خودروهای سنگین

استارتاپ بریتانیایی HVS از کامیون هیدروژنی برقی رونمایی کرد

استارتاپ بریتانیایی HVS از نسخه نمایشی کامیون هیدروژنی برقی جدید خود رونمایی کرد که دارای شعاع حرکتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر و مجهز به جدیدترین تجهیزات و فناوری‌های روز است.

استارت‌آپ بریتانیایی هیدروژن وهیکل سیستمز (HVS) که در زمینه‌ی تولید خودروی هیدروژنی تجاری فعالیت می‌کند، برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی یک کامیون هیدروژنی الکتریکی با آلایندگی صفر اعلام کرده و هدف این شرکت تبدیل شدن به مبتکری پیشرو در صنعت حمل‌ونقل است.

به گزارش اتوکار، استارتاپ HVS که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، بر توسعه زمینی خودروهای تجاری هیدرو-الکتریک تمرکز دارد. این شرکت متشکل از متخصصانی ماهر در صنعت هیدروژن و برق است و توسط جواد خورشید، مدیرعامل آن رهبری می‌شود.

کامیون هیدروژنی الکتریکی / hydrogen-electric truck کابین

شرکت HVS پیشرانه هیدروژنی الکتریکی خود را برای اولین بار در قالب کامیون نمایشی ۵/۵ تنی به نمایش گذاشته است. HVS در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک خودروی سنگین ۴۰ تنی بدون آلایندگی با استفاده از پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی خود است و قصد دارد اولین خودروسازی در بریتانیا باشد که چنین وسیله نقلیه‌ای را روانه بازار می‌کند.

استارتاپ HVS تنها برندی نیست که می‌خواهد بخشی از بازار حمل‌ونقل هیدروژنی-الکتریکی را به خود اختصاص دهد، زیرا شرکت بریتانیایی Tevva مجموعه‌ای از کامیون‌های پیل سوختی هیدروژنی خود را در اوایل سال جاری معرفی کرد.

مسئولان شرکت HVS می‌گویند که بسته به مسیر، شرایط جاده و سبک رانندگی، کامیون هیدروژنی سنگین این شرکت باید ظرفیت سفر بیش از ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) را داشته باشد.

کامیون هیدروژنی الکتریکی / hydrogen-electric truck فضای داخلی

پیشرانه HVS دارای سیستم پیل سوختی هیدروژنی و سیستم ذخیره انرژی برای استفاده از برق در eAxle است. این کامیون به KERS مجهز خواهد شد که در هنگام کاهش سرعت کامیون، انرژی ترمز را بازیابی می‌کند.

به گفته‌ی مسئولان HVS، پیشرانه یکپارچه توسط سیستم داخلی «Semas» کنترل می‌شود که به گفته‌ی کارشناسان شرکت، «بازده و دوام سوخت پیشرو در کلاس» خود را ارائه می‌کند.

طبق گفته‌ی مسئولان HVS، پیل سوختی هیدروژنی شعاع حرکتی طولانی‌تر، ظرفیت حمل بار بیشتر و سوخت‌گیری سریع‌تر را نسبت به استفاده از فناوری باتری به تنهایی امکان‌پذیر می‌کند. تنها گازهای خروجی از کامیون، بخار آب است؛ به این معنی که هیچ گاز مضری منتشر نمی‌شود.

واحدهای کشنده HVS روی شاسی کاملاً جدید ساخته خواهند شد که توسط پیت کلارک، رئیس بخش طراحی این شرکت طراحی شده است. مسئولان HVS می‌گویند طراحی منحصربه‌فرد نسخه‌ی نمایشی ۵/۵ تنی، پیشرفت‌هایی را در طراحی کامیون در مقایسه با کامیون‌های مجهز به موتور احتراقی فعلی نشان می‌دهد.

به لطف طراحی شیک HGV، این شرکت ادعا می‌کند که طراحی کامیون باعث بهبود بهره‌وری در مصرف سوخت در مسیرهای طولانی می‌شود و در عین حال از فضای داخل کابین با ورود و خروج بهتر بهره می‌برد.

جواد خورشید، مدیرعامل HVS گفت:

نسخه‌ی نمایشی کامیون هیدروژنی، فناوری طراحی پیشگامانه خودروهای تجاری هیدروژنی الکتریکی و فناوری پیشرفته پیشرانه ما را به نمایش می‌گذارد، که پیشروی مدل‌های سنگین ما است. کامیون‌های بدون آلایندگی ما با سوخت هیدروژن سبز نزدیک به هم (هیدروژنی که مستقیماً توسط منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود مانند آبی، باد یا خورشیدی) بخش مهمی از کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل و باربری هستند. هیدروژن سوخت مناسبی برای صنعت حمل‌ونقل است و به لطف ایستگاه‌هایی که به راحتی در شبکه‌های حمل‌ونقل کلیدی ادغام می‌شوند، شعاع حرکتی طولانی و سوخت‌گیری سریع را ارائه می‌دهد.

مدل نمایشی کامیون هیدروژنی این شرکت به کار توسعه خود در پیست آزمایشی Mira در وارویک‌شایر ادامه خواهد داد و این شرکت به مرکز تولید آزمایشی جدید در میدلندز چشم دوخته است. مسئولان HVS امیدوار هستند که پس از راه‌اندازی این مرکز، بیش از ۶۰۰ کارمند را استخدام کنند.

کامیون هیدروژنی الکتریکی / hydrogen-electric truck نمای جلو

همچنین برنامه‌هایی برای راه‌اندازی مدل فرمان چپ از نسخه‌ی کشنده سنگین این کامیون هیدروژنی در دست اجرا است. HVS اعلام نکرده است که قصد دارد اولین کامیون خود را چه زمانی به بازار عرضه کند، اما احتمالاً چند سال طول می‌کشد تا کامیون سنگین هیدروالکتریکی این شرکت را در جاده‌های بریتانیا ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Just toyota

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    خیلی خوب ، اگر کامیون های هیدروژنی بتونن به تولید انبوه برسن به احتمال خیلی زیاد دیگه الکتریکی هایی مثل تسلا سمی و یا کامیون برقی بنز حرفی برای گفتن نداشته باشن ، چون هیدروژنی ها زمان سوخت‌گیری تقریبا شبیه به بنزینی ها دارن این در حالی که مثل الکتریکی ها هیچ Co2 تولید نمیکنن و البته شعاع حرکتی بسیار زیادی دارن ( برای ماشین ها که اینطوری هست حالا کامیون ها رو نمیدونم ) مثلا تویوتا میرای با یک بار سوختگیری ۱۶۴۰ کیلومتر شعاع حرکتی میده که نه تنها هیچ الکتریکی بلکه هیچ بنزینی هم انقدر شعاع حرکتی نداره

    موافقم 30
    مخالفم 7
  2. مهردادکمال

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    این شد یه چیز حسابی سوخت فوق سبک قابل حمل و پاک البته تولید هیدروژن خودش فرایند پر خرج با صرف انرژی زیاده
    من به شخصه آینده سوخت هیدروژنی رو روشن میبینم

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. علی

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    بحث اصلی تولید هیدروژن هست که خیلی سخت و پر هزینه هست فک کنم تو خود امریکا هم زیر۱۰ تا جایگاه هیدروژن هست

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. M

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (190 ديدگاه)

      علاوه بر تولید
      بحث توزیع هیدروژن هست
      چون هیدروژن گاز هست از محل پر فشار به کم فشار بباید بره و برای اینکه باک خودرو پر شده طبق یکسری نمودار فشار 700kpa نیاز هست و چون بعد از مدتی مخزن با باک هم فشار میشه باک ماشین پر نمیشه و برای همین از چند مخزن استفاده میشه
      و چون ضریب تامسون برای هیدرژن منفی هست تو فرآیند پر شدن باک دمای گاز بالا میره در حدود 1200 درجه کلوین
      و نیاز به cooling دارن

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. phonix

        ۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        داش خیلی تخصصی شد
        عجب ترول با سوادی
        اطلاعاتت درباره موتور های فرمول یک هم یک سری گفتی خیلی کامل بود

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. علی hosseini

          ۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (7 ديدگاه)

          سلام کدوم مقاله بود اقای فونیکس ترول یعنی چی

          موافقم 0
          مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      تا اخر این دهه هیدروژن سبر تولیدش با قیمت هر کیلو دو یورو امکان پذیر میشه پس این مشکل حل شدنیه به زودی و ایستگاه های هیدروژن هم تفاوت انچنانی با بنزین و گازوئیل نداره و تو همون پمپ بنزین ها هم میشه ارائه کرد البته با مپم های مخصوص خودش که انچنان تفاوت قیمتی هم با پمپ های بنزین نداره وقطعا خیلی خیلی کم هزینه تر ازسوپر شارژر های هستن

      موافقم 1
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا