خودروهای سنگین

رشد تولید و فروش قابل توجه برای کامیون و اتوبوس الکتریکی در چین

بازار خودروهای تجاری چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار در دنیا تأثیری واقعی روی تحولات جهانی دارد و به تازگی اخبار متفاوتی از بازار خودروهای تجاری سبک در این کشور منتشر شده است. سهم قوای محرکه الکتریکی در این بخش از بازار خودروهای چین رشد قابل‌توجهی داشته و از کمتر از ۱ درصد در ۲ سال گذشته به ۱۰ درصد رسیده و این روند همچنان ادامه دارد. حمایت‌های دولتی، عرضه مدل‌های متنوع و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه تأسیس زیرساخت‌های شارژ محصولات الکتریکی باعث افزایش سهم خودروهای تجاری الکتریکی در بازار چین شده‌اند. بلومبرگ می‌گوید خودروهای سواری الکتریکی نیز با رشد قابل‌توجهی به پیش می‌روند و ۲۲ درصد از بازار را مال خود کرده‌اند.

در طول ۲ سال گذشته چین برای همه‌گیری خودروهای بدون آلایندگی در بخش تجاری و سنگین سیاست‌های اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی مناسبی را اتخاذ کرده و همین موضوع منجر به گسترش استفاده از این نوع قوای محرکه شده است. البته کارشناسان زیادی نیز معتقد هستند قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی یک راه‌حل طولانی‌مدت برای کاهش آلایندگی در بخش خودروهای تجاری چین خواهند بود و اما فعلاً داده‌ها نشان می‌دهد خودروهای تمام الکتریکی سهم بیشتری از خودروهای بدون آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

اگرچه از شعاع حرکتی محدود و زمان‌های شارژ زیاد به عنوان نقطه‌ضعف خودروهای الکتریکی به ویژه در بخش خودروهای تجاری نام برده می‌شود اما این دسته از خودروها به خاطر تعهد گسترده شرکت‌ها به تأسیس جایگاه‌های تعویض باتری طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند در سال گذشته تعداد جایگاه‌های تعویض باتری در چین ۳۱۸ درصد رشد داشته است و این امر می‌تواند به هدف تولید ۳۴ هزار دستگاه ون و کامیون الکتریکی با باتری‌های قابل تعویض کمک کند.

همه این تحولات در مقیاس جهانی نیز تأثیرگذار هستند زیرا به نظر می‌رسد سایر بازارها نیز اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند. کارشناسان معتقدند استفاده گسترده از خودروهای تجاری درون‌سوز منجر به حفظ تقاضا برای سوخت‌های فسیلی خواهد شد و بنابراین باید در این بخش تجدیدنظر صورت پذیرد. BNEF پیش‌بینی می‌کند تقاضای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۷ به بالاترین حد خود برسد اما اگر شرایط کنونی در کشور چین ادامه یابد شاید این موضوع زودتر رخ دهد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. amir1400

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (493 ديدگاه)

    خیلی هم عالی ، از نظر من باید فعالان محیط زیست به شرکت های تولید کننده ماشین سنگین هجوم میبردن و اونها رو الکتریکی میکردن نه خودروساز ها ، چون میزان آلودگی که یه تریلی تولید میکنه قطعا خیلی بیشتر از یه سواری هست و قطعا در زمینه حمل و نقل با ماشین سنگین لذت رانندگی معیار نیست فقط بتونه خوب بار بکشه و شعاع خوبی داشته باشه کافی هست

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. amir1400

      ۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (493 ديدگاه)

      تازه از نظر من باید تمام شرکت های خودروسازی ( به جز اونهایی که تولید کننده سوپرکار ها و هایپرکار ها هستن ) زود تر تمام برقی بشن ، بیاین با هم رو راست باشیم خداییش چند درصد مردم جهان ماشین باز هستن که شما اینطوری دارین با ماشین های برقی مخالفت میکنید ، شرط میبندم بیش از ۹۹ درصد مردم جهان خودرو رو فقط به عنوان وسیله ای برای انتقال از نقطه a به b می‌شناسند و براشون مهم نیست که ماشین درونسوز باشه یا الکتریکی تازه خودرو های الکتریکی چون قطعه ها کمتری دارند کلا هزینه نگهداری کمتری هم نسبت به بنزینی ها دارن و همچنین ایمنی بیش تری هم تو تست های تصادف به نسبت بنزینی ها از خودشون نشان دادن

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
  2. meysam

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    چیز خاصی نیست که
    ما هم صنعت کامیون سازی داریم
    https://www.pedal.ir/ikco/benz-2624-not-having-reverse-gear/

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  3. ehsan.fa

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1741 ديدگاه)

    حالا بازرگانان پدر معلوم ، کشنده هایی که برای فضای کارگاهی و بندری و خط مستقیم و کوتاه درست شده رو میارند میندازند به ملت ناچار ایران ، هوو کلی کشته داد تا معلوم شد برا فضای کارگاهی ساخته شده بود نه بین استانی و کشوری، خون شهدای هوو به گردنشون هست

    موافقم ۸
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا