جگوار

گربه وحشی! تجربه رانندگی با جگوار اف پیس SVR 2019

مدت‌زمان زیادی از پدیدار شدن جگوار اف پیس SVR می‌گذرد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۷ دیده شد ولی حالا فرصت بررسی آن به ما دست داده است. جگوار تولید این خودرو را به دلیل مشکلات کیفیتی به تعویق انداخته بود اما حالا سؤال مهمی پیش آمده و آن اینکه آیا بریتانیایی‌ها با تأخیر در تولید این خودرو فرصت طلایی عرض‌اندام در کلاس شاسی بلندهای اسپورت را از دست داده‌اند؟


خب پیش از یافتن پاسخ این سؤال بیایید به یک سال پیش بازگردیم و ببینیم اف پیس SVR چه در چنته دارد. این شاسی‌بلند ۸ سیلندر یکی از پروژه‌های بخش خودروهای خاص جگوار لندروور بوده است. علاوه بر این قیمت ۷۵۳۳۵ پوندی آن باعث می‌شود این خودرو رقبای سرسختی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو، مرسدس-ای ام جی GLC 63 S و ب ام و X3 M کامپتیشن را پیش روی خود ببیند.


زیر کاپوت جدید خودرو پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژرداری جای گرفته که با گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک ZF همکاری می‌کند. برخلاف دیگر مدل‌های سفارشی این خودروساز همچون اف تایپ SVR و رنجروور اسپورت SVR، اینجا بجای قدرت ۵۶۷ اسبی قدرت ۵۴۲ اسب بخاری را می‌بینیم؛ اما این خودرو هنوز هم حدود ۴۰ اسب بخار قوی‌تر از آلفارومئوی ۶ سیلندر، مرسدس ۸ سیلندر و ب ام و با قدرت ۵۰۳ اسب بخار است. البته جگوار سنگین‌تر از تمامی رقبای یاد شده بوده و با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۳ ثانیه‌ای، کندترین خودرو بین چهار مدل موردبحث محسوب می‌شود.


از جمله تغییرات بدنه‌ی این خودرو می‌توان به چهار خروجی اگزوز کرومی، اسپویلر عقب ویژه و کیت بدنه‌ی سفارشی متشکل از سپرهای جلو و عقب و رکاب‌های جدید اشاره کرد. جگوار می‌گوید تمامی این تغییرات برای کاهش لیفت و درگ اف پیس SVR اعمال شده‌اند.


با اینکه خودروی حاضر در تست بجای رینگ‌های استاندارد ۲۱ اینچی از نمونه‌های ۲۲ اینچی سفارشی استفاده کرده اما ظاهر آن به‌طور سورپرایز کننده‌ای رام به نظر رسیده و در مقایسه با تریم های متفاوت رنجروور اسپورت SVR می‌توان ظاهر جگوار را ساده‌تر دانست.


داخل کابین نیز صندلی‌های نازک سطلی با تریم خاص و چرم مرغوب به چشم می‌خورند. اهرم تعویض دنده‌ی متفاوت و غربیلک فرمان SVR و پدال شیفترهای آلومینیومی نیز جزو دیگر ویژگی‌های بخش داخلی این شاسی‌بلند هستند. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی جگوار همچنان نقطه‌ضعف این خودروست اما کابین آن حس و حال یک خودروی ۸۰ هزار پوندی را دارد.


SVO روی پرفورمنس این شاسی‌بلند کار کرده و ترمزها، شاسی و فرمان ارتقا یافته‌اند. دامپرها و فنرها نیز تغییر کرده و در عقب هم یک دیفرانسیل الکترونیکی جدید وجود دارد.


با وجود این تغییرات انتظار می‌رود تفاوت زیادی بین نسخه‌ی استاندارد اف پیس و مدل SVR وجود داشته باشد اما در عمل تفاوت قابل‌توجهی قابل‌مشاهده نیست؛ بنابراین علیرغم اینکه خودروی حاضر در تست از رینگ‌های ۲۲ اینچی استفاده می‌کند اما سواری آن با بالا رفتن سرعت خوب شده و حتی در حالت دینامیک سواری نیز هرگز سواری ناهنجاری را حس نخواهید کرد. سواری با این خودرو خوب بوده و جگوار در اکثر حالات راحت احساس می‌شود.

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر یاد شده کاراکتر اصلی اف پیس SVR را تشکیل می‌دهد. کافی است پدال گاز را فشار دهید تا شتاب گیری وحشیانه‌ای را شاهد باشید؛ اما اگر این امر برای شما هیجان کافی را ندارد کافی است به ناله‌ی سوپرشارژر گوش کنید که رقیب مخصوص جگوار برای پیشرانه‌های توربو بوده و کاملاً پاسخگو است اما خب صدای خاص یک پیشرانه‌ی حجیم را تولید نمی‌کند. همچنین خودتان را باید برای مصرف سوخت نسبتاً بالایی آماده کنید.


اگرچه بخش خودروهای سفارشی جگوار لندروور روی هندلینگ این خودرو کار کرده اما خب جای کار زیادی وجود دارد. وقتی وارد پیچ شوید واکنش سریع‌تری را نسبت به مدل استاندارد خواهید دید اما هنوز هم تکانه‌ای بدنه‌ی قابل‌توجهی وجود داشته و این خودرو بزرگ‌تر از GLC یا استلویو حس می‌شود؛ اما خب زمانی که در زمان خروج از پیچ پدال گاز را فشار دهید همه‌ی این‌ها را از یاد خواهید برد.


و اینجاست که جگوار خود را از رقبای سرسختش متمایز می‌کند. این خودرو کمی نرم‌تر بوده اما هنوز هم پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارد.

اف پیس SVR باید یک سال پیش وارد بازار می‌شود اما خب حالا نشان داده ارزش آن‌همه انتظار را داشته است. این خودرو جادار بوده و سواری راحتی دارد. کابین لوکس نیز با پرفورمنسی عالی ترکیب شده است. البته باید خود را برای هزینه‌های نگهداری بالا آماده کنید.

مشخصات جگوار اف پیس SVR

  • قیمت: ۷۵۳۳۵ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار
  • قدرت/گشتاور: ۵۴۲ اسب بخار/۶۸۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۸۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    جگوار با معرفی سه مدل شاسی بلند عالی و دو مدل سدان XE و XF در این چند سال اخیر خیلی مطرح شده ولی از این شرکت سطح بالا و درجه یک انتظار بیشتری هم میره جگوار باید هر چه زود خودروهایی برای رقابت با امثال پورشه کاین و پانامرا و … بسازه تا مثل مازراتی زمین گیر نشه و هر چه بیشتر خودشو در میان شرکت های فوق لوکس مطرح بکنه و رقیب سرسختی برای پورشه بشه چون ضرفیتشو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. (Saeed(peugeot

    ۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    فوق العادس

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا