هیوندای

هیوندای توسعه تکنولوژی هیدروژنی را متوقف می‌کند؟

همین چند روز پیش بود که مجلات کره‌ای خبر از تعطیلی قریب‌الوقوع مرکز تحقیق و توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز هیوندای را منتشر کردند. هرچند این خبر تائید نشده اما امروز خبر مهم دیگری هم منتشر شد که درباره توسعه تکنولوژی هیدروژنی این برند است. گفته می‌شود برنامه‌های توسعه نسل سوم قوای سلول سوختی هیوندای به حال تعویق درآمده است.

اگر این خبر صحت داشته باشد مایه تعجب زیادی خواهد شد زیرا همین چند ماه پیش بود که استراتژی هیوندای درباره قوای محرکه هیدروژنی منتشر شد. ظاهراً حسابرسی‌های داخلی شرکت نشان داده این برند کره‌ای نمی‌تواند به اهداف کاهش هزینه‌های تولید قبلی خود دست یابد. گفته شده خودروی هیدروژنی جنسیس بیش از یک سال است که در مرحله توسعه قرار داشته و قرار بوده در سال ۲۰۲۵ پدیدار شود اما فعلاً آینده آن مشخص نیست.

اگرچه گفته شده هیوندای این پروژه را به‌طور کامل کنار نگذاشته اما اوضاع خیلی خوب نیست. جدای از وجود مشکلات فنی، مشکلاتی همچون قابلیت عرضه در بازار و فقدان زیرساخت‌های شارژ نیز وجد ندارد. منابع نزدیک به هیوندای گفته‌اند این تصمیم در ماه پیش و پس از تغییرات مدیریتی گرفته شده است. بخش سلول سوختی هیوندای و تیم تحقیق و توسعه این خودروساز هم‌اکنون به‌طور قابل‌توجهی تحلیل رفته‌اند.

احتمالاً به خاطر دارید که کره‌ای‌ها چند ماه پیش از کانسپت FK به عنوان پنجره‌ای رو به آینده هیدروژنی این برند رونمایی کردند. این خودرو که از نظر ظاهری و زیرساخت بی‌شباهت به کیا استینگر نبود از قدرت ۶۷۱ اسب بخاری و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۴ ثانیه سود می‌برد.

FK دیفرانسیل عقب از قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی در میانه بدنه استفاده کرده و شعاع حرکتی فراتر از ۶۰۰ کیلومتری دارد. موضوع جالب اینکه هیوندای از FK به عنوان خودروی پلاگین هیبریدی مجهز به مبدل انرژی سلول سوختی نام برده است؛ به عبارت دیگر تجهیزات هیدروژنی این خودرو برای شارژ باتری نسبتاً بزرگ نصب شده در داخل اکسل‌ها بکار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (98 ديدگاه)

    هیدروژن هم خیلی خطرناکه از لحاظ انفجار و نشت در زمان تصادف و هم زیرساخت‌های سرسام آوری باید در کشورها نصب شود برای ایستگاه‌های پر کردن مخزن هیدروژن.

    بهتره تمرکزشان را بگذارند روی نیروگاه‌های سلول سوختی تا اینکه داخل هر ماشین یک ژنراتور سلول سوختی برای شارژ باتری‌ها قرار بدهند.

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. جناب ایکس

      ۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      ولی اگه بشه ساخت چه شود. دیگه نیازی به الکتریکی ها نخواهد بود.

      موافقم 3
      مخالفم 3
  2. Farimani

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بنده نمونه هایبرید (Farimani) رو ساختم که روی یک پراید مدل ۸۵ تست شده و با یک باک بیشتر از ۳۰۰۰ کیلومتر پیمایش داره
    این موتور قابلیت نصب روی هر ماشینی رو داره
    از خودروهای سبک و سنگین گرفته تا قایق و کشتی و قطار و غیره
    بامید گرفتن مجوز و تولید انبوه

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا