جیپفورد

درگ غول‌های آفرود، جیپ رانگلر 392 در برابر فورد برانکو رپتور

فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر ۳۹۲ خدایان آفرود هستند. این ماشین‌ها قوی‌ترین نسخه‌های خانوادهٔ خود هستند، هردو بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند و برای فتح سخت‌ترین مسیرها به انواع و اقسام تجهیزات آفرودی مجهز شده‌اند؛ اما این ماشین‌های بیراهه نوردی روی ۴۰۰ متر آسفالته چگونه عمل می‌کنند؟ البته قطعاً خریداران رانگلر ۳۹۲ و برانکو رپتور از خودروهای خود در آفرود استفاده می‌کنند زیرا این شاسی‌بلندها برای همین‌جا ساخته شده‌اند اما می‌دانیم که حتی چنین خودروهایی هم گاهی به مسابقات روی آسفالت سر می‌زنند و به همین دلیل حالا Fast Lane Car آن‌ها در برابر هم قرار داده است.

پیش از پرداختن به مسابقه بهتر است با مشخصات دو خودرو آشنا شویم. روی کاغذ، رانگلر برتری قابل‌توجهی دارد زیرا پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی آن با ۴۷۰ اسب بخار قدرت به میزان قابل‌توجهی از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی برانکو با ۴۱۸ اسب بخار قدرت قوی‌تر است. بااین‌حال، غیر از وزن، در اینجا عامل مهم دیگری هم وجود دارد که باید در نظر گرفت. این مسابقه در کوه‌های کلرادو برگزار شده که ۱.۶ کیلومتر بالاتر است سطح دریا است و طبق یک قانون کلی در مورد پیشرانه‌ها، هر ۳۰۰ متر ارتفاع باعث کاهش ۳ درصدی قدرت می‌شود؛ بنابراین قدرت موتور همی جیپ در اینجا می‌تواند تا ۱۵ درصد کمتر باشد.

ارتفاع زیاد به خاطر کمبود اکسیژن روی پیشرانه‌های پرخوران هم تأثیر می‌گذارد اما نه به‌اندازهٔ نمونه‌های تنفس طبیعی. به‌طور خلاصه، در این ارتفاع به خاطر کاهش توان پیشرانهٔ جیپ ممکن است شاهد رقابت نزدیکی باشیم اما درواقع اصلاً این‌طور نیست زیرا موتور V8 همی جیپ یک هیولا است و حتی در ارتفاع ۱.۶ کیلومتری از سطح دریا هم موتور توئین توربوی رپتور هرگز نمی‌تواند حریف آن شود. اعدادی که در این ویدئو ثبت می‌شود تقریباً یک ثانیه اختلاف را بین رانگلر ۳۹۲ و برانکو رپتور نشان می‌دهد زیرا جیپ ۴۰۰ متر را ظرف ۱۵.۲ ثانیه طی می‌کند درحالی‌که فورد برای انجام این کار به ۱۶.۱ ثانیه زمان نیاز دارد.

البته در این جمع یک برانکو فرست ادیشن با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 اکوبوست ۳۰۰ اسب بخاری هم حضور دارد که در برابر رپتور قرار می‌گیرد و طبیعی است که شانسی ندارد. به‌طورکلی، به‌احتمال‌زیاد خریداران برانکو رپتور به خاطر نتیجهٔ این درگ هیچ ناراحت نخواهند شد زیرا تجربه‌های رانندگی با این خودرو نشان داده است که برانکو رپتور آفرودری با توانایی‌های استثنایی است ولی بااین‌حال، افتخار پیروزی در ۴۰۰ متر به جیپ تعلق می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    جا داره به جای این مسخره بازی ها یه رقابت آفرود باشه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    کاش یه درگ با باز کردن درها و سقف میزاشتن.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  3. ali(chevynova)

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6779 ديدگاه)

    سلاطین ابدی آفرود

    موافقم 18
    مخالفم 4
  4. ممد ژانگولر

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3437 ديدگاه)

    دمش گرم جیپ همشونو یک لقمه کرد

    واقعا غیر از هامر و تسلا سایبر تراک و مرسدس جی در حد جیپ نداریم و بعید بدونم به این زودیا کسی بتونه در حد جیپ با آفرود بالا ماشینی تولید کنه با قیمت نسبتا اقتصادی و ارزان

    موافقم 4
    مخالفم 4
  5. Aboalfazl demon

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    هیچ آفرودری در حد این دوتا نیست
    هیچ آفرودری

    موافقم 3
    مخالفم 4
  6. Reza Waffen SS

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5320 ديدگاه)

    آخه آفرود و چه به درگ

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. TML BN

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    جای دیفندر خالی

    موافقم 9
    مخالفم 7
  8. پدرام

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    واقعا برانکو خیلی دوست داشتنی طراحش خیلی عالی عمل کرده در شرایطی فرضی اگه برانکو شبیه اس یووی های امروزی طراحی میشد می تونم بگم هرگز مثل الانش نمی تونست بفروشه اما همین طراحی رترو است که اون رو ماندگار کرده البته جیپ هم ظاهر جذابی داره

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا