جیپ

توانایی جیپ‌های قدیمی در آفرود

در این ویدئو خواهید دید که جیپ ویلیز ۷۰ ساله در آفرود و عبور از ناهمواری‌ها کم از مدل‌های مدرن و امروزی ندارد!

شاسی‌بلندهای امروزی سرنشینان خود را در فضایی مدرن، راحت با تجهیزات زیاد قرار می‌دهند پس این مشتریان دیگر نیازی به انتخاب از میان راحتی خودرو را کاربردی بودن آن ندارند؛ برای نمونه می‌توان به مشهورترین خودروهای کلاس آفرود کامپکت نظیر فورد برانکو یا جیپ رنگلر اشاره کرد. با این وجود بر کسی پوشیده نیست که این ماجرا در سال‌های گذشته تفاوت داشته است.

جیپی که نیمی از سربازان جنگ‌های بزرگ جهان را در مسیرهای صعب‌العبور جابه‌جا کرده بود، یک کلاس خودرویی جدید را به جهان معرفی کرد. نخستین خودروی عمومی این آفرودساز آمریکایی «CJ-2A» نام داشت که در سال ۱۹۴۵ وارد خط تولید شد؛ درست یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم. این شاسی‌بلند کامپکت که با نام ویلیز نیز شناخته می‌شود، توحه بسیاری از کارگران ساختمانی و کشاورزان را به خود جلب کرد.

حدود ۷۰ سال از آن دوره گذشته اما از توان این شاسی‌بلند محسوب کاسته نشده است. یک ویدئو تازه در یوتیوب منتشر شده که سه دستگاه جیپ ویلیز را درحال عبور از مسیرهای دشوار نشان می‌دهد؛ بی‌آنکه نیازمند کوچک‌ترین کمکی باشند. این خودروها با وجود سالخوردگی هیچ مشکلی در عبور از موانع، صخره‌ها و مسیرهای گوناگون ندارد. این جیپ برای عبور از این موانع از سرعت مناسب و آرامی استفاده می‌کند و به آرامی همه آن‌ها را در می‌نوردد.

در یک نقطه این ماجراجویی کلاسیک، یک تایر CJ-2A مدل ۱۹۴۸ از روی صخره می‌لغزد و خودرو به پهلو و روی ماسه نرم می‌افتد؛ خوشبختانه سرنشینان آسیب ندیدند و خودرو هم بدون آسیب از موقعیت خارج شد. حال تصور کنید این اتفاق برای یک برانکو تازه بیافتد! این جیپ به لطف استفاده از وینچ خیلی سریع بیرون آمد. دود اگزوز هم برای مدتی کوتاه کاملا سفید و قابل‌رویت شد.

ویدئوی زیر به‌طور کلی توانایی‌های یک خودرو حدودا ۷۰ ساله را نشان می‌دهد که حقیقتا قابل تحسین است. جیپ ویلیز فاقد هرگونه گرمکن صندلی، آینه‌های برقی، تجهیزات ایمنی یا امکانات رفاهی موجود در مدل‌های به‌روز دیگر است اما در عبور از مسیرهای سخت کمی از آن‌ها ندارد!!!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Royal Driver

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    پدربزرگ ماشینای آفرودی °|||||||°

    موافقم 66
    مخالفم 3
    1. Amiro

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (357 ديدگاه)

      ضرب المثل دود از کنده بلند میشه 😂

      موافقم 53
      مخالفم 2
    2. زیزیگولو

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (4875 ديدگاه)

      جیپهای قدیمی Km ارتشی در زمان خودشون جزو بهترینای جهان بودن

      موافقم 40
      مخالفم 4
  2. ARMAN سابق

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    جیپ
    بنیان گذار خودرو های آفرود و پدر آفرود جهان

    موافقم 54
    مخالفم 5
    1. Alan.r

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      جیپ آفرودر های بسیار خوبی میسازه و همه هم اینو می‌دونن
      ولی پدر آفرود جهان نیست!!!
      مرسدس سال ۱۹۰۷ (زمانی که جیپ ، تویوتا و لندرور وجود نداشتند )مدل Dernburg Wagen رو معرفی کرد خودرویی چهار چرخ محرک با سه دیفرانسیل قفل شونده و فرمان پذیری چهارچرخ و سیستم تعلیق مستقل به اضافه یه موتور ۶.۸ لیتری با ۳۵ اسب بخار قدرت و دو عدد رادیاتور با ظرفیت کل ۱۴۰ لیتر!!
      البته قبل از اون هم خودروهای دیگری مانند لوهنر پورشه به سیستم چهار چرخ محرک مجهز بودند

      موافقم 33
      مخالفم 27
      1. علی

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        اون مرسدس نیست عموجون ! اون زمان چیزی به اسم مرسدس نبود ، فقط کارل بنز بود

        موافقم 11
        مخالفم 26
        1. Alan.r

          ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1090 ديدگاه)

          DMG و بنز سال ۱۹۲۶ ادغام شدند
          قبل از کامنت زدن کمی فکر کنید

          موافقم 19
          مخالفم 5
      2. ARMAN سابق

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (453 ديدگاه)

        نه دیگه قرار نیست همه اولین ها رو که بنز بزنه
        اون مدل یک عدد بیشتر نبوده و اولین آفرودر تولید انبوه همین جیپ بود.

        موافقم 16
        مخالفم 7
        1. مانی

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          اولین وسیله نقلیه که گوتلیب دایملر ساخت موتور سیکلت بود
          در نتیجه مرسدس بنز پدر موتور سیکلت سازی دنیا هم هست
          اصلا تو همه چی‌ اوله خخخخ

          موافقم 11
          مخالفم 5
      3. R@min

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1672 ديدگاه)

        دوست من همه چیز به مرسدس نچسبون دیگه درست نیست.

        اگر به اولین سیستم چهارچرخ باشه پتنت جوزف دیپلاک انگلیسی بود قبل از ۱۹۰۰ میلادی که یه ماشین بخار بود. لوهنر و درنبورگ و خیلیای دیگه هم صرفا پتنت هایی بودن که این سیستم رو یه قدم جلو بردن.

        تو ارتقای سیستم چهار چرخ تقریبا تمام دنیا نقش داشتن، از دایملر و بی ام و تا فورد و داج و جی ام و ژاپنی ها و… همگی قدم به قدم بردن جلو تا رسیدن به اولین سیستم کاربردی که بانتام ساخت روی جیپ و در ادامه نسخه های شهری ساخته شد و رسیدیم به سیستم های مدرن امروز.

        موافقم 22
        مخالفم 4
        1. Alan.r

          ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1090 ديدگاه)

          من هم نگفتم که سیستم چهار چرخ محرک رو مرسدس اختراع کرد
          منکر اسطوره بودن جیپ هم نیستم

          موافقم 10
          مخالفم 3
  3. Siyavash

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (662 ديدگاه)

    بینظیرن..تویه مناطق ما و روستاه ما و اطراف حداقل از ۵ خانه یه خانه جیپ دارن و با این ماشین تویه روستا و شهر هایه نزدیک اطراف تردد میکنن…واقعا عالی هستن..

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. Muty

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1845 ديدگاه)

      کدوم منطقه ؟

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. R@min

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1672 ديدگاه)

    موضوع جیپ امروزی به کنار، این مدل های جنگ جهانی محصول کمپانی نظامی بانتام (bantam) بود و با مشارکت فورد و ویلیز انبوه سازی شد و اسم این ماشین صرفا جیپ بود. حالا اینجا متفقین و متحدین راه نندازن یه عده.

    تکنولوژی و ایده های ساخت هم توسط بانتام به ویلیز اورلندز و فورد داده شد.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  5. California Dream

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    نویسنده فلسفه آفرود بنیانگذار مدرسه کوهستان فاتح جنگ ژاپن و کره

    موافقم 12
    مخالفم 5
  6. حسن

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    به محض تولید این خودرو وارد ایران شد دهی ی 20 نظامی دهه ی 30 عمومی نوستالژی ایرانیها . عشق ایرانیها در طبیعت چقد بروز بودیم حتی صد سال قبل افسوس به خاطر چوبی که در استین خودمون کردیم

    موافقم 26
    مخالفم 1
  7. حسن

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    در اواسط دهه 30 یکی از کارآفرینان برتر ایرانی به نام جعفر اخوان با خرید امتیاز مونتاژ جیپ در ایران شرکت پارس‌خودرو امروزی را تأسیس کرد. در ابتدا این کارخانه تنها به واردات جیپ‌های ویلیس و تأمین قطعات آن‌ها مشغول بود.
    اما بعد از مدتی جیپ‌های cj-5 با نام شهباز در ایران تولید شدند. در آن زمان تنها دو کارخانه جیپ‎ سازی ایران و برزیل در خارج از خاک آمریکا تولید جیپ را بر عهده داشتند. فروش جیپ شهباز در آن سال‌ها یک رکورد محسوب می‌شد و نشان‌دهنده علاقه ایرانی‌ها به این خودروی آمریکایی ایرانی بود. چهار چرخ متحرک شهباز به آن برتری خاصی داده بود که می‌توانست تقریباً در هر شرایط آب و هوایی به‌خوبی از عهده وظایف خود برآید.

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      بعد از انقلاب، نام جیپ‎سازی ایران به پارس‌خودرو تغییر پیدا کرد.

      موافقم 15
      مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    جیپ در دهه 60 میلادی و هم‌زمان با دهه 40 شمسی تولید شاسی بلندهای لوکس را آغاز کرد. جیپ واگنیر به‌نوعی انقلابی را در طراحی و کاربرد خودروهای شاسی‌بلند ایجاد کرد.بلافاصله بعد از عرضه موفق این خودرو در آمریکا، جیپ سازی ایران نیز از سال 1341 – اقدام به تولید این خودرو با نام سیمرغ کرد.
    نمونه ایرانی گرند واگنیر نیز با نام آهو در سال 1345 به روی خط تولید رفت. در آن زمان ایران صاحب اولین خط مونتاژ این خودروها در خارج از خاک آمریکا شده بود.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. زمستانم

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    ادمای ما تو این سن یا دنبال دوا دکترن یا تو پارک دنبال…..

    تف به ان بخت سیاه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    جیپ و سبز گروهبانش.

    موافقم 14
    مخالفم 0
  11. پارسا

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان این زرده جیپ صحراست درسته

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. Hamid3x

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    یکی از بهترین هاس تو افرود
    واقعا لذت سواری زیادی دارند
    مخصوصا تو تنگه ها،
    طول محور کوتاه و زاویه فرود و صعود عالی، عملا میتونن از هر بی راهه ای رد شن

    برعکس پاترول که فقط رخ داره و بدنه اش هم سریع می پوسه

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا