خودروسازان در تلاشاند تا کاربردیترین محصولات بازار را هم برقی کنند اما آیا موفق شدهاند؟
وانتها بخش مهمی از بازار خودرو را به خود اختصاص دادهاند. این محصولات که غالبا با گشتاور زیاد عرضه میشوند، به ویژه در بازار آمریکا و کشورهای شرق آسیا اهمیت دوچندانی دارند؛ چون مخاطبان زیادی دارند و درنقش وسایلنقلیه روزمره هم ایفا نقش میکنند. محبوبیت این کلاس خودرویی آنقدر بالا رفته که برخی شرکتهای بزرگ و کوچک را به تولید نسخههای خیابانی توانمند سوق داده است. در این میان برخی از بقیه شناختهشدهتر هستند اما برخی دیگر، برای همه ما تازگی دارند.
جمس سیرا EV
این محصول بلندقامت هم در کنار مدلهای مشهورتری چون سیلورادو و هامر EV تولید شده است و با تکیهبر پلتفرم اولتیوم شرکت مادر یعنی جنرالموتورز، ۷۵۴ اسب بخار قدرت و ۱,۰۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخه لانچ ادیشن این خودرو از فناوری شارژ فوقسریع ۳۵۰ کیلوواتی و امکان پیمایش ۷۰۴ کیلومتر سود میبرد. وانت برقی جمس با استفاده فناوری چهار چرخ محرک خود بیش از ۴.۳ تن وزن را یدک میکشد.
اسکات ترا
تنها زیرشاخه آمریکایی گروه خودروسازی فولکسواگن بهتازگی از نخستین وانت خود با نام ترا (Terra) رونمایی کرده است. طراحان این خودرو برای خلق حالوهوای یک محصل نوستالژیک و درعینحال آیندهنگرانه تلاش بسیاری کردهاند. این وانت بلندقامت که بهعقیده بسیاری به محصولات ریویان هم شباهت دارد، با تکیهبر چهار موتور برقی خود و ۱,۳۳۵ نیوتن متر گشتاور به آفرود هم میپردازد. گستره مسافت قابلپیمایش اسکات ترا برابر ۵۶۰ کیلومتر اعلام شده است.
مکسوس ای-تران ۹
مکسوس پیشتر از مدلهای دیگر چون T90 هم رونمایی کرده بود اما اینبار تلاش مانند بسیاری از خودروسازان چینی دیگر، به سراغ کپیبرداری از مدلهای مشهور بازار آمریکا رفته است. مدل ای-تران ۹ که یک کپی نهچندان خاص از F-150 لایتنینگ به شمار میرود، از دو موتور برقی سود میبرد که رویهمرفته ۴۳۹ اسب بخار قدرت تولید میکنند. این خودرو از یک بسته باتری ۱۰۲ کیلووات ساعتی استفاده میکند.
ایسوزو D مکس
یکی از محبوبترین وانتهای جهان، مدلهای مختلف شرکت ایسوزو هستند که در بازارهای آسیایی محبوبیت بسیار بالایی دارند. جدیدترین خودروی این شرکت، مدل D مکس BEV به شمار میرود که با تکیهبر یک بسته باتری ۶۶.۹ کیلووات ساعتی، توان تولید ۱۷۸ اسب بخار قدرت را دارد. هر چند این ارقام چندان چشمگیر به نظر نمیرسند اما D مکس BEV توان یدککشی تا ۳.۵ تن را دارد که با نسخه بنزینی آن برابر است.
آلفا ولف
شرکت کالیفرنیایی «آلفا» در سال ۲۰۲۱ از نخستین محصول خود با نام ولف (به معنای گرگ) رونمایی کرد. این وانت بلندقامت و اسپرت که در سه نسخه استاندارد، پلاس و سوپرولف به فروش میرسد، بسته به پیکربندی از یک یا دو موتور برقی و یک بسته باتری ۷۵ کیلووات ساعتی سود میبرد که بدنه ساده اما زیبای آن را در عرض ۶.۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
اتلیس XT
اتلیس هم مانند آلفا، یک استارتاپ نوپای آمریکایی به شمار میرود که در سال ۲۰۱۹ از شاسیبلند سرسخت خود پردهبرداری کرد. سازندگان این خودرو مدعی بودند که وانت XT مانند مرسدسبنز EQS، با هر بار شارژ کامل مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را میپیماید و درعرض ۱۵ دقیقه کاملا شارژ میشود. این خودروی بزرگ بیشاز ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست تا ۱۶ تن وزن را یدک بکشد.
ادیسون فیوچر EF1-T
این وانت نوگرایانه یک ویژگی منحصربهفرد دارد که آن را از سایر مدلهای این مقاله جدا میکند؛ فیوچر EFT-1 درکنار باتری از نیروی خورشید هم استفاده میکند. این وانت که درسال ۲۰۲۱ رونمایی شد، از یک تخت محافظ آپشنال سود میبرد که نقش پنل خورشیدی را هم بازی میکند و بسته باتری را در دو حالت ایستاده و درحالحرکت، شارژ میکند. نسخههای استاندارد، پرمیوم و سوپر این خودرو بهترتیب یک، دو و سه موتور برقی دارند و با هر بار شارژ کامل ۴۸۰، ۶۰۲ و ۷۲۰ کیلومتر را میپیمایند.
کانو پیکاپ
پیشتر درباره برند کانو (Canoo) مطالبی نوشتیم. این خودروساز نوپا که در ابتدا از یک ون چندمنظوره رونمایی کرد، سپس به تولید وانت کانو پیکاپ پرداخت. این خودرو که از یک تخت ۱.۸۲ متری سود میبرد، طراحی کاملا آیندهنگر دارد و از تمام فضای پلفترم خود استفاده میکند. کانو میگوید که مشتریان میتوانند آن را در دو نسخه یک و دو موتوره خریداری کنند و نهایتا از ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور هم سود ببرند. باتری کانو با هر بار شارژ کامل مسافتی ۳۲۰ کیلومتری را طی میکند.
لوردزتان اندورانس
شرکت لوردزتان موتورز که یک استارتاپ آمریکایی است که در سال ۲۰۲۱ محصول نهچندان زیبای خود را با همکاری شرکت فاکسکان رونمایی کرد. این خودرو با تکیهبر چهار موتور برقی و یک بسته باتری ۱۰۹ کیلووات ساعتی توان پیمایش بیش از ۴۰۰ کیلومتر را دارد. این شرکت تنها ۵۰۰ دستگاه از اندورانس را تا ژوئن ۲۰۲۳ تولید کرد و به هدف تعیینشده خود رسید. به نظر میرسد که لودرزتان هماکنون اعلام ورشکستگی کرده و دیگر خودرو تولید نخواهد کرد. نظر شما درباره وانتهای برقی چیست؟ آیا این محصولات قابل اتکا هستند؟
Parham
۱ دی ۱۴۰۳از اون کانو پیکاپ خیلی خوشم اومد به نظرم جالب و کاربردیه.
فقط وقتی دیدمش یاد کانسپت وانت پاکار افتادم.
علی Shelby
۱ دی ۱۴۰۳من جی ام سی رو شنیده بودم با کانو پیکاپ و ایسوزو دی مکس
ولی لیست خوبی بود
ممنون از آقای صفر پور
جرمی کلارکسون
۲ دی ۱۴۰۳آلفا ولف خوشم اومد قلدره
کسرا
۱ دی ۱۴۰۳بعضیاشون اتفاقا با گمنام بودن خیلی خوب به نظر میان
کانو
جمس سیرا ایویچ
اتلیس
ادیسون
F22RAPTOR
۱ دی ۱۴۰۳از بودن سیراev
آگاه بودیم
🇰🇷
۱ دی ۱۴۰۳یه نکته جالب راجع به ایسوزو اینه که محصولات سرسخت و پرطرفداری داره ولی اکثر ماها نمیشناسیم . مثلا یه مدل داشت بنام Trooper که SUV سرسخت و خشنی بود و آفرودشم بد نبود . ۱۲ بار توسط ۱۱ برند مختلف ریبج شد و فکر کنم رکوردداره . از هوندا تا جی ام و سانگیانگ ریبج کردند!
گاس فرینگ
۱ دی ۱۴۰۳یه مدل دیگه اش به نام فستر کل شرکت های چینی یه دور از اتاقش استفاده کردن (برای کمتر کردن هزینه ها اتاق های آماده رو از شرکت foday میخریدن که از یه شرکت تایوانی قالب بدنه ایسوزو گرفته بود)
حتی زامیاد هم کله ش رو روی شاسی نیسان آبی سوار کرد شد شوکا
علی علوی
۱ دی ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و حضرات و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
کمپانی استارت آپی ادیسون فیوچر یک استارت آپ آمریکایی می باشد که تحت مالکیت یک کمپانی چینی قرار گرفته است
EDISON FUTURE IS AN AMERICAN START UP COMPANY IN CITY OF LIVERMORE IN STATE OF CALIFORNIA
و نیز کمپانی استارت آپی اتلیس موتورز در ایالت آریزونا
و کمپانی استارت آپی اسکات که متأسفانه در متن مقاله به اشتباه زیر مجموعه آمریکایی کمپانی فولکس واگن ذکر شده است اما در واقع یک استارت آپ آمریکایی در ایالت ویرجینیا و تحت مالکیت کمپانی معظم فولکس واگن می باشد
لوردستون موتورز هم یک کمپانی استارت آپی در ایالت اوهایو می باشد
و نیز کمپانی استارت آپی آمریکایی به نام ولفگانگ لس آنجلس در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا و اتومبیل پیکاپ یا همان وانت الکتریکی به نام تاندر تراک عرضه کرده است و در واقع نشان دهنده راهکار و نقشه راه آینده نگرانه اتومبیل های الکتریکی و هیبریدی آمریکایی می باشد
THUNDER TRUCK DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN START UP COMPANY WOLFGANG LOS ANGELES IN CITY OF LOS ANGELES IN STATE OF CALIFORNIA
AND SHOW FUTURE AMERICAN MADE APPROACH FOR ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC CARS
علی علوی از مشهد
همایون
۲ دی ۱۴۰۳ممنون از اطلاعاتتون جناب علوی شما که از اوضاع اینا خبر دارید میدونید اکثر ماشینهای الکتریکی و با تکنولوژی نوگرایانه بعد از تولید اولیه و رسیدن به دست مردم نیاز به پشتیبانی نرمافزاری تا چندسال دارند و دائم باید با آپدیت مشکلاتشون برطرف بشه امثال ریویان تسلا و لوسید اینکارو خوب انجام دادن ولی تکلیف خریداران وانت این استارت اپهای نوپا که امکان برشکستگیشون مثل لوردزتان زیاده چیه
محمود مولایی ماشین باز
۱ دی ۱۴۰۳هیچی مثل وانت بنزینی دیزلی نمیشه این برقی ها از اشغالی اومدن
MehdiTurbo
۱ دی ۱۴۰۳من شخصا تمام خودروهایی که اسکات معرفی کرد خیلی دوست داشتم چه تو کابین چه بیرون چه مشخصاتش
به جز این پیکاپ ازش یه پیکاپ دیگه و یه شاسی بلند دیدم که جفتشان طراحی زیبا و هماهنگ هم بیرون هم داخل داشتند
امیدوارم موفق بشه و مثل بقیه برندایی که احسا شدند و عالی هم بودند نشه
من
Taha Ayoobi
۱ دی ۱۴۰۳بهترینش جیامسی
کیم
۲ دی ۱۴۰۳با سلام و عرض ادب خدمت دوستان
ببخشید دونستن مشخصات چنین خودروهایی به چه درد ما میخوره بجز حسرت. تا زمانی که ورود این وانت ها و خودروهای حتی مربوط به دو دهه گذشته آمریکایی و خیلی کشورهای پیشرفته ممنوع است به نظر من همون مشخصات نیسان آبی سایپا و آریسون ایران خودرو رو بدونیم کافی. حداقل این شرکت ها یه نمونه فوق مدرن پلاس با زوار بغل و قالپاق دارن، ما مجبوریم با همین ها دلمونو خوش کنیم.
Titanium
۲ دی ۱۴۰۳به نظر من ماشینای جالبی بودن ولی چرا باید گمنام باشن؟
همایون
۲ دی ۱۴۰۳خودرویی که روش پنل خورشیدی داره رو چجوری بردشو تخمین میزنن؟اینکه تو یه جا مثل دبی سوارش بشی با اینکه تو سوئد سوارش بشی خیلی باهم فرق دارند