جیپ

آفرود فوق‌العاده جذاب جیپ ویلیزهای قدیمی در مواب

نسخه‌های گوناگون جیپ ویلیز را می‌توان جزو مهم‌ترین خودروهای حاضر در جنگ جهانی دوم به شمار آورد، خودروهایی که به خاطر توانایی آفرود خود مأموریت‌های مهمی را به سرانجام رساندند. اگرچه چند ده سال از آن زمان می‌گذرد اما این خودروهای خشن هنوز هم قدرت بالای خود را به رخ می‌کشند. برای دانستن اینکه جیپ ویلیزهای قدیمی تا چه حد توانا هستند باید این ویدئوی چالش‌برانگیز در مواب را تماشا کنید. اولین خودرویی که مشاهده می‌کنید بارنیکل ویل نام دارد. این خودرو از بدنه‌ای با پوشش گلی استفاده می‌کند و ظاهری استتار شده دارد. البته پایین آمدن از صخره‌ها برای این جیپ قدیمی می‌تواند بسیار آسان به نظر برسد. خودروی موردبحث فاقد رول کیج یا حتی کمربند ایمنی راننده است و بنابراین راننده باید درباره مسیر طی شده با دقت فکر کند تا آسیبی نبیند.

خودروی بعدی با نام مستعار اسلمداگ شناخته می‌شود. ویدئوی دیگر این کانال نشان دهنده استفاده از دیفرانسیل عقب قفل شونده در این جیپ است. راننده مسیر مشکلی را برای عبور انتخاب می‌کند و چرخ نیز چندین بار به هوا بلند می‌شود که شرایط هیجان‌انگیز و البته استرس‌زایی ایجاد می‌کند. زمانی که این آفرود سواران می‌خواهند از صخره‌ها بالا بروند نیز شرایط مشابهی برقرار می‌شود. بارنیکل ویل در عبور از صخره‌ها مشکل خاصی ندارد و راننده اسلمداگ اما مسیر چالش‌برانگیزتری را انتخاب می‌کند که نیازمند دنده‌عقب گرفتن در یک بخش برای عبور بهتر است.

ویلیز MB اورجینال از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری با قدرت ۶۰ اسب بخار استفاده کرده است. این نیرو از طریق گیربکس سه سرعته دستی به چرخ ها منتقل می‌شود اما یک جعبه انتقال دو سرعته نیز وجود دارد که در کل پنج دنده روبه‌جلو را فراهم می‌کند. به این مورد باید سیستم چهار چرخ محرک را نیز اضافه کرد. در نهایت شاهد جیپ ویلیز استیشن واگن هستیم که وارد مواب می‌شود. این خودرو را می‌توان جد شاسی بلندهای مدرن دانست. ظاهراً ارتفاع سیستم تعلیق این جیپ از سطح زمین افزایش یافته است و با وجود فاصله بین محوری بیشتر و اورهنگ های بزرگ‌تر راننده باید دقت بیشتر در عبور از مسیرهای سخت داشته باشد. در یکی از بخش‌ها سپر عقب فاصله بسیار کمی با برخورد به صخره‌ها داشته است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. hssn

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    دیدن این چنین ویدیوهایی با این چنین خودروهایی جدا از طرفدار هر برندی بودن واقعا لذتبخشه.

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۰
  2. VIPER

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2254 ديدگاه)

    موتور + گیربکس + دفرانسیل + چهارتا چرخ + فرمون + بدنه
    فقط همین و بسیار کاربردی

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۰
    1. کافر مقدس

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1442 ديدگاه)

      فقط همین نیست . اتفاقا اون موقع کلی برای فاصله بین محور ها و زوایای خروج و…وقت گذاشتن پروسه تولید ش همچین راحت نبوده . اون پروسه مونتاژ هست که راحت جمع میشه

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
  3. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2822 ديدگاه)

    Jeep !
    همینو بس…

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  4. meysam

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    واقعا عالی
    نمیشه دوسش نداشت

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  5. GMA

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1601 ديدگاه)

    جذابیت محض

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  6. شاپور

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ممنون آقای احمدزاده، که دقایقی من را از چالش مرغ و تخم مرغ و … خارج و حس زیبای آفرودسواری را با پیرمردهای این رشته که به واقع بعد از ده‌ها سال عالی کار کردند نشان دادی

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲
  7. TML BN

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (545 ديدگاه)

    پیرمرد قوی ولی ساده و بدون بریز و بپاش

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۰
  8. Taha Malek

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (484 ديدگاه)

    پادشاه آفرود…

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  9. Alan.r

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    جیپ از همون اول برای مصارف جنگی و آفرود ساخته شد و خیلی هم موفق بوده و هست

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  10. kastech

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    هنوزم تو شمال کشور زیادن و عین بز کوهی از همه جا بالا میرن، این یعنی نهایت مهندسی بدون هیچ قروفری

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  11. Farzad

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    آفرود رو خیلی دوست دارم مخصوصآ با ماشین چهار چرخ ۲ دفرانسیال. فرقی نمی‌کنه جیپ تویوتا نیسان یا هر ماشینی باشه هر آدمی باید یه ماشین آفرودی داشته باشه تا روز تعطیل بره طبیعت گردی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا