تجربه و آزمایشهیوندای

پشت فرمان هیوندای i20 N، هاچ‌بک داغ کوچک اما هیجان‌انگیز

هیوندای i20 N با طراحی جذاب، پرفورمنس چشمگیر و قیمت اقتصادی، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود.

هاچ‌بک‌های کوچک داغ همیشه جایگاه ویژه‌ای در قلب عاشقان خودرو داشته‌اند. این خودروها با قیمت مناسب، چابکی مثال‌زدنی و توانایی‌های فراتر از انتظار، لذت رانندگی را در ابعادی جمع‌وجور ارائه می‌دهند. مدل‌هایی مانند فورد فی‌یستا ST و رنو کلیو نسل سوم به‌عنوان اسطوره‌های این کلاس شناخته می‌شوند. حالا هیوندای i20 N با ترکیبی از عملکرد، شخصیت و ارزش خرید، به این جمع افسانه‌ای پیوسته است. در بازاری مانند استرالیا، جایی که رقبایی مانند فی‌یستا ST و کلیو RS دیگر حضور ندارند، i20 N عملاً بی‌رقیب است و حتی در مقایسه با i30 N از همین برند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هیوندای i20 N مدل ۲۰۲۵ با به‌روزرسانی‌های ظاهری ظریف اما هوشمندانه، جذاب‌تر از همیشه شده است. جلوپنجره جدید با الگوی متفاوت و روکش مشکی مات در کنار نشان‌های مشکی، ظاهری جسور و خشن به خودرو بخشیده است. رینگ‌های ۱۸ اینچی جدید با طراحی دورنگ مشکی و نقره‌ای نیز نه‌تنها زیبا هستند، بلکه به بهبود آیرودینامیک کمک می‌کنند. این تغییرات، اگرچه جزئی، به i20 N هویت تازه‌ای می‌بخشند و آن را از مدل قبلی متمایز می‌کنند. در داخل کابین، هیوندای روی فناوری و راحتی تمرکز کرده است. امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار از راه دور و نورپردازی داخلی LED، تجربه کاربری را مدرن‌تر کرده‌اند. این آپشن‌ها به‌ویژه برای رانندگان جوان که به فناوری‌های روز علاقه‌مندند، جذاب خواهند بود.

هیوندای i20 N از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره می‌برد که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در حالت اوربوست، گشتاور به‌طور موقت به ۳۰۴ نیوتن متر افزایش می‌یابد که شتاب‌گیری را هیجان‌انگیزتر می‌کند. اگرچه این اعداد در مقایسه با i30 N (با پیشرانه ۲.۰ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار و ۳۹۲ نیوتن متر) چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسند اما وزن سبک‌تر i20 N (حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم) باعث می‌شود عملکرد آن در جاده به طرز شگفت‌آوری نزدیک به برادر بزرگ‌ترش باشد. این خودرو تنها با گیربکس دستی شش سرعته عرضه می‌شود که تعویض دنده‌های دقیق و حس مکانیکی لذت‌بخشی ارائه می‌دهد. سیستم تطبیق دور موتور (Rev-Matching) با دکمه قرمز روی فرمان فعال یا غیرفعال می‌شود و به راننده امکان می‌دهد تجربه رانندگی را شخصی‌سازی کند.

کابین i20 N با توجه به قیمت اقتصادی‌اش، انتظارات را برآورده می‌کند، اما فاقد لوکس‌گرایی است. استفاده گسترده از پلاستیک‌های سخت و سطوح نرم محدود، نشان‌دهنده جایگاه قیمتی این خودرو است. بااین‌حال، هیوندای در بخش فناوری و ارگونومی عملکرد درخشانی داشته است. صفحه آمپر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی با رابط کاربری ساده و روان، تجربه‌ای مدرن ارائه می‌دهند. هرچند نرم‌افزار این سیستم در مقایسه با برندهای چینی جدید کمی قدیمی به نظر می‌رسد. صندلی‌های پارچه‌ای مشکی با طراحی اسپرت، فرمان خوش‌دست با دکمه‌های N Mode و فضای جادار کابین (حتی برای سرنشینان عقب) از نقاط قوت هستند. بااین‌حال، عدم امکان تنظیم ارتفاع بیشتر برای صندلی‌های جلو ممکن است برای برخی رانندگان محدودیت ایجاد کند. درمجموع، کابین i20 N ساده اما کاربردی است و نیازهای روزمره را به‌خوبی برآورده می‌کند.

هیوندای i20 N از زمان معرفی در سال ۲۰۲۱ به خاطر دینامیک رانندگی‌اش مورد تحسین قرار گرفته و مدل ۲۰۲۵ نیز این میراث را ادامه می‌دهد. چابکی، فرمان‌پذیری دقیق و تعادل عالی در پیچ‌ها، این خودرو را به یکی از بهترین‌ها در کلاس خود تبدیل کرده است. گیربکس دستی با تعویض دنده‌های سریع و حس مکانیکی، لذت رانندگی را به اوج می‌رساند. سیستم تعلیق سفت اما متعادل، به i20 N اجازه می‌دهد هم در جاده‌های پرپیچ‌وخم و هم در رانندگی شهری عملکردی درخشان داشته باشد. حالت‌های رانندگی N Mode با تنظیم پیشرانه، فرمان و صدا، تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند. صدای غرش اگزوز، هرچند مصنوعی، به هیجان رانندگی می‌افزاید. در این رده قیمتی، کمتر خودرویی می‌تواند چنین ترکیبی از عملکرد و لذت را ارائه دهد.

در بازار استرالیا، i20 N با قیمت پایه ۳۵,۵۰۰ دلار استرالیا (حدود ۲۲,۴۰۰ دلار آمریکا) عرضه می‌شود که در مقایسه با i30 N با قیمت ۵۰ هزار دلار استرالیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این خودرو در آمریکا عرضه نمی‌شود، زیرا بازار این کشور تمایل بیشتری به شاسی‌بلندها و خودروهای بزرگ‌تر دارد. بااین‌حال، i20 N در بازارهای هدف خود یکی از بهترین گزینه‌ها از نظر ارزش در برابر قیمت است.

نقاط قوت

  • وزن سبک
  • هندلینگ فوق‌العاده
  • ظاهر تهاجمی

نقاط ضعف

  • متریال ارزان‌قیمت داخل
  • گشتاور دور پایین اندک
  • کلاچ بیش‌ازحد نرم

مشخصات فنی

Hyundai i20 N 2025
پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو
قدرت ۲۰۱ اسب بخار
گشتاور ۲۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
وزن ۱۱۹۰ کیلوگرم
طول ۴,۰۷۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۸۰ میلی‌متر
شتاب صفرتاصد ۷.۰ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۲۲,۴۰۰ دلار

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6102 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Hyundai-i20-N-1.jpg
    اشتباهی به جای گوشت لیمو عمانی از خورشت برداشته

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1855 ديدگاه)

      بدرد جایگزینی با 207 میخوره

  2. Nismo

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    نقاط ضعف کلاج بیش از حد نرم😂😂
    راسته میگن خوشی زیاد دل آدمو میزنه
    اونوقت ما اینجا با تولیدات لگن سازان داخلی و فشار دادن کلاج های تخته سنگیشون توی ترافیک ها تهران فقط کمر درد و پا درد نصیبمون شده. خدایا حکمتتو شکر

    موافقم 13
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا