هفته نامه

پنج پیشرانه خودرو که با کمک یاماها ساخته شدند؛ از فورد تا ولوو V8

هرچند یاماها به خاطر موتورسیکلت‌هایش شهرت دارد اما این شرکت با کمک به توسعهٔ پیشرانه‌های فوق‌العاده، توانایی‌های خود را در صنعت خودروسازی هم نشان داده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شرکت یاماها موتور که در بهار سال ۱۹۵۵ تأسیس شد، به خاطر ساخت بهترین موتورسیکلت‌ها، در سراسر جهان شهرت دارد اما این شرکت ژاپنی در تاریخ خودرو با صنعت خودروسازی هم ارتباط داشته است. یاماها در دههٔ ۶۰ نقشی پررنگ در توسعهٔ تویوتا ۲۰۰۰GT افسانه‌ای داشت و در اوایل دههٔ ۹۰ هم سوپرکاری با پیشرانهٔ V12 فرمول یک بنام OX99-11 را طراحی کرد که متأسفانه هیچ‌گاه از مرحلهٔ پروتوتایپ فراتر نرفت. علاوه بر این، یاماها در طراحی و توسعهٔ بسیاری از پیشرانه‌های خودرویی هم نقش داشته است که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تویوتا ۳T-GTE

یاماها و تویوتا همکاری طولانی‌مدتی باهم داشته‌اند که منجر به ساخت موتورهای عالی زیادی مثل اولین پیشرانهٔ V8 تولیدی تویوتا (معروف به موتور تویوتا همی) و تنها موتور V10 تاریخ این شرکت شده است. این همکاری اما پیشرانه‌های کوچک‌تر چهار سیلندری را هم به دنبال داشته که یکی از خلاقانه‌ترین آن‌ها، موتور ۳T-GTE است. این موتور بر اساس پیشرانهٔ ۳T ساخته شد که در سال ۱۹۷۷ معرفی شده بود. ۳T-GTE اولین پیشرانهٔ DOHC توربوشارژ ژاپنی محسوب می‌شد. این موتور ۱.۸ لیتری که اولین بار در سال ۱۹۸۲ ارائه شد، به محفظه احتراق نیم‌کره‌ای (همی)، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، دو سوپاپ در هر سیلندر و شمع‌های دوتایی مجهز بود و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. ۳T-GTE در زمان عرضه یکی از مهندسی‌شده‌ترین موتورهای چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شد و هنوز هم به دلیل قابلیت اطمینان نامیرای خود قابل‌احترام است. این پیشرانه در نسخه‌های پرفورمنس مدل‌های کرونا، سلیکا و کارینا استفاده شد.

فورد SHO V6

در دههٔ ۸۰، فورد به یک پیشرانهٔ V6 پرفورمنس جمع‌وجور نیاز داشت که امکان نصب به‌صورت عرضی را داشته باشد. بدین منظور، شرکت آمریکایی بجای ساخت چنین پیشرانه‌ای، سفارش آن را به یاماها داد. البته فورد قبلاً روی یک موتور V6 بنام ولکان کار می‌کرد اما مهندسان شرکت نتوانستند این موتور را به‌اندازهٔ کافی جمع‌وجور و قدرتمند طراحی کنند. پیشرانهٔ SHO هم بر اساس همان ولکان ساخته شده بود اما به لطف یاماها بسیار پیشرفته‌تر شد. این موتور کاملاً در ژاپن مهندسی شده و مونتاژ می‌شد. موتور SHO که با حجم‌های ۳ لیتر و ۳.۲ لیتر تولید می‌شد، به بلوک آهنی، سرسیلندر آلومینیومی DOHC با ۲۴ سوپاپ و منیفولد هوای نوآورانه با طول متغیر مجهز بود. این پیشرانهٔ دور بالای تنفس طبیعی، ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ یا ۲۹۲ نیوتن متر گشتاور (بسته به حجم) تولید می‌کرد. این پیشرانهٔ V6 از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ در نسخهٔ پرفورمنس سدان تاروس SHO استفاده شد. این پروژهٔ موفق همچنین منجر به توسعهٔ موتور دیگری توسط یاماها برای فورد شد. این یک پیشرانهٔ V8 بزرگ‌تر بود که زیر کاپوت نسل سوم تاروس SHO جایگزین موتور V6 قبلی شد.

تویوتا ۲ZZ-GE

یکی دیگر از پیشرانه‌های بسیار خوبی که تویوتا با کمک یاماها توسعه داد، ۲ZZ-GE بود. داستان این موتور در اواخر دههٔ ۹۰ آغاز شد یعنی زمانی که تویوتا به فکر طراحی یک نسخهٔ پرفورمنس از پیشرانهٔ چهار سیلندر ZZ خود افتاد. برای انجام این کار، تویوتا از شریک دیرینهٔ خود توسعهٔ سرسیلندر جدیدی را خواست که منجر به ساخت ۲ZZ-GE شد. این پیشرانهٔ تمام آلومینیومی با ۱.۸ لیتر حجم، به شاتون‌های فورج‌کاری شدهٔ فولادی، پیستون‌های بازطراحی شده و سیستم تزریق سوخت چندنقطه‌ای پیشرفته مجهز بود. این موتور چهار سیلندر که می‌توانست از دور ۷,۵۰۰ rpm فراتر رود، در نسخه‌های پرفورمنس مدل‌هایی مثل کرولا و سلیکا، پونتیاک وایب و سه مدل لوتوس الیزه، اگزیج و Eleven-2 استفاده شد. این پیشرانه که تنفس طبیعی بود، بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما لوتوس با نصب اینترکولر و سوپرشارژر روی آن، قدرت را تا ۲۶۰ اسب بخار افزایش داد.

ولوو B8444S

B8444S که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد، یک پیشرانهٔ V8 تمام آلومینیومی با زاویهٔ ۶۰ درجه بود که در نسل اول ولوو XC90 و نسل دوم S80 استفاده شد. این پیشرانه به‌طور کامل توسط ولوو طراحی شده بود و شرکت سوئدی از یاماها صرفاً برای تولید آن کمک گرفت اما از آنجایی قطر سیلندر و کورس پیستون B8444S با موتور SHO V8 فورد یکسان بود، به نظر می‌رسد نقش یاماها در این موتور چیزی بیش از تولید آن بوده است. موتور B8444S با ۴.۴ لیتر حجم، ۳۱۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه همچنین در سوپرکار بریتانیایی نوبل M600 هم استفاده شد و در اینجا با انژکتورهای جریان بالا و دو توربوشارژر، خروجی آن به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور رسید.

تویوتا ۱LR-GUE

در دههٔ ۲۰۰۰، تویوتا تصمیم به ساخت چشمگیرترین سوپراسپرت تاریخ ژاپن گرفت تا آن را از طریق برند لوکس لکسوس به بازار عرضه کند. یکی از اهداف این پروژه، توسعهٔ یک پیشرانهٔ V10 با الهام از فرمول یک بود که این وظیفه به یاماها سپرده شد. این موتور با کد ۱LR-GUE، با استفاده از آلومینیوم، منیزیوم و تیتانیوم ساخته شد. میل‌لنگ و پیستون‌های فورج‌کاری شده که برای مقاومت در برابر نسبت تراکم ۱۲ طراحی شده بودند، سوپاپ‌های منیزیومی و سیستم VVTi دوگانه هم از دیگر از ویژگی‌های این موتور جذاب بودند. موتور V10 لکسوس LFA با ردلاین ۹ هزار rpm و حجم ۴.۸ لیتر، ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، سیستم اگزوز هم که با همکاری بخش تولید آلات موسیقی یاماها ساخته شده بود، سمفونی اعتیادآوری می‌نواخت. تا به امروز، این تنها پیشرانهٔ V10 ساخت ژاپن و جذاب‌ترین موتور تاریخ سرزمین خورشید تابان محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    لکسوس LFA و دیگر هیچ

    موافقم 90
    مخالفم 15
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      مردم جهان جنس ژاپنی میبینند چشم بسته میخرند چون ژاپنی خودش را ثابت کرده !!!

      اما این از منِ کوچک به شما نصیحت که هرکجا اسمی از یاماها اومد هرچند اگر حتی مشاور ساخت هم بود ندید بخرید و از علم این نام بزرگوار لذت جهان را ببرید!!!

      موافقم 80
      مخالفم 55
    2. Mercedes-Benz

      ۲۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      ژاپنی ها و آلمانی ها بهترینن آلمانی ها لوکس واسپرت
      ژاپنی قیمت مناسب کیفیت بی نظیر

      موافقم 27
      مخالفم 1
      1. Camgar

        ۲۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10 ديدگاه)

        جنسای آلمانی و جنسای ژاپنی اثبات شدن
        من با توجه به تجربه ای که در هردو دارم
        میگم نه اینکه مثلا چشم بسته و ندید مثلا جنس ژاپنی رو نه نخرید چون این اشتباهه و دیدم مواردی که راضی نباشم ولی معمولا برای من اثبات شدن
        جنسای آلمانی هم که کلا سطلح بالا و با کیفیت بینظیر هستن و اینها هم اثبات شدن
        همکاری بین کمپانی ها هم قابل توجه بوده مثلا در مواردی متنوع یاماها با شرکت های تخصصی از اروپا و آمریکا همکاری کرده و از طراحی یا تکنولوژی و مهندسی اونها استفاده کرده برای تولید محصول
        من نقش پررنگ یاماهارو در ادوات صوتی میبینم که مثلا آدیو مانیتورینگ های تخصصی در زمینه موسیقی حرفه ای داره که مناسب بوده و فقط چند شرکت اروپایی و آمریکایی بهتر از این هستن که اونها هم خیلی در سطح فوق حرفه ای کار کردن
        و برای استفاده های ما همین یاماها مناسبه.

        موافقم 22
        مخالفم 2
    3. Mercedes-Benz

      ۲۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      تو کشورهای خارجی مردم براحتی میتونن این ماشینای باکیفیت رو بخرن اما تو ایران نسخه های قدیمی و کارکردش هم متاسفانه گرون😔😔😔

      موافقم 20
      مخالفم 1
    4. Mercedes-Benz

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      همون متعصب های ماشینای امریکایی که تو مقاله قبلی ژاپنی ها رو تقلید کار میدونستن الان ضایع شدن

      موافقم 6
      مخالفم 3
  2. NISMO

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد ژاپن . کاش ما هم میتونستیم خودروهای ژاپنی رو راحت بخریم و یک عمر استفاده کنیم .
    بهترین رفیق برای جیب آدم ، ماشین ژاپنیه .

    موافقم 90
    مخالفم 13
  3. Ahmad

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    ژاپن کبیر🇯🇵🇯🇵💪💪

    موافقم 63
    مخالفم 13
  4. افسانه‌ی جومونگ

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فورد ، لوتوس ،‌ ولوو ، و … همه اسمشون تو این مقاله بود و از مهندسی و فناوری ژاپن کمک گرفتند .
    حالا یه عده که معلوم نیست اصلا به سن قانونی رسیدن یا نه میگن ژاپن رو با کشورای تراز اول مقایسه نکنید و به زودی ژاپن منقرض میشه . اونی که به زودی منقرض میشه به علت فشار خوردن تویی عزیزم نه ژاپن 😂

    موافقم 67
    مخالفم 11
    1. علی

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      مگه تو پسر امپراطور ژاپنی اینقدر حرص میخوری . هر شرکتی با هر ملیتی میتونه محصول موفق و غیر موفق تولید کنه حتی یک شرکت کوچیک گمنام هم میتونه محصولی موفق بسازه….البته کار براش مشکل تره تا اعتماد حاصل کنه .خوب مطلق نداریم.

      موافقم 24
      مخالفم 38
  5. gmcs399168lss24

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    شاهکارهای ژاپن.

    موافقم 44
    مخالفم 7
  6. دانیال

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    وقتی ولوو و لکسوس برای تهیه موتور رده بالاترین ماشینشون میرن پیش یاماها ، دلیلی نمی مونه که ذوق نکنم از ابهت و کاردرستی این برند

    موافقم 51
    مخالفم 7
  7. Siyavash

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    وای که اون v10 با اون صدایه ماورایی…
    هیچ وقت دیگه تکرار نمیشه اون صدا….❤️‍🩹❤️‍🩹❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

    موافقم 43
    مخالفم 6
  8. Ay

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    پیشرانه lmc734 هم میتونست توب این لیست باشه.۶ سیلندر افسانه که هیچوقت معروف نشد.گیربکس wwq شرکت نوریا فوقالعاده بود.۳۰ سال قبل از سیستم ترماکتور استفاده میکرد این سیستم سوخت رسانی رو به صورت لحظه انجام میداد یعنی وقتی دور میگرفت از طریق minfakt our سوخت رسانی رو تقویت میکرد و فراشاهکار بود اما یخواطر هزینه زیاد هیچوقت به تولید انبوه نرسید.

    موافقم 11
    مخالفم 5
  9. ali

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با سلام
    موتور SHO چه قدر زیباس دم یاماها گرم.نکته ای که در مورد موتور لکسوس LFA هست اینه که زمانی که اومده بود اینقدر سریع دور میگرفت که سیستم مکانیکی عقربه های سال 2000 نمیتونستن با موتور کالیبره بشن.در نتیجه تصمیم شد که نمای دور موتور به صورت دیجیتال طراحی بشه که بتونه کالیبره بشه.کلا لکسوس LFA یه شاهکاره .(گرچه من خودم علاقه چندی بهش ندارم ولی شاهکاره)

    موافقم 23
    مخالفم 5
  10. حسن

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    دمت گرم یاماها ولی باید بیشتر تلاش کنی تا به ایرانخودرو سایپا برسی ~

    موافقم 14
    مخالفم 2
  11. silent

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این شرکت در زمینه ای دیگه هم تخصصی کار میکنه و فکر میکنم بازار بزرگ تری هم هست براش، اونم موتور های دریایی هست که رو انواع و اقسام شناور مورد استفاده قرار میگیره.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  12. حسن

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    یاماها سلطان جاده

    موافقم 11
    مخالفم 4
  13. بهنام

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (828 ديدگاه)

    دیسلایک ها خیلی باحاله. میزان فشار بر حسب ریشتر رو نشون میده .
    آخه آدم به یاماها دیسلایک میده ؟ 😂

    موافقم 22
    مخالفم 6
    1. gmcs399168lss24

      ۲۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      این‌ها مهم نیست.مهم اینه که اکثریت آگاهن از اینکه ژاپن محصولات عالی تولید می‌کنه.چندتا دیسلایک خیلی اهمیتی نداره به‌نظر من.

      موافقم 19
      مخالفم 5
  14. محمدمهدی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یاماها چون پیانو هم میسازه بهش گفتن بیا برامون ی موتور خوش صدا بساز واسه lfa
    شاتون تیتانیومی
    سرسیلندر از آلیاژ منیزیم
    و سوپاپ ها داخلشون سدیم هست ن منیزیم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  15. Morteza

    ۲۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی دیگه از انجین هایی که گفته نشد، انجین 4Age بود که توسط یاماها ساخته شد . این موتور در حالت عادی ساخت تویوتا حجم ۱.۶ لیتر ،طی نسل های مختلف توان ۱۱۰ تا ۱۵۰ اسب و ۱۶ و ۲۰ سوپاپ داشت تا اینکه یاماها با تغییرات توی اون یک انجین مخصوص مسابقه با سیستم تراتل و حداکثر توان ۲۴۰ اسب بخار ، ۲۰ سوپاپ و دور موتور باورنکردنی ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه رو ساخت که یکی دیگه از فوق‌العاده تمرین انجین ها بود

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا