کرمان موتور KMC

نقشه کرمان موتور برای افزایش داخلی‌سازی کی‌ام‌سی X5

شرکت کرمان موتور از آغاز مرحله نخست داخلی سازی بدنه خودروی KMC X5 خبر داد. این پروژه که در ادامه مسیر بومی‌سازی محصولات و کاهش وابستگی به واردات قطعات در فروردین‌ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری رسید، بخشی از برنامه‌ریزی گسترده این خودروساز برای تقویت زنجیره تولید داخلی و توسعه فناوری‌های بومی در صنعت خودرو است.

جزئیات فنی پروژه داخلی‌سازی

در فاز نخست این طرح، تولید قطعات کلیدی بدنه KMC X5 در دستور کار قرار گرفته است. قطعاتی مانند درِ صندوق عقب، درِ موتور، درهای جانبی، دیاق داشبورد، گلگیرهای جلو و عقب و سقف خودرو، همگی در داخل کشور تولید خواهند شد. اگر چه در این مرحله از قالب‌ها و تجهیزات وارداتی استفاده می‌شود، اما کرمان موتور اعلام کرده است که هم‌زمان، فرآیند طراحی و ساخت این تجهیزات با تکیه بر دانش مهندسان داخلی آغاز شده و هدف نهایی، جایگزینی کامل قالب‌های خارجی با نمونه‌های بومی است.

همچنین بخوانید:

توسعه زیرساخت و آماده‌سازی خطوط تولید

به‌منظور اجرای دقیق این پروژه، شرکت کرمان موتور اقدامات گسترده‌ای در حوزه آماده سازی خطوط تولید، تجهیز واحدهای کنترل کیفیت و آموزش نیروی انسانی انجام داده است. این شرکت تأکید دارد که فرآیند داخلی سازی نه تنها به معنای ساخت قطعه، بلکه شامل ارتقای دانش فنی، بهبود فرآیندهای تولید و توانمند سازی زنجیره تأمین داخلی نیز می‌شود.

پیامدهای اقتصادی و صنعتی پروژه

پروژه داخلی‌سازی بدنه KMC X5 می‌تواند دستاوردهای متعددی در پی داشته باشد. از جمله:

  • کاهش هزینه‌های تولید و وابستگی به واردات
  • جلوگیری از خروج ارز
  • ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه تولید قطعات
  • ارتقای مهارت‌های فنی متخصصان داخلی
  • تسهیل رشد شرکت‌های تأمین‌کننده داخلی

این پروژه همچنین می‌تواند به‌عنوان الگویی برای دیگر بخش‌های صنعت خودرو مطرح شود و مسیر خودکفایی صنعتی کشور را هموارتر کند.

سابقه کرمان موتور در مسیر بومی‌سازی

کرمان موتور در سال‌های گذشته گام‌های متعددی در راستای بومی سازی فناوری برداشته است. از جمله می‌توان به راه‌اندازی خط تولید گیربکس CVT، ساخت باک‌های پلیمری، تجهیز خط رنگ تمام‌رباتیک و تولید نخستین خودروی بومی این شرکت با نام KMC EAGLE اشاره کرد. همه این اقدامات نشان‌دهنده برنامه‌ریزی بلندمدت شرکت برای تقویت توان تولید داخلی و کاهش وابستگی به منابع خارجی است.

نقش شرکت کادک در اجرای پروژه

اجرای پروژه داخلی‌سازی بدنه X5 با همکاری شرکت کادک، بازوی مدیریت زنجیره تامین کرمان موتور، صورت می‌گیرد. کادک مسئولیت طراحی، تحلیل، آزمایش و نظارت بر مراحل تولید را برعهده دارد و به عنوان شریک فنی این پروژه شناخته می‌شود. طبق اعلام کرمان موتور، استفاده از ظرفیت علمی و فنی نیروهای داخلی در همه مراحل پروژه، از اصول کلیدی این طرح بوده است.

چشم‌انداز

پروژه داخلی سازی بدنه KMC X5، نماد جدیدی از حرکت صنعت خودروی کشور به سمت استقلال صنعتی و افزایش عمق ساخت داخل محسوب می‌شود. کارشناسان این حوزه معتقدند در صورتی که این مسیر با برنامه‌ریزی و حمایت ادامه یابد، می‌تواند در سال‌های آینده منجر به رشد پایدار، کاهش ارزبری و حتی صادرات فناوری در صنعت خودرو شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (644 ديدگاه)

    تولید دیاق داشبورد 😐

    موافقم 10
    مخالفم 3
  2. خودروباز

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    به پراید جدید سلام کنید

    موافقم 10
    مخالفم 8
  3. ایرانی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حق ایران وایرانی بالاتر از این حرفاست

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Navid A J

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4017 ديدگاه)

      نه اتفاقا هر چی سرمون میاد حقمونه. از ماست که بر ماست.

      موافقم 2
      مخالفم 2
  4. javad-bmw

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (324 ديدگاه)

    کلاً مردم ایران گل به خودی رو دوس دارن.
    اصلاً براشون مهم نیست این اتفاقی که داره میوفته چه دستاوردی داره ، فقط دوس دارن خودزنی کنن.
    این کاری که الان کرمان موتور داره میکنه ۲۰ سال پیش چینی ها کردن ، والان تمام دنیا داره نتیجه شو میبینه ، اگه کرمان موتور الان با ایگل شروع کنه ۲۰ سال دیگه خیلی کارا میتونه بکنه ولی اگه بخواد مثل سایپا یا ایران خودرو ۴۰ سال مونتاژ کار بمونه ۴۰ سال دیگه دوباره باید بیاییم تو پدال کامنت بزاریم که چقدر کیفیت ماشیناشون بده
    یه کار مفیدی که الان کرمان موتور داره میکنه انتقال دانش هست که بازم میشه چین رو مثال زد ؛ چین با جوینت ونچرهاش تونست مهندسی رو یاد بگیره و الان ماشین تولید کنه و حتی به اروپا صادر کنه (در مورد کیفیت ماشیناش خیلی جای بحث هستش اما موضوع اینه که میتونن استاندارهای اروپا رو پاس کنن و اجازه فروش بگیرن)
    موفق باشین

    موافقم 22
    مخالفم 13
    1. گاس فرینگ

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (733 ديدگاه)

      این جوینت ونچر رو دهه هشتاد دو گاری ساز با رنو رفتن قرارداد بستن در زمان خاتمی ولی بعد از روی کار آمدن معجزه هزاره سوم مسئولان جدید گفتن جوینت ونچر وطن فروشیه جاسوسیه رنو هم کاری که می‌خواست با دو گاری ساز بکنه رفت با هندی ها کرد اینجا هم نهایتا یه ال ۹۰ و ساندرو مونتاژ کردن کرمان موتور به خاطر خصوصی بودن دستش خیلی باز تره کاش از اول با دوو همچین کاری میکردن ولی بازم جای تقدیر داره

  5. مهران

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیامدهای اقتصادی و صنعتی پروژه: کاهش هزینه‌های تولید و وابستگی به واردات: یعنی افزایش قیمت یعنی گران کردن یعنی مانند همیشه با تاخیر زیاد تحویل دادن .

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا