هفته نامه

قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی 2025؛ از کوروت تا فراری و لامبورگینی

این مقاله خواندنی به معرفی قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد.


در بحث دستیابی به قدرت و پرفورمنس دو روش متفاوت وجود دارد که یکی از آن‌ها حالت پرخوران و استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر است که هدفشان متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا خواهد بود. این روش باعث می‌شود پیشرانه سوخت و هوای بیشتری را در سیکل احتراق بسوزاند و خودرو قدرت بیشتری تولید کند. روش دوم هم تکیه به توانایی‌های تنفس طبیعی پیشرانه به منظور کسب حداکثر خروجی است. این روش معمولاً به استراتژی‌های طراحی پیشرانه متکی شده تا حداکثر میزان سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب شده و قدرت پیشرانه بهبود یابد. پیشرانه‌هایی از این دست را با عنوان تنفس طبیعی naturally aspirated یا به اختصار NA می‌شناسند و در این مقاله قوی‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. محصولات حاضر در لیست قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار از تکنیک‌های طراحی پیشرفته، متریال سطح بالا، حجم زیاد پیشرانه و یا ترفندهای دیگر برای تولید قدرت قابل‌توجه استفاده کرده‌اند. روش دیگری که برای درک قدرت بالای این خودروها بکار می‌رود رقم “تراکم قدرت” آن‌هاست که با تقسیم قدرت پیشرانه به حجم آن بر حسب لیتر به دست می‌آید و شما می‌توانید میزان اسب بخار تولیدی به ازای هر لیتر را محاسبه کنید. این روش برای مقایسه پیشرانه‌هایی با حجم و قدرت متفاوت بکار می‌رود. هرچقدر عدد تراکم قدرت پیشرانه‌ای بالاتر باشد توانایی‌های بالاتری هم خواهد داشت.

قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

قدرت: ۵۱۸ اسب بخار

۹۱۱ GT3 RS خودروی پرفورمنس پیست محور اما جاده‌ای است که پیشرانه پرقدرتی دارد. بیش از ۵۰ سال است که مدل‌های RS 91 به نماد برند پورشه تبدیل شده‌اند و جدیدترین نسخه این خودرو به نیروگاه ۶ سیلندر ۴ لیتری با ۵۱۸ اسب بخار قدرت مجهز است. با تراکم قدرت ۱۲۹.۵ اسب بخار به ازای هر لیتر، GT3 RS بالاتر از کوروت و فراری لیست ما قرار می‌گیرد. ردلاین پیشرانه این خودرو نیز رقم قابل‌توجه ۹ هزار دور است. از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته این پیشرانه می‌توان به سیستم ورودی برگرفته از موتورسیکلت، میل بادامک‌های جدید، یاتاقان‌های تیتانیومی و پیستون‌های فورج کاری شده اشاره کرد. سیستم اگزوز هم از جنس فولاد ضدزنگ سبک‌وزن است.

گوردون موری اتوموتیو T.50

قدرت: ۶۶۱ اسب بخار

T.50 نشان دهنده تفکرات یک مرد درباره سبک‌ترین، ناب‌ترین و راننده محورترین خودروی تاریخ است. گوردون موری طراح مشهور دنیای فرمول یک است که با خودروهای مک لارن عناوین مختلفی را در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به دست آورده است. پروژه شاخص موری مک لارن F1 بود که جزو شاخص‌ترین سوپر اسپرت‌های تاریخ به شمار می‌رود. افرادی که با F1 آشنا هستند شاید شباهت‌هایی را در T.50 ببینند چراکه هر دو خودرو دارای صندلی راننده مرکزی هستند و دو صندلی سرنشین هم آن را احاطه کرده‌اند. همچنین هر دو خودرو از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کنند. این نیروگاه ۴ لیتری با همکاری کازورث توسعه یافته و ۶۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. تراکم قدرت ۱۶۵.۲ اسب بخاری در هر لیتر نیز ۱۱ واحد بیشتر از والکری است. یاتاقان‌ها و سوپاپ‌های تیتانیومی و سیستم اگزوز متشکل از اینکونل و تیتانیوم جزو ویژگی‌های قلب تپنده T.50 هستند. ردلاین پیشرانه نیز به رقم فوق‌العاده ۱۲.۱۰۰ می‌رسد.

شورولت کوروت Z06

قدرت: ۶۷۰ اسب بخار

کوروت Z06 کنونی با نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری LT6 تنفس طبیعی که ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد تولید می‌شود. این پیشرانه از طراحی DOHC بهره برده و به بلوک آلومینیومی جدید، هدرز اگزوز فولاد ضدزنگ، سیستم روان کاری کارتل خشک شش مرحله‌ای، سوپاپ‌های ورودی تیتانیومی و… مجهز است. تمامی پیشرانه‌ها دست‌ساز هستند و پلاک مخصوص با امضای تکنسین مربوطه روی آن نقش می‌بندد. این نیروگاه ۶۷۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های عقب می‌کند و تراکم قدرت ۱۲۱.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر دارد.

لامبورگینی روئلتو

قدرت: ۸۱۴ اسب بخار

لامبورگینی روئلتو گل سرسبد محصولات این برند است و از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه ۳ موتور برقی استفاده می‌کند. خروجی پیشرانه درون‌سوز ۸۱۴ اسب بخار است ولی با همکاری موتورهای برقی، مجموع قدرت روئلتو به ۱۰۰۱ اسب بخار می‌رسد که بیشترین قدرت بین تمامی لامبورگینی‌های تاریخ است. از آنجایی که لیست ما فقط به قوی‌ترین خودروهای تنفس طبیعی بازار اختصاص دارد بنابراین فقط درباره نیروگاه ۸۱۴ اسبی بحث می‌کنیم. تراکم قدرت این پیشرانه ۱۲۵.۲ اسب بخار به ازای هر لیتر است که فاصله کمی با فراری موجود در لیست دارد. نیروگاه روئلتو به تازگی توسعه یافته و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر سنتی این برند دارد تا گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید روئلتو پشت پیشرانه نصب شود. برای اولین بار یک گیربکس دوکلاچه روی لامبورگینی ۱۲ سیلندر بکار گرفته می‌شود.

فراری دیتونا SP3

قدرت: ۸۲۹ اسب بخار

فراری دیتونا SP3 جزو محصولات آیکنا این شرکت است و از موفقیت‌های موتور اسپرت پیشین فراری الهام می‌گیرد. دیتونا SP3 را می‌توان ادای احترامی غرورآمیز به سه خودروی مسابقه‌ای فراری که توانستند در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۷ مقام‌های اول تا سوم را کسب کنند دانست. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو ۸۲۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند تا عنوان قوی‌ترین پیشرانه بنزینی تاریخ فراری را به خود اختصاص دهد. تراکم قدرت آن نیز ۱۲۷.۵ اسب بخار در هر لیتر است که اگرچه پایین‌تر از دو خودروی دیگر لیست ماست اما همچنان رقمی استثنایی به نظر می‌رسد. فراری از استراتژی‌های متنوعی برای کسب چنین قدرتی استفاده کرده شامل نصب آن در میانه خودروست. با این کار مهندسان توانسته‌اند تنظیمات بهینه‌ای را برای ورود هوا و خروجی گازهای اگزوز در نظر بگیرند. یاتاقان‌های تیتانیومی و میل بادامک‌های ارتقا یافته هم کسب قدرت بالا نقش دارند.

پاگانی هوایرا R ایوو

قدرت: ۹۰۰ اسب بخار

هوایرا R ایوو ابر خودروی پیست محور و روبازی است که جزو برنامه شخصی‌سازی این برند به شمار می‌رود. هدف از این برنامه تولید خودرو برای افرادی است که خواهان خودروهایی پیست محور هستند اما در رویدادهای غیر مسابقه‌ای فیا شرکت می‌کنند. هوایرا R، زوندا روولوچیون و زوندا R در دسته این خودروها قرار می‌گیرند. نیروگاه هوایرا R ایوو از نوع ۱۲ سیلندر ۶ لیتری تنفس طبیعی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت است که باعث کسب تراکم قدرت ۱۵۰ اسبی در هر لیتر می‌شود. منیفولد ورودی ارتقا یافته، میل بادامک‌های جدید و سیستم اگزوز بهینه شده جزو فاکتورهای شاخص پیشرانه هوایرا R ایوو هستند.

استون مارتین والکری

قدرت: ۱۰۰۰ اسب بخار

نهایتاً به قوی‌ترین خودروی تنفس طبیعی بازار یعنی استون مارتین والکری می‌رسیم که اساساً خودروی فرمول یک با مجوز حضور در خیابان است. با اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری والکری بخشی از سیستم هیبریدی این خودروست اما به تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و درعین‌حال تمامی استانداردهای آلایندگی فعلی را نیز پاس می‌کند. قوای محرکه این خودرو توسط کازورث تولید شده و تراکم قدرت ۱۵۳.۸ اسب بخار در هر لیتر را دارد. اکثر قطعات پیشرانه از متریال پیشرفته همچون تیتانیوم ساخته شده‌اند و وزن کلی پیشرانه فقط ۲۰۶ کیلوگرم است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

    1. Cehx

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (488 ديدگاه)

      زمانی که F1 اومد دنیا رو زیر رو کرد مهم ترین اتفاق دهه نود در خودرو های پرفورمنس و هایپر همین بود

      موافقم 26
      مخالفم 3
      1. Taha Shahbeiki

        ۲۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (54 ديدگاه)

        قبل F1 کلمه‌ای به اسم هایپر کار وجود نداشت و F1 هایپر کار رو تعریف کرد.

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. mmd@

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (480 ديدگاه)

      عجب دورانی بود f1 انقلاب در سرعت این لیست مطلب عجب ماشین‌هایی داشت فقط اون روئلتو سفارشیه❤️😈👾🤤

      موافقم 7
      مخالفم 2
  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1822 ديدگاه)

    عجب لیست جیگریه

    موافقم 30
    مخالفم 4
  2. 🏆Lamborghini🏆

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    به جای روئلتو می‌تونستن اسنزا scv12 رو بیارن 830 اسب بخار قدرت داره و در سرعت های بالا به ۸۷۰ اسب بخار هم میرسه

    موافقم 20
    مخالفم 10
    1. سهیل

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (343 ديدگاه)

      ۸۲۰ اسب بی بخار داره. اون هم فقط مخصوص پیست هست. گاو خشمگین در مقابل اسب زیبا هیچ وقت حرفی برای گفتن نداشته

      موافقم 4
      مخالفم 17
      1. پوریا svj

        ۲۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (373 ديدگاه)

        شما فن های فراری دیگه ی دنیا ثابت کردین ک تعصبی ترین طرفداران دنیا هستید کی تا الان دیدی طرفداران لامبورگینی به فراری بی احترامی کنند البته ک اهمیت نداره برا ما فن ها اگر شماها لامبورگینی رو رقیب نمیدید ک اینجوری فشاری نمخوردید همین اسنزا از کل fxx های فراری هم خوش صداتر و هندلینگ بهتری هم داره تعصبی نباش ایرانی

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. سهیل

          ۲۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (343 ديدگاه)

          ببخشید جسارت نباشه. فراری فن ها لامبورگینی رو اسباب بازی میبینن. صادقانه میخوام بگم. فراری افسانه ای هست. کلاسیک و باشکوه. لامبورگینی اصالتی نداره. ارزش کلکسیونی نداره. میورا و کانتاش هم اصلا لامبورگینی حساب نمیشن جون طراحش شخص دیگه ای بوده. سوپر اسپرت ساختن بچه بازی نیست. مثلث خطر ابر سوپر اسپرتها رو ببین. متاسفانه لامبورگینی هیچ وقت نماینده ای نداشته.
          https://www.pedal.ir/magazine/ferrari-mclaren-porsche-holy-trinity/

          موافقم 1
          مخالفم 2
        2. الف.ی

          ۲۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1822 ديدگاه)

          فن فراری = غیر منطقی ترین شخصیتی که میتونی تو عمرت بهش بر بخوری

  3. Siyavash

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    یا خدا عجب قلب هایی❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥
    یکی از یکی عالی تر..

    موافقم 20
    مخالفم 3
  4. علیرضا

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    همگی شاهکار مهندسی و طراحی هستند خوش به حال کلکسیونر ها که میتونن این جواهرات رو داشته باشند

    موافقم 23
    مخالفم 3
  5. Taha Ayoobi

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6594 ديدگاه)

    نمیدونم چرا احساس میکنم موتور های تنفس طبیعی بیشتر شرکت هارو به چالش میکشن.
    در کل از تنفس طبیعی خیلی خوشم میاد، احساس میکنم موتور های متمدنی هستن، به توربو و اینا وابسته نیستن، خودشونن و خودشون.

    موافقم 48
    مخالفم 1
  6. amirmohammadja79

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    دیوتنا sp3 چقدر زیبا و دلرباست

    موافقم 31
    مخالفم 1
  7. مازیار

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1734 ديدگاه)

    ظاهرا T50 رویایی‌ترین خودرو برای رانندگی هست هرچند خود گوردون موری این عنوان رو به لوتوس الن سری ۳ داده!!

    موافقم 9
    مخالفم 7
  8. OM.01

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (680 ديدگاه)

    در خودروی جاده ای، قدرتمند ترین خودروی تنفس طبیعی دنیا از لحاظ نسبت توان و حجم موتور گوردون موری T50 هست. شاهکار کاثورث…
    3994 سی سی 12 سیلندر تنفس طبیعی 654 اسب قدرت و 464 نیوتون متر گشتاور یعنی هر لیتر 163 اسب بخار قدرت و به اعضای هر لیتر 116 نیوتون متر گشتاور تولید میشه. جالبه بدونید 71 درصد این گشتاور در دور 2500 دور در دسترس هست یعنی 330 نیوتون متر گشتاور! یکی از بی نظیر ترین گراف های گشتاور برای گوردون موری T50 هست.
    وزن 178کیلوگرمی موتور و 80کیلوگرمی گیربکس بماند! شاسی مونوکوک فیبرکربنی که هیچی! به به!

    در دنیای شبکات اجتماعی و خرس های بزرگ ولنتاین (!) کافه های بی مورد(!) خودنمایی های الکی (!) شما کتاب هدیه بده! دستبند براش بباف! 90 درصد میگن تو عاشق نیستی ولی تو قطعا عاشقی!

    هرچی بیشتر میریم جلوتر از خودروهای سبک وزن و کم قدرت بیشتر خوشم میاد…کاترهام… لوتوس…مورگان… مزدا میاتا… دوسشون داشتم ولی این دوره زمونه بیشتر دارم باهاشون حال میکنم

    موافقم 25
    مخالفم 3
  9. amirboss

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    رسیدن به این قدرت اونم با موتور اتمسفر یکی نهایت مهندسی رو می‌رسونه.
    اما باید توجه داشت این خودروها در یه سری شرایط میتونن نهایت توان خودشون رو تولید کنن و ارتفاع از سطح دریا و میزان رطوبت و دمای هوا به طور مستقیم روی بهره وری این موتورها تاثیر می‌زاره.
    یکی از مهمترین مولفه ها برای تجهیز کردن موتورها به ادوات و تجهیزات پرخورانی، همین شرایطی هست که بهش اشاره کردم.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  10. Ali.B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اون پاگانی چه دلبری میکنه🤤

    موافقم 18
    مخالفم 1
  11. Ali.B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    استون مارتین با والکری امید رو برای خودرو های درون سوز زنده کرده

    موافقم 11
    مخالفم 6
  12. Ali.B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    با احترام به همه دوستان طرف دار فراری این فراری واقعا زشت ولی لامبو و پاگانی کاملا به هنر ایتالیایی پابند بودن

    موافقم 10
    مخالفم 26
    1. nikan

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (221 ديدگاه)

      ولی دیتونا خیلی خوشگله به نظرم

      موافقم 22
      مخالفم 3
  13. Ali.B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    کوروت به نسبت قیمت قدرت خوبی ارائه میده

    موافقم 16
    مخالفم 8
  14. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (610 ديدگاه)

    کاش این انجینها رو هم میزاشتید.وی۸ لکسوس با ۴۷۲ اسب.وی۸ داج با ۴۸۵ اسب.۵لیتری موستانگ با ۵۰۰ اسب.وی۸ گودزیلای فورد با ۴۴۰ اسب.وی ۸ کوروت ۵۰۰ اسب.

    موافقم 10
    مخالفم 8
  15. Joker

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (631 ديدگاه)

    بوگاتی توربیون هم که پشمک🤔

    موافقم 23
    مخالفم 16
    1. مجید کلانی

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اون که توربو داره حاجی

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Siyavash

        ۲۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1206 ديدگاه)

        سلطان توربیون کجا توربو داره؟

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. پوریا svj

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (373 ديدگاه)

      اون پشمکم نیس کنار این برندهای بزرگ ناگفته نمونه ک پاگانیم یه برند کوچیک هست هنوز ۰ا داره تا به مازراتی برسه بماند لامبورگینی فراری

    3. اردشیر

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      توربیون با کمک سه موتور الکتریکی نزدیک به هزارو هشتصد اسب تولید میکنه.
      موتور 8.3 لیتری وی ۱۶ تنفس طبیعی توربیون به تنهایی 986 اسب تولید میکنه که به ازای هر لیتر نزدیک به 119 اسب بخار تولید میکنه که از کورت Z06 که ضعیف ترین لیست با نزدیک به 122 اسب بخار به ازای هر لیست هست هم کمتره.

      موافقم 3
      مخالفم 3
  16. nikan

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    کل لیست شاهکار
    حیف که دیگه وایپر تو این لیست نیست
    اگه تا الان با همون انجین قبلی تولید میشد حداقل ۷۵۰ اسب قدرت داشت
    بر خلاف اکثر ۱۰ سیلندر های تنفس طبیعی که استروک کوتاه ردلاین بالا دارن توی نسل آخر استروکش ۱۰۲ میلی متر بود! تو دور ۶۲۰۰ تمام قدرتشو به دست می آوردید. وایپر شاید به نسبت حجم قدرت کمتری از رقبا ارائه میداد ولی تو گشتاور جبران می کرد هرچند ۶۴۰ اسب اصلا کم نیست

    موافقم 20
    مخالفم 5
  17. HELLO.BROTHERS

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    رفتم ببینم قیمت پورشه چنده،دیدم از ۲۴۱هزار دلار،شروع میشه،و کوروت هم قیمتش مناسبه،ولی بقیه قیمتشون خیلی فضایی،خدایی پورشه با این قیمت کم و ردلاین ۹۰۰۰،یعنی خدا.

    موافقم 15
    مخالفم 8
    1. HELLO.BROTHERS

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (149 ديدگاه)

      با پورشه خیلی حال کردم درسته قدرتش ۵۲۵ اسب،ولی حجم انجین ۴لیتری و ردلاین ۹۰۰۰ با قیمت ۲۴۱هزار دلار خدایی کم چیزی نیست،خیلی عالی،این برند آلمانی با قلب من چه میکنه،آفرین،خدایی.👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏😍😍😍😍😍

      موافقم 19
      مخالفم 6
    2. حسن

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2434 ديدگاه)

      به نظر اشتباه دیدی بالای 300 قیمت داره
      سال 2023 قیمت این 320 تا بود
      الان حتما بالا 350 تاست

      موافقم 5
      مخالفم 7
  18. مازیار

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1734 ديدگاه)

    توی لیست لامبو و فراری بیشترین نزدیکی رو بهم دارن
    بقیه هرکدوم از یه دنیای خاص هستن

    موافقم 8
    مخالفم 3
  19. Taha Ayoobi

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6594 ديدگاه)

    چرا این همه دیس لایک میدید😐

    راستی اگه زوم کنید دوتا ماشین اون پشت هستن، فک کنم گاراژ کسی باشه، خیلی دلم خواست.

    موافقم 24
    مخالفم 10
    1. BlackWing

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1548 ديدگاه)

      یه سری هرکی هرچی بگه فقط دیس میکنن ، تو زندگی شخصیشونم همینن

      موافقم 17
      مخالفم 12
      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (6594 ديدگاه)

        👍👍👍

        موافقم 12
        مخالفم 10
  20. ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    بوگاتی توربین چی؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. Sobhan

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      خودرو های بازار و تولید حال رو تو این مقاله میبینیم.
      توربیون تولیدش برای ۲۰۲۶ اعلام شده

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. اردشیر

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      موتور توربیون از تمام ماشینهای داخل لیست ضعیف‌تر هست به همون دلیل توی این لیست نیست.

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. اردشیر

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        دلیل دیسلایک متوجه نمیشم.
        سواد فنی ماشین ندارین درست دیگه سواد فارسی که دارین برین اطلاعات موتور توربیون بخونین ببینین تراکم قدرت اسب بخار به ازای هر لیتر موتور توبیون از تمام ماشینهای این لیست کمتر هست.

  21. A.K

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    کازورث واقعا انجیناش شاهکارن

    موافقم 8
    مخالفم 1
  22. Scuderia Ferrari

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4152 ديدگاه)

    کاسورث افراطی ترین انجین های جاده ای دنیا رو تولید میکنه و فراری افراطی ترین انجین تاریخ F1 رو تولید کرد
    این یعنی فراری پادشاه انجین سازهای دنیاست
    لطفاً یه مقاله درباره انجین Tipo 055 فراری بنویسید

    موافقم 20
    مخالفم 8
    1. مجید کلانی

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      هیچ وقت نمیشه گفت کدوم برند بهترین تولید کننده، پورشه هم تولید موتور با توربو و هم تنفس طبیعی عالی بوده همیشه و عنوان دار بهترین مهندسی تولید انجین

      موافقم 4
      مخالفم 2
  23. Siuuuu

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا با قیمتی که هیولای ماسل کار دیمن ۱۷۰ داشت مردم با چند برابر قیمت پول با اینا میدن ؟ هیولایی که با سوخت اتانول و بصورت فابریک و بدون تیونینگ ۱۰۲۵ اسب بخار میداد و به بقیه اسباب بازی های برقی نشون داد که برای صفر تا ۱۰۰ زیر ۲ ثانیه ای نیازی به اونا نیست شاید چلنجر رفت و تموم شد و الانم ۲ سال از آخرین نسلش میگذره ولی هنوزم قدرتی رو دستش نیومده

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. Gtc و احترام به علایق مردم

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (347 ديدگاه)

      داداش چی با چی مقایسه میکنی؟
      چلنجر ماشین درگ بود
      این خودرو پیست هستن
      روی اون کلی تجهیزات نیب شده بود

      موافقم 12
      مخالفم 1
  24. Arash2009

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    خدارو شکر هنوز ماشین های تنفس طبیعی هستن

    موافقم 13
    مخالفم 3
  25. M power

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (619 ديدگاه)

    نمیدونم شما هم مثه من هستید با دیدن این ماشینا غم و غصه نمیخورید
    بخاطر اینکه نمیتونیم از نزدیک لمسشون کنیم

  26. MP

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با من با مدرک حرف بزن!!!
    از هشت تا سه تاش ایتالیایی هستن.

  27. علی

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یه سوال،این قدرت ها رو با چه سوختی به دست میارن؟ با اتانول؟ با بنزین سوپر؟ یا بنزین معمولی ؟
    اگر یه توضیحی هم درباره نسبت تراکم این پیشرانه ها میدادید بهتر بود که بدونیم با چه سوختی کار میکنن،
    و یه نکته دیگه اینکه قدرت این پیشرانه ها در مناطق مختلف متفاوت و کمتر خواهد بود،چون بستگی به فشار هوا،دمای هوا و رطوبت داره.
    من خودم به شخصه طرفدار تنفس طبیعی هستم،به نظرم گوش نواز ترین صدا رو دارن،و همچنین اصطحلاک و هزینه کمتری نسبت به پیشرانه های پرخوران شده دارن.
    پیشرانه کازورث که روی T-50 نصب شده خارق‌العاده است،چهار لیتر ۶۶۰ اسب بخار و رد لاین 12000rpm
    واقعاً اعتیاد آور خواهد بود.

    1. Mohammad FM

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1914 ديدگاه)

      بله یه انجین تنفس طبیعی معمولی استهلاک کمتری داره ولی نه این انجین ها که تا گردن زیر فشارن و برای تک تک اسب هاشون وقت گذاشته شده!

  28. هومن توسکی

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    من درک نمیکنم
    چرا ماشین های سوپر اسپرت به سمت تنفس طبیعی میرن ولی ماشین های شهری به سمت توربو
    در صورتی که همه می دونیم توربو یه سیستم پر هزینه و پر اصطحلاک هست و برای مصرف کننده معمولی توجیح اقتصادی ندارد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  29. GENERAL CORVETTE

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    فراری پروسانگوئه هم قوی ترین شاسی بلند
    تنفس طبیعی با انجین V12 هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا