هیوندای

اعلام مشخصات و ویژگی‌های کامل هیوندای آیونیک 6، سدانی برقی با اهداف بزرگ

اولین عضو خانوادهٔ خودروهای الکتریکی سری آیونیک هیوندای یعنی کراس‌اوور آیونیک ۵ تحسین‌های زیادی را برانگیخت و حالا مدل جدید آیونیک ۶ هم قصد دارد همین راه را ادامه دهد. هیوندای ماه گذشته با انتشار تصاویر رسمی، این خودرو را معرفی کرد و حالا به‌طور کامل تمام ویژگی‌ها و مشخصات آن را اعلام کرده است. به نظر می‌رسد سازندهٔ کره‌ای با این سدان الکتریکی جدید به‌طورجدی قصد به چالش کشیدن رقبا را دارد.

قوای محرکه

نسخهٔ پایهٔ آیونیک ۶ به یک پکیج باطری ۵۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که هنوز قدرت دقیق آن اعلام نشده ولی باید چیزی در حدود ۲۲۰ اسب بخار باشد. طبق رویهٔ آزمایش هماهنگ جهانی خودروها یا همان WLTP، مصرف انرژی این خودرو کمتر از ۱۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود که آن را به یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای برقی بازار تبدیل می‌کند. خریداران اما می‌توانند نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ را هم انتخاب کنند که به پکیج باطری بزرگ‌تر ۷۷.۴ کیلووات ساعتی مجهز است و طبق معیارهای WLTP بردی بیش از ۶۱۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. این رقم حدود صد کیلومتر از آیونیک ۵ بیشتر است که این افزایش به دلایل مختلفی مثل ضریب درگ کمتر ۰.۲۱ حاصل شده است.

نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ به‌صورت تک موتوره محرک عقب و دو موتوره چهارچرخ محرک تولید می‌شود که دومی مجموعاً ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این اعداد خیلی چشمگیر به نظر نرسند اما خودرو را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. مقامات هیوندای فعلاً حرفی از ساخت نسخهٔ N آیونیک ۶ نزده‌اند اما نشانه‌های مثبتی در این رابطه وجود دارد و به‌احتمال‌زیاد این نسخهٔ پرفورمنس را هم در آینده خواهیم دید. بااین‌حال، نسخه‌های کنونی این خودرو نیز از سیستمی بنام EV Performance Tune-up برخوردارند که شبیه یک حالت رانندگی قابل تنظیم بوده و به راننده این امکان را می‌دهد که از طریق سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فرمان، قدرت موتور، حساسیت پدال گاز و حالت قوای محرکه را تنظیم کند.

آیونیک ۶ روی پلت‌فرم E-GMP ساخته شده که با آیونیک ۵، کیا EV6 و همین‌طور آیونیک ۷ آینده مشترک است؛ بنابراین، سدان الکتریکی جدید هیوندای از تکنولوژی شارژ ۸۰۰ ولتی هم برخوردار است که ویژگی بسیار سودمندی برای خریداران خواهد بود زیرا با شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی DC می‌توان ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را شارژ کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب آیونیک ۶ نیز قابلیت تبدیل آن به یک باطری بزرگ است. این یعنی خریداران می‌توانند با خرید یک آداپتور جانبی، در فضای باز انرژی موردنیاز هر چیزی از ابزارآلات برقی گرفته تا چراغ‌ها و پروژکتورها را از باطری خودرو بگیرند.

طراحی بیرونی ساده و آئرودینامیک

آیونیک ۶ با خطوط ساده و فرم آئرودینامیکی خالص، طراحی بیرونی چشم‌نوازی دارد. به گفتهٔ مقامات هیوندای، این نوع طراحی خاص، محصولات خانوادهٔ آیونیک را متمایز می‌کنند و در مدل‌های آیندهٔ این خانواده هم این رویه ادامه پیدا خواهد کرد. فرم کلی آیونیک ۶ یک کوپهٔ چهاردر با خطوط ساده و به‌دوراز شلوغی‌های مرسوم محصولات هیوندای است. همچنین در این خودرو توجه زیادی به آئرودینامیک شده و به همین دلیل برای آن فلپ‌های فعال، اسپویلر عقب دم اردکی و آینه‌های جانبی دیجیتالی در نظر گرفته شده است. به گفتهٔ مقامات هیوندای، طراحی سادهٔ آیونیک ۶ به دهه‌ها قبل و ساب ۹۲ بازمی‌گردد.

البته هرچند طراحی بیرونی این خودرو کاملاً منحصربه‌فرد است اما DNA محصولات خانوادهٔ آیونیک یعنی چراغ‌های پارامتریک با بیش از ۷۰۰ پیکسل در آن دیده می‌شود. از لحاظ اندازه هم این سدان الکتریکی کره‌ای ۴,۸۵۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۸۰ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۵ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۵۰ میلی‌متر است. این یعنی آیونیک ۶ حدود ۴۶ میلی‌متر کوتاه‌تر از سوناتا است درحالی‌که ۱۰۷ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.

کابین جادار و سازگار با محیط‌زیست

طراحی سادهٔ آیونیک ۶ در داخل آن‌هم ادامه پیدا کرده است و در اینجا شاهد دو نمایشگر ۱۲ اینچی به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه نقشهٔ شعاع حرکتی برخوردار است که بر اساس میزان شارژ باطری‌ها مسافتی که می‌توان پیمود را نشان می‌دهد. همچنین سیستم ناوبری خودرو هم بهترین مسیرها و همین‌طور جایگاه‌های شارژ را به راننده نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های داخل جذاب این خودرو سیستم نورپردازی است که از شش تم و ۶۴ رنگ مختلف برخوردار است. آیونیک ۶ از صندلی‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که ۳۰ درصد نازک‌تر از صندلی‌های مدل‌های معمولی هستند. گفته شده این صندلی‌ها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش می‌دهند.

همچنین خریداران می‌توانند صندلی‌های Relaxation Comfort را هم سفارش دهند که در زمان شارژ باطری‌ها به‌طور خودکار در موقعیت ایده‌آل برای استراحت تنظیم می‌شوند. در همین حال، چهار چراغ پیکسلی هم روی غربیلک فرمان تعبیه شده است که میزان شارژ باطری‌ها را با یک نگاه نشان می‌دهد. آیونیک ۶ همچنین به سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و سیستم تقویت صدا هم مجهز است که با توجه به شیوهٔ رانندگی، صدایی شبیه به سفینهٔ فضایی تولید می‌کند. هیوندای در داخل آیونیک ۶ به سازگاری با محیط‌زیست هم توجه داشته است و به همین دلیل از پارچه‌های بازیافتی برای روکش صندلی‌ها، آستر سقف بیولوژیکی و کف‌پوش‌هایی ساخته‌شده از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده کرده است.

سیستم‌های ایمنی و زمان عرضه

در آیونیک ۶ مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد با ترمز اضطراری، دستیار نوربالا، دستیار فرمان، سیستم جلوگیری از برخورد در نقاط کور، هشدار خروج ایمن، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور، سیستم دید اطراف و… ارائه می‌شود. این خودرو در سه‌ماههٔ سوم سال جاری روی خط تولید خواهد رفت و تا پایان سال در برخی بازارها عرضه خواهد شد. آمریکایی‌ها اما برای خرید آیونیک ۶ باید تا اوایل سال ۲۰۲۳ صبر کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ارین صاحب جمعی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    خووب آدم یک ذره بیشتر میذاره روش میره ۹۱۱ می‌خره 🤣🤣

    موافقم 24
    مخالفم 42
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      لقب کپی‌کار اعظم میرسه به کره‌ای‌ها و بخصوص هیوندای با این دسته‌گُل جدیدشون که همه آلمانی‌ها رو ریختن روهم مخلوط کردن شده این !

      دوستان جوگیر نشوند ، صحبت من در باب طراحی هست و نه فنی که همان هم خدا به داد برسه 😂🤦‍♂️!

      موافقم 15
      مخالفم 11
    2. حسین

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (376 ديدگاه)

      ICE cars are dead.

      موافقم 4
      مخالفم 5
    3. Carlover

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      لامصب تو چقدر لاکچری هستی که ۴٨ هزار دلار واست یکم حساب میشه
      دیدم جا این ٩١١ کررا زیر پاته🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 25
      مخالفم 10
    4. Reza Waffen SS

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      با این زبانه طراحی اصلا حال نمیکنم

      موافقم 11
      مخالفم 10
  2. دکتر استاپ

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    داشبوردش به اندازه طراحی بدنه ساختارشکن نیست و خسته کنندست

    موافقم 11
    مخالفم 24
    1. محمد احسان رضایی

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      الان اگه این ماشین چینی بود همه میگفتن پشتش رو از پرشه کپی کرده .

      موافقم 40
      مخالفم 4
  3. meysam

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    big like 👍👍👍

    موافقم 9
    مخالفم 4
  4. Erfan

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    به نظرم این سدان رو با چهره همون آیونیک ۵میزد خیلی قشنگ تر بود.

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. phonix

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      ضریب درگ زیاد می شد

      موافقم 8
      مخالفم 0
  5. RezaRs

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    بردش چقدر خوبه به نسبت اندازه باتری

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. As

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (118 ديدگاه)

      بیشتر به خاطر آئرودینامیک خوبش هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Carlover

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    مشخصاتش عالیه،کم مصرف ترین خودرو برقی،برد و شتاب هم عالی.طراحی جالبی هم داره،بنظرم مسیر موفقیت آیونیک ۵ رو ادامه میده

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. RezaRs

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      نه بیشتر خوشکل ترم هست اصلا با ایونیک ۵ کنار نمیاک این خیلی بهتره

      موافقم 7
      مخالفم 6
  7. Alan.r

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    پشتشو از ۹۱۱ کپی کردن در کل خیلی از طراحیش خوشم نمیاد

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. mohammad-2005

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بنظر میرسه خودرویی هست که برای ویژگی های فنی و تکنولوژی اش میخرن و ظاهر اولویت آخره . جای نسخه قوی تر شدیدا احساس میشه ولی در کل خوشم اومد چون کره ای ها تو زمینه برقی خوب کار کردند

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. samurai

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    چینیا وقتی اینو دیدن از این حد کپیکاری و بی هویتی در افق محو شدن
    حالا پول بدی مجله ازت تعریف کنه کسی که ماشین باز باشه نمیفهمه پورشه و ریختی تو چینیا اینو دادی بیرون :))

    موافقم 6
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا