هفته نامه

شاسی‌بلندها به سرعت جایگزین سدان‌ها می‌شوند!

سدان‌ها نه تنها در آمریکا بلکه در اکثر نقاط دنیا وضعیت وخیمی دارند؛ و اگر شما می‌خواهید دلیل آن را بدانید فقط باید به شاسی‌بلندها نگاه کنید. مخصوصاً باید نگاه شما به مصرف سوخت این قدبلندان خوش بر و رو باشد!


در گزارش اخیری که توسط یکی از مؤسسات تحلیلی به نام جاتو دینامیک منتشر شده، می‌بینیم کراس اوورها و شاسی بلندها مصرف سوخت خود را کاملاً بهبود بخشیده‌اند. برای مثال تفاوت‌های بین فورد فوکوس و پسرعموی شاسی‌بلند آن یعنی اسکیپ را در نظر بگیرید.


در سال ۲۰۰۸ فوکوس مصرف سوخت متوسط ۸.۴ لیتری در هر صد کیلومتر داشت درحالی‌که مصرف سوخت اسکیپ به ۱۰.۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسید؛ اما در سال ۲۰۱۷ اوضاع کاملاً برعکس شده است. مصرف سوخت اسکیپ ۹.۴ لیتر بوده درحالی‌که مصرف سوخت فوکوس ۹.۹ لیتر بوده است.

این وضعیت تنها محدود به فورد نبوده و دیگر خودروها وضعیت جالب‌تری دارند. جاتو دینامیک به هوندا HR-V اشاره می‌کند که مصرف سوخت متوسط ۸ لیتری داشته که بهتر از مصرف سوخت شورولت سونیک بوده و تنها کمی پرمصرف‌تر از فورد فیستا (مصرف ۷.۹ لیتری) می‌باشد.


با بهبود روزافزون مصرف سوخت، انعطاف‌پذیری و جذابیت کلی، شاسی بلندها و کراس اوورها مدت‌های زیادی است که خودروهای سدان را پشت سر گذاشته‌اند. سدان ها در سال ۲۰۰۹ سهم ۳۹ درصدی از بازار خودروی آمریکا را داشتند که ۱۲ درصد بیشتر از سهم شاسی بلندها بود؛ اما سال پیش سدان ها تنها ۲۷ درصد از بازار را در اختیار داشتند درحالی‌که سهم شاسی بلندها ۴۱ درصد بوده و همین موضوع درباره کراس اوورها نیز صدق می‌کند.


سدان ها در سال ۲۰۰۸ تنها ۸ درصد از سهم بازار اروپا را در اختیار داشتند که این میزان در سال پیش به ۴.۵ درصد افت کرده است؛ و اگرچه چین بزرگ‌ترین بازار سدان ها می‌باشد اما سهم آن‌ها در سال پیش ۳۹ درصد بوده درحالی‌که شاسی بلندها ۴۲ درصد سهم بازار چین را به خود اختصاص داده‌اند.


اینکه خودروسازانی همچون فورد و فیات-کرایسلر از بازار سدان ها خداحافظی می‌کنند و سرمایه‌گذاری خود را روی کراس اوورها و شاسی بلندها متمرکز می‌کنند جای تعجب زیادی ندارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Mani

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام
    برای یک عشق ماشین خبر خوبی نیست این اتفاق امیدوارم به زودی سدان ها و کوپه ها به جایگاه واقعی خودشون برگردند…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شایان

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      این پراید و ۴۰۵ است که سدان هارا زنده نگه داشته است

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. ژان وال ژان

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      :-/
      دقیقاً به چه دلیل و علت ، این تغییر سلیقه واسه یه «عشق ماشین» خبر خوبی نیست؟!!!!!

      یکی یه بار تو این سایت این حرف رو زد دیگه همه فقط تکرارش می‌کنن !

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. فرامرز

        ۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1488 ديدگاه)

        بخاطر اینکه هندلینگ، لذت رانندگی، راحتی سیستم تعلیق و بازدهی (بخاطر آئرودینامیک بهتر سدان ها) رو فدای سایر معیارها مثلاْ ظاهر، دید اطراف، فضای داخلی و همچنین راحتی سوار و پیاده شدن میکنن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. ژان وال ژان

          ۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (166 ديدگاه)

          الان مثلا کرولا چه هندلینگ و لذت رانندگی و راحتی سیستم تعلیق و بازدهی بالایی داره که CH-R ازش محرومه ؟ ???

          بشین واسه خودت دو تا ماشین هم رده مثلا اوروس و هوراکان ، سی کلاس و GLC ، کیو ۷ و آ۸ رو بذار کنار هم با هم مقایسه کن ببین مزیت های کدوم بیشتره و آیا واقعا این چیز هایی که در مورد بازدهی و لذت رانندگی و … گفتی درست هست یا نه ! به نظر من که این حرفا نیم مثقال ارزش نداره !

          الان کاین نسبت به پانامرا واقعاً لذت رانندگی کمتری داره؟!

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. Sina

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (696 ديدگاه)

      چرا واسه من که خیلی خوشحال کنندست
      سه چیز واسه من واقعا عذاب آوره
      ارتفاع کم از زمین اندازه یه بند انگشت چرخهایی با رینگهای گنده که یه لایه نازک سیاه به اسم لاستیک دورش کشونده بودن که هیچ دلیل منطقی واسش نیست و بخاطر عقاید مسخره زیبا شدن خودرو گند میزدن به راحتی سواری و بعدشم فضای کم داخل خودرو ها هستش که کراس آورها این سه مشکلو ندارن
      ماشین باید ارتفاعش به اندازه کافی از زمین زیاد باشه که راحت موانع رو بره قطر لاستیکش زیاد باشه که سواری نرمی داشته باشه
      چیه سدانهای امروزی مثل سوپر اسپورتها چسبیدن به زمین اونا سرعتشون ۳۰۰ به بالاست و واسه پیست نیاز به شرایط ایرودینامیک ویژه دارن
      سدان کم کمش باید شریطش مثل آئودی A4آلرود یا بنز E آلترین باشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    4. morteza

      ۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (188 ديدگاه)

      آدمی که ماشین میدونه و جوونه بر خلاف بالا هیچوقت سراغ کراس ها نمیره.لذت سواری یه سدان یه سواری رو هیچ کراس و شاسی به اصطلاح بلندی نداره.این ماشینا برا آسفات نیستن.جوون به نظر من باید سواری زیر پاش باشه.غیر این اصن جوون نیست پیر مرده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. اینوسنس

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    چند دلیل داره به عنوان مثال جادارتر بودن شاسی بلندها عموما داشتن ردیف سوم حس اعتماد به نفس بیشتر به علت ارتفاع بیشتر همه جا روتر قابلیت ون بودن مصرف یکسان با سدان‌ها و سواری همرده تو اکثر مدلها با سدانها چون در گذشته اس‌یو‌وی‌ها عموما سواری جذابی رو ارائه نمیدادن ولیکن به نظر من با وجود سدان‌های مطرحی از برندهای آلمانی ژاپنی امریکایی هیچگاه این سگمنت از بین نخواهد رفت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. محمد

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      بالاخره تب شاسی بلندها هم روزی خواهد خوابید
      روزی که زیاد هم دور نیست
      چون به قدری در همه جای دنیا زیاد شدند که حتی سایپا پراید رو هاچ‌بک کرده به اسم شاسی بلند میفروشه

      این فراگیر شدن با این شدت که از فلسفه اصلی شاسی‌بلندها هم دور شده و اکثرا خودروهای مرتفع‌تر هستند، بعد مدتی «دلزدگی» ایجاد میکنه

      خود من ۵ سال پیش اگه خودرویی میخریدم حتما شاسی بلند بود
      اما الان اونقدری زیاد شده که ترجیح میدم خودروی سدان یا هاچ‌بک اسپورت بخرم

      احتمالا هم این تب فعلی به کمک خودروهای اسپورت سدان و هیبریدی‌های بهینه، به تعادل خواهد رسید
      و شاید در آینده دورتر توسط خودروهای پرنده کاربردی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. شایان

        ۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (191 ديدگاه)

        اون موقع که تب اینا بخوابه دنیا دیگه مفهوم ماشین به طور کلی از بین رفته ولی احتمالا پراید خودران و ۴۰۵جی تی داره تولید میشه در ایران

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. ژان وال ژان

        ۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (166 ديدگاه)

        شاسی بلند رو با کراس اوور قاطی نکنید

        کراس اوور های بی‌کیفیت با چرخ های ۱۶ اینچی و موتور ضعیف رو منم دوست ندارم ، یه ۳۲۳ قدیمی رو ترجیح میدم ، این چیز عجیبی نیست

        اما کراس اوور های باکیفیت و جذاب رو همه دوست دارند و خیلی اوقات به سدان ها ترجیح میدن ، شما الان اگه پول زیاد داشته باشی شرط می‌بندم ایکس۴ و CH-R رو به سری ۴ و پریوس یا کرولا ترجیح میدی

        این تب فعلی به کمک سدان های اسپورت و سدان های هیبرید به تعادل نخواهد رسید ، چون کراس اوور های اسپرت و هیبرید هر روز دارند بیشتر جاشون رو در بازار باز میکنند

        من عاشق هاچبک ها و استیشن واگن ها هستم اما مشخصه کراس اوور ها فعلا هر سال فروششون رو افزایش خواهند داد ،فراگیر شدن خودروهای پرنده رو هم اگر بشر به دست خودش نسل خودش رو منقرض نکنه ، تا ۱۰۰ سال دیگه نخواهیم دید

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. فرامرز

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      درسته سواری و هندلینگ کراس اوور ها خیلی بهتر از آفرودرها هست ولی هنوز به خوبی سواری ها نیست. من هم آئودی کیو ۵ و هم ب ام و سری ۵ سوار شدم و تو سرعت بالای ۱۵۰ هندلینگ و تعادل سری ۵ خیلی خیلی بهتره حتی با وجود تک دیفرانسیل بودن. سیستم تعلیق خیلی راحت تری هم داره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Khan

        ۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (363 ديدگاه)

        من خودم طرفدار سدان‌هام، شما سوار شدی این دوتا رو هم درست ولی ۱۵۰؟
        شما چقدر در سال با سرعت بالای ۱۵۰ میتونی یا میخوای رانندگی کنی؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. emad1990

          ۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (999 ديدگاه)

          هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن
          اما من با این قضیه که یکیشون بخواد حذف شه (در حال حاضر سدان ها)کنار نمیام
          باید برای کسایی که سدان یا کوپه دوست دارن حق انتخابی باشه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  3. ایمان

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3591 ديدگاه)

    جیپ خیالش راحته چون اصلاً سدانی تولید نمیکنه که بخواد توقف تولید داشته باشه
    ولی دلم برای سدان های فورد و لینکلن خیلی تنگ میشه
    از بنزینی به الکتریکی ؛ از سدان به شاسی بلند ????

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. بی نام

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2861 ديدگاه)

    چون اکثر ما ایرانی ها نمی تونیم شاسی بلند سوار شیم برای همین این موضوع رو نمی تونیم به خوبی درک کنیم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. Saeed Boroomand

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (477 ديدگاه)

    این آمار مصرف سوخت خنده دار درست نیست. اصولا ماشینی که وزنش بیشتره و با موتور یکسان سوخت بیشتری مصرف میکنه، چون برای داشتن دینامیک حرکتی یکسان باید ضریب دنده ها باز آرایی شن و موتور هم عموما روی لود و همین طور دور های بالاتری کار کنه. این توی سرعت های پایین تر.
    توی اتوبان و جاده هم که سطح مقطع تاثیر زیادی داره و مجدد شاسی بلند ها مصرفشون بسیار بیشتره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. Omid622

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    لذت دیدن بی ام و M3cs با هیچ ماشین دیگه ای تو دنیا قابله مقایسه نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا