هفته نامه

حضور پررنگ اگزوزهای نمایشی در ژنو!

در سال‌های ابتدایی طراحی خودروها، احتمالاً خروجی‌های اگزوز نقش چندانی در زیبایی این چهار چرخ‌ها نداشته‌اند؛ اما این روزها اوضاع کاملاً متفاوت بوده و خودروسازان تلاش می‌کنند با یک طراحی جذاب و هیجان‌انگیز بر زیبایی محصولات خود افزوده و درعین‌حال بر قدرت بالای خودروهای خود تأکید کنند.


این رویه امروز هم ادامه دارد اما به نظر می‌رسد برخی خودروسازان روش متفاوتی را نیز در پیش گرفته‌اند. برای مثال مرسدس-ای ام جی GT 63 S را در نظر بگیرید. نگاهی سریع به سپر عقب این خودرو نشان‌دهنده‌ی سیستم اگزوزی با چهار خروجی است اما بررسی دقیق‌تر خروجی‌های اگزوز نشان می‌دهد که آن‌ها واقعی نبوده و در واقع پوشش خروجی اگزوز دوگانه هستند.


GT 63 S تنها محصول مرسدس نیست که این راه را طی کرده چراکه AMG GT R رودستر نیز ظاهراً یک خروجی اگزوز مرکزی بزرگ دارد اما بازهم وقتی در این بخش دقیق شویم دو خروجی اگزوز سنتی اضافی را نیز در طرفین سپر خواهیم دید که سنخیتی با خروجی اگزوز مرکزی ندارند.


البته نمونه‌های بدتری نیز وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فولکس‌واگن گلف اشاره کرد که سیستم اگزوز دوگانه‌ی غیرواقعی آن به شدت توی ذوق می‌زند. در واقع خروجی‌های اگزوز طراحی شده برای این خودرو چیزی جز پلاستیک مشکی و تریم کرومی دور آن نیستند. اگرچه از فاصله‌ی دورتر این طراحی خوب به نظر می‌رسد اما اگزوز واقعی به‌صورت ساده در سمت چپ سپر جای گرفته است.


این طراحی در بسیاری از محصولات فولکس‌واگن دیده می‌شود و از دیگر خودروهایی که این روش را بکار گرفته‌اند می‌توان آرتئون، پاسات و تیگوان آل اسپیس را نام برد. حتی آئودی Q5 نیز از این روش پیروی کرده است.


اگرچه استفاده از خروجی‌های اگزوز غیرواقعی و نمایشی یا به قول برخی از دوستان تقلبی رویه‌ی جدیدی نیست اما شاید در آینده خودروسازان کمتر از این روش استفاده کنند. تعدادی از خودروسازان در حال کار روی محصولات الکتریکی هستند و این خودروها اصلاً نیازی به خروجی اگزوز واقعی یا غیرواقعی ندارند.


در تصاویر زیر می‌توانید دیگر خودروهای حاضر در نمایشگاه ژنو که از خروجی‌های اگزوز غیرواقعی استفاده می‌کنند را مشاهده کنید.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه

  1. wick

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    amg gtr یه اگزوز وسط داره دو فیک دیگه هم بغل اونم برای ماشینی با این قیمت فضایی
    اگزوز های فیک بی ام و رو ببین
    مال پاسات بد تر هم هست
    ماشالله لوکس سازان
    حالا به خاطر گفتن واقعیت کلی دیس میگیرم

    1. wick

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      تازه یه دوستی بود میگفت یه جفت رینگ و لاستیک این ماشین هارو با هزار تا ماشین امریکایی عوض نمیکنم ( پست پزو بود )
      منم باید بگم اگزوز های موستانگ با هزار تا همچین ماشین هایی عوض نمیکنم
      دعوا نیست ها فقط جهت طنز میگم

      1. ایلیا

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (731 ديدگاه)

        بی ام و مشکلی نداره، اگزوز داخل سر اگزوزه

        1. MAHDI

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (4183 ديدگاه)

          حتماانتظارداشته لوله اگزوز به بزرگی دریچه های اگزوزسری8 باشه که وصل بشه بهش.اون دریچه اگزوز برای زیبایی طراحی عقب هستش.ودرهرکدوم دولوله اگزوز وجود داره که کاملا عادیه. درضمن این نسخه معمولی سری8هستش ودر مدل هایM سراگزوز یه تیکه هستش.حتی رلزرویس فانتوم هم اینطوره ولوله اگزوز داخل دریچه های اگزوز هستش.نکنه اونم خساست به خرج داده شرکتش!!! نخیراین عادیه.خودروهایی که دهانه اگزوز بزرگ دارن برای زیبایی عقب خودرو لوله اگزوز روداخل اون میزارن.اگه داخلش نباشه بله زشته واقعا ولی دراین حالت کاملا عادیه

      2. MAHDI

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (4183 ديدگاه)

        گرند تور درقسمت8 جرمی کلارسون شورولت کوروتZR1 رو درپیست تست میکنه که یهودود ازش بلندشد وباحالت ناراحتی ازماشین پیاده شد که فهمید بله سیستم کلاچ آتیش گرفته!!!

        1. OMID

          ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (1197 ديدگاه)

          1 تست نمیکرد ،سعی داشت دریفت بزنه اونم با zr1
          2اتیش نگرفته بود بعدش بدون مشکل باهاش رفتن داخل شهر
          3 چه ربطی به این پست داشت؟

        2. Jdm

          ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (18 ديدگاه)

          اولا ماشین تحت فشار بود و ساعت ها داشت لاستبک دود میکرد که صفحه کلاج هم قطعه مصرفیه و تموم میشه. وقتی به ماشین فشار بیاری و بکسواد کنی صفحه کلاج اتیش میشه ربطی هم نداره چه ماشینی باشه.اخرش هم گذاشت خنک بشه و به راهش ادامه داد

    2. MAHDI

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (4183 ديدگاه)

      پسره خوب مالBMWاگزوز ها داخل لوله اگزوزهستش.واین موضوع کاملا عادیه. حالا اگه لوله داخلش نبودیه حرفی

      1. doubt

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (247 ديدگاه)

        چرا فکر میکنی چون طرفدار یه برند هستی باید هرجور که شده سرو دست بشکونی و فقط تعریفشو بکنی؟ اتفاقا اگه طرفدار واقعی و بدون تعصب باشی باید اگر مشکل یا عیبی داره راحت قبولش کنی نه آسمون ریسمون ببافیو هرجور که شده همه چیو توجیه کنی.
        این دیگه خیلی واضحه که این کار زشتیه (حتی واس برندهای چینی) و تو ذوق مشتری میخوره

  2. MAHDI

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4183 ديدگاه)

    اینکه داخل دریچه های اگزوز لوله اگزوزهست هیچ اشگالی نداره واصلاهم زشت نیست مثلAMG GT4 وسری8.
    اما اینکه دریچه اگزوز باشه اما داخلش لوله اگزوز نباشه ولوله اگزوراصلی روسرشوخم کردن به پایین یه جورایی زننده است.
    اما زشت ترین حالت رو آئودی داره.چون فقط یه خط کرومی کشیده به عنوان دریچه اگزوز که واقعا خیلی خیلی بده که حتی در محصولات گرون قیمتش این کارو میکنه مثلA8. شرکت بسیاربزرگی مثل آئودی که هم محصولات لوکس وتولیدمیکنه وهم اسپرت.توخیلی ازمدل های این کارومیکنه که اصلاخوب نیست.فولکس هم انگار همین کارو انجام داده

    1. MAHDI

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (4183 ديدگاه)

      اما مدلAMG GTR انگارلوله اگزوزهم داخل دریچه اگزوزوسط نیست ولوله اگزوزها در طرفین سپرهستش.میشدبزارنش داخل همون دریچه اگزوزمثل مدل4درش

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2924 ديدگاه)

      یه چیزی میگم مسخره میکنید
      اما به سر اگزوز تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ توجه بکنید ، با زیبایی تمام و خَمی که رو به پائین بِهِش دادن ، یاد پیکاپهای آمریکایی قدیمی میوفتیم .

      1. علی رضا

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (223 ديدگاه)

        Amg gtr چهار اگزوزه ست ، اگه دقت کنید ۲ تا اگزوز هم تو دریچه مرکزی هست

  3. ونوم اف ۵

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (89 ديدگاه)

    میشه گفت سلطان اگزوز فیک ژرمن ها هستن با توجه به متن

    1. овsкиكMас

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (90 ديدگاه)

      اوکی بای!

  4. овsкиكMас

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (90 ديدگاه)

    بنظر من که شکل اگزوز خیلی رو زیبایی ماشین تاثیر میزاره از نمای عقب و این کار رو قبول دارم

    1. Sajjad

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1639 ديدگاه)

      مجبوری قبول داشته باشی
      به هر حال یه راهی واسه خنک کردن خودت باید پیدا کنی!
      اوکی، بای!

  5. امیر

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2100 ديدگاه)

    خب اینجا هم دوستان متعصب رو‌میبینیم ک دارن به هر قیمتی قضیه رو میپیچونن و اصلا هم مشکلی نیس!!!!!
    یه مقاله هم دقیقا مثل همین سال پیش بود فک کنم ک تو‌همین پدال گذاشتن و اتفاقا خیلی شانسی اکثر محصولات اروپایی و خیلی خیلی شانسی المانیا بیشتر بودن
    چراشو‌نمیدونم!؟؟؟
    کاری به این قضیه ندارم ک این عمل زشت هست یا ن چون کاملا سلیقس اما اگه همچین موضوعی درمورد محصولات امریکایی یا اسیایی باشه دیگه انگار اسمون به زمین اومده و‌ ابروی تمام خودروسازها رفته..!

  6. ایلیا

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    اینکه سر اگزوز روی اگزوز قرار بگیره منطقیه و درستشم همینه بنظرم، نباید اسم این حالت رو فیک بذاریم. ولی اینکه سر لگزوز باشه و خود اگزوز از ی جای دیگه بیاد بیرون واقعا زنندست و حس اسباب بازی میده، بدتر از همه ی اینا بقول دوستمون اینه که با کروم فقط ی طرح اگزوز ایجاد میکنن که این دیگه اخر خرابکاریه

  7. VIPER

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1957 ديدگاه)

    جدا این کار خیلی تابلو هست،یعنی چی خب؟
    مثلا بی او سری ۸ بازم خوبه چون اگزوز منتهی میشه به اون فریمش
    ولی جیتی آر رودستر رو ببینید
    یکی از دوستان که وارده دلیلشو بگه
    ما که سر در نیاووردیم

  8. MAHDI

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4183 ديدگاه)

    آقامحمد بنز یا آئودی ویا ب ام و حداقل مثل اکثر خودروسازان آمریکایی هرساله درلیست غیرقابل اعتمادترین خودروسازان جهان نیستن.ویاamg gtr حداقل مثل همون فورد موستانگ نیست که فقط2ستاره امنیت داشته باشه!!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن