چشم اندازهفته نامه

نخستین خودروی ملی کشورهای مختلف جهان کدام اند؟

تمام صنعت خودروی جهان، موفقیت‌هایشان را مدیون این مدل‌های راه‌گشا هستند.

تا حالا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید، اولین خودروی آمریکایی چه بود؟ یا ایتالیایی‌ها در چه زمانی اولین خودروی خود را معرفی کردند؟ شاید جواب این سوالات کم‌تر پرسیده‌شده را تا حدودی بدانید اما در این مطلب نگاهی گسترده‌تر خواهیم داشت تا ببینیم، ملل پیشتاز در صنعت خودرو، ماجرای خود را از کجا و با کدام خودروهای آغاز کرده‌اند.

اولین خودروی آلمانی: بنز

این مورد را تقریبا همه می‌دانیم. این کارل بنز بود که در روزهای پایانی قرن ۱۹ میلادی، نخستین خودروی جهان را با سه چرخ راه‌اندازی کردند. این خودرو که قدرتی کمتر از یک اسب بخار داشت، برای نخستین‌بار در سال ۱۸۸۸ توسط همسر بنز، برتا، رانده شد و سروصدای زیادی به پا کرد تا بنز ۲۵ دستگاه از آن را بسازد و امپراتوری یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان را آغاز کند.

اولین خودروی فرانسوی: پژو

پژو تایپ ۲، نخستین خودروی فرانسوی بود که با تکیه‌بر پیشرانه دایملر وارد خط تولید شد. این محصول تولید محدود که تنها ۴ دستگاه از آن تولید شد، در سال در واپسین روزهای قرن ۱۹ میلادی توسط پنهارت تولید شد و تا ۱۸۹۰ با نام پژو به دست مشتریان رسید. فروش آن بیش از ۱۰ ماه زمان برد.

اولین خودروی ایتالیا: میاری اند جوستی

شرکت «میاری‌ اند جوستی» در سال ۱۸۹۴ بنیان نهاده شد و یک خودروی سه‌چرخ را به‌عنوان نخستین محصول خود تولید کرد. این برند که کار خود را به کمک طراح به‌نامش، «انریکو برناردی»، آغاز کرده بود، ۵ سال پیش از افتتاح کار فیات مشغول به فعالیت در حوزه خودرو بود.

اولین خودروی آمریکا: دوریا

«چالرز دوریا» در سال ۱۸۹۳ نخستین خودروی ایالات‌متحده را به کمک برادرش فرانک تولید کرد. آن دو پس از بنیان نهادن برند ناموفق «دوریا موتور واگن کمپانی»، ۱۳ خودرو را به دست مشتریان خود رساندند و نهایتا پیش از شروع قرن ۲۰ میلادی به کار خود پایان دادند. هر چند نامشان در صنعت خودروسازی به‌خاطر نفاق به جایی نرسید اما به‌عنوان نخستین خودروسازان آمریکا شناخته می‌شوند.

اولین خودروی انگلستان: هامبر سوشبل

دایملر از سال ۱۸۹۶ به بازار انگلستان وارد شد و خودروهایش را به فروش رساند. اما این مسئله راه را برای عرضه نخستین خودروی انگلیسی باز کرد که در سال ۱۸۹۸ توسط شرکت کوچک «هامبر سوشِبِل» تولید می‌شد. خودروی سه چرخ هامبر از موتور مخصوص خود استفاده می‌کرد.

اولین خودروی سوئد: اسکانیا

برند باسابقه اسکانیا که هم‌اکنون به‌خاطر تولید وسایل‌نقلیه سنگین شناخته می‌شود، در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا از قطعات خودروسازان دیگر استفاده می‌کرد اما از سال ۱۹۰۸ پیشرانه خود را توسعه داد و حدود ۷۰ واحد از آن را هم به فروش رساند.

اولین خودروی ژاپن: تاکوری

«کامانوسوکه اوچیاما» پس تلاش بسیاری روی پروتوتایپ خود، نهایتا در سال ۱۹۰۷ از نخستین خودروی درون‌سوز ژاپن رونمایی کرد؛ درحالی‌که نخستین خودروی بخار حدود ۳ سال پیش از آن به بازار عرضه شده بود. این خودرو که تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید و یک نمونه هم به خانواده سلطنتی فروخته شد، نهایتا از موزه خودروی تویوتا سر در آورده است!

اولین خودروی روسیه/ لتونی: روسو بالت

نخستین خودروی روسی، «یاکوو لو اند فرز» نام داشت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد و سازنده‌اش خیلی زود به کار خود پایان داد. اما داستان خودروسازی روسیه از جایی شروع می‌شود که «روسو-بالت» در سال ۱۹۰۹ از مدل «۳۰-۲۴» خود پرده‌برداری کرد و ۳۴۷ دستگاه از آن را تولید کرد. این خودرو در شهر «ریگا» تولید می‌شد که در آن زمان تحت زمام‌دار روس‌ها مدیریت می‌شد اما هم‌اکنون به‌عنوان پایتخت کشور لتونی (لاتویا) شناخته می‌شود.

اولین خودروی چین: دانگ فنگ

دانگ فنگ CA71 نخستین خودروی چینی‌ها بود که در سال ۱۹۵۸ و با تکیه‌بر پیشرانه ۱.۹ لیتری مرسدس‌بنز تولید شد. این سدان زشت که با مدل هونگچی CA72 رقابت می‌کرد، پیش از آن به خط تولید رسید و در رقابت پیروز شد. البته تولید کننده هر دوی آن‌ها، شرکت «FAW» بود!

اولین خودروی ترکیه: آنادول

مسئولیت ساخت اولین خودروی ترکیه، آنادول A1، بر دوش برند اوتوسان بود که که خود با تکیه‌بر خرید تمام اجزایش از شرکت‌های خارجی به‌ویژه انگلیسی، آغاز به کار کرد. این برند بیش از ۱۵ هزار دستگاه A1 را در میانه سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ به فروش رساند. این برند بعدها تلاش کرد تا از اولین خودروی تماما ملی خود رونمایی کند اما با شکست مواجه شد.

اولین خودروی کروآسی: ریمک

برخلاف دیگر خودروهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، نخستین خودروی کروآسی یک سدان بلااستفاده و خسته‌کننده نبود. این کشور ۴ میلیون نفری کوچک اروپایی که در سال ۱۹۹۱ ادعای استقلال کرد، در سال ۲۰۱۶ از نخستین خودروی خود با نام ریمک کانسپت وان رونمایی کرد که راه را برای تولید یکی سریع‌ترین خودروهای جهان، یعنی ریمک نورا، باز کرد. ابرخودروی کانسپت وان ۱,۲۴۱ اسب بخار قدرت داشت.

اولین خودروی ایران: پیکان

اولین نمونه‌های پیکان جوانان تولید ایران

رسانه‌های مختلف بر سر نخستین خودروی ایرانی جدل دارند. بسیاری از سایپا ۷۰۱ کاروان که بر پایه نسل اول فورد گلکسی و فولکس‌واگن شاران توسعه پیدا کرده بود و از یک موتور ۲.۴ لیتری نیسان سود می‌برد، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد می‌کنند. این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد و راه را برای ایران‌خودرو سمند هم باز کرد. اما ما دوست داریم که از پیکان، محصول وارداتی و فیس‌لیفت‌شده ایران‌ناسیونال، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد کنیم؛ چراکه اولین خودرویی بود که با نامی داخلی تولید شد و از آن پس در خاطره مردم باقی ماند. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. nima.jdm

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    پژو رو دوست دارم

    موافقم 54
    مخالفم 66
    1. ممد ژانگولر

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4332 ديدگاه)

      بنز و پژو بعد از صد سال هنوز وجود دارن و باعث افتخارند.

      موافقم 104
      مخالفم 12
      1. nima.jdm

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (558 ديدگاه)

        پژو مثل میتسوبیشی دوران خیلی با شکوهی داشت
        ولی پژویی که امروز می‌بینیم دیگه پژو قبل نیست متاسفانه

        موافقم 109
        مخالفم 16
        1. رامین صفایی

          ۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (57 ديدگاه)

          چینی ها همون بهتر که گاری و فرغون تولید میکردند

          موافقم 36
          مخالفم 38
        2. Galant.VR4(JDM)

          ۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1434 ديدگاه)

          امیدوارم دوتاشون بیان تو اوج البته پژو حداقل یه زوری برای رقابت در عرصه جهانی میزنه
          خدایی ژاپنی ها انگار شل کردن میتسوبیشی خوابه کلا فقط دو مدل خوب داره بقیه زباله های خانوادگی

          موافقم 22
          مخالفم 4
    2. nima.jdm

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      ولی احساس میکنم اولین ماشین چینی برخلاف ماشینای چینی امروزی استحکام بدنه خوبی داشته

      موافقم 91
      مخالفم 20
      1. Hairy ...

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (702 ديدگاه)

        کلا همه ماشینای قدیمی محکم تر بودن
        فکر میکردن هرچه بدنه سفت تر سرنشینان امن تر
        هرچند اینجوری بیشتر سلامت خود ماشین تامین میشد تا سرنشینان
        به قول ریچارد هموند هنگام تصادف هر سانتی متری که ماشین دیرتر می ایسته احتمال زنده موندن سرنشینا ده ها برابر میره بالاتر

        موافقم 61
        مخالفم 3
      2. جمشید

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (255 ديدگاه)

        احساس نکن
        این بدنه های سنگین با ضخامت زیاد فولاد به معنای امنیت بیشتر نیست
        حرف من رو تست های تصادف شاخ به شاخ خودرو های جدید آمریکایی با کلاسیک هاشون ثابت میکنه.

        موافقم 43
        مخالفم 6
  2. amir

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3804 ديدگاه)

    بعد یه عده زورکی میخوان تاریخو عوض کنن چون خودشون دوست دارن

    موافقم 79
    مخالفم 14
    1. فرهاد

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      بله امیر، صنعت از اروپا متولد شد
      بنیان گذار و خالق خودرو بصورت انبوه برای عموم، اروپاست… زمانی آمریکایی ها درگیر هفت تیرکشی و اسب سواری تو غرب وحشی بودن اروپایی های متمدن مشغول ساخت ماشین آلات صعنتی و ثبت اختراعات بودن.

      موافقم 78
      مخالفم 41
      1. سوشیانت

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3804 ديدگاه)

        زمانی که آمریکایی ها ماشین ۴۰۰ اسبی میزدن و سیستم تهویه اتومات و گرمکن صندلی و.. داشتن اروپایی ها کجا بودن؟

        موافقم 48
        مخالفم 27
        1. مهران

          ۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          فقط یه جواب برای شما دارم بنز و بی ام و

          موافقم 30
          مخالفم 9
        2. امیر

          ۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دادا صنعت و ساخت خودرو از اروپا شروع شد
          آمریکا کجا بود؟!
          این ماشین ۴۰۰ اسبی که تو میگی نوه نتیجه ماشین های اروپایی محسوب میشدن

          موافقم 27
          مخالفم 7
        3. امیر

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          آمریکا؟؟دوست عزیز وقتی امریکا ماشین ۴ تنی بزرگ تولید میکرد .مرسدس فرمول ۱ میساخت.ب قول دوستمون کلمه مرسدس بی ام و خودش جوابه نیاز به موشکافی نیست.

          موافقم 12
          مخالفم 5
        4. Taha Ayoobi

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5369 ديدگاه)

          دعوا نکنید،
          اروپا ماشینو اختترتع کرد و آمریکا بعدش جلو زد ازشون.

          موافقم 16
          مخالفم 4
      2. نا اشنا

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (23 ديدگاه)

        هنری فورد در آمریکا و وکارل بنز در آلمان با هم و یک تاریخ اولین خودرو رو ساختند ،،حال دوستمون اسمی از هنری فورد نیاورده دلیل بر هفت تیر کشی آمریکایی ها نیست .آمریکا هم همان اروپای مدرن تر و جدید هست .و از همه اقوام جهان گرد هم آمدند و شده این کشور آزاد اندیش

        موافقم 12
        مخالفم 3
    2. مهران

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کَره مگه ماشین می سازه 😂

      موافقم 5
      مخالفم 8
  3. JaMsHiD-B

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3134 ديدگاه)

    پژو بود که به بنز پیشنهاد داد که ماشین ها چهار چرخ بشن
    پژو بود که سیستم دو میل سوپاپ در سر سیلندر رو ابداع کرد
    ماشاالله بهت

    موافقم 84
    مخالفم 27
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1434 ديدگاه)

      پژو یه دنیاس افتخارات زیادی هم تو این صنعت داره
      واقعا برند دوست‌داشتنی هستش
      برخلاف این پژو آشغالی هایی که تو ایران هستن که خیلی هم از تک‌تکشون تنفر دارم ولی عاشق پژوی واقعیم
      آرزوم این بود که ای کاش پژو وارد ایران نمیشد و این دیدگاه بد در مورد پژو تو ایران ساخته نمیشد

      موافقم 22
      مخالفم 4
  4. صدرا غلامی

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اقا یک سوال
    من اگر بخوام چندتا از عکسای این مقاله هارو دانلد کنم برای پس زمینه دکستاپ به فورمت web هست.
    پیشنهادی چیزی دارید؟
    چون یکی از این رولتوی منصوری دلمو برده یکی اون استون مارتین والکری

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5527 ديدگاه)

      اگه نمیتونی بزاری پس زمینه ازش اسکرین بگیر بعد برش بده

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. Amirshayan

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      https://www.caricos.com/
      از این سایت با هر سایزی میخوای دانلود کن

  5. Nr

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    دانگ فنگ زشت نبوده که… اون آناچیز زشت تر بوده که

    موافقم 38
    مخالفم 6
  6. ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5527 ديدگاه)

    عجب پستی بود امروز دیدم حال دلمو خوب کرد دمتون گرم خسته نباشید دستتون درد نکنه
    فقط باید ایران رو اول لیست می‌نوشتید

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. Parsaastaneh

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      البته که اولین خودرو ملی ایران سمند بود نه پیکان چون اون رو به عنوان مونتاژ میشه نام برد.

      موافقم 11
      مخالفم 27
      1. مهران

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        سمند! حتما داری شوخی میکنی طراحی سمند حتی مال ما نیست موتورش هم موتور پژو هست و ef7 نوع انژکتورش هست شاستی هاش هم مشابه پژو هست

        موافقم 22
        مخالفم 2
      2. .

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (119 ديدگاه)

        سمند که فقط اسمش عوض شده در اصل یک نوع فولکس بود که هاچبک بود تو ایران اومدن صندوق دار با نام سمند ایران خودرو معرفیش کرد.

        موافقم 16
        مخالفم 2
  7. AZ

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خوشم میاد حتی از کرواسی و ترکیه اسم برده شد اما از کره نه 😂

    موافقم 63
    مخالفم 12
    1. Kamran Aghaei

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      حالا کره در چه جایگاهیه و ترکیه و کرواسی کجان ؟

      موافقم 35
      مخالفم 10
      1. boost10

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (254 ديدگاه)

        دادا کرواسی با ریمک با بوگاتی و کونیگزگ و هنسی رقابت میکنه بعد آیا کره میتونه ماشینی بسازه که با اینا بتونه رقابت کنه ؟

        موافقم 18
        مخالفم 22
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1434 ديدگاه)

          داداش
          هیوندای و کیا یه کمپانی بزرگ در این زمینه هستن و برخلاف بوگاتی و ریمک و… که یه برند خصوصی و صرفا برای قشر مخصوص جامعه خودرو میسازن و جز شوآف هیچ نکته مثبتی ندارن
          کره برای درصد قابل توجه‌ای ماشین میسازه طرفدار‌های خودشو داره و ساختن این زباله‌های تبلیغاتی هیچ جنبه اقتصادی براش نداره وگرنه الان خیلیا تو این زمینه بودن
          درضمن یادت نره جنسیس وارد لمان شده

          موافقم 8
          مخالفم 5
  8. hosen

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (950 ديدگاه)

    این چینی هام قدمت خوبی داشتن نسبتا

    موافقم 27
    مخالفم 6
    1. Hairy ...

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (702 ديدگاه)

      دقیقا
      موندم چرا طی این همه دهه به خودشون تکون ندادن تازه 15-20 سال اخیر یاد پیشرفت افتادن

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1434 ديدگاه)

        خب چین قبل دهه 70 اقتصاد قوی نداشت و حتی مردمش به کشور های دیگه مهاجرت میکردن و روند رو به رشدی نداشت برای همین دولت اومد یه سری منابع و بودجه دراختیار کار‌آفرین‌ها گذاشت حدود 20 سال یعنی دهه 90 رشد اقتصادی زیادی داشت وحتی به کشور های دیگه کمک مالی یا وام میداد
        بعد از پیشرفت چین در زمینه هایی که قابل دسترس به جایگاه های بالا بود و اسمشو سر زبونا انداخت تصمیم به قدرت دادن و تزریق سرمایه به خودرسازی خودش کردن و چین قدماش رو توی خودروسازی بلندتر برداشت

  9. vahid

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    فقط خودرو چینی لامصب ها خودرو ملی شون هم کپی هست

    موافقم 26
    مخالفم 10
  10. Souls

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    اون عکس پیکان جوانان که گذاشتین خیلی حس خوبی میده.

    موافقم 46
    مخالفم 6
    1. میثم

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون عکس پیکان جوانان نیست. پیکان جوانان ظاهرش فرق میکنه

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. یک اصفهانی از...

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        فکر کنم سایت پدال پیکان جوانان رو با هیلمن هانتر جی تی اشتباه گرفته چون پیکان جوانان در اصل هیلمن هانتر جی ال آس بوده. جالب اینجاست که از این مدل توی انگلستان فقط ۱۲ تا وجود داره!🤯
        فقط تصور کنید انگلیسی ها بفهمن ما هزار تا از این پیکانه داریم. می خوام ببینم قیافه‌اشون چجوری میشه.😂🤣

        موافقم 12
      2. امیر

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (43 ديدگاه)

        جوانان قبل سال ۵۵ این شکلی بود . کاملا درسته عکسش
        رینگ و هود روی کاپوت نشون دهنده درست بودن عکس پیکان جوانانه

    2. ‌.

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (119 ديدگاه)

      جوانان زرد قناری مانند بود با ۱۶۰ اسب بخار!
      اون زمان ببین ایران چی درست کرد که چینی های الانه همینقدر قدرت موتورشونه.
      الان یک موتور ۲۰۰ اسبی درست کردند انگار فیل هوا کردند.(موتور دنا)

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. محمد

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (21 ديدگاه)

        توهم زدی یا بچه سالی؟ کی گفته پیکان جوانان ۱۶۰ اسب بوده؟ اصن از نزدیک دیدی یا سوارش شدی؟ ۶۰ اسبم نبود صدش پیشکش

        موافقم 7
        مخالفم 2
  11. samurai

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (624 ديدگاه)

    خدایی ماشین ژاپنی رو نگاه کن چقدر زیباست :))
    زمانی که ژاپن این ماشینو ساخت کشورای دور و برش با خر و اسب اینور و اونور میرفتن :))
    البته 1907 کشورای کرره چین فیلیپین …. مستعمره ژاپن بودن :))

    موافقم 37
    مخالفم 10
    1. nima.jdm

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      دوست دارم برگردیم به زمانی که ژاپن و نازی ها دست به دست هم داشتن دنیارو فتح میکردن حیف که یهو همه چی خراب شد
      ژاپن و آلمان عجب ترکیب حقی بودن

      موافقم 48
      مخالفم 24
      1. Amirsh

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (230 ديدگاه)

        چی ازشون دیدید که میگید ترکیب حقی بودن آخه ،
        مطمئن باش اگه تاریخ جور دیگه ایی رقم میخورد ، میگفتین : اگه انگلیس و آمریکا پیروز میشدن … .
        کم خونخوار نبودن این دوتا هم که میگی

        موافقم 23
        مخالفم 5
      2. Parsaastaneh

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (12 ديدگاه)

        هایل هیتلر.

        موافقم 9
        مخالفم 7
    2. S

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون زمانی که ژاپن تویوتا چرخ خیاطی میزد داداش پژو و بنز و بی ام دبلیو ماشین میزدن بنز T80

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1434 ديدگاه)

        الان پژو کجاست و تویوتا کجاست
        اسمش کنار بنز شنیده میشه
        خودروسازی هیچ ربطی به اصالت نداره اگه داشت که bydهم از پژو جلو نمیزد
        پیشرفت علم مربوط به آیندس نه نگرش گذشته

  12. مهران میرابوالقاسمی

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    از همه سرتر پیکان ایرانه

    موافقم 13
    مخالفم 19
  13. Titanium

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    کشور کره مربا هم میزاشتین دیگه

    موافقم 17
    مخالفم 9
  14. گاس فرینگ

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (601 ديدگاه)

    توی بخش ایران به سیناد اشاره نکردین اونم سال 79 بود
    طبق ویکی پدیا تولید کاروان سال 80 بود و طبق واقعیت یه اتاق برگرفته از ون های اون زمان روی شاسی نیسان گاوی

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. .

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (119 ديدگاه)

      فکر کنم بدنش هم نیسان پاترول بود.
      چراغ جلوش چرا عین پیکانه!؟

  15. وحید

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    البته جسارت به اهل فن ها نباشه،پیکان توسط برادران خیامی از انگلستان امتیازش خریداری شد و در آن سرزمین به نام تالبوت می‌شناختند.
    روح و روان برادران خیامی شاد.

    موافقم 41
    مخالفم 1
    1. گاس فرینگ

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (601 ديدگاه)

      کلمه پیکان برگردان فارسی اسم روتس ارو (arrow) بود
      تالبوت اون سال ها اصلا فعال نبود بعد که پژو سیتروئن کارخونه روتس رو خرید این برند رو سرپا کرد

      موافقم 9
      مخالفم 1
  16. A ssss

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    چینی‌ها از همون اول کپی کار بودن😂

    موافقم 20
    مخالفم 5
  17. ممد

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود به همه دوستان
    پیکان هم انگلیسی هست عزیزم

    موافقم 22
    مخالفم 1
  18. حمداله لر بختیاری

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    دوست مکانیکم دستای روغنیشوتوجیبش کرد وشعرمربعی درآوردوباعصبانیت تمام گفت شاعراین شعرمغزی بسیاروسیعترازطراح بنزداشته است وقطعا ازاهرمهایی که انسان راحمل کندخبرداشته است چرااینکار رانکرده است؟
    شعرازسعدی(ره)بود.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  19. مهربد

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (327 ديدگاه)

    قابل توجه اونایی که فکر می کنند چینی ها از ایرانی ها و حتی کره ای ها، دیرتر شروع کردند..!

    موافقم 10
    مخالفم 4
  20. سوشیانت

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3804 ديدگاه)
  21. گرگ سیاه

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اولین خودروی تولیدی ایران مونتاژ فیلتر 1100در سال 1340,بود،که بعنوان تاکسی هم استفاده شد،اما اولین خودروی پیکان سال،1345تولید شد

  22. علی مهربان

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    با سلام بدیهیست ایرانیها هم میتوانند خودرو خوب تولید کنند اما گروهی افراد نالایق و کوته نظر که تنها به منافع شخصی می اندیشند منافع کشور را فدا کرده اند. ای کاش میشد مردم ایران هم خودرو های افسانه ای بنز، بی ام و ، کادیلاک، شورلت، جیپ سوبارو
    آکولا و… سوار شوند به امید آن روز

    موافقم 6
    مخالفم 1
  23. بهرام

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ابهت ایران .پیکان .عشق شاهنشاه پیکان.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  24. Ramin

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولین خودروی ایران فرغون بوده ، ایران چی داره که ملیش باشه 😏

    موافقم 8
    مخالفم 3
  25. محمد

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زمانی که ما پیکان می زدیم کره ای ها له لهش را می زدند حالا ما اینجا هستین اونا پنجمین کشور تولید کننده ماشین در جهان

    موافقم 5
    مخالفم 2
  26. جرمی کلارکسون

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    اولین خودروی کرواسی فقط جدید ترینه 😂😂😂

  27. مهرابی

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای کاش ایران رو اول بنویسید …

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. هاشمی

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم معتقدم دانگ فنگ زشت نیست …فقط به نظرم تقلید از یه مدل ماشین آمریکایی ه …جالبه که الان دانگ فنگ هونگ چی و فاو شرکت های مجزا هستند

  28. رامتین

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    داداش پیکان کی ماله ایران بوده پیکان مال انگلیسه و فقط تو ایران منتاژ میشده
    ۴۰ سال بعد پیکان سمند خودروی ملی شناخته شد که متورشم مال پژو بود اومدن ای اف سون گذاشتن روش که کل ساخت و قطعاتش مال المان بود
    ایران تا زمانی که دسته …….. ما هیچی نداریم که بخواد ملی باشه

  29. عممو جغد شاخدار

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دو کشور دوست و برادر ایران و چین از اول فرغون ساز بودن هرچند اون سدان زشت چینی که فول کومنیستی هس باز از پیکان بهتره از کودکی بدم میومد از پیکان خسته کننده ترین ماشین عالم .متاسفانه سیاستهای ایران خودرو در زمان شاه هم بر مبنای تیغ زدن ملت بود براهمین از اونهمه ماشینهای زیبای امریکایی اومدن پیکان رو از اینگلیس خریدن .اگر مدیران این شرکت فکر مردم بودند قطعا خریدن فناوری اریا شاهین برا ایران بهتر بود ماشینی امریکایی محبوب و باودام باذقیمت مناسب نسبت به سایر برندهای امریکا

  30. ایمان بهرامی

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ریمک نورای کروات و پیکان جوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا