اولین پرواز آزمایشی هواپیمای مافوق صوت X-59 می‌شود. این موسسه اخیراً تصاویری از هواپیمای موردبحث را در لاین پرواز منتشر کرده است.

تصاویر هواپیمای مافوق صوت X-59 در تأسیسات لاکهید مارتین اسکانک ورکس در کالیفرنیا منتشر شده‌اند. انتقال این هواپیما از محل ساخت به مرکز پرواز یکی از دستاوردهای زیادی است که در طول توسعه X-59 ثبت شده‌اند. مرحله بعدی توسعه محصول جدید ناسا انجام تست‌های متنوع برای اطمینان از پرواز ایمن X-59 خواهد بود. این هواپیما برای نمایش توانایی پرواز با سرعتی فراتر از سرعت صوت یا فراتر از ۱ ماخ طراحی شده و درعین‌حال ناسا می‌خواهد صدای بسیار زیاد ناشی از پرواز X-59 را بسیار کاهش دهد. ناسا همچنین این هواپیما را بر فراز چندین شهر و اجتماعات به پرواز درخواهد آورد تا داده‌های مربوط به صدای تولیدی و بازخورد افراد را جمع‌آوری کند. در مرحله بعد داده‌ها به دست رگلاتورهای آمریکایی خواهد رسید تا مجوزهای پرواز تجاری X-59 را صادر کنند.

گفته می‌شود کاهش صدای تولیدی هواپیمای مافوق صوت X-59 می‌تواند باعث پروازهای مسافری آن در آمریکا و سایر کشورها شود. تاکنون از انجام چنین پروازهایی به دلیل آلودگی صوتی زیاد ممانعت به عمل آمده است. از زمان بازنشسته شدن کنکورد، دنیا دیگر شاهد پرواز هواپیماهای مافوق صوت مسافری نبوده اما به زودی نسل جدید این هواپیماها با تکنولوژی مدرن‌تر و صدای تولیدی کمتر راهی آسمان‌ها خواهند شد. هواپیمای X-59 ناسا بخشی از این تلاش‌هاست که برای پرواز با سرعت فراتر از سرعت صوت و بدون ایجاد صدای مهیب طراحی شده است.

هواپیماهای مافوق صوت نه تنها پس از شکستن دیوار صوتی صدای خاصی تولید می‌کنند بلکه صدای مهیب یاد شده در کل مسیر تولید شده و می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی همچون شکستن شیشه‌ها در روی زمین شود. به همین خاطر بود که پروازهای کنکورد به مسیرهایی روی اقیانوس محدود شده بود تا چنین مشکلی ایجاد نشود. اگر ناسا با موفقیت بتواند پرواز بی‌صدای هواپیمای خود را انجام دهد فرصت‌های زیادی برای سفرهای هوایی ایجاد خواهد شد. لاکهید مارتین می‌گوید:

X-59 برای جمع‌آوری داده‌هایی درباره میزان صدای تولیدی به پرواز درمی‌آید. این داده‌ها اطلاعات موردنیاز را در اختیار رگلاتورها می‌گذارد تا آن‌ها درباره پرواز این هواپیما تصمیم بگیرند. این دستاورد جدید باعث ایجاد بازاری کاملاً متفاوت برای سازندگان هواپیماها خواهد شد و به این ترتیب مسافران خواهند توانست در مدت‌زمان بسیار کمتری نسبت به هواپیماهای امروزی سفر کنند.

هواپیمای جدید ناسا از یک پیشرانه جت استفاده می‌کند و به دنبال رسیدن به سرعت ۱۴۸۸ کیلومتر در ساعت است. ناسا از نسخه آزمایشی هواپیمای X-59 برای جمع‌آوری داده‌هایی استفاده خواهد کرد که شاید بتوانند قوانین مربوط به ممنوعیت پرواز هواپیماهای مافوق صوت روی خشکی را تغییر دهند. باید منتظر ماند و دید سرانجام این پروژه به کجا خواهد رسید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    تا مجوزهای پرواز تجاری X-59 را صادر کنند.
    باهاش می‌خوان الماس جا به جا کنن؟🙃
    اینقدر تیزه میشه به عنوان سوزن هم ازش استفاده کرد مواظب باشید نره دستتون 😂😂😂😂😂
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/landing_001_photo_credit_lockheed_martin_1.jpg
    🤌🙂🧡

    موافقم 37
    مخالفم 3
    1. Python

      ۲۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      دم مهندسان ایرانی ناسا گرم

      موافقم 13
      مخالفم 7
      1. اشکان

        ۲۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (272 ديدگاه)

        مهندس ایرانی به بخش های حساس راه پیدا نمیکنه !!! سرقت علمی فکر نکنم بدونی چیه….

        موافقم 4
        مخالفم 4
    2. phonix

      ۲۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      خود هواپیما که ظرفیت حمل بالایی نداره .
      بیشتر یک پیش نمونه یا پروژه تحقیقاتی میشه برداشتش کرد ، یکی از اصلی ترین مشکلات پرواز های فراصوت تجاری صداشونه هم در کنکورد و هم در تپولوف ( بجز صدایی که در بیرون کابین شنیده میشه و تموم میشه و میره صدایی که خود سرنشین ها باید طی مدت پرواز تحمل کنن اصل ماجراس برای مثال داخل تپولوف مردم گوشی استفاده میکردن تا ناراحت نشه گوششون ) بجز این طرح مشترک ناسا و لاکهید یک شرکت خصوصی دیگه هم در امریکا هست که ادعا میکنه هواپیمای مسافربری فراصوت میسازه و داره توسعه میده .
      ضمن اینکه ارزش ترابری خاصی ندارن پرواز های فراصوت همون سرعت های کروز عادی شون مثلا در سیستم فدکس اکسپرس خیلی خوب کار میکنه .

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. مهدی

        ۲۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کنکورد مافوق صوت شنیدیم دیدیم، مسافربری توپولوف مافوق صوت؟؟ مسافران گوشی میزاشتن؟
        فکر میکنم کابین که ایزوله میشه، بحث صدای زیاد برای نشستن و برخاستن روی شهرها و طول مسیر هست.
        کنکورد فقط مجوز تردد از روی اقیانوس داشت

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. phonix

          ۲۳ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144
          این هواپیما سر کل کل شوروی با اروپایی ها ساخته شد امریکا هم یه پروژه داشت که کنسل شد .
          بله کابین ها تا حد زیادی صا رو سرکوب میکردن ولی شما حساب کن چهار تا موتور جت عظیم با اون حجم زیاد توان پیشران و خود برخورد سطح با هوا تو سرعت بسیار بالا چند دسیبل صوت ایجاد میکنه .

          موافقم 2
          مخالفم 1
  2. Ali.Malek

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    و ما هنوز اینجا درگیر اینیم که اگه دستشویی به سمت قبله بود باید چند درجه خودمون رو کج کنیم…

    موافقم 68
    مخالفم 30
  3. Mr. gt c

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (315 ديدگاه)

    ولی ی ماشین باز عاشق این حجم صدا روی ماشینشه

    موافقم 23
    مخالفم 4
  4. خخخ

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    حالا هی بگو مهندسی آلمانی 💀

    موافقم 12
    مخالفم 30
    1. datsun

      ۲۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (3507 ديدگاه)

      اولا این چیزه جدیدی نیست و سالها قبل هم تو خدمت صنعت هوایی بوده ،نکته بعد اینه که تو جنگ جهانی آلمان از نظر هوایی خیلی قدرتمند بود بعد شکست خیلی از همین مهندسان رو به آمریکا بردن و تا جای که تونستن مانع پیشرفت نظامی و هوایی ژرمن ها شدن اگه همین محدودیت ها نبود الان ژرمن ها تو این مورد ها اجازه نفس کشیدن به کسی نمیدادن،

      موافقم 18
      مخالفم 3
    2. Ehsan

      ۲۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (539 ديدگاه)

      امریکایی ها همونایی هستن که تو ج ج دوم وقتی جت های آلمانی رو دیدن تا یه مدت نمیدونستن این چیه! اینی هم که میبینی پایشو همون مهندس آلمانی که تو عملیات گیره کاغذ آمریکا دزدیده شدن ساختن! درضمن ناسا هم مهندسینش اکثرا مال سایر کشورا هستن که مشغول به کار تو ناسا هستن

      موافقم 13
      مخالفم 5
  5. datsun

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    کنکورد هم به خاطر هزینه نگهداری زیاد و مصرف سوخت خیلی بالا نسبت به هواپیماهای معمولی و صدای شکست دیوار صوت بازنشست شد کنکورد دستاورد بزرگی بود تو زمان خودش توپولف تو-۱۴۴ هم یکی از هواپیماهای فرا صوت ساخته شده بود.

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۲۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      کنکورد بخاطر مشکلات طراحی مخزن سوخت ( حادثه فرودگاه پاریس بخاطر یه تیکه چند سانتی فلز روی سطح باند رخ داد ) و فجایع مربوط بهش بدنام شد و کنار گذاشتنش . شوروی هم که جدا از کیفیت پایین تر ( سرعت بیشتری داشت از کنکورد ) توان مالی مردمش در این حد نبود . یه زمانی ایرانم قصد داشت کنکورد بخره حتی یکیشون تهران هم اومد برای برسی و تست ولی دیگه دست روزگار مانع شد …

      موافقم 12
      مخالفم 0
  6. M/D

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    ناسا هواپیما مسافربری فرا صوت به چه کارش میاد.
    به جای هواپیمای مسافربری رو فضاپیمای مسافربری کار کن که حداقل راحت تر به ماه و مریخ برسیم.
    به هر حال ما که قرار نیست سوار اینا بشیم یا حتی تو باند فرودگاه هامون فرود بیاد حالا هر کاری که خواستند بکنند.

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۲۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      ناسا سازمان هوا و فضا هست جناب مخفف National Aeronautics and Space Administration

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا