قیمت متوسط خودروهای صفرکیلومتر برای اولین بار در تاریخ به رکورد ۳۴۲۱۷ دلار در اکتبر امسال رسید. این افزایش باورنکردنی نسبت به رکورد ۳۳۹۲۴ دلاری ثبت شده در دسامبر سال ۲۰۱۸ نشان دهنده افزایش پایدار قیمت خودروهای جدید بوده و این در حالی است که میزان فروش خودروها سال به سال کاهش مییابد. همین امر باعث شده سؤال مهمی به وجود آید و آن اینکه دلیل این افزایش قیمتها چیست؟
بنا به گزارش جی دی پاور و LMC اتوموتیو، افزایش قیمت متوسط خودروها به خاطر سلایق مشتریان است. در اکتبر امسال ۷۲ درصد سهم فروش خودروها را شاسی بلندها و پیکاپ ها تشکیل دادهاند. سهم این خودرو نسبت به اکتبر سال پیش افزایش ۲.۴ درصدی را نشان میدهد و این امر در حالی است که افت فروش خودروها همچنان ادامه دارد.
دیگر دلیل چنین افزایش قیمت بیسابقهای تغییرات میزان فروش کلاسهای قیمتی متفاوت است. فروش خودروهای با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار که ۴۶ درصد بازار را تشکیل میدهند ۷ درصد کاهش یافته درحالیکه فروش خودروهایی با بهای بالاتر از ۳۰ هزار دلار رشد ۶ درصدی را نشان میدهد. البته این خبر به این معنی نیست که افراد بیشتری خودروهای لوکس میخرند بلکه نشان دهندهی حکمرانی شاسیبلندها در بازار است. جی دی پاور میگوید:
قیمت متوسط خودروهای سواری (با افزایش ۴ درصدی به ۲۷۷۳۹ دلار رسیده است) سریعتر از قیمت شاسیبلندها و پیکاپها (با افزایش ۳ درصدی به ۳۶۷۴۷ دلار رسیده است) افزایش مییابد.
با توجه به اینکه قیمت متوسط خودروهای سواری کاملاً زیر ۳۰ هزار دلار است و حدود ۱۰ هزار دلار کمتر از قیمت متوسط شاسیبلندها یا پیکاپها میباشد بنابراین واضح است که خودروهای سواری روی افزایش قیمت خودروهای جدید تأثیر ندارند. در واقع این افزایش تقاضای مشتریان برای شاسی بلندها و پیکاپ هاست که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد زیرا شاسی بلندها معمولاً قیمت پایهی بالاتری دارند.
شاید هر فردی در ابتدا با دیدن این خبر که قیمت متوسط خودروهای جدید بالاتر از ۳۴ هزار دلار رفته فکر کند همه در حال خرید یک مرسدس یا بامو صفرکیلومتر هستند اما اینگونه نبوده و سدان های میان سایز قافیه را به شاسی بلندها باختهاند. برای مثال خریداران ترجیح میدهند کمی پول بیشتری خرج کرده و بجای سری ۵ یک X5 بخرند.
Alireza
۱۲ آبان ۱۳۹۸خدایا کی این شاسیبلندارو مود کرد
واقعا هیچ جوره نمیشه ایکس پنج رو به سری پنج ترجیح بدم
MAHDI
۱۲ آبان ۱۳۹۸منم عاشق سدان ها هستم.وفقط از SUV هایی خوشم میاد که هندلینگ قوی داشته باشن مثل SUV های آلمانی!!!!
اما سدان ها بهترین کلاس خودرویی هستن!!!!!!
Mehdi
۱۲ آبان ۱۳۹۸خدا میدونه این واما چ بلایی داره سره امریکا میاره
وام اکه در کنار تولید باشه چرا که نه ولی امریکای امروز برعکس دهه سی مصرف کرا شدن ناجور
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آبان ۱۳۹۸اولین دلیل افزایش قیمتها ، آپشنال شدن و دوم اینکه در پیکاپها و suvها آلیاژ بیشتری به کار میره .
Omid622
۱۳ آبان ۱۳۹۸همه مردم دنیا اوضاع ماشین خریدنشون خوب میشه الا
ما مردم ایران
فک کنم ایران پانزدهمین بازار فروش خودرو در جهان باشه