این مقاله خواندنی به معرفی قویترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد.
در بحث دستیابی به قدرت و پرفورمنس دو روش متفاوت وجود دارد که یکی از آنها حالت پرخوران و استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر است که هدفشان متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا خواهد بود. این روش باعث میشود پیشرانه سوخت و هوای بیشتری را در سیکل احتراق بسوزاند و خودرو قدرت بیشتری تولید کند. روش دوم هم تکیه به تواناییهای تنفس طبیعی پیشرانه به منظور کسب حداکثر خروجی است. این روش معمولاً به استراتژیهای طراحی پیشرانه متکی شده تا حداکثر میزان سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب شده و قدرت پیشرانه بهبود یابد. پیشرانههایی از این دست را با عنوان تنفس طبیعی naturally aspirated یا به اختصار NA میشناسند و در این مقاله قویترین آنها را معرفی میکنیم. محصولات حاضر در لیست قویترین خودروهای تنفس طبیعی بازار از تکنیکهای طراحی پیشرفته، متریال سطح بالا، حجم زیاد پیشرانه و یا ترفندهای دیگر برای تولید قدرت قابلتوجه استفاده کردهاند. روش دیگری که برای درک قدرت بالای این خودروها بکار میرود رقم “تراکم قدرت” آنهاست که با تقسیم قدرت پیشرانه به حجم آن بر حسب لیتر به دست میآید و شما میتوانید میزان اسب بخار تولیدی به ازای هر لیتر را محاسبه کنید. این روش برای مقایسه پیشرانههایی با حجم و قدرت متفاوت بکار میرود. هرچقدر عدد تراکم قدرت پیشرانهای بالاتر باشد تواناییهای بالاتری هم خواهد داشت.
قویترین خودروهای تنفس طبیعی بازار
پورشه ۹۱۱ GT3 RS
قدرت: ۵۱۸ اسب بخار
۹۱۱ GT3 RS خودروی پرفورمنس پیست محور اما جادهای است که پیشرانه پرقدرتی دارد. بیش از ۵۰ سال است که مدلهای RS 91 به نماد برند پورشه تبدیل شدهاند و جدیدترین نسخه این خودرو به نیروگاه ۶ سیلندر ۴ لیتری با ۵۱۸ اسب بخار قدرت مجهز است. با تراکم قدرت ۱۲۹.۵ اسب بخار به ازای هر لیتر، GT3 RS بالاتر از کوروت و فراری لیست ما قرار میگیرد. ردلاین پیشرانه این خودرو نیز رقم قابلتوجه ۹ هزار دور است. از جمله تکنولوژیهای پیشرفته این پیشرانه میتوان به سیستم ورودی برگرفته از موتورسیکلت، میل بادامکهای جدید، یاتاقانهای تیتانیومی و پیستونهای فورج کاری شده اشاره کرد. سیستم اگزوز هم از جنس فولاد ضدزنگ سبکوزن است.
گوردون موری اتوموتیو T.50
قدرت: ۶۶۱ اسب بخار
T.50 نشان دهنده تفکرات یک مرد درباره سبکترین، نابترین و راننده محورترین خودروی تاریخ است. گوردون موری طراح مشهور دنیای فرمول یک است که با خودروهای مک لارن عناوین مختلفی را در سالهای ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به دست آورده است. پروژه شاخص موری مک لارن F1 بود که جزو شاخصترین سوپر اسپرتهای تاریخ به شمار میرود. افرادی که با F1 آشنا هستند شاید شباهتهایی را در T.50 ببینند چراکه هر دو خودرو دارای صندلی راننده مرکزی هستند و دو صندلی سرنشین هم آن را احاطه کردهاند. همچنین هر دو خودرو از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند. این نیروگاه ۴ لیتری با همکاری کازورث توسعه یافته و ۶۶۱ اسب بخار قدرت تولید میکند. تراکم قدرت ۱۶۵.۲ اسب بخاری در هر لیتر نیز ۱۱ واحد بیشتر از والکری است. یاتاقانها و سوپاپهای تیتانیومی و سیستم اگزوز متشکل از اینکونل و تیتانیوم جزو ویژگیهای قلب تپنده T.50 هستند. ردلاین پیشرانه نیز به رقم فوقالعاده ۱۲.۱۰۰ میرسد.
شورولت کوروت Z06
قدرت: ۶۷۰ اسب بخار
کوروت Z06 کنونی با نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری LT6 تنفس طبیعی که ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد تولید میشود. این پیشرانه از طراحی DOHC بهره برده و به بلوک آلومینیومی جدید، هدرز اگزوز فولاد ضدزنگ، سیستم روان کاری کارتل خشک شش مرحلهای، سوپاپهای ورودی تیتانیومی و… مجهز است. تمامی پیشرانهها دستساز هستند و پلاک مخصوص با امضای تکنسین مربوطه روی آن نقش میبندد. این نیروگاه ۶۷۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه راهی چرخهای عقب میکند و تراکم قدرت ۱۲۱.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر دارد.
لامبورگینی روئلتو
قدرت: ۸۱۴ اسب بخار
لامبورگینی روئلتو گل سرسبد محصولات این برند است و از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه ۳ موتور برقی استفاده میکند. خروجی پیشرانه درونسوز ۸۱۴ اسب بخار است ولی با همکاری موتورهای برقی، مجموع قدرت روئلتو به ۱۰۰۱ اسب بخار میرسد که بیشترین قدرت بین تمامی لامبورگینیهای تاریخ است. از آنجایی که لیست ما فقط به قویترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد بنابراین فقط درباره نیروگاه ۸۱۴ اسبی بحث میکنیم. تراکم قدرت این پیشرانه ۱۲۵.۲ اسب بخار به ازای هر لیتر است که فاصله کمی با فراری موجود در لیست دارد. نیروگاه روئلتو به تازگی توسعه یافته و چرخش ۱۸۰ درجهای نسبت به پیشرانههای ۱۲ سیلندر سنتی این برند دارد تا گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید روئلتو پشت پیشرانه نصب شود. برای اولین بار یک گیربکس دوکلاچه روی لامبورگینی ۱۲ سیلندر بکار گرفته میشود.
فراری دیتونا SP3
قدرت: ۸۲۹ اسب بخار
فراری دیتونا SP3 جزو محصولات آیکنا این شرکت است و از موفقیتهای موتور اسپرت پیشین فراری الهام میگیرد. دیتونا SP3 را میتوان ادای احترامی غرورآمیز به سه خودروی مسابقهای فراری که توانستند در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۷ مقامهای اول تا سوم را کسب کنند دانست. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو ۸۲۹ اسب بخار قدرت تولید میکند تا عنوان قویترین پیشرانه بنزینی تاریخ فراری را به خود اختصاص دهد. تراکم قدرت آن نیز ۱۲۷.۵ اسب بخار در هر لیتر است که اگرچه پایینتر از دو خودروی دیگر لیست ماست اما همچنان رقمی استثنایی به نظر میرسد. فراری از استراتژیهای متنوعی برای کسب چنین قدرتی استفاده کرده شامل نصب آن در میانه خودروست. با این کار مهندسان توانستهاند تنظیمات بهینهای را برای ورود هوا و خروجی گازهای اگزوز در نظر بگیرند. یاتاقانهای تیتانیومی و میل بادامکهای ارتقا یافته هم کسب قدرت بالا نقش دارند.
پاگانی هوایرا R ایوو
قدرت: ۹۰۰ اسب بخار
هوایرا R ایوو ابر خودروی پیست محور و روبازی است که جزو برنامه شخصیسازی این برند به شمار میرود. هدف از این برنامه تولید خودرو برای افرادی است که خواهان خودروهایی پیست محور هستند اما در رویدادهای غیر مسابقهای فیا شرکت میکنند. هوایرا R، زوندا روولوچیون و زوندا R در دسته این خودروها قرار میگیرند. نیروگاه هوایرا R ایوو از نوع ۱۲ سیلندر ۶ لیتری تنفس طبیعی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت است که باعث کسب تراکم قدرت ۱۵۰ اسبی در هر لیتر میشود. منیفولد ورودی ارتقا یافته، میل بادامکهای جدید و سیستم اگزوز بهینه شده جزو فاکتورهای شاخص پیشرانه هوایرا R ایوو هستند.
استون مارتین والکری
قدرت: ۱۰۰۰ اسب بخار
نهایتاً به قویترین خودروی تنفس طبیعی بازار یعنی استون مارتین والکری میرسیم که اساساً خودروی فرمول یک با مجوز حضور در خیابان است. با اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری والکری بخشی از سیستم هیبریدی این خودروست اما به تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و درعینحال تمامی استانداردهای آلایندگی فعلی را نیز پاس میکند. قوای محرکه این خودرو توسط کازورث تولید شده و تراکم قدرت ۱۵۳.۸ اسب بخار در هر لیتر را دارد. اکثر قطعات پیشرانه از متریال پیشرفته همچون تیتانیوم ساخته شدهاند و وزن کلی پیشرانه فقط ۲۰۶ کیلوگرم است.
.NARGES.
۲۵ دی ۱۴۰۳قوی بله اما سریع؟؟
زیبا بله اما شاهکار؟؟
https://www.pedal.ir/mclaren/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%da%a9-%d9%84%d8%a7%d8%b1%d9%86-f1-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c/
Cehx
۲۵ دی ۱۴۰۳زمانی که F1 اومد دنیا رو زیر رو کرد مهم ترین اتفاق دهه نود در خودرو های پرفورمنس و هایپر همین بود
Taha Shahbeiki
۲۶ دی ۱۴۰۳قبل F1 کلمهای به اسم هایپر کار وجود نداشت و F1 هایپر کار رو تعریف کرد.
mmd@
۲۶ دی ۱۴۰۳عجب دورانی بود f1 انقلاب در سرعت این لیست مطلب عجب ماشینهایی داشت فقط اون روئلتو سفارشیه❤️😈👾🤤
𝐀𝐥𝐢
۲۵ دی ۱۴۰۳عجب لیست جیگریه
🏆Lamborghini🏆
۲۵ دی ۱۴۰۳به جای روئلتو میتونستن اسنزا scv12 رو بیارن 830 اسب بخار قدرت داره و در سرعت های بالا به ۸۷۰ اسب بخار هم میرسه
سهیل
۲۶ دی ۱۴۰۳۸۲۰ اسب بی بخار داره. اون هم فقط مخصوص پیست هست. گاو خشمگین در مقابل اسب زیبا هیچ وقت حرفی برای گفتن نداشته
پوریا svj
۲۶ دی ۱۴۰۳شما فن های فراری دیگه ی دنیا ثابت کردین ک تعصبی ترین طرفداران دنیا هستید کی تا الان دیدی طرفداران لامبورگینی به فراری بی احترامی کنند البته ک اهمیت نداره برا ما فن ها اگر شماها لامبورگینی رو رقیب نمیدید ک اینجوری فشاری نمخوردید همین اسنزا از کل fxx های فراری هم خوش صداتر و هندلینگ بهتری هم داره تعصبی نباش ایرانی
سهیل
۲۷ دی ۱۴۰۳ببخشید جسارت نباشه. فراری فن ها لامبورگینی رو اسباب بازی میبینن. صادقانه میخوام بگم. فراری افسانه ای هست. کلاسیک و باشکوه. لامبورگینی اصالتی نداره. ارزش کلکسیونی نداره. میورا و کانتاش هم اصلا لامبورگینی حساب نمیشن جون طراحش شخص دیگه ای بوده. سوپر اسپرت ساختن بچه بازی نیست. مثلث خطر ابر سوپر اسپرتها رو ببین. متاسفانه لامبورگینی هیچ وقت نماینده ای نداشته.
https://www.pedal.ir/magazine/ferrari-mclaren-porsche-holy-trinity/
الف.ی
۲۷ دی ۱۴۰۳فن فراری = غیر منطقی ترین شخصیتی که میتونی تو عمرت بهش بر بخوری
Siyavash
۲۵ دی ۱۴۰۳یا خدا عجب قلب هایی❤️🔥❤️🔥❤️🔥
یکی از یکی عالی تر..
علیرضا
۲۵ دی ۱۴۰۳همگی شاهکار مهندسی و طراحی هستند خوش به حال کلکسیونر ها که میتونن این جواهرات رو داشته باشند
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳نمیدونم چرا احساس میکنم موتور های تنفس طبیعی بیشتر شرکت هارو به چالش میکشن.
در کل از تنفس طبیعی خیلی خوشم میاد، احساس میکنم موتور های متمدنی هستن، به توربو و اینا وابسته نیستن، خودشونن و خودشون.
amirmohammadja79
۲۵ دی ۱۴۰۳دیوتنا sp3 چقدر زیبا و دلرباست
مازیار
۲۵ دی ۱۴۰۳ظاهرا T50 رویاییترین خودرو برای رانندگی هست هرچند خود گوردون موری این عنوان رو به لوتوس الن سری ۳ داده!!
OM.01
۲۵ دی ۱۴۰۳در خودروی جاده ای، قدرتمند ترین خودروی تنفس طبیعی دنیا از لحاظ نسبت توان و حجم موتور گوردون موری T50 هست. شاهکار کاثورث…
3994 سی سی 12 سیلندر تنفس طبیعی 654 اسب قدرت و 464 نیوتون متر گشتاور یعنی هر لیتر 163 اسب بخار قدرت و به اعضای هر لیتر 116 نیوتون متر گشتاور تولید میشه. جالبه بدونید 71 درصد این گشتاور در دور 2500 دور در دسترس هست یعنی 330 نیوتون متر گشتاور! یکی از بی نظیر ترین گراف های گشتاور برای گوردون موری T50 هست.
وزن 178کیلوگرمی موتور و 80کیلوگرمی گیربکس بماند! شاسی مونوکوک فیبرکربنی که هیچی! به به!
در دنیای شبکات اجتماعی و خرس های بزرگ ولنتاین (!) کافه های بی مورد(!) خودنمایی های الکی (!) شما کتاب هدیه بده! دستبند براش بباف! 90 درصد میگن تو عاشق نیستی ولی تو قطعا عاشقی!
هرچی بیشتر میریم جلوتر از خودروهای سبک وزن و کم قدرت بیشتر خوشم میاد…کاترهام… لوتوس…مورگان… مزدا میاتا… دوسشون داشتم ولی این دوره زمونه بیشتر دارم باهاشون حال میکنم
amirboss
۲۵ دی ۱۴۰۳رسیدن به این قدرت اونم با موتور اتمسفر یکی نهایت مهندسی رو میرسونه.
اما باید توجه داشت این خودروها در یه سری شرایط میتونن نهایت توان خودشون رو تولید کنن و ارتفاع از سطح دریا و میزان رطوبت و دمای هوا به طور مستقیم روی بهره وری این موتورها تاثیر میزاره.
یکی از مهمترین مولفه ها برای تجهیز کردن موتورها به ادوات و تجهیزات پرخورانی، همین شرایطی هست که بهش اشاره کردم.
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳اون پاگانی چه دلبری میکنه🤤
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳استون مارتین با والکری امید رو برای خودرو های درون سوز زنده کرده
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳با احترام به همه دوستان طرف دار فراری این فراری واقعا زشت ولی لامبو و پاگانی کاملا به هنر ایتالیایی پابند بودن
nikan
۲۵ دی ۱۴۰۳ولی دیتونا خیلی خوشگله به نظرم
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳کوروت به نسبت قیمت قدرت خوبی ارائه میده
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۵ دی ۱۴۰۳کاش این انجینها رو هم میزاشتید.وی۸ لکسوس با ۴۷۲ اسب.وی۸ داج با ۴۸۵ اسب.۵لیتری موستانگ با ۵۰۰ اسب.وی۸ گودزیلای فورد با ۴۴۰ اسب.وی ۸ کوروت ۵۰۰ اسب.
Joker
۲۵ دی ۱۴۰۳بوگاتی توربیون هم که پشمک🤔
مجید کلانی
۲۶ دی ۱۴۰۳اون که توربو داره حاجی
Siyavash
۲۶ دی ۱۴۰۳سلطان توربیون کجا توربو داره؟
پوریا svj
۲۶ دی ۱۴۰۳اون پشمکم نیس کنار این برندهای بزرگ ناگفته نمونه ک پاگانیم یه برند کوچیک هست هنوز ۰ا داره تا به مازراتی برسه بماند لامبورگینی فراری
اردشیر
۲۶ دی ۱۴۰۳توربیون با کمک سه موتور الکتریکی نزدیک به هزارو هشتصد اسب تولید میکنه.
موتور 8.3 لیتری وی ۱۶ تنفس طبیعی توربیون به تنهایی 986 اسب تولید میکنه که به ازای هر لیتر نزدیک به 119 اسب بخار تولید میکنه که از کورت Z06 که ضعیف ترین لیست با نزدیک به 122 اسب بخار به ازای هر لیست هست هم کمتره.
nikan
۲۵ دی ۱۴۰۳کل لیست شاهکار
حیف که دیگه وایپر تو این لیست نیست
اگه تا الان با همون انجین قبلی تولید میشد حداقل ۷۵۰ اسب قدرت داشت
بر خلاف اکثر ۱۰ سیلندر های تنفس طبیعی که استروک کوتاه ردلاین بالا دارن توی نسل آخر استروکش ۱۰۲ میلی متر بود! تو دور ۶۲۰۰ تمام قدرتشو به دست می آوردید. وایپر شاید به نسبت حجم قدرت کمتری از رقبا ارائه میداد ولی تو گشتاور جبران می کرد هرچند ۶۴۰ اسب اصلا کم نیست
HELLO.BROTHERS
۲۵ دی ۱۴۰۳رفتم ببینم قیمت پورشه چنده،دیدم از ۲۴۱هزار دلار،شروع میشه،و کوروت هم قیمتش مناسبه،ولی بقیه قیمتشون خیلی فضایی،خدایی پورشه با این قیمت کم و ردلاین ۹۰۰۰،یعنی خدا.
HELLO.BROTHERS
۲۵ دی ۱۴۰۳با پورشه خیلی حال کردم درسته قدرتش ۵۲۵ اسب،ولی حجم انجین ۴لیتری و ردلاین ۹۰۰۰ با قیمت ۲۴۱هزار دلار خدایی کم چیزی نیست،خیلی عالی،این برند آلمانی با قلب من چه میکنه،آفرین،خدایی.👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏😍😍😍😍😍
حسن
۲۵ دی ۱۴۰۳به نظر اشتباه دیدی بالای 300 قیمت داره
سال 2023 قیمت این 320 تا بود
الان حتما بالا 350 تاست
مازیار
۲۵ دی ۱۴۰۳توی لیست لامبو و فراری بیشترین نزدیکی رو بهم دارن
بقیه هرکدوم از یه دنیای خاص هستن
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳چرا این همه دیس لایک میدید😐
راستی اگه زوم کنید دوتا ماشین اون پشت هستن، فک کنم گاراژ کسی باشه، خیلی دلم خواست.
BlackWing
۲۶ دی ۱۴۰۳یه سری هرکی هرچی بگه فقط دیس میکنن ، تو زندگی شخصیشونم همینن
Taha Ayoobi
۲۶ دی ۱۴۰۳👍👍👍
۲۵ دی ۱۴۰۳بوگاتی توربین چی؟
Sobhan
۲۶ دی ۱۴۰۳خودرو های بازار و تولید حال رو تو این مقاله میبینیم.
توربیون تولیدش برای ۲۰۲۶ اعلام شده
اردشیر
۲۶ دی ۱۴۰۳موتور توربیون از تمام ماشینهای داخل لیست ضعیفتر هست به همون دلیل توی این لیست نیست.
اردشیر
۲۸ دی ۱۴۰۳دلیل دیسلایک متوجه نمیشم.
سواد فنی ماشین ندارین درست دیگه سواد فارسی که دارین برین اطلاعات موتور توربیون بخونین ببینین تراکم قدرت اسب بخار به ازای هر لیتر موتور توبیون از تمام ماشینهای این لیست کمتر هست.
A.K
۲۵ دی ۱۴۰۳کازورث واقعا انجیناش شاهکارن
Scuderia Ferrari
۲۵ دی ۱۴۰۳کاسورث افراطی ترین انجین های جاده ای دنیا رو تولید میکنه و فراری افراطی ترین انجین تاریخ F1 رو تولید کرد
این یعنی فراری پادشاه انجین سازهای دنیاست
لطفاً یه مقاله درباره انجین Tipo 055 فراری بنویسید
مجید کلانی
۲۶ دی ۱۴۰۳هیچ وقت نمیشه گفت کدوم برند بهترین تولید کننده، پورشه هم تولید موتور با توربو و هم تنفس طبیعی عالی بوده همیشه و عنوان دار بهترین مهندسی تولید انجین
Siuuuu
۲۵ دی ۱۴۰۳واقعا با قیمتی که هیولای ماسل کار دیمن ۱۷۰ داشت مردم با چند برابر قیمت پول با اینا میدن ؟ هیولایی که با سوخت اتانول و بصورت فابریک و بدون تیونینگ ۱۰۲۵ اسب بخار میداد و به بقیه اسباب بازی های برقی نشون داد که برای صفر تا ۱۰۰ زیر ۲ ثانیه ای نیازی به اونا نیست شاید چلنجر رفت و تموم شد و الانم ۲ سال از آخرین نسلش میگذره ولی هنوزم قدرتی رو دستش نیومده
Gtc و احترام به علایق مردم
۲۶ دی ۱۴۰۳داداش چی با چی مقایسه میکنی؟
چلنجر ماشین درگ بود
این خودرو پیست هستن
روی اون کلی تجهیزات نیب شده بود
Arash2009
۲۵ دی ۱۴۰۳خدارو شکر هنوز ماشین های تنفس طبیعی هستن
M power
۲۶ دی ۱۴۰۳نمیدونم شما هم مثه من هستید با دیدن این ماشینا غم و غصه نمیخورید
بخاطر اینکه نمیتونیم از نزدیک لمسشون کنیم
MP
۲۶ دی ۱۴۰۳با من با مدرک حرف بزن!!!
از هشت تا سه تاش ایتالیایی هستن.
علی
۲۶ دی ۱۴۰۳یه سوال،این قدرت ها رو با چه سوختی به دست میارن؟ با اتانول؟ با بنزین سوپر؟ یا بنزین معمولی ؟
اگر یه توضیحی هم درباره نسبت تراکم این پیشرانه ها میدادید بهتر بود که بدونیم با چه سوختی کار میکنن،
و یه نکته دیگه اینکه قدرت این پیشرانه ها در مناطق مختلف متفاوت و کمتر خواهد بود،چون بستگی به فشار هوا،دمای هوا و رطوبت داره.
من خودم به شخصه طرفدار تنفس طبیعی هستم،به نظرم گوش نواز ترین صدا رو دارن،و همچنین اصطحلاک و هزینه کمتری نسبت به پیشرانه های پرخوران شده دارن.
پیشرانه کازورث که روی T-50 نصب شده خارقالعاده است،چهار لیتر ۶۶۰ اسب بخار و رد لاین 12000rpm
واقعاً اعتیاد آور خواهد بود.
Mohammad FM
۲۶ دی ۱۴۰۳بله یه انجین تنفس طبیعی معمولی استهلاک کمتری داره ولی نه این انجین ها که تا گردن زیر فشارن و برای تک تک اسب هاشون وقت گذاشته شده!
هومن توسکی
۲۶ دی ۱۴۰۳من درک نمیکنم
چرا ماشین های سوپر اسپرت به سمت تنفس طبیعی میرن ولی ماشین های شهری به سمت توربو
در صورتی که همه می دونیم توربو یه سیستم پر هزینه و پر اصطحلاک هست و برای مصرف کننده معمولی توجیح اقتصادی ندارد
GENERAL CORVETTE
۲۶ دی ۱۴۰۳فراری پروسانگوئه هم قوی ترین شاسی بلند
تنفس طبیعی با انجین V12 هست