ایران خودروایستگاه خبرسایپا

خودروسازی یا زیان سازی؟ فاجعه در سایپا و ایران خودرو ادامه دارد

اعلام زیان انباشته ۲۸۰ هزار میلیارد تومان توسط خودروسازان ایران، نتیجه‌ی حمایت‌‌های دولتی از سایپا و ایران خودرو را نشان می‌دهد. سیاست‌های ناکارآمد و ساختار معیوب قیمت‌گذاری، دیگر دلایل زیان سازی خودروسازان هستند.
خودروسازی صنعت خودرو کارخانه

براساس گزارشی که اخیراً از وضعیت صنعت خودروی کشور منتشر شده، زیان انباشته دو شرکت بزرگ خودروساز، ایران‌خودرو و سایپا، به رقم چشمگیر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است.  طبق همین گزارش، میزان زیان انباشته خودروسازان تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳، حدود ۲۵۰ همت برآورد شده بود؛ به عبارت دیگر، طی مدت زمان کوتاهی، شاهد رشد ۱۲ درصدی در این شاخص هستیم. این آمار نگران‌کننده گواهی بر عمق بحران مالی در صنعت خودروسازی کشور است و زنگ خطری جدی برای سیاستگذاران و فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، اصلی‌ترین عامل زیان‌دهی مداوم خودروسازان را تداوم عملکرد دستوری دولت، به‌ویژه در حوزه قیمت‌گذاری می‌دانند. به باور آنان، این سیاست‌ها نه‌تنها راهگشا نبوده، بلکه به عاملی بازدارنده در مسیر توسعه صنعت خودرو تبدیل شده است. سال‌هاست که فعالان این صنعت نسبت به آثار منفی قیمت‌گذاری دستوری هشدار داده‌اند، اما گوش شنوایی در میان مسئولان و تصمیم‌گیران وجود ندارد و همچنان بر ادامه این سیاست پافشاری می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری، در عمل، مانع برقراری توازن میان قیمت تمام‌شده تولید و قیمت فروش خودرو شده است. این عدم تعادل، سودآوری را از چرخه تولید خودروسازان خارج کرده و آنها را به‌طور پیوسته با زیان‌های کلان مواجه کرده است. وضعیت فعلی نه‌تنها گریبان خودروسازان را گرفته، بلکه به‌طور مستقیم بر زنجیره تأمین و صنعت قطعه‌سازی نیز تأثیر منفی گذاشته و آن‌ها را در بحران مالی فرو برده است.

از سوی دیگر، شرایط خاص سیاسی و امنیتی نیز بر بحران سایپا و ایران خودرو دامن زده است. به عنوان نمونه، پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، بازار خودروی کشور هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است. در واقع، تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه درباره قیمت‌گذاری، سبب شده عرضه خودرو مختل شود و بازار دچار رکود و انجماد شود. این وضعیت باعث شده فروشندگان و خریداران سردرگم و بلاتکلیف، از انجام معاملات خودداری کنند. نتیجه آن، ایستایی بازار و افت محسوس سطح فعالیت‌های تجاری در حوزه خودرو است.

در کنار این مسائل، مطرح شدن رقم ۲۸۰ همت زیان انباشته، بار دیگر این پرسش‌ها را در ذهن افکار عمومی و کارشناسان برجسته کرده است: با توجه به اینکه تولیدات داخلی از نظر کیفیت هنوز دچار نواقص اساسی هستند، مزیت خودروسازی در ایران چیست؟ چرا باوجود زیان‌های سنگین و تولید محصولاتی نه‌چندان باکیفیت، سیاستگذاران اقدامی جدی برای اصلاح ساختار مالی و مدیریتی شرکت‌های خودروساز انجام نمی‌دهند؟ آیا قرار است این زیان‌ها، که عمدتاً ناشی از ناکارآمدی سیاست‌ها و مدیریت کلان هستند، در نهایت از جیب مصرف‌کننده جبران شوند؟

پاسخ به این پرسش‌ها، نیازمند بررسی جدی و تصمیم‌گیری قاطع در سطح ملی است. در همین راستا، فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی بارها خواستار اصلاح فرآیند قیمت‌گذاری، رفع ناترازی در زنجیره تامین، و بهبود ساختار مالکیتی شرکت‌های خودروساز شده‌اند. متأسفانه این درخواست‌ها تاکنون در حد شعار باقی مانده‌اند و به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

یکی از راهکارهایی که به‌عنوان راه‌حل بلندمدت مطرح می‌شود، خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودروسازی است. خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه، نه‌تنها شامل واگذاری سهام، بلکه به‌ویژه واگذاری اختیارات مدیریتی و به‌ویژه حق تعیین قیمت به بخش خصوصی است. در وضعیت فعلی، خصوصی‌سازی تنها در ظاهر اجرا شده و همچنان بخش عمده‌ای از تصمیم‌گیری‌ها در اختیار دولت باقی مانده است. همین مسأله، تردیدهایی جدی درباره جدیت و اثربخشی این فرآیند به وجود آورده است.

 خودروسازی

تجربه آغاز سال جدید خورشیدی نیز نمونه‌ای گویاست. با وجود انتظار خودروسازان برای اصلاح قیمت‌ها و جبران بخشی از هزینه‌ها، سیاستگذاران به این خواسته پاسخ منفی دادند. نتیجه آن، توقف فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروساز بود که در ادامه، برخی از آنان ناچار شدند به‌صورت مستقل اقدام به اصلاح قیمت‌ها کنند؛ تصمیمی که بازتاب‌هایی گسترده در بازار و میان مصرف‌کنندگان داشت.

در نهایت، آنچه مسلم است این‌که تداوم وضعیت فعلی، می‌تواند پیامدهایی جبران‌ناپذیر برای صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور داشته باشد. اگرچه اصلاح ساختارها، تغییر سیاست‌های دستوری و اجرای خصوصی‌سازی واقعی، نیازمند زمان و برنامه‌ریزی دقیق است، اما در شرایط فعلی، هرگونه تعلل بیشتر، نه‌تنها از بار مشکلات نمی‌کاهد، بلکه آن را سنگین‌تر خواهد کرد. به همین دلیل، ضروری است که مسئولان و تصمیم‌گیران با نگاهی واقع‌گرایانه و عزم راسخ، برای برون‌رفت از بحران موجود چاره‌اندیشی کنند؛ چرا که تداوم زیان انباشته، زنگ خطری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. شاپور

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (349 ديدگاه)

    قیمت گذاریو بدست خود سایپا ایران‌خودرو بسپارن اما در عوض واردات خودرو مشابه همه کشورهای دنیا آزاد بشه نه با تیره ۲۰۰ درصدی بعد ببینیم سایپا ایران خودرو با قیمت دلخواهشون آیا میتونن در سال صدتا ماشین بفروشن

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. فورد

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (914 ديدگاه)

      این دوتا شرکت و باید بدن یه حسابرسی دقیق بشه اگه با این قیمت ها ایران خودرو و سایپا دچار زیان میشه قطعا بخاطر ناکار امدی تولید و اختلاص و عدم بهروری نیروی کار و غیره هست چون ارزون ترین نیروی کار و با ارزون ترین مواد اولیه انرژیو رو تو ایران داریم

  2. yektachafi

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    تولید زباله
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/ikco-price-quality.webp
    درزو
    تو خط تولید!
    ازش یه وانت با بارش رد میشه

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. مهدی

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      داداش اینجا کاپوت بازه اینطوری شده ولی درزها واقعا فاجعه ان من یه کوییک داشتم درز درب عقب اش جوری بود که همش ماشین ها توی خیابون بوق میزدن که در ماشینت بازه وایسا ببند😐

    2. ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6712 ديدگاه)

      داداش کاپوتش بازه

  3. سلمان

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خصوصی‌سازی واقعی در نبود رقابت واقعی یعنی غارت بیشتر جیب مصرف‌کننده. این با کلمات زیبا قابل شستشو نیست.

    موافقم 22
  4. SS

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (921 ديدگاه)

    اینطور مطلب گذاشتن از پدال بعید هست
    قیمت گذاری آزاد وقتی معنا داره که بازار آزاد باشه و همه خودروها بدون تعرفه وارد بشن
    تا وقتی این شرط مهیا نشه خصوصی سازی هم هیچ معنایی نداره و به معنای اختصاصی شدن رانت برای یه عده هست
    وقتی مشتری برای خودروی وارداتی 100 درصد تعرفه و هزینه های جانبی میده و برای ارابه های داخلی هم حقوق و مزایای میلیاردی مدیران و استخدامی های سفارشی شرکت هایی رو که سه میلیارد دلار زیان انباشته دارند به عنوان “هزینه تمام شده” حساب میکنند قیمت گذاری آزاد معنایی نداره.
    قیمت گذاری های شورای رقابت یا امثالهم همیشه براساس قیمت مواد اولیه، هزینه واقعی تولید، خودروهای مشابه خارجی و سود تولید کننده بوده و خودروسازها هم همیشه پول رو قبل از تحویل گرفتند و از تورم جلو بودند. پس ریشه این مقدار زیان انباشته رو باید در جای دیگه پیدا کرد.

    موافقم 33
  5. Nismo

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2006 ديدگاه)

    درشو تخته کنید به نفع همه‌اس

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. هنری فورد

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (137 ديدگاه)

      هر بازاری بر پایه عرضه و تقاضا میچرخه ، تا وقتی تقاضای این محصولات در بین مردم بالاست اوضاع تغییری نمیکنه و گرنه این محصولات رو یه زمانی در عراق هم عرضه کردن با یک چهارم قیمت اما چون استقبال نشد همونجا تموم شد ، حالا راحت تر میشه به این سوال پاسخ داد ؛ چرا کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان و سوریه و … که یه زمانی مسخرشون میکردیم ماشین های روز دنیارو سوار میشن با قیمت استاندارد ؟

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. کامران

        ۱۵ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (63 ديدگاه)

        “هر بازاری بر پایه عرضه و تقاضا میچرخه ، تا وقتی تقاضای این محصولات در بین مردم بالاست اوضاع تغییری نمیکنه”
        تقاضا رو که نمیشه از بین برد، وقتی عرضه متناسب با تقاضا نباشه میشه همین وضعیتی که هممون میبینیم. اینکه مثلا توی بازار عراق پراید رو نمیخرن دلیلش اینه که اونجا عرضه مناسب وجود داره.

        مشکل تقاضای بازار(مردم) نیست، مشکل عرضه نامتناسب هست. همین بازار اگه با یه تعرفه منطقی ۲۰-۴۰ درصدی خودرو وارد بشه تقاضا میره به سمت خودروی مناسب.

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. هنری فورد

          ۱۵ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (137 ديدگاه)

          چرا سفسطه میکنی : کی گفته نمیشه تقاضا رو از بین مرد اتفاقا میشه ، چندین سال پیش در کشور آلمان پنیر گران شد بعد مردم دیگر پنیر نخریدن تا اینکه تمام پنیر ها در انبار ها کپک زد و گندید بعد به غلط کردن افتادند و پنیر را کمتر از قیمت قبلی اش عرضه کردند ، این یگ مثال کوچک بود پس حتی به طور موقت هم جواب میدهد ، پس وقتی تقاضا برای جنس بنجل زیاد باشد عَرضه نامناسب هم ادامه پیدا میکند و سو استفاده های دیگر .

          موافقم 7
          مخالفم 4
  6. سعید

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به خدا مردم هم راضی به ضرر خودرو سازها نیستن درشون رو تخته کنید تا ضرر نکنن مردم هم از دستشون راحت بشن.
    آخه مگه میشه با دو برابر قیمت خودرو میدن دست مردم بعد پررو پررو میگن داریم ضرر میکنیم.
    پس دستهایی پشت پرده هست هر سازمان و ارگانی میخواد سهم خودشو از خودرو ساز بگیره در واقع دست کنه تو جیب مردم.
    تا کی باید مردم بدبخت تاوان سو مدیریت اینها رو بدن تا قیامت که نمیشه .
    یه مهلت پنج ساله بهشون بدید که خودشونو به روز کنن و قیمتها رو درست کنن نشد تولید متوقف بشه .

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. نادر

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از دولت درخواست داریم قیمت گذاری دستوری رو خودروساز داخلی نداشته باشند اما تعرفه واردات خودرو خارجی را همانند کشورهای همسایه عراق و امارات و یا حتی افغانستان داشته باشند. آنوقت مشخص میشود تولیدات داخلی نصف قیمت الان هم فروش نمی رود..

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. M power

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    دیگه حتی اسمه ایرانخودرو و سایپا میشنوم حالم بد میشه

  9. حسام

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا وقتی که ضرر و زیان سو مدیریت و بی تدبیری مسولین در همه ی رده ها خصوصا این دو فرغون ساز عزیز از جیب مردم پرداخت میشه کک کسی هم نمی گزه…
    سالهاست که مشخص شده این دو خودرو ساز زبان ده هستند و انحصار فروش خودرو را در گرانترین و بی کیفیت ترین شکل آن قبضه کرده اند و عده ای ازین بین سود های کلان می‌برند.. دقیقا مانند تولید لوازم خانگی که هر آشغالی را به اسم یخچال و تلویزیون و… بخورد. مردم میدهند آنهم در بازار بدون رقیب و انحصاری… که البته در نهایت وظیفه واردات محصولات مشابه هم بر عهده همین ها گذاشته میشود تا مبادا این رانت ها جای دیگری خرج شود…

  10. datsun

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4138 ديدگاه)

    ما هم راضی به ضرر شما نیستیم درش رو تخته کنید🙂

  11. هنری فورد

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    «اگر می خواهید ملتی را نابود کنید،کم هزینه ترین، راحت ترین و پنهان ترین ابزار، تورم است. یک تورم بلندمدت ایجاد کنید.زیرا آرام آرام تمام بنیان های اخلاقی و اقتصادی آن ملت نابود می شود.» ( جان مینارد کینز ، یکی از بزرگترین اقتصاد دانان تاریخ )

    1. فاضل

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واسم‌‌جالبه قیمت میبرن بالا.میگن رفتیم توسود.دوباره هفته بعد واسه افزایش قیمت دوباره میگن رفته توضرر

  12. Gh

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر ایران خودرو و سایپا با ده برابر قیمت واقعی به ملت ماشین بفروشند باز با حساب سازی و حیف و میل و ریخت و پاش خود را زیان ده اعلام می کنند کارخانه ای که زیان ده باشد حقوق های آنچنانی و مزایا و انواع عیدی و غیره را برای مدیریت و ریخت و پاش ها را کم می کند سه ماه یا چهار ماه قبل از تحویل خودرو کل پول خودرو را دریافت و ماشالله دولت سی در صد هم برای انواع مالیات وارزش افزوده و غیره اضافه شده و بدون کوچکترین سود خورو می فروشند واعلام زیان هم می کنند

  13. ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6712 ديدگاه)

    آقای اشتری به نظر من اینا پول سود رو میدزدن وگرنه هر ماشین براشون ۲۰۰ تومن هم در نمیاد

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا