خودروهای چینیهیوندای

مقایسه بی وای دی اتو 3 با هیوندای کونا الکتریکی

برای انتخاب یک کراس‌اوور الکتریکی کوچک، گزینه‌های زیادی وجود دارد اما بی وای دی اتو ۳ می‌تواند یک گزینه جدی باشد. بیاییم این خودرو را با رقیبی به نام هیوندای کونا مقایسه کنیم.

خودروهای برقی به موضوعی داغ تبدیل شده‌اند. خواه‌ناخواه تا چند سال آینده همه تولیدات جدید خودروسازان از نوع الکتریکی یا لااقل هیبریدی خواهند بود. دولت‌ها نیز برنامه‌های تشویقی زیادی برای حمایت از خریداران خودروهای برقی و بدون آلاینده تدارک دیده‌اند. خوشبختانه امروزه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه زیادی هم در بازارهای دنیا یافت می‌شوند.

هیوندای با مدل‌های برقی متنوعی مخصوصاً سری آیونیک شروعی طوفانی داشته اما هنوز مدل‌های قدیمی‌تری مثل کونا الکتریکی نیز وجود دارند که می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. در سوی دیگر چینی‌ها نیز مخصوصاً بی وای دی با انبوهی از خودروهای تمام الکتریکی به بازار حمله کرده‌اند. یکی از خودروهای چشمگیر در این عرصه، BYD Atto 3 است.

بی وای دی اتو 3

بی وای دی اتو ۳ که قبلاً هم در پدال آن را معرفی کرده‌ایم، یک تازه‌وارد جذاب است که می‌تواند حس کنجکاوی خریداران را تحریک کند. در سوی دیگر هیوندای کونا هم نیازی به معرفی ندارد و قبلاً کیفیت و قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است. در این کلاس در حال رشد، رقبای خوش قیمت دیگری مثل کیا نیرو و ام جی ZS برقی هم حضور دارند.

در نظر داشته باشید که محل تست و مقایسه این دو خودرو در استرالیا است و طبیعتاً قیمت‌ها با سایر مناطق دنیا متفاوت است. بیایید ببینیم که کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد.

بی وای دی مخفف عبارت Build Your Dreams یا رؤیاهایت را بساز است. عین همین شعار به‌جای لوگوی شرکت روی درب صندوق قرار گرفته است. این حکایت رشد شرکتی چینی است که زمانی باتری می‌ساخت و اکنون بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی این کشور است و حتی ساخته‌های آن به اروپا نیز صادر می‌شوند.

بی وای دی اتو 3

بی وای دی اتو ۳ اولین محصول برقی این شرکت است که وارد بازار استرالیا می‌شود. طراحی بدنه اتو ۳ محافظه‌کارانه، ساده و ماندگار است. تنها چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب تا حدودی ماجراجویی طراح به شمار می‌روند. قطعاً کسی با دیدن این خودرو آزار نمی‌بیند و می‌توان آن را دوست‌داشتنی هم دانست.

با ورود به داخل کابین اما حس می‌کنید که وارد دنیای دیگری شده‌اید و گروه طراحان دیگری این قسمت را تکمیل کرده‌اند. تفاوت در فلسفه طراحی درون کابین با بیرون بدنه واضح است. طراحان کابین بدون واهمه از اجرای ایده‌های نوی خود دست به خلاقیت در جای‌جای خودرو زده‌اند. می‌توانیم رویکردی کلاسیک را در میان ایده‌های مدرن بیابیم. این نگاه پست‌مدرن با رنگ‌های سرد آبی و سفید، نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی اطلاعات و سرگرمی دوار که هم به‌صورت افقی و هم عمودی می‌چرخد، هواکش‌های سیستم تهویه پره‌ای بسیار جالب، بلندگوهای خلاقانه روی درها و محل قرار دادن اشیا روی درها جلوه یافته است.

داخل کابین بی وای دی اتو 3

طراحی کاملاً مینی مالیستی است و سطوح مختلف ذوزنقه‌ای و عناصر زاویه‌دار  که این روزها محبوب شده‌اند و روکش‌های چرم‌مانند و نرم و همچنین نوعی فوم منفذ دار در روکش‌ها به کار گفته شده‌اند. در زیر کنسول وسط و زیر شیفتر یک فضای ذخیره‌سازی قرار دارد و یک پورت ۱۲ ولتی نیز به چشم می‌خورد.

ردیف دوم نیز فضای زیادی دارد و با اینکه این خودرو کمی از تویوتا rav4 کوتاه‌تر است اما فضای پا و سر فوق‌العاده‌ای دارد. البته سرنشینان بلندقد در ردیف اول احتمالاً با مشکل سقف کوتاه ناشی از سانروف پانوراما مواجه شوند. فضای بار نیز ۴۳۴ لیتر اعلام شده که مناسب ارزیابی می‌شود.

به‌عنوان یک SUV متوسط با ۴۴۵۵ میلی‌متر طول و ۱۸۷۵ میلی‌متر عرض برای ۵ سرنشین جای کافی وجود دارد. با قیمت پایه ۴۴ هزار دلار استرالیا هم این یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی در دسترس محسوب می‌شود. بی وای دی به‌زودی نسخه‌های سدان و شاسی‌بلند خود را نیز به این اتومبیل اضافه خواهد کرد تا با دست پرتری در بازار حضور یابد.

اتو ۳ یک نسخه با باتری ۵۰ کیلووات ساعتی با برد ۳۲۰ کیلومتری دارد اما نسخه برد بلند آن از باتری‌های ۶۰ کیلووات ساعتی و برد ۲۰ کیلومتری بهره می‌برد. این امتیاز تنها با پرداخت ۳ هزار دلار بیشتر حاصل می‌شود و به نظر می‌رسد که ارزشش را دارد.

بی وای دی اتو 3

ازنظر ویژگی‌های برجسته، بی وای دی اتو ۳ به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی چون درب عقب برقی، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، ورود و استارت بدون کلید، پد شارژ بیسیم، روکش چرم مصنوعی و سانروف پانوراما استفاده می‌کند. Atto 3 هنوز تست تصادف استرالیا را نگذرانده اما تعداد زیادی از تجهیزات ایمنی برای آن در نظر گرفته شده است. کروز کنترل تطبیقی، هفت کیسه هوا شامل یک ایربگ مرکزی، هشدار برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک متقاطع و همچنین ترمز اضطراری خودکار ازجمله این تجهیزات‌اند. این خودرو در آزمون تصادف یورو NCAP توانسته ۵ ستاره ایمنی را از آن خود نماید.

بی وای دی اتو ۳  از شارژر ۱۰۰ واتی مشابه برخی رقبا بی‌بهره است. البته شارژر ۸۰ واتی هنوز هم گزینه مناسبی است و البته احتمالاً بیشتر خریداران از همان شارژر دیواری ۷ کیلوواتی خانگی استفاده کنند.

بی وای دی اتو 3

رانندگی با اتو ۳ با تعلیق نرم، فرمان برقی و دید مناسب، راحت است. هرچند وقتی ظرفیت تکمیل باشد سیستم تعلیق با کمبود میرایی موجه می‌شود. عملکرد موتور ۱۵۰ کیلوواتی و ۳۱۰ نیوتن متری هم کاملاً بی‌صدا و پاسخگو و به‌طور شگفت‌آوری تندوتیز است. به ادعای بی وای دی، شتاب این خودرو تنها ۷ ثانیه است.

در سوی دیگر میدان هیوندای کونا هم دارای دو نسخه استاندارد با باتری ۳۹.۲ کیلووات ساعتی و extended است. هیوندای ادعا می‌کند این خودرو ۱۴.۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر انرژی مصرف می‌کند. این مقدار خوبی است و حتی می‌تواند بهتر هم باشد. تست رانندگی در استرالیا نشان داد که می‌توان در یک رانندگی شهری به برد ۳۳۳ کیلومتری در برابر ۳۰۵ کیلومتر ادعایی هیوندای دست یافت.

قیمت پایه کونا الکتریکی ۵۴ هزار دلار استرالیا است. نسخه استاندارد حدود ۱۰ هزار دلار استرالیا ارزان‌تر از مدل اکستندد با قیمت حدود ۶۴ هزار دلاری است بنابراین خرید نسخه برد کوتاه‌تر مقرون‌به‌صرفه‌تر است. مدل استاندارد کونا هم مجهز به سیستم صوتی هارمن کاردون با ۸ بلندگو، فرمان و صندلی‌های با روکش چرمی و کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای است.

طراح کونا در ابتدا ساختارشکن‌تر به نظر می‌رسید اما این روزها دیگر خیلی عادی شده است. احتمالاً این طراحی تا چند سال آینده خسته‌کننده هم خواهد شد. با این وجود کونا در طراحی بدنه اسپرت تر و مد روز نشان می‌دهد. چراغ‌های باریک، خطوط عمیق روی گلگیرها و برجستگی‌های روی بدنه عناصر برجسته طراحی کونا محسوب می‌شوند. البته هیوندای نسل جدید کونا را با طراجی کاملا متفاوت معرفی کرده که هنوز وارد بازار نشده است.

درون کابین با تمی تیره و غالباً پلاستیکی پوشیده شده و کاملاً معمولی  است. دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی یکی به‌عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری به‌عنوان نمایشگر پشت آمپر استفاده می‌شود. استفاده از دکمه‌های فیزیکی برای تهویه  هم یک ویژگی مثبت است که کارها را آسان می‌کند.

خوشبختانه فضاهای ذخیره‌سازی زیادی تعبیه شده‌اند و ارگونومی و استفاده از لوازم راحت است. هرچند دسترسی به برخی فضاها مخصوصاً زیر کنسول مرکزی دشوار است. نکته منفی این است که معماری کونا برای خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی مشترک است و قرار گرفتن باتری‌ها در کف باعث شده تا فضای پا  تحت تأثیر قرار گیرد. هرچند فضای سر برای اکثر افراد کفایت می‌کند. حجم بار هم ۳۳۲ لیتر است که برای افزایش آن به ۱۱۱۴ لیتر باید صندلی‌ها را خواباند. در کونای الکتریکی نباید به دنبال لاستیک زاپاس باشید زیرا جای خود را به یک کیت پنچرگیری مختصر داده است.

هیوندای کونا در سال ۲۰۱۷ توانست ۵ ستاره ایمنی از ANCAP کسب کند. مدل‌های برقی نیز از به‌روزرسانی‌های ایمنی زیادی برخوردار شده‌اند. جدیدترین فناوری‌های ایمنی فعال با نام هیوندای اسمارت سنس شامل نظارت بر نقاط کور، هشدار توجه راننده، ترمز اضطراری خودکار مبتنی بر دوربین و رادار، حفظ خودرو بین خطوط جاده، کروز کنترل تطبیقی  است. بعلاوه ۶ ایربگ نیز در این خودرو برای پوشش همه سرنشینان جاسازی شده‌اند.

کونا در محدوده استاندارد، سواری دلپذیری دارد. این خودرویی چابک و سبک است که رانندگی با آن جذاب است. موتور نصب شده در جلو ۱۰۰ کیلووات قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب اولیه بسیار خوب بوده و هرچند قابل مقایسه با بزرگانی چون تسلا نیست اما کاملاً کسانی که برای نخستین بار خودروی برقی را تجربه می‌کنند، غافلگیر می‌کند. وسوسه‌انگیز است که هر بار که از چراغ قرمز فاصله می‌گیرید، پدال گاز را تا انتها فشار دهید اما این کار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده به‌زودی باتری شما را خالی خواهد کرد. بنابراین برای حفظ برد خودرو باید از رانندگی تهاجمی پرهیز کنید و این موضوع فعلاً برای همه خودروهای برقی صدق می‌کند.

شارژر استاندارد کونا ۷.۷ کیلوواتی بوده و ۴ ساعت برای شارژ ۰ تا ۸۰ درصدی باتری‌ها زمان نیاز دارد. اگر هم از سوکت معمولی خانه استفاده کنید نیاز به ۱۳ ساعت زمان برای شارژ دارید.

بی وای دی اتو ۳ بخریم یا هیوندای کونا برقی؟

خوب برای ما در ایران که چنین سؤالی فعلاً موضوعیت ندارد. اما اگر در موقعیت انتخاب قرار گرفتید مثلاً واردات خودروهای برقی به مناطق آزاد اجرایی شد، می‌توانید از این ارزیابی استفاده کنید. هیوندای برندی است که با سابقه‌ای طولانی، قابلیت اعتماد بیشتری در مشتریان ایجاد کرده است. اما BYD با ویژگی‌های جذابی چون قیمت پایین‌تر، قدرت بیشتر، امکاناتی وسوسه‌انگیز مثل سقف پانوراما و طراحی داخلی برنده این رقابت خواهد بود.

امیدواریم که پای این خودروها و بهتر از این‌ها هر چه سریع‌تر به بازار ایران نیز باز شود.

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
drive.com.au

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4888 ديدگاه)

    بین این دوتا بدون شک انتخاب من کونا هستش

    موافقم 36
    مخالفم 63
    1. زیزیگولو

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (4888 ديدگاه)

      دلایل زیادی واسه این انتخابم دارم ولی بزرگترین و برجسته ترین دلیل من این هستش که از هر چی ماشین چینیه حالم بهم میخوره

      موافقم 36
      مخالفم 55
      1. RENAULT5

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        واقعا دلیلت بشدت منطقی وعلمی بود

        موافقم 25
        مخالفم 4
        1. زیزیگولو

          ۲۸ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (4888 ديدگاه)

          دلایل منطقی و علمی و فنی خیلی دارم که اگه بخوام بنویسم خیلی طولانی میشه

          موافقم 6
          مخالفم 20
    2. حسین

      ۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (376 ديدگاه)

      مردم استرالیا با شما هم نظر نیستن چون فروش اتو۳ خیلی بیشتر بوده :)

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. DoctoR

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    ((در سوی دیگر هیوندای کونا هم نیازی به معرفی ندارد و قبلاً کیفیت و قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است))
    https://www.pedal.ir/hyundai/%d8%ad%d8%b0%d9%81-%d9%87%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a2%d8%aa%d8%b4/
    شب خوش🚶🏻

    موافقم 45
    مخالفم 16
    1. HamiD

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      عالی نواختی سید

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. محمدرضا

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      وقتی هیوندا کابوست شده وزیر تمام پست های هیوندا هیتری🤣یدونه چرخ ماشین از بیرون افتاده توخونه ما کسی میدونه مال چه ماشینیه

      موافقم 7
      مخالفم 27
    3. گلاب

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      چه کامنت بجایی

      موافقم 7
      مخالفم 6
    4. Ehsan

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (534 ديدگاه)

      مطلب راجع به الکتریکی هست،٣ چرخ فن چیکار داره اینجا؟ 🤣

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. RENAULT5

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        بی وای دی وهیوندای ربطش به هوندا وهمینطور تویوتا چی بود؟

        موافقم 10
        مخالفم 0
    5. RENAULT5

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      ضایعشون کردی که😂
      من خودم بی وای دی رو ترجیح میدم
      ولی اگه برقی بخرم یکی از اینا میخرم تسلا نمیخرم

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. ❤BMW❤

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1246 ديدگاه)

        خب
        تسلا توی این سگمنت ، محصولی نداره

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. RENAULT5

          ۲۸ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          اره اما با پول اینا میشه دوتا تسلا خرید

          موافقم 4
          مخالفم 4
  3. مهران

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    چرا اکثر خودروهای برقی کابین بی روحی دارن؟؟!
    یعنی نمیشه یکم حس خوب بهش بدن و کاری کنن باهاش ارتباط بگیریم؟
    یا میگن طراحی و زبان جدید و مدرن اینطور طلب میکنه…

    موافقم 25
    مخالفم 7
  4. AHMADREZA

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    اگه واقعا بخوایم بدون تعصب و با انصاف باشیم باید بگم BYD به مراتب بهتره و طراحی زیباتر و گیراتری داره
    همیشه برند خوب بودن دلیل بر بهتر بودن نیست
    گرچه که BYD هم واقعا برند خوب و بین چینی ها شناخته شده هستش

    موافقم 52
    مخالفم 5
    1. Mercede kaviani

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (551 ديدگاه)

      دفیفا 5 ستاره ایمنی را هم گرفته از نظر طراحی هم زیبا تر است BYD انتخابم است است یعنی لیز کردم ابقاقا مثل جمله کلارسون با تمام تک تک سلوهایم از هیوندای کیا متنفرم

      موافقم 21
      مخالفم 3
  5. MASOUD 0099

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    هیوندای کونا 🔥🔥🔥🔥🔥🔥

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. Reza-a

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (427 ديدگاه)

    بی وای دی به نسبت قیمتش می ارزه
    طراحیش به نظرم بهتره بردش هم فرقی ندارد.
    تو ماشین‌های برقی بی وای دی فاصله‌ی تکنولوژی خاصی با هیوندای ندارن.

    موافقم 31
    مخالفم 3
  7. محسن

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    بدون شک هیوندای…

    موافقم 13
    مخالفم 35
  8. Amir mahdi @-1387

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    از نظر من بی وای دی بهتره جدیدتر
    زیبا تره از نمایی عقب و جلو
    تودوزی زیبا تری داره خداییش چین تو این ماشین کم نذاشته

    موافقم 33
    مخالفم 7
  9. گلاب

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    بی وای دی لایک
    هیوندای دیس لایک

    موافقم 54
    مخالفم 11
  10. سامان اذری

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    انتخاب من BYD هست

    برا ایران هم‌ بهترین گزینه هایبرید و پلاگین هایبرید هست
    وقتی تو کشور ما تو نیروگاه ها مازوت میسوزونن ماشین برقی به چه دردمون میخوره ؟؟

    بچه ها تو گوگل بنویسید پنل خورشیدی در عربستان
    ببینید چی میاره ادم خوف میکنه
    تو صحرا اونقدر پنل گذاشتن که کلا همه جا سیاهه‌

    موافقم 32
    مخالفم 2
  11. محمد

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    حقیقتا اگر برند رو مورد توجه قرار ندیم صد درصد byd گزینه جذاب تری به نظر میاد. طراحی داخلی و خارجی خیلی بهتر ، شارژ سریع و قیمت کم تر.
    اما خب با توجه به چینی بودن باید یه چند سالی صبر کرد دید این برند میتونه قابل اعتماد باشه یا نه .
    که البته اگر بتونه برای خودش اسم و رسمی تو این زمینه درست کنه با توجه به تجربه شرکت های چینی تو حوزه های دیگه پس از تبدیل شدن به یه برند مطرح احتمالا قیمتاش رو هم ببره بالا

    موافقم 12
    مخالفم 0
  12. AmiR

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ما هیچ ، ما نگاه …

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. mostafa

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    این که چیزی نیست من حتی بین byd و ایران‌خودرو دنا پلاس ترجیح میدم

    موافقم 5
    مخالفم 12
  14. داود

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (202 ديدگاه)

    وقتی چینی با کیفیت با آپشن و امکانات بیشتر و قیمت کمتر در دسترس می‌باشد چرا کره .دیگه چین را با اروپا مقایسه کنید نه با کره . نه یاتاقان میزنن نه آتیش سوزی دارن .مصرف و شتابشون هم خیلی بهتر از کره ای است .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  15. ❤BMW❤

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    بی‌وای دی طراحی زیبا تری داره
    داخلش هم حس لوکس بودن بیشتری رو منتقل می‌کنه
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/2022-byd-atto-3-6.jpg
    ازین عکس هم خوشم اومد
    اما به نظرم باید یه سه نقطه واسش میزاشتن
    BUILD YOUR DREAMS

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. عارف

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    کاش سانگ یانگ وارد میکردن.
    من از هیوندای و کیا خوشم نمیاد.
    البته سلیقه ای و تو ایران یکم طرفدار دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Mohmmad

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کجا رفتن اون ماشینایی که تا ۳۴۰ تا هم میرفتیم باهاش ؟ دیقا اون صدا ها کجا رفتن؟ الان خلاصه خودرو سازی اینه که: مانیتور_چراغای باریک_برقی
    دلم واسه دوران اسکای لاین و سوپرا تنگ شده واقعا.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. حسین

    ۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بی شک byd

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا