هفته نامه

مشکلات رایج در خودروهای لوکس؛ از موتور و گیربکس تا حسگرهای پیچیده

شاید تصور کنید خودروهای لوکس به‌دلیل کیفیت ساخت بالا با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند اما در اشتباه هستید!

خودروهای لوکس بیشتر از آنکه محصولات پرفروش باشند، نقش نماد و یک سمبل را برای خودروسازان بازی می‌کنند. طراحی یکپارچه و درخشان، راحتی کامل و ایجاد تجربه‌ای بی‌مثال از رانندگی و سواری نتیجه خلاقیت‌های شرکت‌ها در تولید محصولات هستند. خودروهای لوکس مهدسی دقیق را به نهایت می‌رسانند، در طراحی بهترین هستند و بهترین کیفیت ساخت را هم دارند اما گاه خودروسازان از نکاتی کوچک غاقل می‌شوند که از بی‌نقص شدن بسیاری از آن‌ها جلوگیری می‌کند.

مرسدس بنز کلاس اس منصوری

بنابراین با وجود اینکه این خودروها، پرچمداران هر شرکت در حوزه فناوری، زیبایی و کیفیت ساخت هستند اما به‌خاطر فاکتورهای متعددی دچار تنزل کیفیت تجربه کاربری می‌شوند. برخی راننگان به ماهیت خودرو توجهی ندارند، برخی دیگر به مرتب نگه‌داشتن آن بی‌توجهی می‌کنند و برخی هم از چک کردن و سرویس ماهیانه غافل می‌شوند؛ برای نمونه مشکلاتی چون تعویض کلید ورود مرسدس‌بنز باید توسط متخصصان این شرکت صورت گیرد. مشکبلات بسیار بزرگ‌تری هستند که نیازمند توجه متخصص هستند. مشکلات جعبه‌دنده، موتور و سایر اجزای خودرو جدی به شمار می‌روند باید توسط کارکنان شرکتی وارسی  و رفع شوند. هزینه نگهداری و تعمیرات یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های خرید یک خودروی لوکس محسوب می‌شود.

مشکلات موتوری

یکی از اصلی‌ترین منبع مشکلات خودروهای لوکس موتور و پیشرانه آن‌ها به شمار می‌رود. این موتورها برای مصارف شخصی و استفاده بهینه طراحی شده‌اند پس فشار بیش‌‎ازحد راننده یا بی‌احتیاطی‌اش در رفتار با این دسته پیشرانه می‌تواند موجب داغ‌کردن آن، نقص فنی یا صدای مضاعف گردد. از آنجایی که بلوک موتور قلب این بخش حیاتی خودرو قلمداد می‌شود، باید به کوچک‌ترین نقوص موجود در آن توجه جدی داشت.

مشکلات سیستم برق و سیم‌کشی

از آنجایی که سیم‌کشی در خودروها نسبت‌به هر زمان دیگری بیشتر شده، خودروسازان هم برای ایجاد تجربه کاربری مناسب در محصولات بالارده‌شان از نهایت توانشان استفاده می‌کنند؛ یک نقص کوچک در سیستم الکتریکی خودرو می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را به بار بیاورد. از آنجا که این دسته از مشکلات‌ باعث نقص اساسی در سیستم عملکرد خودرو می‌شوند، راننده باید در اسرع وقت خودروی خود را به نزدیک‌ترین نمایندگی نشان دهد.

مشکلات جعبه‌دنده

حتی خودروهای لوکس هم با مشکلات و نقوص مربوط به سیستم جعبه‌دنده دسته‌وپنجه نرم می‌کنند. ممکن است مونتاژ این بخش در کارخانه ناقص انجام شود و همین مسئله مشکلات متعددی را برای راننده به‌همراه بیاورد. تعویض دنده به‌همراه ضربات زیاد می‌تواند نشانه مشکل در این بخش اساسی خودرو به شمار برود و راننده را ملزم به ارجاع دادن خودروی لوکس خود به نمایندگی کند.

نقوص سیستم تعلیق و ترمزها

با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید یک خودروی لوکس، تمرکز روی سیتم فنربندی آن است اما این بخش هم می‌تواند با مشکلات رو‌به‌رو شود. شرایط گوناگون جاده‌ای می‌تواند سختی‌های زیادی را بر دوش سیستم تعلیق بگذارد و همین مسئله باعث از کارافتادگی این بخش در طول زمان می‌شود. میراگرها، فنرها و… همگی پس از استفاده زیاد و سرانجام با مشکل مواجه می‌شوند؛ راننده باید در مواجهه با این مسئله خودروی خود را بالافاصله به مرکز نمایندگی ببرد.

حسگرها

خودروهای لوکس از دیرباز حیات خود به پیشرفته‌ترین فناوری‌های زمان مجهز می‌شدند. یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که این خودروها را از سایر خودروهای بازار متفاوت می‌کرذد، سنسورها و حسگرها متعدد مجوجود در آن‌ها محسوب می‌شد که تاثیر زیادی روی عملکرد آن‌ها داشت. خودروهای لوکس امروزی اما بیش‌ازپیش به این حسگرها وابسته شده‌اند و درصورت نقص این اجزای کوچک با مشکلاتی چون عملکرد ناقص، حرکات کند و ناهمگون خودرو، شتاب‌گیری کند و حتی گذر از سرعت‌های غیرمجاز روبه‌رو خواهند شد. یافتن حسگر منقوص و جایگزینی آن با نمونه سالم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ایمنی در خودروهای لوکس امروزی به شمار می‌رود.

در آخر…

همان‌گونه که در ابتدای مقاله گفتیم، خودروهای لوکس به‌عنوان نشان، پرچمدار و بزرگ یک برند خودروسازی شناخته می‌شوند؛ جایی که شرکت هرآنچه از کیفیت ساخت تا فناوری دارد در آن استفاده می‌کند و برای رسیدن به جایگاه بهترین تلاش می‌کند اما این محصولات به‌ظاهر نمایشی نیز می‌توانند با گذر زمان یا عدم رعایت رسیدگی‌های لازم با مشکلات متعدد روبه‌رو شوند؛ مشکلاتی که با توجه به سطح بالابودن خودرو، گرانی قطعات و پیچیدگی سیستم‌ آن نیازمند مرتفع‌سازی سریع هستند تا بعدتر راننده خود را پشیمان نکنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶۲ رای
منبع
mercedesblog

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Sigma

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    ما یک مدت خودرو لوکس (پژو207) داشتیم این ایرادات رو توش ندیدم:)

    موافقم 115
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      نه اون ۲۰۷ دیگه خیلی لوکسِ !
      منظور از لوکس ، دم دستی‌های رولزرویس میباخ بنتلی به حساب میاد که خریدش واسه ما ایرانی‌ها بچه‌بازیه !

      موافقم 77
      مخالفم 11
  2. TESLA

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    بعید میدونم همچین مشکلات ابتدایی رو داشته باشن ، مگه منظورتون خودرو های لوکس تو ایران باشه ( که در واقع لوکس نیستن ولی به واسطه قیمت گذاری فضایی برای مردم لوکس شدن ) که در این صورت درسته ، همین چند وقت پیش یکی از آشنایان که سری ۷ داره ( مدل ۲۰۱۷ ) متاسفانه به دلیل بنزین بی کیفیت ایران ماشینشون پیستون شکست و خدا میدونه وارد چقدر خرج شد ، کلا نگهداری از خودرو های خارجی ( کاری ندارم لوکس باشه یا اقتصادی ) تو ایران به دلایلی که شما هم میدونید کار خیلی سختی هست مخصوصا اونایی که مدل ۲۰۱۶ به بالا دارن ( حالا اونایی که قدیمی تر هستن به دلیل واردات بیش تر دسترسی به قطعات و خدمات بهتری دارن )

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. MC20

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1615 ديدگاه)

      {{{ TESLA : متاسفانه به دلیل بنزین بی کیفیت ایران ماشینشون پیستون شکست و … }}} ………………………………………………………………باید برای ناک زدن و شکستن پیستون و بقیه ماجراها … نهایتا تا حدود 300 تومن ( خونه پرش ) هزینه تعمیرش شده باشه … درسته ؟ رقم دقیقش رو می دونی TESLA جان ؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    اینا نمیفهمن باید برن لندکروز سری ۷۰ بخرن که خراب نشه🤣

    موافقم 57
    مخالفم 8
    1. جومونگ

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (32 ديدگاه)

      ،❤️‍🔥❤️‍🔥

      موافقم 8
      مخالفم 6
    2. Sigma

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      اونی که خراب نمیشه هیوندای هست که همه شرکت های بیمه از کیفیت زیاد برای بیمه کردنش سر و دست میشکونن
      نه اتاق 70 که دو سال دوسال ظرفیتش تکمیل میشه:)

      موافقم 32
      مخالفم 18
  4. MC20

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    از قدیم هم گفتن هرکه بامش بیش برفش بیشتر … ماشین لوکس منطقا به خاطر فراهم کردن شرایط رفاهی ویژه و رانندگی سطح بالا در معرض آسیب ها و خرابی های بیشتری هم قرار می گیره … به این ها اضافه کنید واحد کنترل کیفیت هر برند شیوه های مخصوص به خودش رو برای حفظ کیفیت داره که در دراز مدت و زیر فشار بعضی وقت ها عملکردشون دچار اختلال میشن … شرایط آب و هوایی بازار های هدف در 4 قاره با هم متفاوت هستند … گاهی اوقات شیفت شب باعث پایین اومدن کیفیت مونتاژ میشه که در کنترل کیفیت کشف نمیشه … از این ها گذشته بیشتر نقص ها و کاستی ها در مرحله طراحی وجود داشته … برای مثال در BMW M6 مدل های 2011 به بعد هرچند که شرکت اومد و ایرادات موتور سری 50i رو برطرف کرد و بجای کد N63 از S63 استفاده کرد … اما حرارت تولیدی موتور در فضای کیپ جلوی ماشین باعث ذوب باتری میشد … شرکت اومد و از باتری های AGM استفاده کرد اما جواب مد نظرش رو نگرفت و پیشنهاد کرده در بعضی بازارها هر 4000 کیلومتر یا با هربار تعویض روغن باتری هم عوض بشه …

    موافقم 22
    مخالفم 4
  5. زیزیگولو

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4922 ديدگاه)

    خیلی از کمپانیای خودروسازی بزرگو معروف کنار تولید ماشینای عادی واسه عامه مردم یه نگاه جدی هم به بازار ماشینای لوکس دارن و این ماشینا تو همون کمپانی مادر ولی با یه اسم برند دیگه تولید میشن که نشونه لوکس بودن اون ماشینا هستش ((مثل کمپانی تویوتا و لکسوس)) که این ماشینای لوکس با کیفیت ساخت بالاترو امکانات رفاهی بیشترو استانداردای سخت گیرانه تر از محصولای عادی اون کمپانی تولید میشن

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. مهردادکمال

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    نویسنده این مقاله ورژن خارجی ۲۰/۳۰ اوناس

    موافقم 15
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا