در این مقاله ۶ برند مشهور دنیا که بهصورت همزمان خودرو و موتور هواپیما تولید کردهاند را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
به همان اندازه که گیر کردن یک بازیگر در یک شخصیت خاص برای سابقه کاری او مضر، تولید یک محصول در یک کلاس خاص برای شرکتها نیز بسیار زیانآور و خطرناک خواهد بود. بسیاری از شرکتهای مشهور امروزی به خاطر تولید محصولات خاص شناخته میشوند و شاید دیدن محصولات دیگر از آنها باعث تعجب شود. برای مثال باید به هارلی دیویدسون اشاره کرد که تنها به خاطر تولید موتورسیکلت مشهور شده است اما آیا میدانید این شرکت به تولید کفشهای کتانی، عینکهای آفتابی و… نیز میپردازد؟ همچنین امکان دارد شرکتی به کار اصلی خود بپردازد اما زیرشاخههای آن محصولات متنوعی نیز تولید کنند. خودروسازان جزو مثالهای بارزی هستند که در صنعت وجود دارند. شرکتی که میتواند پیشرانه و گیربکس محصولات خود را بسازد پس حتماً توانایی تولید موتور جت را نیز خواهد داشت، اینطور نیست؟ تا حدی بله و ما نیز میخواهیم ۶ برند مشهور دنیا که سازنده همزمان خودرو و موتور هواپیما بودهاند را معرفی نماییم.
هوندا
هوندا جزو معتبرترین خودروسازان دنیاست و از جمله موفقترین محصولاتش میتوان به سیویک و آکورد اشاره کرد. شرکت هوندا ایرکرافت نیز در زمینه تولید جت فعالیت میکند و حدود ۲۰ سال پیش تأسیس شده است. یکی از اولین محصولات زیرشاخه متفاوت هوندا را میتوان هوندا جت دانست که از دو پیشرانه GE HF120 استفاده میکند. این پیشرانه توسط هوندا و جنرال الکتریک توسعه یافته و در کارولینای شمالی ساخته میشوند. در سال ۲۰۲۲ پانصدمین پیشرانه تولیدی هوندا خط تولید را ترک کرد. هر پیشرانه ۹۳۲۰ نیوتون نیروی پیشران تولید میکند. هوندا جت الیت II میتواند با سرعت ۷۸۲ کیلومتر در ساعت پرواز کند.
فورد
در حال حاضر فورد هیچگونه موتور جتی تولید نمیکند اما با بررسی تاریخچه درخشان آن میتوانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم. این برند آمریکایی نقش مهمی در تولید سلاح و دیگر ادوات نظامی جنگ جهانی اول داشته است. در سال ۱۹۱۷، پیشرانه مشهور لیبرتی توسط شرکتهای هال اسکات و پاکارد طراحی شد و فورد جزو معدود شرکتهایی بود که آن را تولید کرد. این برند ۳۹۵۰ پیشرانه لیبرتی را تولید نمود و بسیاری از آنها روی DH-4 نصب شدند. این پیشرانه اگرچه متعلق به جت نبود اما ۴۴۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد که برای آن زمان عدد بسیار قابلتوجهی بود. همانند هر شرکت دیگری فورد نیز برخی محصولات آزمایشی را تولید کرده است. از جمله پیشرانههای توربینی فورد میتوان به نمونه نصب شده روی یک وانت بزرگ در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد. این پیشرانه ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما گرمای زیادی داشت.
بی ام و
بی ام و امروز به خاطر خودروهای اسپرت و لوکس خود شناخته میشود اما حقیقتی وجود دارد که باواریایی ها را از دیگران متمایز میسازد. بی ام و اولین بار با تولید پیشرانه هواپیما و نه خودرو وارد این کار شد. اولین پیشرانه تولیدی بی ام و از نوع ۶ سیلندر در سال ۱۹۱۷ بود که ۱۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. به همین خاطر هواپیما از همان ابتدا نقش مهمی در تاریخچه بی ام و داشت و چند دهه بعد نیز موتورهای جت را نیز تولید کرد. اولین موتور جت بی ام و با نام ۱۰۹-۰۰۳ شناخته میشود که در سال ۱۹۳۹ معرفی شد و تست پروازی آن تا سال ۱۹۴۴ ادامه داشت. بی ام و در جنگ جهانی دوم نیز نقش مهمی در تولید موتورهای هواپیما برای آلمان داشته است.
رولزرویس
رولزرویس به خاطر تولید خودروهای بسیار لوکس و خاص شناخته میشود و البته در صنعت هوانوردی نیز حضور پررنگی دارد. بسیاری از هواپیماهای تجاری و نظامی جهان که هماکنون پرواز میکنند به پیشرانههای جت تولیدی رولزرویس مجهز هستند. با اینکه بی ام و توسعه پیشرانههای هواپیما در جنگ جهانی دوم را برای ارتش آلمان بر عهده داشت، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا از پیشرانههای رولزرویس استفاده میکرد. اولین پیشرانه جت بکار رفته در جنگ در سال ۱۹۴۴ بکار رفت. امروز نیز رولزرویس موتورهای جت پرقدرتی را تولید میکند که از جمله شاخصترین آنها میتوان به ترنت ۵۰۰ اشاره کرد که توانسته رکورد پرواز ۲۴ میلیون ساعتی را در ایرباس A340 ثبت کند. این شرکت در آمریکا نیز حضور گستردهای دارد و حدود ۶ هزار پرسنل آن در ۲۷ ایالت آمریکا حضور دارند.
میتسوبیشی
برند ژاپنی میتسوبیشی به خاطر تولید خودروهای شاخصی همچون لنسر مشهور شده است. میتسوبیشی همچنین پیشرانههای متنوعی را برای خودروها تولید کرده که اولین آنها S6 تایپ بوده است. این پیشرانه در سال ۱۹۳۵ و روی خودروی PX33 نصب شد. ژاپنیها تجربه وسیعی در تولید موتورهای جت دارند و یکی از اولین نمونهها را میتوان پیشرانه TJM3 دانست که در سال ۱۹۸۳ و نه برای هواپیمای سرنشین دار بلکه برای یک پهپاد ویژه تولید شد. میتسوبیشی همچنین با برندهای دیگر در تولید موتورهای هواپیما همکاری داشته است. برای مثال پیشرانه PW210 با همکاری پرت اند ویتنی کانادا تولید شد. همچنین پیشرانه توربینی میتسوبیشی هم در بالگردهای سیکورسکی بکار رفته است؛ اما یکی از تجارب ناکام این شرکت را میتوان پیشرانه GTF PW1200G دانست که قرار بود در اولین هواپیمای ساخت ژاپن بکار رود. این هواپیما که به مدت ۱۵ سال در حال توسعه بود توانایی حمل حداقل ۱۰۰ نفر را داشت اما در سال ۲۰۲۳ کل پروژه به دلیل هزینههای بالا و تأخیر زیاد لغو شد.
فیات
ایجاد لیستی از خودروسازان بینالمللی بدون حضور شرکتهای ایتالیایی دشوار است. در این مقاله نیز میخواهیم از فیات نام ببریم که تاریخچه آن با صنعت هوانوردی گره خورده است. فیات توربینا یکی از خاصترین وسایل نقلیه مفهومی است که هفت دهه پیش دیده شده است. این محصول از موتور جت استفاده میکرد. محصول دیگر فیات نیز کوپهای اسپرت با درگ بسیار کم و موتور توربینی تیپو ۸۰۰۱ بود که تنها به تعداد یک دستگاه تولید شد اما به دلیل مشکل داغ شدن و مصرف سوخت بالا هرگز راهی خط تولید نشد. فیات همچنین با زیرمجموعه آویازیونه خود به تولید هواپیمای نظامی هم پرداخته است. G.91R جزو جنگندههایی است که در آگوست ۱۹۵۶ معرفی شد و در ابتدا از پیشرانه متفاوتی استفاده میکرد اما بعدها به پیشرانههای جنرال الکتریک مجهز شد. فیات B.R.20 نیز رکورد سرعت جهان را در سال ۱۹۳۹ ثبت کرده است. این هواپیما از دو پیشرانه پیستونی A80 استفاده میکرد و ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
BMW is GOD
۳۰ بهمن ۱۴۰۳بیامو و زیر مجموعش رولز رویس تو ساخت موتور هواپیما استادن
خصوصا بیامو که اول هواپیما میساخته و بعد موتور سیکلت سازی و خودروسازی رو شروع کرده
واسه همینه که بی ام و ماشیناش هم قابلیت پرواز دارن 😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۳۰ بهمن ۱۴۰۳داداش زمان جنگ جهانی اول رولز رویس زیرمجموعه تو نبوده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۳الان هم بخش هوا فضای رولزرویس هیچ ربطی به خودروسازی و بیامو نداره
BMW is GOD
۳۰ بهمن ۱۴۰۳من نگفتم بخش هوافضا و هواپیمای رولز رویس زیر مجموعه بیامو هست من فقط گفتم که رولز رویس زیر مجموعه بیامو است و منظورم خودروهاش بود که موتورهاشون هم مال بیامو هست
صامورایی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳پرت اند ویتنی – جنرال الکتریک – رولزرویس : بهترین سازندگان موتور هواپیما. بقیه اصلا قابل قیاس با این عزیزان نیستند.
صامورایی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳برو یکم سرچ کن ببین Market Share و همچنین درامد این شرکت ها چقده. بعدشم برو هواپیماهای پرفروش مسافری رو نگاه کن که چه انحینی استفادع میکنن.
سهیل
۳۰ بهمن ۱۴۰۳شاید خیلی ها ندونن ولی آرم بی ام و برگرفته از ملخ هواپیماست.
صامورایی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳اشتباهه. برگرفته از پرچم باواریاست.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ترکیبی هست از پرچم باورایا و ملخ های موتور هواپیما
https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Bavaria
BMW is GOD
۳۰ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/BMW-M3-2.jpg
نئوکلاس در اصل قراره این شکلی بشه که خیلی خفنه 👆👆👆
Cehx
۳۰ بهمن ۱۴۰۳اتفاقا این زشت تره
نمیدونم واقعا معیارت چیه چراغ قرمز و ابی؟
ولی نظر کسی در مورد bmw که اسمش bmw is god هسته ارزشی نداره
god معنای بشدت عمیق تری داره یعنی bmw یکتاست کسی مثلش نیست که این در دنیای خودرو غیر ممکنه و همیشه همتایی وجود داره و هر فردی دیدگاهی داره یکی ماسل کار دوس داری یکی jdm هیچ کدومشون حق ندارن بگن ماشین ما بهترینه بهترین
و از نظر من این
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/35-4.jpeg
بشدت زیبا تره حتی در نگاه اول ازش خوشم اومد ولی پشتش و خطوط بغلش کار زیاد دارن (LED های رینگاش روهم بردارن والا دوتا چراغ گذاشتن اینده نگری نیست)
کانسپت تا خودروی تولیدی بسیار متفاوت خواهد بود
باباپنجلی
۳ اسفند ۱۴۰۳فقط خاک بر سر سلیقه مدیران بی ام و باشه با طراحی زشت و افتضاح نمای جلوی بی ام و های جدید(چندسال گذشته).احتمالا اومدن ایران و مغز خر بجای مغز گوسفند در کله پاچه فروشیهای متقلب اطراف تهرون بهشون خوراندند.بی سلیقگی نه،بلانسبت شما و حتی الاغهای محترم،خریت محض.کاش کمپین و یا معادل فارسیش(احتمالا بهمت دکتر حداد عادل،کاشف کش قلمه بجای پیتزا،و رایانک مالشی،بجای تبلت)کارزاری توسط دوستدارن و عاشقان بی ام و از سراسر جهان برعلیه مدیران بی سلیقه بی ام و راه اندازی می شد تا دست از این حمایتشان بردارند و بی ام و از این بدریختی نجات پیدا می کرد.
همایون
۱ اسفند ۱۴۰۳چرا فکر میکنی خفنه؟اگه این خفنه پس m3 نسلe46 چیه؟
SMS
۳۰ بهمن ۱۴۰۳میتسوبیشی و رولزرویس تو این دوران از همه مشهور تر هستند
johnmarston
۳۰ بهمن ۱۴۰۳چرا رولزرویس موتور هواپیما میسازه ولی موتور خودروهاشو نه؟
HAIRYTALE
۳۰ بهمن ۱۴۰۳سنگین بود کمرم رگ به رگ شد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۳چون شرکت خودروسازی و شرکت هوافضای رولزرویس ربطی به هم ندارند. تقریبا ۳۰ ساله مستقل هستند
همایون
۱ اسفند ۱۴۰۳تنها شرکتی که هواپیماسازیش با تولید خودروش هنوز باهم حساب میشن هوندا هستن حتی میتسوبیشی هم که حال و روز خودروسازیش داغونه تو صنایع نظامی یکه تازه تو ژاپن ولی تحت کنترل دولته
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۳آقای اشتری من قبلاً یه جا خونده بودم چانگان هم در حوضهی هوانوردی حضور داره درسته؟
علی علوی
۱ اسفند ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات همگی بخیر و سلامتی و تندرستی
بهترین و شناخته شده ترین و پیشرفته ترین و قدرتمند ترین کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه هوافضایی عبارتند از کمپانی معظم جنرال الکتریک
کمپانی معظم رولزرویس و کمپانی معظم پرت اند ویتنی
که به غیر از رولزرویس دو کمپانی معظم دیگر هر دو متعلق به ایالات متحده می باشند
سپس کمپانی های دیگری نظیر لایکومینگ در ایالت پنسیلوانیا در ایالات متحده
ویلیامز اینترنشنال در ایالت میشیگان
کانتیننتال موتورز در ایالت آلاباما
و کمپانی آلیسون در ایالت ایندیانا که هم اکنون تحت مالکیت کمپانی معظم رولزرویس می باشد همگی متعلق به ایالات متحده می باشند از جمله بهترین و پیشرفته ترین و قدرتمند ترین و شناخته شده ترین کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه هوافضایی و خصوصاً موتورهای فوق العاده پیشرفته وسایل نقلیه هوافضایی می باشند
در ضمن کمپانی معظم هوندا بخش هوافضایی آن کاملاً تحت لیسانس کمپانی معظم جنرال الکتریک
کمپانی معظم میتسوبیشی موتورز شاخه هوافضایی آن کاملاً تحت لیسانس کمپانی معظم لاکهید مارتین می باشند
موشکهای پرتاب های فضایی ژاپن طراحی و ساخت کمپانی معظم میتسوبیشی موتورز و تحت لیسانس کمپانی معظم لاکهید مارتین می باشند تحت عنوان H2
علی علوی از مشهد
سینا عباسی
۱ اسفند ۱۴۰۳رولزرویس که توی ا افضا مشغول به کار هست هیچ ربطی بهن ندارک چون از خیلی وقت پیش تبدیل به دو کارخانه متفاوت ولی با یکنام شدند ولی رولزرویس خودروساز هم برای bmw هست
sina
۱ اسفند ۱۴۰۳زمین
دریا
هوا
همه در سیطره هوندا
NAVID@@98
۲ اسفند ۱۴۰۳سی چه طره ای ؟! 😂
سیطره مال همون شرکت معظم جنرال الکتریک هستش
موتور های بخش هواپیما ی هوندا کلا بر اساس طراحی و مهندسی شرکت معظم جنرال الکتریک هستن که به پای محصولات اصلی خودشون البته نمیرسه اینم ولی کلا
جت های شخصی این شرکت در یکی از ایالت های آمریکا ساخته میشن سایت تولیدش هم همون جاست
کلس کاکپیت و اویونیک هم که از اصلی ترین سیستم هاش هستن از چند شرکت دیگه آمریکایی هستن
NAVID@@98
۲ اسفند ۱۴۰۳و خدایی اثبات کردن با برتری هرچیز اول۱
کلا زمین دریا و هوا کلا سیطره هرچیز اول۱ اروپا و آمریکا همه ۱هرچیز اول۱ هستن چون از دریا و زمین وهوادیگه خدا🥇👑 خدایی و خوب 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن خدایی خوب خود سیطره هرچیز اول۱ هستن 🥇👑
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🇺🇸🇷🇺🇨🇦🇧🇬🇪🇦🇮🇹🇸🇪🇺🇦🇨🇭🇬🇷🇬🇧🇨🇵🇫🇮🇷🇴🇸🇯🇩🇪🇪🇺🥇👑هرچیاول۱🥇👑
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیاول۱🥇👑هرچیزاول۱🥇👑
وقتی اثبات شده 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑سیطره از دریا زمین هوافضا خدایی خوب دیگه چرا چی بگیم۱
اینا سنده هاااااااااااا یازده ۱۱
مجتبی
۱ اسفند ۱۴۰۳دو شرکت بزرگ آلمانی و دو شرکت ژاپنی فراموش کردید شرکت یکی Mercedes-Benz که هم در جنگ جهانی اول و دوم موتور هواپیما تولید می کرد(اولین موتور توبوفن دنیا از نظر آزمایشگاهی در جنگ جهانی دوم)و بعد از جنگ هم شد DASA که مالک دورنیر و دایملر ایرو اسپیس و MBB و MTU و شرکت بعدی MAN آلمان که در زمینه ساخت موتور های توربینی تخصص دارد در شرکت های ژاپنی هم کاوازاکی یادتون رفت که تخصص ساخت جنگنده و هواپیما باری هم دارد ( Kawasaki c1 &c2) و شرکت بعدی ژاپن سوبارو است که در جنگ جهانی دوم با اسم ناکاجیما که هم بمب افکن (سبک و سنگین)و هم جنگنده و هم موتور هواپیما تولید می کرد که بعد از جنگ تغییر نام داد به fuji که هم هواپیما سبک و هلیکوپتر و …..